The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

HPV دهانی، زگیل دهانی، ویروس پاپیلوم انسانی دهانی چیست؟

اکثر افراد فعال جنسی ممکن است در دوره ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شوند. این عفونت یکی از شایع ترین عفونت های منتقله جنسی به شمار می آید. ویروس پاپیلوم انسانی در اثر تماس پوست به پوست گسترش می یابد. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی به این ویروس در ناحیه تناسلی مبتلا می شوند. اگر رابطه جنسی دهانی باشد، در دهان یا گلو نیز تجمع می کند که به آن ویروس پاپیلوم انسانی دهانی یا زگیل دهانی می گویند.

علائم ویروس پاپیلوم دهانی یا زگیل دهانی چیست؟

بیش از 100 نوع ویروس پاپیلوم انسانی وجود دارد که بیش از 40 نوع از آن می تواند بر ناحیه تناسلی و گلو تأثیر بگذارد. ویروس پاپیلوم دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد و افراد به ندرت متوجه ابتلای خود به این عفونت می شوند بنابراین اقدامات بهداشتی لازم برای محدود کردن گسترش بیماری نیز انجام نمی گیرد. در موارد خاص ممکن است زگیل در دهان یا گلو ایجاد شود که البته چندان معمول نیست.

آیا ویروس پاپیلوم دهانی یا زگیل دهانی می تواند سرطان ایجاد کند؟

این نوع ویروس می تواند به سرطان حفره حلقی یا اوروفارنژیال تبدیل شود که البته نادر است. در صورت بروز این بیماری، سلولهای سرطانی در وسط گلو از جمله زبان، لوزه ها و دیواره های حلق تشکیل می شوند. ویروس پاپیلوم دهانی باعث رشد و توسعه این سلولها هستند. علائم اولیه سرطان دهانه حلق عبارتند از:

• مشکل بلع

• گوش درد مداوم

• سرفه و دفع خون

• کاهش وزن بدون دلیل

• بزرگ شدن غدد لنفاوی

• گلودرد مداوم

• توده هایی روی گونه ها

• رشد یا توده های گردن

• گرفتگی صدا

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید و می دانید یا فکر می کنید ویروس پاپیلوم انسانی دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث زگیل دهانی می شود؟

ویروس پاپیلوم دهانی معمولاً از طریق بریدگی یا پارگی کوچک داخل دهان، وارد دهان می شوند. افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند، بیشتر در معرض هستند. برای تعیین دقیق نحوه ابتلا و انتقال عفونت ویروس پاپیلوم دهانی، تحقیقات بیشتر لازم است.

آیا زگیل دهانی خطرناک است؟

تقریباً دوسوم سرطانهای دهانه حلق دارای دی ان ای ویروس پاپیلوم انسانی هستند. متداول ترین زیر گروه ویروس پاپیلوم دهانی ژنوتیپ 16 است که پرخطر محسوب می شود.

سرطان اوروفارنژیال یا دهانه حلق نادر است. تقریباً 1 درصد افراد ژنوتیپ 16 ویروس پاپیلوم انسانی دارند. هر سال، کمتر از 15000 نفر به سرطان های حفره حلقی مثبت مبتلا می شوند.

عوامل خطرساز زگیل دهانی چیست؟

عوامل خطر ویروس پاپیلوم دهانی عبارتند از:

• رابطه جنسی دهانی: شواهد نشان می دهد که افزایش فعالیت جنسی دهانی یک عامل خطر به شمار می آید. این عامل در آقایان به ویژه افرادی که سیگار می کشند، بیشتر است.

• شرکای جنسی متعدد: شرکای جنسی متعدد خطر را افزایش می دهد. طبق بررسی های انجام شده، حضور بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی فرد می تواند احتمال ابتلا به عفونت ویروس پاپیلوم دهانی را تا 20 درصد افزایش دهد.

• استعمال دخانیات: مشخص شد که استعمال دخانیات، حمله ویروس پاپیلوم انسانی را افزایش می دهد. استنشاق دود گرم باعث آسیب پذیری بیشتر در برابر پارگی و بریدگی دهان می شود و همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان های دهان است.

• مصرف الکل: تحقیقات نشان داده است مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به عفونت ویروس پاپیلوم انسانی را در آقایان افزایش می دهد. مصرف الکل در کنار دخانیات، شخص را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

• بوسیدن دهان به دهان: برخی پژوهش ها نشان می دهند بوسیدن دهان به دهان می تواند عامل انتقال ویروس باشد اما اثبات اینکه می تواند خطر ابتلا به ویروس پاپیلوم دهانی را افزایش دهد یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

• مرد بودن: مردان بیشتر از زنان در معرض تشخیص ویروس پاپیلوم دهانی هستند.

سن یک عامل خطر برای سرطان دهانه حلق است. این بیماری در بزرگسالان مسن تر، شایع تر است زیرا سالها طول می کشد تا رشد کند.

زگیل دهانی یا ویروس پاپیلوم دهانی چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تعیین این ویروس در دهان وجود ندارد. دندانپزشک یا پزشک از طریق غربالگری سرطان ضایعات را کشف می کند یا ممکن است ابتدا ضایعات را مشاهده کرده و سپس به پزشک مراجعه کنید.

اگر ضایعاتی مشاهده کردید، پزشک بعد از بیوپسی می تواند سرطانی بودن آن را تشخیص دهد. همچنین آزمایش بیوپسی ویروس پاپیلوم انسانی از نمونه گرفته می شود. در صورت وجود ویروس، سرطان به درمان پاسخگو خواهد بود.

درمان زگیل دهانی چیست؟

بیشتر انواع زگیل دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی از بین می روند. اگر به دلیل وجود این ویروسها دچار زگیل های دهانی شدید، احتمالاً پزشک زگیل ها را تخلیه می کند.

از آنجا که دسترسی به زگیل دهانی به راحتی امکان پذیر نیست، درمان زگیل با درمان های موضعی دشوار است. پزشک می تواند از هر یک از روش های زیر برای درمان زگیل استفاده کند:

• عمل جراحی برای برداشتن

• سرما درمانی که در آن زگیل منجمد می شود

• اینترفرون آلفا-2 ب یا اینترون آ و روفرون آ که یک آمپول است

احتمال بهبودی سرطان ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی

در صورت ابتلا به سرطان دهانه حلق، گزینه های درمانی در دسترس است. درمان و احتمال بهبود به مرحله و محل سرطان و همچنین ارتباط آن با ویروس پاپیلوم بستگی دارد. سرطان دهانه حنجره با پاپیلوم مثبت نسبت به نوع منفی، پیامدهای بهتر و عود مجدد کمتری دارد. پرتودرمانی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد درمان های معمول سرطان دهانه حلق هستند.

پیشگیری از ویروس پاپیلوم انسانی دهانی

اکثر سازمانهای پزشکی و دندانپزشکی غربالگری ویروس پاپیلوم دهانی را توصیه نمی کنند. تغییر شیوه زندگی ساده ترین راه جلوگیری از ابتلا به این ویروس است. در اینجا به چند نکته برای پیشگیری اشاره می شود:

• رابطه جنسی ایمن مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند.

• تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.

• در مورد بیماریهای مقاربتی با شرکای جنسی خود صحبت کنید و از آنها در مورد آخرین باری که آزمایش داده اند، بپرسید.

• اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید مرتباً از نظر بیماری های مقاربتی آزمایش شوید.

• اگر شریک جنسی خود را نمی شناسید، از رابطه دهانی خودداری کنید.

• هنگام رابطه جنسی دهانی، از محافظ های دهانی یا کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های مقاربتی دهانی جلوگیری کند.

• در طی معاینات دوره ای دندانپزشکی، به خصوص اگر اغلب رابطه دهانی داشتید، هر شش ماه یکبار از دندانپزشک بخواهید که هر چیز غیرطبیعی را جستجو کند.

• هر ماه یک بار برای بررسی هر نوع ناهنجاری دهان خود را بررسی کنید.

• واکسن ویروس پاپیلوم انسانی را بزنید.

واکسیناسیون

واکسیناسیون در برابر ویروس پاپیلوم انسانی در افراد 9 تا 14 سال، دو دوز تزریق به فاصله شش تا 12 ماه است. اشخاص 15 سال به بالا در طول شش ماه سه بار تزریق دارند. برای موثر بودن واکسن باید تمام تزریق ها به موقع انجام شود.

واکسن ویروس پاپیلوم انسانی یک واکسن ایمن و موثر است که می تواند شما را در برابر بیماری های مربوط به این ویروس محافظت کند.

این واکسن قبلاً فقط تا 26 سالگی در دسترس افراد بود. در دستورالعمل های جدید اکنون افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً واکسینه نشده بودند، اکنون واکسن دریافت می کنند.

در مطالعه انجام شده در سال 2017 مشخص شد عفونت های زگیل دهانی تا 88 درصد در میان بزرگسالانی که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند، کمتر است. این واکسن ها به جلوگیری از سرطان های دهان حلق مرتبط با این ویروس نیز کمک می کنند.

مطالعه بیشتر:

تفاوت بین تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چیست؟

اچ پی وی در نوجوانان و کودکان چگونه سرایت می کند؟

ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) چه نشانه ها و درمانی دارد

زگیل در نوزادان به چه علت است وراههای درمان زگیل نوزاد چیست؟

?پرسش و پاسخ های زگیل دهانی

علائم ویروس پاپیلوم دهانی یا زگیل دهانی چیست؟

ویروس پاپیلوم دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد و افراد به ندرت متوجه ابتلای خود به این عفونت می شوند بنابراین اقدامات بهداشتی لازم برای محدود کردن گسترش بیماری نیز انجام نمی گیرد. در موارد خاص ممکن است زگیل در دهان یا گلو ایجاد شود که البته چندان معمول نیست.

آیا ویروس پاپیلوم دهانی یا زگیل دهانی می تواند سرطان ایجاد کند؟

این نوع ویروس می تواند به سرطان حفره حلقی یا اوروفارنژیال تبدیل شود که البته نادر است. در صورت بروز این بیماری، سلولهای سرطانی در وسط گلو از جمله زبان، لوزه ها و دیواره های حلق تشکیل می شوند. ویروس پاپیلوم دهانی باعث رشد و توسعه این سلولها هستند.

چه عواملی باعث زگیل دهانی می شود؟

ویروس پاپیلوم دهانی معمولاً از طریق بریدگی یا پارگی کوچک داخل دهان، وارد دهان می شوند. افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند، بیشتر در معرض هستند. برای تعیین دقیق نحوه ابتلا و انتقال عفونت ویروس پاپیلوم دهانی، تحقیقات بیشتر لازم است.

آیا زگیل دهانی خطرناک است؟

تقریباً دوسوم سرطانهای دهانه حلق دارای دی ان ای ویروس پاپیلوم انسانی هستند. متداول ترین زیرگروه ویروس پاپیلوم دهانی ژنوتیپ 16 است که پر خطر محسوب می شود.

منبع: healthline