The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آزمون برای سنجش اطلاعات خود درباره تب نوزاد

بروز تب در نوزادان یکی از اولین علل مراجعه والدین به پزشک اطفال است. چه عاملی باعث ایجاد این تب شده است؟ در این شرایط چه اقدامی باید کرد؟ ابتلای نوزاد به تب در چه صورت نگران کننده است؟ به سوالات این آزمون پاسخ دهید تا میزان دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

1- تب یک نوع بیماری است

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: نادرست. به طور کلی تب یکی از نشانه های ابتلا به انواع عفونت های ویروسی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و ... یا در موارد نادر بیماری های باکتریایی مانند ابتلا به یک عفونت ادراری است. تب به معنای افزایش دمای بدن و رسیدن آن به بالای محدوده طبیعی است. هدف از این مکانیسم کمک به بدن در جهت مقابله با عفونت هاست.

 

2- تشخیص تب در نوزادان دشوار است

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: نادرست. مجموعه ای از علائم مختلف نظیر گرم بودن پیشانی و پشت گردن، سرد بودن دست ها، احساس لرز، بی حالی، بی قراری و گریه های غیر معمول می توانند نشان دهنده بروز تب در نوزاد باشند. در صورت تردید و جهت اطمینان از این مساله می توانید با کمک یک دماسنج حرارت بدن نوزاد را اندازه بگیرید. چنانچه دمای بدن نوزاد به بیش از 38 درجه سانتی گراد رسیده باشد نوزادتان به تب مبتلاست.

 

3- برای رسیدن به نتیجه دقیق تر دمای کدام ناحیه از بدن نوزاد را باید اندازه گرفت؟

الف: گوش

ب: زیر بغل

ج: مقعد

پاسخ صحیح: مقعد. استفاده از یک دماسنج رکتال یا مقعدی این امکان را برایتان فراهم می آورد که درجه حرارت واقعی یا مرکزی بدن را اندازه بگیرید. در واقع دماسنج های طبی انواع مختلفی دارند: دماسنج هایی که امکان اندازه گیری دمای بدن از طریق مجرای گوش را فراهم می آورند، دماسنج هایی که آن را در گودترین ناحیه زیر بغل و یا داخل دهان قرار می دهند، دماسنج هایی به شکل نوار که برروی پیشانی نوزاد چسبانده می شوند و ... اشکال این دماسنج ها در این است که به دلیل تاثیر از عوامل بیرونی از دقت لازم برخوردار نبوده و دمای واقعی بدن را نشان نمی دهند. به عنوان مثال در صورت وجود جرم در گوش نوزاد، نتیجه به دست آمده از اندازه گیری دمای بدن از این طریق چندان قابل اعتماد نخواهد بود.

 

4- هر چه میزان تب بالاتر باشد عفونت بدن شدیدتر است

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: نادرست. شدید بودن تب الزاما به معنای وخیم تر بودن بیماری نیست. به عنوان مثال ابتلا به یک سرماخوردگی ساده در نوزادان معمولا همراه با تب است. در حالی که برعکس گاهی ممکن است ابتلا به یک عفونت شدید بدون بروز تب و یا همراه با تبی بسیار خفیف باشد. بنابراین برای ارزیابی میزان وخامت بیماری که منجر به افزایش درجه حرارت بدن شده است علاوه بر تب دقت به سایر نشانه های خردسالان نیز بسیار ضروری است.

 

5- در صورت تب کردن نوزاد باید او را بلافاصله نزد پزشک برد.

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: درست. چنانچه سن نوزاد مبتلا به تب کمتر از یک ماه باشد باید بلافاصله او را برای انجام یک چکاپ کامل پزشکی به یک بیمارستان یا نزدیکترین مرکز درمانی برد. ولی چنانچه نوزادتان کمتر از سه ماه دارد در صورت رسیدن دمای بدن به 39 درجه سانتی گراد و یا ادامه یافتن تب در مدتی بیش از 48 ساعت با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 

6- در نوزادان بالای سه ماه اغلب این تب ها خود به خود از میان می روند.

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: درست. پس از سه ماهگی اغلب تب ها در حدود 3 تا 4 روز ادامه می یابند تا به تدریج کاهش می یابد. ولی با این وجود در صورت مشاهده علائمی مانند افزایش دمای بدن نوزاد به بیش از 39 درجه سانتی گراد و استمرار و مقاومت آن نسبت به داروهای تب بر، تغییرات رفتاری در نوزاد (گریه و بی قراری ، خستگی، کاهش اشتها)، کبودی یا متمایل به آبی شدن انگشتان دست، احساس لرز، حالت تهوع، اسهال، مشکلات تنفسی و همچنیین خواب آلودگی غیرعادی نوزاد بسیار احتیاط کرده و با یک پزشک اطفال مشورت کنید.

 

7- برای کمک به کاهش تب نوزاد علاوه بر مصرف پاراستامول انجام کدامیک از راهکارهای زیر توصیه می شود؟

الف: استفاده از دوش آب ولرم

ب: استفاده از کمپرس یخ

ج: تشویق نوزاد به نوشیدن شیر

پاسخ صحیح: تشویق نوزاد به نوشیدن شیر. برای پیشگیری از بروز علائم کم آبی در بدن توصیه می شود در هنگام بروز تب مقدار زیادی شیر مادر یا شیر خشک به نوزاد خود بدهید. همچنین می توانید با خارج کردن لباس ها و استفاده از داروهای تب بر به خنک شدن بدن و کاهش تب نوزاد کمک کنید. استفاده از دوش آب ولرم در این شرایط توصیه نمی شود. همچنین از به کار بردن کمپرس آب یخ نیز خودداری کنید. زیرا انجام این کار به دلیل افت ناگهانی دمای بدن بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند منجر به بروز تشنج در نوزاد شود.

 

8- در صورت تب کردن نوزاد باید به او داروی آنتی بیوتیک داد.

الف: درست

ب: نادرست

پاسخ صحیح: نادرست. آنتی بیوتیک ها فقط در درمان برخی از عفونت های باکتریایی موثرند. برای کمک به کاهش تب و مشکلات و عوارض ناشی از آن در نوزاد مصرف پاراستامول توصیه می شود. میزان استفاده از دارو بستگی به سن و وزن کودک شما دارد زیرا مصرف دوز بالای آن برای کبد سمی است.

 

مطالعه بیشتر:

1- روش های اندازه‌ گیری دمای بدن و استفاده از داروهای تب بر در نوزادان

2- آزمون برای سنجش اطلاعات خود درباره خواب فرزندان

3- شناخت علائم و روش های درمان سرماخوردگی و تب نوزاد

4- علائم و داروهای مجاز برای پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان