The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

ارزش غذایی و خواص تخم کدو

تخم کدو یک دانه خوراکی است که از کدوی تخمه کاغذی که از خانواده کدوی تنبل است به دست می آید و معمولا پیش از مصرف بوداده می‌شود. از مواد مورد استفاده معمول آن در آشپزی مکزیکی است و اغلب به عنوان یک میان‌وعده سالم خورده می‌شود. گاهی به آن پپیتاس هم می‌گویند که در زبان اسپانیایی به معنی «تخم کوچک کدوحلوایی» است.

این مقاله به فواید تخم کدو برای سلامتی، مواد مغذی آن و چگونگی استفاده از این تخمه‌ها در رژیم غذایی و خطرات احتمالی آن‌ها می‌پردازد.

ارزش غذایی تخم کدو

اگر هوس یک خوراکی جویدنی کرده‌اید که از لحاظ ارزش غذایی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد بدون شک تخم کدو را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی از منیزیم و منگنز گرفته تا مس، پروتئین و روی است. این دانه‌ها در پوسته‌ای کوچک پیچیده شده‌اند. آنها همچنین شامل ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول یا استروییدهای گیاهی هستند و آنتی اکسیدان‌هایی دارند که مانع آزاد سازی رادیکال های آزاد در بدن می‌شوند.

 

طبق اطلاعات پایگاه‌داده ملی مواد غذایی وزارت کشاورزی آمریکا، ۱۰۰ گرم تخم کدوی ارگانیک حاوی مواد زیر است:

  • ۱۲۷ کالری
  • ۱۵ گرم کربوهیدرات (شامل ۰ گرم قند و ۱۷.۹ گرم فیبر)
  • ۵ میلی‌گرم پروتئین
  • ۲۱.۴۳ گرم چربی که ۳.۵۷ گرم آن اشباع‌شده است
  • ۲۰ میلی‌گرم کلسیم
  • ۰.۹ گرم آهن
  • ۱ گرم اسیدهای چرب اشباع‌شده

۱۰۰ گرم تخم کدوی با پوست بودداده شور حاوی مواد زیر است:

  • ۵۳۶ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات (۳.۶ گرم فیبر و ۳.۵۷ گرم قند)
  • ۳۲.۱۴ گرم پروتئین
  • ۴۲.۸۶ گرم چربی که ۸.۹۳ گرم از آن اشباع‌شده است
  • ۷۱ میلی‌گرم کلسیم
  • ۱۶.۰۷ میلی‌گرم آهن
  • ۵۷۱ گرم سدیم

تخم کدو همچنین منبع منیزیم، روی، مس و سلنیم است. تخم کدو منبع خوبی از روغن‌های سالم، منیزیم و مواد مغذی دیگری است که به سلامت قلب، استخوان‌ها و عملکردهای دیگر بدن کمک می‌کند. تخم‌ها بطور کلی منبع فوق‌العاده‌ای از پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. تخم‌ها همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب چنداشباع‌نشده و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

اسیدهای چرب تخم کدو حاوی دامنه‌ای از مواد مغذی مفید است از جمله استرول‌ها، اسکوآلن و توکوفرول‌ها. محققان پروفایل اسید چرب تخم‌ها، غلات و حبوبات را «مفید» توصیف کرده‌اند. تخم کدو منبع خوبی از منیزیم است که برای تشکیل استخوان مهم محسوب می‌شود. مصرف مقدار زیاد منیزیم باعث تراکم بیشتر استخوانی می‌شود و نشان داده است که خطر پوکی استخوان را پس از یائسگی کاهش می‌دهد.

 

خواص و فواید تخم کدو

این دانه ها از فیبر بالایی برخوردار هستند. به همین منظور در هر ۱۰۰۰ کالری که مصرف می‌شوند شما ۵۰ گرم فیبر به دست می‌آورید. مزیت آنها قابل حمل بودن است. هرکجا بخواهید می‌توانید همراه داشته باشید بدون اینکه نیاز به یخچال باشد. یک خوراکی سبک که می‌توانید در خانه میل کنید.

1- سلامت قلب با منیزیم

یک چهارم پیمانه تخم کدو تقریبا نیمی از نیاز روزانه منیزیم بدن را تامین می‌کند. منیزیم نقش مهمی در عملکرد اندام های بدن دارد. مثل تولید ATP ( دنوسین تری فوسفات، انرژی مولکولی در بدن)، ترکیب RNA و DNA، عملکرد قلب، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، آرامش رگ‌های خونی و عملکرد بهتر روده.

ثابت شده که منیزیم فشار خون را کنترل کرده و از ایجاد ایست و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از مردم آمریکا دچار کمبود این ماده معدنی مهم هستند.

2- موثر در سیستم ایمنی بدن

تخم کدو منبع غنی از روی است. در هر وعده این دانه‌ها، دو میلی‌گرم روی وجود دارد. وجود روی در بدن اهمیت بسیار دارد. مثل بالا بردن سیستم ایمنی بدن، رشد و تقسیم سلولی، بهبود کیفیت خواب و روحیه، حس بویایی و چشایی، سلامت چشم و پوست، تنظیم انسولین و عملکرد جنسی مردان.

کمبود روی در بدن به دلایل مختلف به وجود می‌آید از جمله فقر خاک از مواد معدنی، تاثیرات دارویی، رژیم‌های گیاهی و دیگر رژیم‌هایی که در آنها غلات زیاد استفاده می‌شود. این کمبودها در بدن منجر به سرماخوردگی و آنفولانزا، خستگی‌های مزمن، افسردگی، آکنه، زایمان زودرس و مشکلات یادگیری در مدرسه می‌شود.

3- اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی

آجیل‌های خام و دانه‌هایی مثل تخم کدو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی هستند (اسید آلفا لینولنیک یا ALA). همه ما به ALA نیاز داریم و این اسید چرب باید به اسیدهای چرب امگا ۳ دیگری به نام‌های EPA  و DHA تبدیل شوند و این کار توسط فرآیند های آنزیمی صورت می‌گیرد.

 4- سلامت پروستات

تخم کدو سالیان سال به عنوان یک ماده ارزشمند برای سلامتی مردان شناخته شده است. بخشی از آن به خاطر وجود روی است که برای سلامتی پروستات بسیار اهمیت دارد (که بیشترین تمرکز آن در بدن است). تحقیقات نشان داده است که تخم کدو و روغن تخم کدو اثر زیادی در سلامت پروستات دارد.

5- تاثیر ضد دیابتی

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که تخم کدو به تنظیم میزان انسولین در بدن کمک می‌کند و با کاهش استرس اکسیداتیو از مشکلات دیابتی جلوگیری بعمل می‌آورد.

6- فواید تخم کدو در دوران بعد از یائستگی زنان

روغن تخم کدو سرشار از استروژن گیاهی است و مطالعات نشان داده‌ است که کلسترول خوب (HDL) دارد و همچنین فشار خون را پایین می‌آورد، احساس گرگرفتگی، سردرد، دردهای مفاصل و سایر علاِئم یائستگی را در زنان بهبود می‌بخشد.

7- سلامت قلب و کبد

تخم کدو منبع غنی از چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر است. برای سلامت قلب و کبد بسیار توصیه می‌شود. مخصوصا وقتی با تخم کتان ترکیب می‌شوند.

8- وجود تریپتوفان و خواب آرام

تخم کدو سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک آمینواسید است که در ساختار پروتئین‌ها وجود دارد. سروتونین از مشتقات تریپتوفان است. این ماده به عنوان منشاء «احساس خوب» شناخته شده است و همچنین تولید ملاتونین که «هورمون خواب» است از دیگر مزایای این آمینواسید در بدن است. خوردن تخم کدو با مقدار کمی کربوهیدرات مثل تکه‌ای میوه کمی قبل از خواب، کمک می‌کند تریپتوفان مورد نیاز بدن تامین شود و این دو هورمون ترشح خود را به خوبی انجام دهند و خواب آرام و راحتی را برایتان به ارمغان آورند.

9- خواص ضدالتهابی تخم کدو

روغن تخم کدو خواص ضدالتهابی دارد. با مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده، نشان می‌دهد که خاصیت ضدالتهابی روغن تخم کدو بر روی مفاصل بسیار موثر و بدون هیچ عوارض است.

 

مطالعه بیشتر:

1- فواید و عوارض جانبی خوردن پسته در بارداری

2- فواید خوردن کشمش در دوران بارداری

3- خوردن تخم کدو در دوران بارداری

4- ۱۱ فایده تخم کدو برای بانوان باردار