The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا اشعه UV می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟

اشعه فرابنفش (UV) نوعی انرژی تابشی است. انرژی آن از امواج رادیویی یا نورهای مرئی بیش‌تر و نسبت به اشعه ایکس یا اشعه گاما کم‌تر است. شما از طریق نور خورشید یا منابع ساخت دست بشر مانند تخت‌های برنزه، در مجاورت اشعه UV قرار می‌گیرید. از نور فرابنفش به‌عنوان وسیله‌ای برای از بین بردن آلودگی‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در مورد کاربرد آن برای از بین بردن SARS- CoV- 2 ، ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری COVID- 19 می‌شود، شنیده باشید. در این مقاله در مورد چگونگی استفاده از اشعه فرابنفش در از بین بردن آلودگی‌ها و میزان تاثیر آن بر از بین بردن ویروس کرونا  صحبت می‌کنیم.

آیا اشعه UV می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد؟

انواع مختلفی اشعه UV  وجود دارد که نسبت به میزان انرژی طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع اشعه UV

  • نور UVA کم‌ترین میزان انرژی را دارد. وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، عمدتا در معرض نور UVA قرار دارید. قرار گرفتن در معرض نور UVA با پیری و آسیب پوست در ارتباط است.
  • نور UVB در میانه طیف نور UV قرار دارد. بخش کوچکی از نور خورشید حاوی نور UVB است، نوع اصلی اشعه فرا‌بنفش که باعث آفتاب سوختگی و اغلب‌ سرطان‌های پوست می‌شود.
  • نور UVC بیش‌ترین انرژی را دارد. بیش‌تر نور UVC که از خورشید ساطع می‌شود توسط لایه اوزون زمین جذب می‌شود. بنابراین به طور طبیعی روزانه در معرض این نور نیستید. هر چند منابع مختلفی نور  UVC‌ ساخت بشر وجود دارد.

نور UVC نوعی از نور UV است که در از بین بردن میکروب‌ها قوی‌تر است و برای ضدعفونی‌ کردن سطوح، هوا و مایعات به کار می‌رود.

نور UVC با تخریب مولکول‌هایی مانند اسید‌نوکلئیک و پروتئین‌ها باعث از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. این روند باعث اختلال در فرآیندهایی می‌شود که در زنده ماندن میکروب نقش دارد.

در مورد نور UVC‌ و ویروس جدید کرونا چه می‌دانید؟

از نور UVC می‌توان برای از بین بردن ویروس جدید کرونا، SARS- CoV- 2  استفاده کرد. بگذارید ببینیم تحقیقات در مورد نور UVC  و ویروس کرونا چه می‌گوید.

نور UVC ‌برای ضدعفونی کردن مایعات

در مطالعه اخیری که در مجله کنترل عفونت آمریکا (AJIC) انجام شد، نشان می‌دهد با استفاده از نور UVC مقادیر زیادی ویروس کرونا در کشت‌های مایع از بین رفتند.

مطالعات نشان داد که قرار گرفتن در مجاورت نور UVC به مدت ۹ دقیقه باعث غیرفعال شدن ویروس شد.

نور  UVC‌ برای ضدعفونی کردن سطوح

مطالعه‌ای دیگر که در AJIC  منتشر شد، درباره استفاده از یک نوع خاص از نور UVC برای از بین بردن SARS- CoV- 2 در سطوح آزمایشگاهی است. این مطالعه نشان داد که نور UVC کرونا ویروس‌های زنده را در طی ۳۰ ثانیه تا ۹۹.۷ درصد کاهش می‌دهد.

نوری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، «نور UVC دور» نامیده می‌شود که دارای طول موج های ۲۰۷ و ۲۲۲ نانومتر است.

«نور UVC دور» همچنان باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود اما مانند انواع دیگر  نورهای UVC‌ برای چشم‌ها و پوست مضر نیست.

نور UVC‌ برای ضدعفونی کردن هوا

مطالعه‌ای که در نشریه ساینتیفیک ریپورتز منتشر شد، به استفاده از نور UVC دور برای از بین بردن دو نوع کرونا ویروس انسانی در هوا پرداخته است. این دو نوع ویروس کرونا به نام‌های 229E و OC43 باعث ایجاد سرماخوردگی شایع در انسان می‌شود.

محققان با توجه به نتایجی که این نور بر روی ویروس دارد تخمین می‌زنند، نور UVC دور، می‌تواند ۹۹.۹ درصد ویروس کرونا در هوا را در مدت ۲۵ دقیقه از بین ببرد. آن‌‌ها اعتقاد دارند که این یافته‌ها در مورد ویروس SARS-COV-2 نیز صدق می‌کند.

خلاصه

 نور UVC به طرز موثری می‌تواند ویروس SARS-COV-2 یا دیگر ویروس‌های کرونا را در مایعات، سطوح و هوا از بین ببرد.

به لطف ضرر کم‌تری که برای سلامتی دارد، UVC‌ دور گزینه مناسب‌تری برای ضدعفونی کردن است.

درحال حاضر چگونه از نور UVC برای از بین بردن کرونا ویروس جدید استفاده می‌شود؟

نور UVC به دلیل این‌که از هیچ نوع مواد شیمیایی استفاده نمی‌کند، گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن محیط است. لامپ‌های مخصوصی که دارای نور UVC هستند برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درحال‌حاضر، از نور UVC اغلب برای ضدعفونی‌ کردن محیط‌های پزشکی استفاده می‌شود. مانند:

  • سطوح
  • تجهیزات
  • اتاق‌های عمل
  • تجهیزات محافظت شخصی (PPE) مانند ماسک‌های N95

نقاط ضعف نور UVC چیست؟

یکی از نقاط ضعف نور UVC‌ این است که برای تاثیرگذاری باید تماس مستقیم وجود داشته باشد. به این معنا که اگر سطحی در سایه قرار داشته باشد یا با گرد و غبار پوشیده باشد تاثیر آن در از بین بردن میکروب‌ها کم‌تر خواهد بود.

از آن‌جا‌که نور UVC به سرعت ویروس SARS-COV-2 را از بین می‌برد، سازمان غذا و دارو (FDA) به خطرات جانبی آن در صورت استفاده در منزل هشدار داده است:

  • مدت زمان مطلوب قرار گرفتن در معرض طول موج و مقدار نور UVC برای از بین بردن SARS- CoV- 2 هنوز مشخص نشده است.
  • قرار گرفتن در معرض برخی نورهای UVC ممکن است به پوست و چشم‌ها آسیب برساند.
  • انواع لامپ‌هایی که برای استفاده در منزل تهیه شده، معمولا ضعیف‌تر است. این یعنی زمان طولانی‌تری برای کشتن میکروب‌ها لازم است.
  • به طور بالقوه لامپ‌های نور UVC‌ حاوی جیوه است یا اوزون تولید می‌کند که هر دو برای سلامتی انسان مضر است.
  • ممکن است قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور UVC تاحدودی باعث تخریب منسوجات، پلاستیک‌ها یا پلیمرها شود.

نور« UVC دور» ممکن است به طور بالقوه گزینه مناسب‌تری برای ضدعفونی کردن سطوح باشد. هر چند تحقیقات نشان داده است، انواع دیگر نورهای UVC به نظر نمی‌رسد به لایه‌های زیرین پوست و چشم‌ها نفوذ کند. هر چند، لازم است مطالعات بیش‌تری در این مورد انجام شود.

نوآوری در امر ضدعفونی

شرکت‌های مختلف در حال ساخت تکنولوژی‌های بدیعی برای ضدعفونی‌ کردن به وسیله نورهای UVC  هستند. این تلاش‌ها متمرکز بر اوتوماسیون روند ضدعفونی با استفاده از ربات‌هاست.

یک نمونه روبات LightStrike است که می‌تواند ۹۹.۹۹ درصد ذرات ویروسی SARS- CoV- 2 را در مدت ۲ دقیقه از بین ببرد. در آینده، این امکان وجود دارد که از این روبات‌ها برای ضد‌عفونی اتاق‌های بیمارستان، هتل و هواپیماها استفاده شود.

باورهایی در مورد مصرف نور UV و دما

ممکن است درباره برخی روش‌‌ها برای از بین بردن ویروس جدید کرونا با استفاده از اشعه فرابنفش و دمای بالا شنیده‌ باشید.

اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به برخی باورهای رایج بیندازیم و این‌که چرا این روش‌ها، علی‌رغم این‌که امن‌ترین روش برای جلوگیری از درگیری با کووید ۱۹ به شمار می‌آیند، به طور بالقوه خطرناک است.

باور اول: قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید شما را از ابتلا به کووید ۱۹ محافظت می‌کند.

هر چند نور خورشید دارای اشعه فرابنفش است، اما بیش‌تر حاوی UVA و UVB است، این نوع نورهای فرابنفش در از بین بردن SARS-COV-2 کم‌تر موثر است.

از آن مهم‌تر قرار گرفتن بیش از حد در مجاورت نور خورشید، باعث آفتاب سوختگی، آسیب پوستی و حتی سرطان پوست می‌شود.

باور دوم: استفاده از لامپ‌های فرابنفش شما را از ویروس کووید ۱۹ محافظت می‌کند.

 هرچند لامپ‌های  UV برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌شود، اما از آن برای ضدعفونی کردن دست‌ها و بدن استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید اغلب لامپ‌های UV برای انسان خطرناک است. قرار گرفتن در مجاورت این لامپ‌ها باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی، آسیب و یا زخم پوست می‌شود.

باور سوم: نشستن در آب داغ می‌تواند شما را در برابر کووید ۱۹ محافظت کند

این روش از شما در برابر کووید ۱۹ محافظت نخواهد کرد. در واقع، دمای بدن شما در حمام آب گرم همچنان ثابت باقی می‌ماند.

به علاوه، نشستن در آب بسیار داغ ممکن است خطر سوختگی داشته باشد.

باور چهارم: هوای داغ خشک‌کن‌های دست می‌تواند ویروس‌ها را از روی دستان شما پاک کند

هر چند هوای خشک‌کن‌های دست گرم است، اما باعث از بین رفتن SARS- CoV- 2 روی دست شما نمی‌شود.

بهترین راه برای از بین بردن ویروس‌ شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی است.

حقیقت این‌که: راه‌های بسیار مطمئنی برای پیشگیری از مبتلا شدن به کووید ۱۹ وجود دارد:

برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تا جایی‌که امکان دارد در منزل بمانید. درصورتی‌که مجبور هستید از منزل خارج شوید سعی کنید فاصله اجتماعی (فاصله در حدود ۲ متر از افراد را رعایت کنید). از ماسک صورت استفاده کرده و از دورهمی‌های بزرگ پرهیز کنید.
  • دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی کننده الکلی بشویید. در صورتی‌که دستان شما آلوده است آن ‌ها را به چشم‌ها، دهان و بینی خود نزنید.
  • به طور مرتب سطوح در دسترس خانه مانند دستگیره در، دستگیره‌های لوازم خانگی و میزها را ضدعفونی کنید. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، فهرستی از محصولات را که در از بین بردن SARS- CoV- 2 موثر است، معرفی کرده است.
  • از افراد بیمار دوری کنید و در صورتی‌که بیمار هستید در خانه بمانید.

چکیده مطالب

نور UVC نوعی از اشعه فرا بنفش است که بیش‌ترین تاثیرگذاری را در از بین بردن میکروب‌ها مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد.

نور UVC به طرز موثری در از بین بردن ویروس SARS-COV-2، ویروس جدید کرونا که باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود، نقش دارد.

این تحقیقات بیش‌تر بر روی «نور UVC دور» تمرکز دارد. این نور نیز از انواع نورهای UVC‌ است اما برای انسان ضرر کم‌تری دارد.

به طور عمده از نور UVC  برای ضد‌عفونی کردن محیط‌های بهداشتی استفاده می‌شود. در صورتی‌که قصد دارید برای خانه خود یک لامپ نور UVC خریداری کنید، به یاد داشته باشید لامپ‌هایی که برای منزل استفاده می‌شود ضعیف‌تر است.

گذشته از این، هنوز مدت زمان مطلوب، طول موج و مقدار نور UVC مورد نیاز برای از بین بردن ویروس کرونا مشخص نشده است.

مطالعه بیشتر:

تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و زایمان چیست؟

چگونه از کودکان در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

ویروس کرونا، نشانه های فرد مبتلا به ویروس کرونا چیست؟

تاثیر ویروس کرونا بر جنین،این ویروس چه تاثیری بر جنین دارد؟

منبع: healthline