The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

زخم دهان در بارداری و علت زخم شدن دهان در بارداری چیست؟

بارداری دوره چالش‌برانگیزی است و ممکن است با تغییراتی آزاردهنده مانند زخم دهان در بارداری همراه باشد. به‌خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و عدم تعادل هورمونی، زخم شدن دهان در بارداری شایع است. خبر خوش اینکه این زخم‌ها جدی نیست و به راحتی کنترل و درمان می‌شود.

زخم‌های دهان چیست؟

این زخم‌های باز که به آن تبخال یا استوماتیت آفتی گفته می‌شود، نقاط سفید یا زردرنگی است که داخل یا بیرون دهان به وجود می‌آید و هاله‌ای قرمز رنگ دور آن‌ها است. این زخم‌ها ممکن است در هر زمان از بارداری به وجود آیند.

انواع زخم دهان

ممکن است عجیب باشد، اما زخم دهان انواع متفاوتی دارد.

• زخم‌های دهانی جزئی:

این نوع زخم‌ها در دوران بارداری بسیار شایع است. اندازه زخم‌های دهانی جزئی معمولا ۲ تا ۹ میلی‌متر است. ممکن است در سقف دهان، روی لثه یا زبان به وجود آید. بهبودی زخم‌های دهان و لثه بانوی باردار ممکن است ده روز طول بکشد. در حالی‌که زخم‌های زبان ممکن است تا ۱۲ روز زمان ببرد. در اغلب موارد این زخم‌ها به خودی خود از بین می‌روند.

• زخم‌های دهانی کلی:

این نوع زخم‌ها در دوران بارداری کاملا غیرمعمول است. اندازه آن‌ها اغلب ۱۰ میلی‌متر است احتمال دارد هفته‌‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا درمان شود. ممکن است روی سطح زبان، لثه‌ها، سقف دهان و حتی در گلو به وجود آیند. این زخم‌ها به شدت دردناک بوده و با دستور پزشک درمان خواهند شد.

• زخم‌های هرپتیفورم:

این نوع زخم‌ها بیشتر شبیه ویروس است تا زخم. قطر آن بسیار کم و حدود ۱ میلی‌متر است و معمولا به صورت خوشه‌ای در دهان دیده می‌شوند. بهبودی ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و ممکن است جای زخم باقی بماند.

علت زخم شدن دهان در بارداری چیست؟

این زخم‌ها ممکن است در هر زمان از بارداری رخ دهد. اگر علت زخم دهان در بارداری را بدانید، درمان راحت‌تر خواهد بود.

• استرس

استرس یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد زخم‌های دهان است.

• رژیم غذایی

رژیم غذایی نامتعادل فاقد ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B12 و مواد معدنی مانند روی و آهن، می‌تواند دلیل ایجاد زخم‌های دهانی باشد.

• اختلال در خواب

اختلال در خواب و استرس باعث نامتعادل شدن هورمون‌ها و مواد شیمیایی بدن می‌شود که عوارض جانبی بسیاری از جمله زخم‌های دهانی خواهد داشت.

• تغییر در سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند دلیل ایجاد زخم‌های دهانی باشد.

• تغییرات هورمونی

تغییرات سریعی که در هورمون‌ها به وجود می‌‌آید، باعث تغییر در ترکیبات شیمیایی بدن شده و زخم‌های دهانی را باعث می‌شود.

نشانه‌‌های زخم دهان در دوران بارداری:

از نشانههای شایع زخم دهانی، وجود جراحاتی داخل دهان است. در طول دوران بارداری می‌توانید این زخم‌ها را با نشانه‌های زیر تشخیص دهید:

• ممکن است تب کنید

• احساس خارش در محل زخم

• درد در قسمت زخم، مخصوصا روی زبان و سقف.

بوی بد و ناخوشایند دهان

• اشکال در غذا خوردن و نوشیدن مایعات

زخم‌های دهانی ممکن است در سه ماهه سوم بارداری باعث خواب‌آلودگی و کم‌انرژی شدن شود.

درمان زخم دهان در بارداری

زخم‌های دهانی را می‌توانید به روش درمان‌های طبیعی یا با دارو معالجه کنید. قبل از مصرف هر دارو با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود. پمادها بهترین راه برای درمان زخم‌هاست ولی برخی از آنها حاوی استروئید است و بر بارداری تاثیر منفی می‌گذارد.

روش‌های طبیعی برای درمان زخم‌های دهان

به غیر از داروهای آلوپاتیک، درمان‌های طبیعی بسیاری برای زخم‌های دهانی وجود دارد.

• زردچوبه: زردچوبه یک ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی و ضدالتهاب است. این ماده معمولا در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود و در مناطقی از هند، تایلند و سریلانکا برای درمان زخم شناخته شده است. بیش‌ از این، مطالعه زیادی در مورد چگونگی تاثیر زردچوبه بر روی زخم‌ها انجام نشده است.

• شیرین‌بیان نمکی: ریشه شیرین بیان یک ماده طبیعی عالی است که دارای فواید سلامتی بی‌شماری است. کشورهای شمال اروپا معتقد هستند که شیرین بیان شیرین برای پاکسازی دستگاه گوارش و شیرین بیان نمکی برای تصفیه خون مفید است. ایسلندی‌ها و نروژی‌ها اعتقاد دارند، شیرین بیان نمکی برای درمان زخم‌های دهان مفید است. هرچند هنوز مطالعاتی که این نظریه را پشتیبانی کند، وجود ندارد.

چگونه از ایجاد زخم دهان در بارداری پیشگیری کنیم؟

این توصیه‌های بهداشتی از ایجاد زخم دهان پیشگیری می‌کند:

• بدن خود را آب‌رسانی کنید و به اندازه کافی بخوابید.

• از مصرف غذاهای پرادویه پرهیز کنید.

• برای از بین بردن باکتری‌های مضر از دهان‌شویه استفاده کنید.

• به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید.

• در صورت تجویز پزشک، از ویتامین B12 استفاده کنید.

 

بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. کنترل استرس نیز عامل مهمی در مقابله با زخم دهان در بارداری است. انجام یوگای بارداری و مراقبه یکی از بهترین روش‌ها برای متعادل کردن موقت هورمون‌ها و همچنین کنترل استرس در طولانی مدت است.قبل از استفاده از هر نوع روش درمانی یا اضافه کردن غذاهایی به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید. هرگز دوز داروهای تجویزی خود را تغییر ندهید و از درمان خودسرانه پرهیز کنید. زخم‌های دهانی در دوران بارداری جدی نیست. با درمانی درست، می‌توانید دهانی عاری از زخم داشته باشید.

مطالعه بیشتر:

مشکلات دهان و دندان در بارداری خطرناکند؟

استفاده از دهانشویه در بارداری مفید یا مضر؟

تومور حاملگی یا تومور لثه (تورم لثه) در بارداری

آفت دهان در اوایل بارداری، علت و درمان آن چیست؟

?پرسش و پاسخ های زخم دهان در بارداری

منظور از زخم دهان در بارداری چیست؟

این زخم‌های باز که به آن تبخال یا استوماتیت آفتی گفته می‌شود، نقاط سفید یا زردرنگی است که داخل یا بیرون دهان به وجود می‌آید و هاله‌ای قرمز رنگ دور آن‌ها است. این زخم‌ها ممکن است در هر زمان از بارداری به وجود آیند.

علت زخم شدن دهان در بارداری چیست؟

• استرس• رژیم غذایی • اختلال در خواب • تغییر در سیستم ایمنی بدن • تغییرات هورمونی

آیا نوع رژیم غذایی می تواند در ایجاد زخم دهان در بارداری موثر باشد؟

رژیم غذایی نامتعادل فاقد ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B12 و مواد معدنی مانند روی و آّهن، می‌تواند دلیل ایجاد زخم‌های دهانی باشد.

برای درمان رخم دهان در بارداری چه کنیم؟

زردچوبه یک ماده ضد عفونی‌کننده طبیعی و ضد التهاب است. این ماده معمولا در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود و در مناطقی از هند، تایلند و سریلانکا برای درمان زخم شناخته شده است. بیش‌ از این، مطالعه زیادی در مورد چگونگی تاثیر زردچوبه بر روی زخم‌ها انجام نشده است.

منبع: parenting.firstcry