The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خطرات نوشابه های انرژی زا در شیردهی چیست؟

نوشابه‌های انرژی‌زا به سرعت به شما انرژی می‌دهد. طعم خوبی هم دارند. اما ممکن است این نوشیدنی‌ها سالم نباشند. به همین دلیل در دوران بارداری، مجاز به مصرف آنها نیستید. اگر عاشق این نوشیدنی‌ها هستید،‌ احتمالا بعد از زایمان بی‌درنگ به سراغ آنها خواهید رفت. به هر حال اکنون دوران شیردهی شماست و مانند دوران بارداری باید مراقب سلامتی خود و نوزادتان باشید. اگر در مورد مصرف نوشابه های انرژی زا در شیردهی سوال دارید، ما جواب آن را به شما خواهیم داد.

نوشابه انرژی‌زا چیست؟

نوشابه انرژی‌زا،‌ یک نوشیدنی است که مقدار زیادی کافئین و شکر دارد و به سرعت به شما انرژی می‌دهد. گازدار یا بدون گاز است. برخی از این نوشیدنی‌ها شامل عصاره‌های گیاهی و آمینو اسیدها هستند.

تولیدکنندگان این نوشیدنی‌ها بر این باورند که با مصرف این نوشینی‌ها انرژی بدن و قدرت مغز و تمرکز بالا می‌رود. در کنار این اظهارات،‌ محققان همچنان به دنبال تحقیق در مورد اثرات مخرب این نوشیدنی‌ها که در سطح جهانی محبوبیت بالایی دارند هستند.

خطرات خوردن نوشابه های انرژی زا در شیردهی چیست؟

مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی‌ها عوارض جانبی داد که برای سلامت مادر و نوزاد سالم نیست. در زیر به چند دلیل درمورد ممنوع بودن نوشابه های انرژی زا در شیردهی اشاره می‌کنیم:

مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی‌ها :

1- کافئین:

وقتی بحث سلامت این نوشیدنی‌ها می‌شود، بیشتر در مورد مقدار کافئینی که در این نوشیدنی‌ها است صحبت می‌شود. مواد تشکیل دهنده همه نوشیدنی‌های انرژی‌زا مثل ردبول، مانستر و دیگر نوشیدنی‌ها،‌ کافئین است. مقدار این ماده در این نوشیدنی‌ها تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیست. در حقیقت مقدار کافئینی که در این نوشینی‌ها وجود دارد از مقداری که در کوکا کولا وجود دارد بیشتر است!

کافئین چه می‌کند؟

کافئینی که توسط مادر شیرده مصرف می‌شود،‌ از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود. نوزاد، ۰.۰۶ تا ۱.۵ درصد ازکافئین مصرفی را از طریق شیر دریافت می‌کند. ماندگاری کافئین در بدن نوزادان نسبت به کودکان بزرگ‌تر بیشتر است و به همان صورت زمان بیشتری لازم دارد تا از بدن نوزاد خارج شود و تاثیراتش از بین برود.

تاثیر کافئین در بدن نوزادان ۱۲۰ ساعت باقی می‌ماند و زمانی که نوزاد به ۳ تا ۶ ماهگی می‌رسد، تا ۱۴ ساعت باقی خواهد ماند. بنابراین مصرف بالای مادر، باعث می‌شود این ماده در بدن نوزاد انباشته و باعث تحریک نوزاد ‌شود.

اگر مصرف کافئین مادر شیرده متعادل باشد، برای نوزاد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. نوزادانی که به کافئین حساسیت دارند، همین مقدار نیز باعث بی‌قراری و تحریک پذیری او خواهد شد.

2- دیگر عناصر موجود در این نوشیدنی‌ها

دیگر عناصر موجودی که در این نوشیدنی ها وجود دارد می‌تواند برای شما که در حال شیردهی هستید، مضر باشد.

برای مثال گیاه جنسینگ که باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود،‌ بر عملکرد طبیعی هورمون استروژن تاثیر می‌گذارد. طبق نظریه سازمان غذا و دارو، جنسینگ برای مادران شیرده توصیه نمی‌شود؛ هرچند شواهد زیادی در این مورد دیده نشده. با این حال نوشیدنی Monster  برای  بانوان شیرده ممنوع است زیرا مقدار زیادی جنسینگ دارد.

خوردن ردبول Red Bull در شیردهی

سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد تائورین؛ اسید آمینه‌ای که ممکن است در بعضی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود داشته باشد، منع مصرف وضع نکرده است. ولی اگر مقدار این ماده در نوشیدنی انرژی‌زا زیاد باشد نباید مصرف شود. نوشیدنی معروف Red Bull مقدار زیادی تائورین دارد که نباید توسط بانوی شیرده مصرف شود.

در مورد بقیه نوشیدنی‌های انرژی‌زا توصیه خاصی نشده است. ولی مثلا نوشیدنی معروف Five-hour energy‌ مقدار بسیار زیادی ویتامین B6 دارد. مصرف بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در روز نباید ویتامین B6 مصرف کرد.

 در حقیقت نمی‌توان به ترکیبات روی نوشیدنی‌های انرژی ‌زا اکتفا کرد و بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید و اگر علاقه دارید که از این نوشیدنی‌‌ها در رژیم غذایی‌تان باشد، مقدار آن‌ را به حدود کمتر از یک لیوان در روز محدود کنید.

جایگزینی برای نوشابه های انرژی زا در شیردهی

به سراغ یک فنجان قهوه یا چای بروید (بیشتر از دو فنجان در روز نباشد). مقدار کافئین موجود در این دو نوشیدنی در حدی است که انرژی شما را بالا ببرد و در عوض به نوزاد شما آسیب نرساند. با این روش از شر شکر اضافی و مواد افزودنی این نوشیدنی‌ها خلاص می‌شوید. به یاد داشته باشید که مصرف کافئین را به ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

توجه: گاهی همین مقدار کم کافئین برای نوزادان خیلی زیاد است. کافیست به علائم نوزاد توجه کنید و واکنش بدن او را به دقت تحت نظر بگیرید. به جای استفاده از نوشیدنی انرژی‌زایی همانند Red Bull، آبمیوه‌های طبیعی و سوپ‌ها را امتحان کنید. این خوراکی‌ها،‌ باعث می‌شود انرژی بالایی داشته باشید،‌ دچار کم‌آبی نشوید و سیستم ایمنی بدنتان بالا رود. لازم است رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. کمی حمام آفتاب برای سلامتی بدنتان لازم است.

به جای پذیرفتن خطرات نوشابه های انرژی زا در شیردهی، در طول روز چرت بزنید تا خستگی در کنید و انرژی دوباره بگیرید. بعد از مشورت با پزشک یک سری تمرینات ورزشی را شروع کنید تا کم‌کم به وضعیت قبل از بارداری و زایمان برگردید.

 

بیشتر بدانید:

1- مواد غذایی مفید برای مادران شیرده

2- 14 نوع از غذاهای ممنوع در دوران شیردهی کدامند؟

3- باید ها و نباید های تغذیه در شیردهی پستانی

4- آیا آنچه می‌‌خورید بر شیرتان اثر می‌گذارد؟