The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

21 علت گرگرفتگی و احساس داغی کف پا

گاهی پاهای شما بسیار گرم و داغ می‌شود. این احساس می‌تواند ملایم یا شدید باشد. گاهی می‌تواند آن‌قدر زیاد باشد که نگذارد بخوابید. بارداری، یائسگی، استفاده از الکل و .... می‌تواند موجب ایجاد حس گرما و داغی در پاها شود که در ادامه هر کدام از دلایل گرگرفتگی و داغی کف پا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دلایل گرگرفتگی و احساس داغی کف پا

شرایط زیر می‌تواند موجب ایجاد حس گرما و داغی در پاها شود:

1- بارداری

به خاطر عوامل مختلفی ممکن است در دوران بارداری پای شما گرم شود. وزن زیاد روی پاها می‌تواند باعث ورم کردن پاها شود. این ورم کردن و نیز گشاد شدن عروق و تجمع خون در پاها سبب می شود که احساس داغی شدید در این نواحی داشته باشید. همچنین تغییرات هورمونی دوران بارداری دلیل اصلی گرگرفتگی است که می تواند در هر قسمتی از جمله صورت، پاها، پستان ها و ... حس شود.

لازم است بدانید که گرگرفتگی پاها علاوه بر بارداری می تواند علل دیگری نیز داشته باشد از جمله:

2- یائسگی

یائسگی می‌تواند موجب بروز تغییرات زیادی شود که با نشانه‌های مختلفی همراه است. یکی از آن‌ها داغ شدن پاهاست. این امر در نتیجه تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن رخ می‌دهد.

3- استفاده زیاد از الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند به اعصاب محیطی آسیب برساند و منجر به عارضه شود که به آسیب عصبی الکلی مشهور است. برای عملکرد مناسب اعصاب مواد مغذی مشخصی لازم است. الکل در بدن با میزان این مواد در بدن تداخل ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب رسانی به عملکرد درست اعصاب شود.

4- پای ورزشکار

وقتی روی سطح پوست پا قارچ رشد می‌کند به این عارضه پای ورزشکار می‌گویند. خارش، سوزش و گرما نشانه های مشترک عارضه پای ورزشکار است.

5- کمبود ویتامین

وقتی بدن کمبود مواد خاصی را داشته باشد، عملکرد عصبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مانند نوروپاتی الکلی. در این مورد، کمبود اسید فولیک و ویتامین های B6 و B12 می‌تواند باعث گرما و سوزش پا شود.

6- بیماری شارکو-ماری-توث

بیماری شارکو-ماری-توث یا CMT یک اختلال عصبی محیطی مادرزادی است. این اختلال عصبی موجب آسیب به فیبرهای عصبی حسی می‌شود. گاهی می‌تواند منجر به حس گزگز یا سوزش در دست‌ها یا پاها شود.

7- مسمومیت فلز سنگین

مسمومیت سرب، جیوه یا آرسنیک می‌تواند منجر به حس سوزش در دست‌ها و پاها شود، حتی در موارد خفیف آن. وقتی مقدار کافی از این فلزات سمی در بدن جمع می‌شود، جایگزین مواد ضروری دیگری می‌شوند که برای عملکرد درست اعصاب لازم است.

8- واسکولیت

واسکولیت یا التهاب عروق خونی، می تواند از طریق زخم، کلفت شدن و تضعیف دیواره رگ های خونی باعث آسیب شود. وقتی جریان خون به سمت پاها بسته می‌شود، می‌تواند منجر به درد، گزگز و آسیب بافتی شود.

9- سارکوئیدوز

ساکروئیدوز یک بیماری التهابی است که در آن گرانولوم‌ها، یا توده‌ای از سلول‌ها، در اندام‌های مختلف ایجاد و باعث التهاب می‌شود. نشانه‌های بیماری نسبت به این‌که کجای بدن تحت تاثیر قرار گرفته متفاوت است. اگر سیستم عصبی شما درگیری شود، ممکن است دچار گرما و سوزش پاها و همچنین حمله، کاهش شنوایی و سردرد شوید.

10- شیمی درمانی

شیمی درمانی شکلی از درمان دارویی مهاجم است که برای درمان سرطان بکار می‌رود. به این دلیل که برای نابود کردن سلول‌هایی در بدن بکار می‌رود که به سرعت در حال رشد هستند، این درمان می‌تواند به اعصاب نیز آسیب وارد کند. اگر آسیب عصبی در پاهایتان رخ بدهد، ممکن است احساس گزگز یا سوزش بکنید.

11- نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی عارضه ای از دیابت های نوع یک و دو است. میزان قند خون بالا می‌تواند باعث آسیب به اعصاب و منجر به حس گزگز در پاهایتان شود. افراد اغلب هنگام شب‌ها داغ شدن پاها را احساس می‌کنند.

12- اورمی

اورمی به عنوان بیماری مزمن کلیوی نیز شناخته می‌شود. زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌های شما آسیب دیده و عملکرد عادی خود را ندارند. به جای تصفیه خون و فرستادن ذرات سمی به بیرون از طریق ادرار، این مواد سمی وارد جریان خون شما می‌شود. این موضوع می‌تواند موجب نوروپاتی محیطی و باعث حس گزگز و سوزش در موارد حاد شود.

13- دیستروفی رفلکسی سمپاتیک

دستروفی سمپاتیک غیرارادی یا RSD عارضه‌ای است که هنگام عملکرد نادرست سیستم عصبی سمپاتیک رخ می‌دهد. معمولا پس از یک جراحت یا عوارض دیگر پزشکی اتفاق می‌افتد. RSD در دست‌ها و پاها بوجود می‌آید و ممکن است با حس سوزش دردناکی در پاها همراه باشد.

14- سرخ درد

سرخ درد یک عارضه نادر اما دردناک است. معمولا با «حملاتی» در پاها و گاهی در دست‌ها رخ می‌دهد. این حملات شامل سرخی، گرما و تورم دست و پا است که می‌تواند منجر به حس سوزش و گرما در پاها شود.

15- کم کاری غده تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که هورمون های تیروئید به میزان کافی ترشح نمی‌شود. این عارضه می‌تواند باعث آسیب عصبی و گرم شدن پاها شود. اگر احساس گرگرفتگی بسیار شدیدی در بارداری می کنید، لازم است پزشک فعالیت غده تیروئید شما را کنترل کند.

16- سندرم تونل مچ پا

سندرم تونل مچ پا زمانی رخ می‌دهد که به عصب درشت نی پشتی که نزدیک قوزک پای شماست آسیبی وارد شود. حس سوزن سوزن در پاها نشانه اصلی این سندرم است.

18- سندرم گیلن-باره

سندرم گیلن‌ـ‌باره زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سیستم عصبی محیطی حمله می‌کند. دلیل آن نامعلوم است. نشانه‌های آن شامل بی حسی تا گزگز و ضعف است، خصوصا حس سوزش در انگشتان و شست پاها.

20- پلی نوروپاتی میلین زدای التهابی مزمن

پلی نوروپاتی میلین زدای التهابی مزمن یا CIDP یک اختلال عصب شناختی است. این بیماری باعث تورم و التهاب اعصاب می‌شود. این التهاب، میلین را که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند و از آن‌ها محافظت می‌کند تخریب می‌کند. CIDP منجر به حس سوزن‌سوزن در پاها و دست‌ها می‌شود.

21- اچ آی وی و ایدز

فرد در مراحل بعدی اچ آی وی ممکن است دچار نوروپاتی محیطی و پاهایش داغ شود.

 

آیا امکان درمان گرگرفتگی و احساس داغی کف پا وجود دارد؟

داغی یا سوزش پا را می‌توان بسته به دلیل پدید آمدن آن درمان کرد. در بیشتر موارد، درمان شرایط زیرین می‌تواند داغی پا را نیز از بین ببرد. به عنوان مثال، در مورد نوروپاتی دیابتی، درمان شامل تنظیم میزان قند خون است.

اگر داغی پاها به خاطر آسیب عصبی باشد، مهمترین اقدام این است که پیشرفت آسیب عصبی را متوقف کنیم. پزشک شما می‌تواند تعدادی از داروها را برای درمان حس‌های دردناک ناشی از نوروپاتی تجویز کند، از جمله مسکن‌ها.

اگر در مورد نشانه‌هایی که تجربه می‌کنید نگرانی دارید با پزشک خود مشورت کنید. اگر نشانه‌های شما شامل موارد زیر بود سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر بیشتر از دو یا سه روز طول کشید
  • با بی‌حسی همراه است
  • شروع به گسترش کرده است

در موارد بسیاری این نشانه‌ها موقتی است، از جمله هنگام بارداری و یائسگی. در بسیاری از موارد دیگر، درمان بیماری یا عارضه زیرین گرمای پا و نشانه‌های دیگر را کاهش می‌دهد یا متوقف می‌کند.

 

مطالعه بیشتر:

1- علت گرگرفتگی در بارداری چیست؟

2- مشکلات بارداری در گرمای تابستان و روش های پیشگیری از آن

3- 6 توصیه برای مقابله با احساس گرمای زیاد در بارداری

4- علت و پیشگیری از عرق سرد شبانه در دوران بارداری