آیا دیابت مانع بارداری میشود و تأثیر دیابت بر بارداری چیست؟

دیابت بیماری است که امروز به دلایل مختلفی همچون اضافه وزن، استرس های مزمن، رژیم های غذایی نادرست و ... دامن گیر تعداد بسیار زیادی از زنان و مردان در سنین باروری شده است. اگر شما هم مشکل قند خون داشته باشید احتمالا می پرسید که آیا دیابت مانع بارداری میشود؟ تاثیر دیابت بر قدرت باروری زنان و مردان مساله بسیار مهمی است که قصد داریم در ادامه این مطلب در مورد آن صحبت کنیم و بگوییم که آیا دیابت مانع بارداری میشود یا تاثیری بر آن ندارد.

آیا دیابت مانع بارداری میشود؟ آیا دیابت می تواند بر باروری زنان و مردان تأثیر بگذارد؟

اگر مدتی است که برای باردار شدن تلاش می کنید، ممکن است یک پاکسازی انجام داده باشید، یک رژیم باروری را شروع کرده اید و همه عادت های مضر مانند سیگار کشیدن را متوقف کرده اید، اما بی فایده بوده است زمان آن فرا رسیده که یک آزمایش ساده قند خون به شما بگوید مشکل دقیق چیست. تعداد بیماران دیابتی نوع 1 و 2 طی سالها در حال افزایش بوده است و این باعث شده است كه دانشمندان، محققان و پزشكان بیشتری ترغیب شوند كه بررسی كنند آیا دیابت می تواند دلیل اصلی ناباروری در مردان باشد.

مطالعات در مورد این که آیا دیابت مانع بارداری میشود یا نه می گویند که یک ارتباط وجود دارد، یک ارتباط روشن. زنان و مردان در صورت ابتلا به دیابت ممکن است احتمال بارداری در آنان کاهش یابد. بیایید نگاه عمیق تری به چرایی و چگونگی این کار بیندازیم.

آیا دیابت مانع بارداری میشود؟ چگونه دیابت بر باروری مردان تأثیر می گذارد؟

آیا دیابت می تواند باعث ناباروری در مردان شود؟ پاسخ این است که دیابت می تواند یکی از دلایل ناباروری در مردان باشد. ابتلا به دیابت به طور حتم شما را نابارور نمی کند، اگرچه می تواند در چند حالت باعث کاهش باروری شما شود. در مردان دیابتی معمولاً چند مشکل جنسی مانند کندی انزال و اختلال نعوظ وجود دارد. این می تواند منجر به مشکلاتی در هنگام تلاش برای بارداری و بی علاقگی به داشتن رابطه جنسی بعد از چند بار تلاش شود.

آیا دیابت مانع بارداری میشود؟ آیا دیابت بر کیفیت اسپرم مردان اثر می گذارد؟

همچنین، مشخص شده است که کیفیت اسپرم در مردان دیابتی کمتر از یک مرد عادی است. این نتیجه در مطالعه ای که کیفیت اسپرم مردان دیابتی تحت درمان ناباروری و مردان عادی تحت درمان ناباروری را مقایسه می کرد یافت شد. نتایج حیرت انگیز بود دیده شد که مردان دیابتی تقریباً 25٪ در مقایسه با افراد نابارور غیردیابتی، میزان مایع منی کمتری دارند و DNA اسپرم آسیب بیشتری دیده است. DNA هسته ای موجود در اسپرم مرد 20٪ بیشتر از مردان عادی بود و حذف میتوکندری در DNA و غیره بسیار بیشتر اتفاق می افتد.

آیا دیابت مانع بارداری میشود؟ آیا دیابت در مردان می تواند بر جنین اثر بگذارد؟

بله. برای یک مرد دیابتی، نه تنها باردار کردن همسر بسیار دشوار است و خطر سقط جنین و دفرمه شدن جنین در این مورد، بسیار بیشتر است.

1. دیابت نوع 1 و باروری مردان

آیا دیابت نوع 1 می تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر بگذارد؟ قطعاً اینگونه است. در دیابت نوع 1 بدن انسان به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کند و تنظیم قند خون را بسیار دشوارتر می کند. این امر منجر به این می شود که شخص مجبور شود انسولین مورد نیاز روزانه بدن را با دوزهای خارجی تأمین کند. خطرناک ترین نوع دیابت، باروری را تحت تأثیر قرار می دهد و مردانی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است نیاز به مراقبت و داروی خاص پزشک داشته باشند تا همسر خود را باردار کنند.

2. دیابت نوع 2 و باروری مردان

دیابت نوع 2 شایع ترین است و به دلیل تولید ناکافی انسولین توسط بدن ایجاد می شود. در واقع کنترل این امر بسیار آسان تر است و شما فقط با کنترل رژیم غذایی و ورزش منظم قادر خواهید بود تغییر بزرگی در بدن خود ایجاد کنید. به محض حل این مشکل، ممکن است بتوانید همسر خود را بدون هیچ گونه کمک پزشکی یا مراقبت باردار کنید.

چگونه دیابت بر باروری زنان تأثیر می گذارد؟

هر دو نوع دیابت می تواند باعث مشکلات ناباروری در زنان شود. با این حال، زن می تواند پس از کنترل مناسب قند خون باردار شود.

باردار ماندن در کل مسئله دیگری است. دیابت می تواند بارداری را برای زنان دشوار کند، به خصوص اگر مدت طولانی است که به این بیماری مبتلا هستند. دیابت باعث عدم کنترل گلوکز در بدن می شود و این می تواند کاشت تخمک بارور در رحم را دشوار کند. همچنین، زنان دیابتی ممکن است چاق باشند،این امر به مشکلات نیز منجر می شود. پزشکان باروری حتی گفته اند زنانی که دیابت دارند معمولاً هر ماه هنگام باروری باردار می شوند، اما از آنجا که تخمک معمولاً قادر به کاشت درون رحم نیست، بی فایده خواهد بود و قبل از شروع بارداری و حتی قبل از آگاهی زن از بارداری خود سقط جنین رخ می دهد. احتمال سقط در زنان دیابتی بین 30 تا 60 درصد افزایش می یابد. خطرات دیگری نیز وجود دارد، حتی اگر لانه گزینی رخ داده باشد احتمال نقایص مادرزادی بیشتر است، جنین ممکن است بزرگتر باشد و افزایش خطر دیابت بارداری می تواند برای مادر و کودک مضر باشد.

1. دیابت نوع 1 و باروری زنان

به غیر از مشکلات ذکر شده در بالا، خطرات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است هنگام باردار شدن مشکلاتی را ایجاد کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک گاهی اوقات می تواند منجر به ناتوانی زن در بارداری، همراه با قاعدگی نامنظم و یائسگی زودرس شود. با این حال، می توان با استفاده از دارو این مسائل را تنظیم کرد.

2. دیابت نوع 2 و باروری زنان

زنان مبتلا به دیابت نوع 2 نیز دارای همان مسائلی هستند که در بالا ذکر شد. با این حال، این موارد معمولاً با ایجاد تغییر در سبک زندگی، که شامل یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر است، قابل اصلاح هستند.

چگونه دیابت نوع 1 را برای باروری درمان کنیم

دیابت نوع 1 با عدم توانایی بدن در سنتز انسولین مورد نیاز مشخص می شود. این منجر به افزایش میزان قند خون می شود و بنابراین می تواند بر شانس بانوان برای بارداری تأثیر بگذارد. بهترین کار در چنین شرایطی مشورت با پزشک است. بارداری نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است، بنابراین برای مقابله با آن نیاز به دارو است. همچنین ممکن است مجبور شوید که یک سبک زندگی سالم را شروع کنید، به طور مداوم دارو و مواردی از این دست مصرف کنید. شما همچنین باید عملکرد تیروئید و تخمدان خود را بررسی کنید زیرا بدن به اشتباه به این غده ها نیز حمله می کند، این دو همچنین نقش زیادی در باردار شدن شما دارند. سطح هورمون تحریک کننده تیروئید و هورمون تحریک کننده فولیکول در بدن باید درست باشد زیرا بدن باید به اندازه کافی آماده و مهیا باشد تا بتواند یک جنین را برای 40 هفته آینده حمل کند.

چگونه دیابت را کنترل کنیم تا بارداری سالمی داشته باشیم؟

برای مقابله کامل با دیابت نوع 1 به دارو و کمک پزشکی نیاز دارید. با این حال، دیابت نوع 2 بسیار آسان تر است. دیابت نوع 2 زمانی ایجاد می شود که بدن انسولین کافی برای پایین آوردن سطح قند خون تولید نمی کند، بنابراین شما باید سعی کنید سطح قند خون را به روش دیگری کاهش دهید. این می تواند با داشتن یک سبک زندگی سالم، که شامل تغذیه سالم، داشتن وزن مناسب و ورزش منظم برای حفظ تناسب اندام است ، انجام شود. سایر مشکلات رایج که منجر به ناتوانی در بارداری می شوند PCOS و پریودهای نامنظم هستند که با استفاده از ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی می توان مراقبت از هر دو مشکل را انجام داد.

سوالات متداول

1. آیا شرکای دیابتی می توانند باردار شوند؟

البته، حتی اگر دیابت و ناباروری با هم ارتباط داشته باشند، می توان با ایجاد چندین تغییر در سبک زندگی، خطرات موجود را در اکثر موارد کاهش داد - به همین سادگی. با این حال، همیشه باید به متخصص زنان و زایمان و متخصص غدد درون ریز مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که جنین در طول دوره بارداری همواره سالم است. اگر درست غذا می خورید، ورزش می کنید و به طور کلی سبک زندگی سالمی دارید، دیابت در اکثر موارد نمی تواند دلیل ناباروری شما باشد.

2. آیا کودک می تواند دیابت را از والدین به ارث ببرد؟

حال که می دانیم آیا دیابت مانع بارداری میشود یا نه، موضوع مهم دیگر به ارث رسیدن این بیماری است. اگر دیابت مادر به درستی کنترل نشود، در نتیجه کودک در معرض میزان بالاتر گلوکز قرار می گیرد. این امر می تواند بر سلامتی کودک تأثیر بگذارد. جنین می تواند درشت تر از اندازه طبیعی باشد، بعد از تولد میزان قند خون پایینی داشته باشد، دارای بیلی روبین بالا و گلبول های خون بیشتری باشد که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر:

رنج نرمال قند خون در بارداری چقدر باید باشد؟

شیردهی در صورت ابتلا به دیابت بارداری چگونه است؟

علت بروز دیابت بارداری چیست و قند خون نرمال چند است؟

آیا دیابت مانع بارداری میشود و نحوه ی تاثیر دیابت بر بارداری چگونه است؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : parenting.firstcry

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس