چی بخورم قد جنین بلند بشه و مواد ضروری برای رشد جنین در بارداری چیست؟

در طی دوران بارداری یکی از نگرانی های رایج و معمول در میان مادران این است که مبادا وزن دلبند آن ها کمتر از حد طبیعی باشد و به همین دلیل به دنبال راهکارهای تغذیه ای برای حل این مشکل هستند، اما در مقابل کمتر به مساله قد جنین پرداخته شده است! اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که می خواهید بدانید چطور می توان به رشد قد جنین در بارداری کمک کردو یا این سوال برایتان ایجاد شده که چی بخورم قد جنین بلند بشه، ادامه این مطلب را بخوانید.

مواد ضروری برای رشد جنین در بارداری

هنگامی که باردار می شوید، نیاز بدن شما به مواد مغذی کلیدی افزایش پیدا می کند تا بدین ترتیب بتواند پاسخگوی نیازهای جنین در حال رشدتان باشد. بنابراین دریافت سطوح کافی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، ید، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B6، ویتامین B12، اسید فولیک و اسیدهای چرب امگا 3 بسیار مهم است.

خوشبختانه شما می توانید نیاز روزانه خود به اکثر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را با خوردن وعده های غذایی سالم و میان وعده های تهیه شده از خوراکی های مقوی و خوشمزه تامین کنید. اما در پاسخ به این سوال که چی بخورم قد جنین بلند بشه، برخی مواد غذایی باید بیشتر مصرف شوند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

چی بخورم قد جنین بلند بشه؟ کلسیم

میزان نیاز بدن شما در طی بارداری به ماده معدنی ارزشمند کلسیم افزایش یافته و به همین دلیل اگر سن شما در زمان بارداری، کمتر از 18 سال باشد به 1300 میلی گرم کلسیم در طی روز نیاز دارید و اگر سن شما در هنگام بارداری بین 19 تا 50 سال باشد، به 1000 میلی گرم کلسیم در طی روز نیاز خواهید داشت. کلسیم، به سلامت اعصاب و ماهیچه های دلبند شما کمک می کند، در ایجاد ریتم طبیعی قلب نقش دارد و از همه مهم تر با کمک به رشد استخوان ها، باعث می شود تا کوچولوی شما قد کشیده و بلندتر شود. علاوه بر مکمل ها، مهم ترین منابع غذایی غنی از کلسیم که در طی دوران بارداری می توانید آن ها را مصرف کنید، عبارت هستند از:

- لبنیات،

- سبزی ‌های برگ ‌دار تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم و ...،

- کدو حلوایی،

- سیب زمینی شیرین،

- بامیه،

- پرتقال و آب پرتقال،

- سویا،

- کنجد،

- دانه های چیا،

- تخمه آفتابگردان،

- لوبیا و به ویژه لوبیای سفید،

- عدس،

- بادام،

- و ماهی سالمون،

آهن

میزان نیاز بدن شما در طی بارداری به آهن در حدود 27 میلی گرم است. زیرا ماده معدنی آهن، برای ساخت هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به سلول های دیگر می رساند)، ضروری است و در عین حال به ساخت غضروف و سایر بافت های همبند بدن فرزندتان کمک می کند و در نتیجه می تواند در بهبود وضعیت رشد و قد او نقش داشته باشد.

اگرچه برای تامین نیاز بدن به آهن در طی بارداری لازم است مکمل مصرف کنید، اما در عین حال مواد غذایی وجود دارند که غنی از آهن بوده و می توانید در پاسخ به این سوال که چی بخورم قد جنین بلند بشه، از آن ها استفاده کنید، از جمله:

- عدس، نخود و لوبیا چیتی،

- نخود فرنگی،

- آلو و آب آلو،

- انجیر،

- کشمش،

- گوشت قرمز،

- مرغ،

- بوقلمون،

- ماهی تن یا آزاد،

- میگو،

- تخم مرغ،

- آجیل خام،

- تخمه کدو تنبل،

- کنجد،

- نان سبوس دار،

- سبزی ‌های برگ ‌دار تیره مانند اسفناج و ...،

- و جو دو سر،

ویتامین C

مقدار نیاز روزانه بدن شما در دوران بارداری به ویتامین C، به سنتان بستگی دارد. اگر سن شما 18 سال و یا کمتر باشد، در طی روز به 80 میلی گرم نیاز خواهید داشت و اگر سنتان بیشتر از 18 سال باشد، این نیاز برابر با 85 میلی گرم خواهد بود.

ویتامین C برای ساخت کلاژن، پروتئین ساختاری که جزء غضروف، تاندون ها، استخوان ها و پوست است، ضروری است. همچنین این ویتامین به ساخت استخوان های سالم کمک کرده و بنابراین دریافت مقادیر کافی از آن در بهبود قد دلبندتان موثر است. مواد غذایی سرشاز از ویتامین C که می توانید در دوران بارداری از آن ها کمک بگیرید، عبارت هستند از:

- مرکبات از جمله پرتقال، لیمو، لیمو شیرین و ...،

- کیوی،

- فلفل دلمه ای،

- توت فرنگی،

- توت سیاه،

- جعفری،

- گوجه فرنگی،

- و کلم بروکلی، کل پیچ، گل کلم، کلم بروکسل،

ویتامین D

احتمالا به خوبی می دانید که ویتامین دی، به ساخت دندان ها و از همه مهم تر استخوان ها کمک کرده و بنابراین می تواند در بلند قدتر شدن دلبند شما نقش داشته باشد. از آنجا که میزان روزانه بدن به ویتامین D در طی دوران بارداری در حدود 600 واحد بین المللی IU (15 میکروگرم) است، بهتر است مواد غذایی زیر را در تغذیه خود بگنجانید:

- شیر،

- ماهی قزل آلا و یا سالمون،

- تخم مرغ،

- و قارچ،

ید

در پاسخ به سوال چی بخورم قد جنین بلند بشه، ید را نباید از قلم انداخت! زیرا ید، به رشد صحیح سیستم عصبی و اسکلتی دلبند شما کمک می کند. مقدار روزانه نیاز بدن در دوران بارداری به ید در حدود 220 میکروگرم است که به کمک مواد غذایی زیر می توان این نیاز را برطرف کرد:

- تخم مرغ و تخم سایر طیور،

- ماهی،

- نمک یددار،

- لبنیات،

- و مرغ،

پروتئین

مواد غذایی غنی از پروتئین، نقش مهمی در ساخت ماهیچه و استخوان ها دارند و به همین دلیل جزو مهم ترین خوراکی هایی هستند که در طی دوران بارداری باید مصرف کنید تا دلبندتان به خوبی رشد کرده، وزن بگیرد و قد بلند شود. مهم ترین از منابع غذایی غنی از پروتئین که می توانید آن ها را در دوران بارداری مصرف کنید، عبارت هستند از:

- تخم مرغ و تخم سایر طیور،

- بادام،

- پسته،

- لبنیات به ویژه شیر و ماست،،

- عدس و نخود،

- نخود فرنگی،

- تخمه کدو تنبل،

- آووکادو،

- ذرت،

- جو دوسر،

- سیب زمینی،

- مرغ و به ویژه سینه مرغ،

- گوشت گاو بدون چربی،

- و ماهی،

در نهایت هنگامی که این سوال در ذهن شما ایجاد می شود که چی بخورم قد جنین بلند بشه، باید به یک نکته اساسی نیز توجه داشته باشید و آن این است که اگرچه تغذیه شما در دوران بارداری می تواند به قد بلند شدن دلبندتان کمک کند، اما قد تا حد بسیار زیادی تابع وراثت است و بنابراین اگر شما و همسرتان از نظر قدی کوتاه باشید، نمی توانید از تغذیه و خوراکی ها توقع معجزه داشته باشد.

مطالعه بیشتر:

افزایش قد بعد از بلوغ آیا امکان پذیر است؟

بهترین مواد غذایی برای افزایش قد کودکان چیست؟

غذاهای باهوش کننده جنین؟ چی بخورم بچم باهوش بشه؟

برای تقویت استخوان بندی نوزاد چه کاری می توان انجام داد؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس