The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

مسمومیت با سرب در بارداری و مسمومیت با سرب در کودکان

علاوه بر خطر مسمومیت با جیوه که بیشتر مادران از آن اطلاع دارند، مسمومیت با سرب یکی از خطرات محیطی دیگر برای مادر و جنین است که چندان درمورد آن صحبت نمی شود. مسمومیت با سرب در بارداری (میزان بالای سرب در بدن شما) می تواند در این دوران مشکلات جدی مانند تولد زودرس و سقط جنین ایجاد کند. اگر میزان سرب در بدن شما کم باشد، شیردهی با شیر مادر ایمن است. در ادامه این مقاله برای شما شرح می دهیم که چطور ممکن است در معرض خطر مسمومیت با سرب در بارداری قرار بگیرید و این مشکل را چگونه می توان حل کرد.

سرب چیست و مسمومیت با سرب چیست؟

سرب فلزی است که از زمین می آید، اما می تواند در هوا، آب و غذا باشد. نمی توانید آن را ببینید، بو کنید یا بچشید. مقادیر بالای سرب در بدن شما، مسمومیت با سرب نامیده می شود. می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما و خانواده شما ایجاد کند.

بیشترین میزان سرب از رنگ در خانه های قدیمی تامین می شود. وقتی رنگ قدیمی ترک می خورد یا لایه برداری می کنید، گرد و غباری ایجاد می کند که در آن سرب وجود دارد. ممکن است گرد و غبار بسیار کوچک باشد و قابل مشاهده نباشد. می توانید غبار را نفس بکشید اما آن را حس نکنید.

 آیا در خطر مسمومیت با سرب هستید؟

احتمال اینکه شما و خانواده تان سرب زیادی در بدن خود داشته باشید به موارد زیر ارتباط خواهد داشت:

• آب آشامیدنی شما مقادیر زیادی سرب دارد.

• شما در خانه قدیمی ای زندگی می کنید که در آن رنگ سربی وجود دارد.

• شما در مکانی زندگی می کنید یا اخیرا به مکانی رفته اید که در آنجا سرب زیادی وجود دارد، مانند نزدیک به یک معدن یا کارخانه ذوب یا در کشوری که هنوز در آن بنزین سربی استفاده می کنند.

• شما با شخصی که با سرب کار می کند، مانند تعمیر کار اتومبیل، شاغل در ساخت و ساز یا کارخانه تولید رنگ، باتری، پلاستیک یا کشتی کار می کنید یا با او زندگی می کنید.

• شما از ظروف سرامیکی لعاب دار سرب استفاده می کنید یا با آنها کار می کنید.

• شما مواد غیرغذایی مانند خاک رس یا خاک می خورید. به این مشکل پیکا می گویند. اگر شما یا کسی در خانواده خود پیکا دارید، به پزشک مراجعه کنید.

• شما از محصولات گیاهی یا مکمل هایی استفاده می کنید که ممکن است حاوی سرب باشند.

منابع معمول سرب در منزل و اطراف خانه ها عبارتند از:

• وسایل صنایع دستی، مانند رنگ روغن، لعاب سرامیک و موادی که برای ساخت شیشه های رنگی استفاده می شود.

• مواد غذایی کنسرو شده، آب نبات، اسباب بازی ها و لوازم آرایش در خارج از ایالات متحده ساخته شده است.

• جواهر سازی

• ظروف کریستال سربی و ظروف سرامیکی. از این موارد برای پخت و پز یا غذا استفاده نکنید. سرامیک هایی که در فروشگاه می خرید ممکن است ایمن تر از صنایع دستی باشد. همیشه برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید ظروف شما برای پخت و پز و غذا ایمن باشد.

• رنگ و گرد و غبار بر پایه سرب در خانه های ساخته شده قبل از 1978 میلادی و رنگ مورد استفاده در اسباب بازی های قدیمی

• خاک

• آبی که از چاه ها یا از طریق لوله های قدیمی می آید.

اگر شریک زندگی شما و یا خودتان با سرب کار می کنید:

• قبل از اینکه از محل کار به خانه بروید دوش بگیرید و لباس (از جمله کفش) را عوض کنید.

• لباس کار خود را در محل کار بشویید یا آن را جدا از بقیه لباس ها در خانه بشویید.

• قبل از غذا دست های خود را بشویید.

سرب مداد همان سرب فلزی نیست. در واقع ماده ای به نام گرافیت است. نگران قرار گرفتن در معرض سرب از طریق جویدن مداد یا گیر افتادن تکه ای از مداد در بدن خود نباشید.

آیا مسمومیت با سرب می تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟

بله، می توانید سرب را از طریق جفت به جنین خود منتقل کنید. جفت در رحم شما رشد می کند و از طریق بند ناف غذا و اکسیژن جنین را تامین می کند.قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای سرب قبل و حین بارداری می تواند منجر به موارد زیر شود:

مشکلات باروری، مانند کاهش تعداد اسپرم یا اسپرم غیرطبیعی. اسپرم موجود در مایع منی مرد، تخمک زن را بارور می کند تا باردار شود. تعداد اسپرم به اسپرم های موجود در مایع منی مرد هنگام انزال گفته می شود.

فشار خون بالا (هیپرتانسیون نیز نامیده می شود). این مشکل زمانی است که فشار خون در برابر دیواره رگ های خونی شما بسیار زیاد باشد. فشار خون بالا می تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند.

مشکلات مربوط به رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما. سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب شما می شود. سیستم عصبی به شما کمک می کند تا حرکت کنید، فکر کنید و احساس کنید. نوزادانی که قبل از تولد در معرض سرب قرار دارند، احتمالا دارای مشکلات یادگیری و رشد کند هستند.

تولد زودرس. یعنی زایمان خیلی زود اتفاق می افتد، قبل از هفته 37 بارداری.

وزن کم هنگام تولد. به معنای این است که وزن کودک شما هنگام تولد کمتر از 2500 گرم است.

سقط جنین. این مشکل زمانی است که جنین قبل از هفته 20 بارداری در رحم می میرد.

برای کاهش خطر مسمومیت با سرب در بارداری چی بخوریم؟

در دوران بارداری، خوردن غذاهایی با برخی ویتامین ها و مواد مغذی خاص می تواند به جذب سرب از بدن کمک کرده و از جنین در حال رشد شما محافظت کند. اگر باردار هستید و فکر می کنید در معرض سرب هستید، از غذاهایی استفاده کنید که حاوی:

• کلسیم، شامل شیر، ماست، پنیر و سبزیجات برگ سبز

• آهن، از جمله گوشت قرمز بدون چربی، لوبیا، غلات و اسفناج

• ویتامین C، شامل پرتقال، فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و آب میوه ها

اگر باردار هستید، از محصولات گیاهی یا مکمل ها استفاده نکنید، زیرا برخی از آنها ممکن است حاوی سرب باشند. یک محصول گیاهی مانند قرص یا چای از گیاهانی تهیه می شود که در آشپزی استفاده می شود. مکمل محصولی است که شما برای جبران برخی مواد مغذی مصرف می کنید که به اندازه کافی در غذاهایی که می خورید، وجود ندارد. اگر در دوران بارداری از یک محصول گیاهی یا مکمل استفاده می کنید، به پزشک خود بگویید. اگر باردار هستید و با سرب کار می کنید، با رئیس خود در مورد تغییر مسئولیت های شغلی صحبت کنید تا شما و جنین در طی بارداری ایمن بمانید.

 مسمومیت با سرب در کودکان چگونه است؟

کودکان زیر 6 سال می توانند به شدت تحت تاثیر سرب قرار بگیرند. این مورد می تواند بر رشد مغز و بدن تاثیر بگذارد. سطح بسیار بالا می تواند باعث مرگ شود.  علائم و نشانه های مسمومیت با سرب در کودکان عبارتند از:

تحریک پذیری یا خستگی بسیار شدید

شکم درد و یبوست. یبوست زمانی است که حرکات روده وجود ندارد، دفع کم اتفاق میفتد یا مدفوع به سختی دفع می شود.

تاخیر در رشد و مشکلات یادگیری. تاخیر در رشد زمانی است که کودک شما انتظار نمی رود به مراحل مهم رشد برسد. نقطه عطف رشد، مهارت یا فعالیتی است که اکثر کودکان می توانند در یک سن خاص انجام دهند. نقاط عطف شامل نشستن، راه رفتن، صحبت کردن، داشتن مهارت های اجتماعی و داشتن مهارت تفکر است.

کاهش اشتها و کاهش وزن

استفراغ

اگر فکر می کنید فرزند شما مسمومیت با سرب دارد، به پزشک او بگویید. پزشک می تواند سطح سرب خود را با آزمایش خون بررسی کند.

مسمومیت با سرب چه تاثیری بر بزرگسالان دارد؟

سرب سیستم عصبی فرد را هدف قرار می دهد، بنابراین می تواند مشکلاتی مانند هذیان (عدم توانایی تفکر واضح)، تشنج، کما و مرگ را ایجاد کند. اما اکثر افراد مبتلا به مسمومیت با سرب نمی دانند که به آن مبتلا هستند. علائم و نشانه های مسمومیت با سرب در بزرگسالان عبارتند از:

شکم درد و یبوست

خستگی بسیار شدید

سردرد

فشار خون یا کم خونی. کم خونی زمانی است که شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بقیه بدن خود ندارید.

کاهش اشتها یا کاهش وزن

اختلالات خلقی، مانند افسردگی. افسردگی نوعی بیماری است که در آن احساس غم و اندوه به مدت طولانی ادامه می یابد و زندگی روزمره شما را مختل می کند. برای بهتر شدن نیاز به درمان دارید.

درد عضله یا مفصل، بی حسی یا گزگز دست و پا

مشکلات مربوط به تمرکز در تمرکز یا به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارید.

اگر فکر می کنید شما یا شخصی در خانواده خود مسمومیت با سرب دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند سطح سرب شما را با آزمایش خون بررسی کند.

 اگر در معرض سرب قرار گرفتیم، آیا تغذیه نوزاد با شیر مادر بی خطر است؟

اگر فکر می کنید در معرض سرب قرار گرفته اید و شیردهی می کنید یا قصد شیردهی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. او می تواند سطح سرب شما را آزمایش کند تا ببیند آیا شیردهی برای کودک شما بی خطر است. اگر بیش از 40 میکروگرم در دسی لیتر سرب در سیستم خونی خود داشته باشید، شیردهی ایمن نیست. شیر خود را بدوشید و بیرون بریزید تا زمانی که سطح سرب شما ایمن شود.

 چگونه می توانید از خود و خانواده در برابر سرب در خانه محافظت کنید؟

رنگ و گرد و غبار با پایه سرب موجود در آن، خطرناک ترین منابع سرب برای نوزادان و کودکان در ایالات متحده است. رنگ سرب در خانه های ساخته شده قبل از 1978 میلادی ممکن است تراشه یا پوست کنده و گرد و غبار ایجاد کند. نفس کشیدن یا بلعیدن ذرات یا گرد و غبار می تواند مضر باشد. کودکان زیر 6 سال بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا آنها اغلب دست ها، اسباب بازی ها و چیزهای دیگر را در دهان خود قرار می دهند. اینها ممکن است با تراشه های سرب یا گرد و غبار پوشانده شوند.

اگر خانه شما بعد از سال 1978 ساخته شده است، احتمالا لازم نیست نگران سرب در خانه خود باشید. اگر خانه شما قبل از سال 1978 ساخته شده است، در اینجا کارهایی که می توانید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سرب در خانواده شما انجام دهید، این است:

• به دنبال لایه برداری یا خرد کردن رنگ باشید. آن را با آب تمیز کنید.

• اگر در حال بازسازی یا تعمیرات هستید، از خانه خود خارج شوید، مخصوصا اتاق هایی که رنگ در آنها سمباده کاری یا خراش داده می شود.

• کف، ایوان ها، پنجره ها، آستانه های پنجره و سایر سطوح صاف را از گرد و غبار تمیز نگه دارید.

• قبل از غذا دست های خود را بشویید. به فرزندان خود نیز این کار را بیاموزید.

• خانه خود را از نظر سرب بازرسی کنید. مرکز بهداشت محلی شما می تواند به شما در یافتن یک کارشناس کمک کند. اگر بازرس سرب را در خانه شما پیدا کرد، کارگران آموزش دیده را برای حذف آن استخدام کنید. تا زمانی که سرب از بین نرفته، از خانه بیرون بمانید.

 چگونه می توانید از خود و خانواده در برابر سرب در آب آشامیدنی محافظت کنید؟

اگر در خانه خود لوله های سربی دارید یا اگر از آب چاه استفاده می کنید، نوشیدن آب ممکن است حاوی سرب باشد. با مصرف آب جوش از سرب خلاص نمی شوید.

اگر فکر می کنید در آب آشامیدنی خود سرب دارید:

• از آب بطری تصفیه شده برای پخت و پز و آشامیدن استفاده کنید. اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید، فقط از آب سرد برای آشامیدن و آشپزی استفاده کنید. آب لوله های آب سرد نسبت به لوله های آب گرم سرب کمتری دارد. قبل از استفاده از آن، آب شیر سرد را به مدت 1 تا 2 دقیقه باز بگذارید. ظروف را با آب سرد شیر پر کنید تا بعدا استفاده کنید.

• لوله های خود را آزمایش کنید. برای اطلاع از چگونگی آزمایش لوله های سرب، با مرکز بهداشت محلی خود تماس بگیرید.

• اگر از آب چاه استفاده می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد آزمایش آب خود برای سرب، با پایگاه بهداشتی محل خود تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر:

مسمومیت غذایی در بارداری چیست و علائم و درمان آن چیست؟

مسمومیت بارداری، راه های درمان و پیشگیری

علائم و نشانه های مسمومیت با آهن

?پرسش و پاسخ های مسمومیت با سرب

آیا مسمومیت با سرب می تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟

بله می تواند منجر به تولد زودرس. یعنی زایمان خیلی زود اتفاق می افتد، قبل از هفته 37 بارداری، وزن کم هنگام تولد. به معنای این است که وزن کودک شما هنگام تولد کمتر از 2500 گرم است و سقط جنین شود.

آیا مسمومیت با سرب برای مردان می تواند مشکلات باروری ایجاد کند؟

بله مشکلات باروری، مانند کاهش تعداد اسپرم یا اسپرم غیرطبیعی از عوارض مسمومیت با سرب در مردان است.

چگونه می توانید از خود و خانواده در برابر سرب در آب آشامیدنی محافظت کنید؟

از آب بطری تصفیه شده برای پخت و پز و آشامیدن استفاده کنید. اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید، فقط از آب سرد برای آشامیدن و آشپزی استفاده کنید. آب لوله های آب سرد نسبت به لوله های آب گرم سرب کمتری دارد. قبل از استفاده از آن، آب شیر سرد را به مدت 1 تا 2 دقیقه باز بگذارید. ظروف را با آب سرد شیر پر کنید تا بعدا استفاده کنید.

مسمومیت با سرب به چه معناست؟

سرب فلزی است که از زمین می آید، اما می تواند در هوا، آب و غذا باشد. نمی توانید آن را ببینید، بو کنید یا بچشید. مقادیر بالای سرب در بدن شما، مسمومیت با سرب نامیده می شود. می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما و خانواده شما ایجاد کند.

منبع: marchofdimes