The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آموزش قرار دادن تامپون، آیا می توان با تامپون استخر رفت؟

تامپون یکی از راحت ترین محصولات قاعدگی موجود در بازار است. برای افرادی که تازه پریود شده اند، استفاده از تامپون و قرار دادن آن در واژن دشوار به نظر می رسد. اما این یکی از روشهای بسیار محبوب برای کنترل جریان قاعدگی است. فقط باید راه استفاده از آن را بدانید. تامپون ها وقتی در واژن قرار می گیرند، خون قاعدگی را به طور کامل جذب می کنند. انسان از قرنهای گذشته به راحتی تامپون ها پی برده است. در حقیقت، تصور می شود مصریان باستان اولین کسانی بودند که از تامپون برای مدیریت جریان قاعدگی استفاده کردند. سوابق تاریخی نشان می دهد تامپونهای اصلی از گیاه پاپیروس نرم شده ساخته شده بودند.

بخشهای مختلف تامپون

تامپون ها به طور کلی دارای چندین قسمت هستند: اپلیکاتور با یک پیستون، خود تامپون و رشته ای برای برداشتن. همه تامپون ها اپلیکاتور ندارند، اما اگر به تازگی از تامپون استفاده می کنید، به کمک اپلیکاتور می توانید آن را به راحتی وارد واژن کنید.

شاید اوایل، خیلی با تامپون راحت نباشید، اما اگر درست قرار گیرد راحتی و امنیت بهداشت قاعدگی را فراهم می کند. برخی از خانمها برای محافظت بیشتر در برابر نشت، از پد، نواربهداشتی یا شورتهای مخصوص قاعدگی همراه با تامپون استفاده می کنند.

تامپون از چه موادی ساخته می شود؟

تامپون ها به طور معمول از پنبه فشرده، ریون یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند . الیاف جاذب مورد استفاده در تولید تامپون از یک فرآیند سفید کننده بدون کلر عبور می کنند. این محصولات یکبار مصرف هستند، به این معنی که پس از جذب خون مجددا قابل استفاده نبوده و باید دور ریخته شوند. اپلیکاتور تامپون ممکن است از جنس مقوا یا پلاستیک باشد. همیشه پس از قرار دادن تامپون، حتما اپلیکاتور را از واژن خارج کنید.

انتخاب یک تامپون مناسب

تامپون ها با قدرت جذب مختلف در بازار وجود دارند. هنگام انتخاب یک تامپون، قدرت جذب و میزان خونریزی قاعدگی را در نظر بگیرید. سعی کنید کمترین میزان جذب را انتخاب کنید زیرا. تامپون ها باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار تعویض شود، بنابراین اگر می توانید تا هشت ساعت یا بیشتر از تامپون استفاده کنید، جذب بسیار زیاد را برگزینید.

در دفعات اول استفاده از تامپون، بهتر است از نوع سبک یا معمولی که باریک تر است شروع کنید. بیشتر خانمها برای روزهای مختلف قاعدگی باید اندازه تامپون مصرفی خود را تغییر دهند مثلا روزهای اول از نوع معمولی و در روزهایی که خونریزی شدیدتر است از نوع جاذب یا فوق العاده جاذب استفاده کنند.

هرگز بیش از هشت ساعت از یک تامپون استفاده نکنید. برای اطمینان حداقل هر چهار تا هشت ساعت یکبار ، حتی اگر نشتی نداشته باشد، تامپون خود را عوض کنید.

نحوه قرار دادن تامپون

قبل از قرار دادن تامپون، دستان خود را بشویید تا از ورود باکتری های مضر روی دست به واژن جلوگیری به عمل آید.

1- تامپون را باز کرده و لفاف را درون سطل زباله بیندازید. نخ آن را به آرامی بکشید تا مطمئن شوید، محکم است.

2- قبل از قرار دادن تامپون، با فشار دادن آرام لوله داخلی اپلیکاتور، بررسی کنید که به نوک اپلیکاتور برسد تا تقریباً تامپون از اپلیکاتور خارج شود. اگر از تامپون با اپلیکاتور استفاده نمی کنید، به دستورالعمل های بخش بعدی توجه کنید.

3- می توانید هنگام قرار دادن تامپون بنشینید یا بایستید. اگر می نشینید، از توالت فرنگی استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید هنگام قرار دادن تامپون بایستید، یک پا باید بالاتر از پای دیگر قرار بگیرد، کنار وان حمام برای این کار مناسب است.

4- تامپون را از وسط، قسمت انتهایی بخش بیرونی اپلیکاتور بگیرید. نوک اپلیکاتور را در شکاف دهانه واژن قرار داده و به طرف جلو فشار دهید تا انتهای لوله خارجی اپلیکاتور را دقیقاً در دهانه کانال واژن احساس کنید.

5- سپس، در عین حال که لوله خارجی اپلیکاتور را نگه داشته اید، لوله داخلی را به داخل واژن فشار دهید تا تامپون کاملاً وارد شود و لوله داخلی و خارجی اپلیکاتور به هم برسد. برای اطمینان از قرار گرفتن مناسب تامپون، دو انتهای اپلیکاتور باید دقیقاً در دهانه واژن قرار بگیرند.

6- به آرامی اپلیکاتور را از واژن بیرون بیاورید و مراقب باشید بن تامپون از پایین آویزان باشد.

7- هنگام برداشتن تامپون یا تعویض آن، عجله نکنید. کافی است بند انتهایی را به آرامی بکشید تا تامپون خارج شود. تامپون های استفاده شده را در سطل زباله بریزید و از انداختن آن درون سرویس بهداشتی خودداری کنید.

8- پس از قرار دادن یا برداشتن تامپون، دستان خود را به خوبی بشویید.

نحوه قرار دادن تامپون بدون اپلیکاتور

بعضی از افراد ممکن است استفاده از تامپون بدون اپلیکاتور را ترجیح دهند زیرا از پلاستیک کمتری استفاده می کنند و جای کمتری می گیرد. با شستن دست ها شروع کنید و مطمئن شوید که تامپون کاملاً مهر و موم شده است.

1- مطابق دستورالعمل تامپون را از بسته بندی خارج کرده و رشته را باز کنید.

2- انگشت اشاره خود را در پایین تامپون قرار دهید و آن را با انگشت شست و میانی نگه دارید.

3- در حالت ایستاده و یک پا بالاتر قرار بگیرید. می توانید یک پای خود را روی توالت یا وان قرار دهید یا روی توالت بنشینید، نفس عمیق بکشید و آرام باشید.

4- با دست آزاد، اطراف دهانه واژن را به آرامی باز کنید.

5- تامپون را با تمام طول انگشت اشاره خود بگیرید و آن را به سمت واژن هدایت کنید.

6- وقتی تامپون در جای مناسب قرار گرفت، آن را احساس نخواهید کرد. کمی آن را به داخل فشار دهید. رشته را بیرون از بدن آویزان کنید.

7- پس از قرار دادن یا برداشتن تامپون ، دستان خود را بشویید.

در صورت بروز مشکل در استفاده از تامپون چه باید کرد؟

قرار دادن تامپون سخت نیست و اگر به درستی قرار بگیرد، احساس ناراحتی نیز نخواهید کرد. حتما از دستورالعمل های مندرج روی هر بسته پیروی کنید. برای راحتی بیشتر موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- آرام باشید. نگران درست قرار دادن تامپون در دفعات اول استفاده نباشید. تنش و استرس کار را سخت تر می کند.

2- بهترین زمان برای قرار دادن تامپون روزهایی است که خونریزی قاعدگی شدید است. تامپون باید بدون هیچ گونه ناراحتی به راحتی درون واژن سر بخورد.

اگر با تامپون احساس ناراحتی می کنید، احتمالاً به طور مناسب در واژن قرار نگرفته است. دوباره با تامپون جدید امتحان کنید. وقتی پریود نیستید تمرین نکنید. برداشتن تامپون خشک بسیار ناراحت کننده است.

اگر احساس می کنید به روان کننده یا لوبریکاتور نیاز دارید، از مقدار کمی روان کننده بر پایه آب استفاده کنید. استعمال وازلین و فرآورده های مبتنی بر وازلین در واژن توصیه نمی شود زیرا این مواد می توانند محیطی برای تولید مثل باکتری باشند.

تعداد کمی از افراد در استفاده از تامپون مشکل دارند. اگر قراردادن تامپون برای شما دردناک یا بسیار دشوار است، باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. احتمال یک ناهنجاری ساختاری جزئی در واژن به نام سپتوم واژن وجود دارد.

از کجا بدانیم تامپون به درستی قرار گرفته است؟

تامپون اگر به درستی قرار گرفته باشد، نباید احساس شود. ایجاد درد و ناراحتی بعد از قرار دادن تامپون به این معنی است که مشکلی وجود دارد. تامپون خود را حتماً از زاویه مناسب وارد کنید و آن را به اندازه کافی فشار دهید.

با بند تامپون چه کار کنیم؟

بند تامپون برای خارج کردن آن بسیار مهم است. این بند باید آزادانه در خارج از بدن آویزان شود تا بتوانید تامپون را به راحتی بردارید. آن را داخل واژن وارد نکنید.

نحوه برداشتن تامپون

وقتی می خواهید تامپون را بردارید، به یاد داشته باشید که باید عضلات کف لگن خود را شل کنید. نشستن روی توالت یا ایستادن و قرار دادن یک پا روی لبه وان حمام از ترفندهایی است که برداشتن تامپون را تسهیل می کند.

در بخش انتهایی همه تامپون ها، یک رشته نخ قرار دارد که برای خارج کردن تامپون می توان از آن استفاده کرد. برخی از افراد نگران هستند که مبادا تامپون در واژن گم شود و یا اینکه به رحم بلغزد. نگران نباشید، این اتفاق نمی افتد. تامپون ها نمی توانند در واژن گم شوند یا از دهانه رحم به طرف رحم بالا بروند. دهانه رحم به اندازه ای است که فقط خون قاعدگی از آن عبود می کند و به واژن می رسد اما آنقدر بزرگ نیست که تامپون از آن عبور کند. همچنین واژن به دهانه رحم ختم می شود و به داخل بدن راه ندارد.

اگر رشته نخ را پیدا نکردید تا بتوانید تامپون را به راحتی بیرون بکشید، نگران نباشید! وقتی تامپون را داخل واژن قرار می دهید تا زمانی که آن را خارج نکرده اید، همانجا می ماند.

چه موقع باید تامپون را برداشت؟

تامپون ها باید در فواصل منظم تعویض شوند، اما هرگز نباید بیش از هشت ساعت حتی زمان خواب، در بدن بمانند. فراموش نکنید آخرین تامپون را در پایان دوره قاعدگی حتماً بردارید.

اگر تامپون بیشتر از 8 ساعت در بدن ماند، چه باید کرد؟

اگر بیش از هشت ساعت خواب بودید یا فراموش کردید، تامپون را بردارید، اولین کاری که باید انجام دهید خارج کردن آن در اولین فرصت است. اگر در برداشتن تامپون خود مشکلی دارید، با پزشک تماس بگیرید. پزشک می تواند به شما کمک کند.

در صورتی که تامپون بیش از هشت ساعت در بدن بماند و علائم عفونت مانند تب، بثورات پوستی، سردرد، استفراغ یا اسهال داشته باشید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از تامپون ناراحت کننده است؟

اگر تامپون به درستی وارد شده باشد، نباید ناراحتی ایجاد کند. قرار دادن مناسب تامپون محافظ راحت و ایمن دوران قاعدگی است. اگر بار اول آن را درست قرار ندادید، نگران نباشید، احتمالا بعد از چند بار امتحان، درست می شود.

اگر قرار دادن یا خارج کردن تامپون باعث درد می شود، با پزشک صحبت کنید. برخی از بانوان مبتلا به دیسپارونیا یا رابطه جنسی دردناک هستند که با وارد کردن تامپون نیز مشکل دارند.

آیا ادرار کردن با تامپون امکان دارد؟

بله، تامپون در داخل واژن قرار می گیرد. ادرار از یک سوراخ کوچکتر نزدیک به قسمت بالای واژن معروف به مجرای ادرار خارج می شود و ربطی به واژن ندارد. پوشش خارجی واژن یا لابیا واژن و مجرای ادرار را می پوشاند. در کل، تامپون مانع جریان ادرار نمی شود.

اگر تامپون به مدت طولانی در بدن بماند، چه می شود؟

شاید وسوسه انگیز باشد که مدت طولانی تامپون را عوض نکنید و بگذارید به همان وضع بماند. از آنجا که تامپون ها در واژن قرار می گیرد و خون قاعدگی را به خود جذب می کنند، قرار گرفتن آن به مدت طولانی می تواند زمینه تکثیر باکتری های عامل عفونت فراهم کند. 

آیا تامپون می تواند درون واژن گم شود؟

خیر، حتی در صورت پاره شدن نخ، تامپون گم نمی شود بلکه در واژن باقی می ماند. در بالای کانال واژن، دهانه رحم قرار دارد که ورودی رحم را مسدود می کند. اگرچه ممکن است تامپون به سمت بالا به طرف دهانه رانده شود، اما از آن عبور نخواهد کرد. در موارد بسیار نادر که ممکن است نتوانید به تامپون برسید، به پزشک مراجعه کنید که با استفاده از یک ابزار خاص آن را خارج کند.

آیا می توانم با تامپون رابطه جنسی برقرار کنم؟

خیر. با داشتن تامپون مقاربت واژینال نداشته باشید. آلت تناسلی مردانه تامپون را تا حد زیادی به داخل واژن فشار می دهد و برداشتن آن را دشوار می کند. قبل از رابطه جنسی تامپون خود را بردارید.

آیا می توان با تامپون به استخر رفت و  شنا کرد؟

بله، اگر از شنا لذت می برید، می توانید در صورت استفاده از تامپون فعالیت خود را در دوران قاعدگی نیز ادامه دهید. اما حتما باید تامپون خود را درست پس از شنا عوض کنید حتی اگر مدت زیادی از تعویض آن نگذشته باشد. زیرا تامپون معمولاً مقداری آب جذب می کند و همین امر باعث می شود تا در جذب جریان قاعدگی موثر نباشد و حتی باکتری ها به درون واژن راه پیدا کنند.

آیا استفاده از تامپون خطرناک است؟

اگر در دوران قاعدگی تصمیم دارید از تامپون استفاده کنید، مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید در نظر گرفتن قدرت جذب تامپون است. توصیه می شود تامپونی با کمترین میزان جذب استفاده کنید. معمولاً تامپون های تولید شده دستورالعمل استاندارد جذب دارند.

اکثر افراد می توانند بدون هیچ مشکلی در تمام سالهای باروری از تامپون استفاده کنند. با این حال، عدم تعویض به موقع تامپون یا استفاده از تامپون با برچسب جذب بالاتر از حد مجاز می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سندرم شوک سمی که یک بیماری نادر و خطرناک است، قرار دهد.

مدت زمان استفاده از هر تامپون چقدر است؟

تامپون باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار تعویض شود. هرگز بیش از هشت ساعت یک تامپون را در بدن باقی نگذارید.

تامپون دقیقا در کجا قرار می گیرد؟

تامپون در داخل واژن قرار می گیرد.

تاریخچه استفاده از تامپون به چه زمانی باز می گردد؟

مفهوم استفاده از چند ماده جاذب در واژن برای جذب ترشحات یا حتی تزریق دارو به قرن ها قبل برمی گردد. با این حال ، اولین حق ثبت اختراع یک تامپون با یک اپلیکاتور در سال 1931 به ارل کلیولند هاس ، پزشک اهل شیکاگو اعطا شد.

چگونه می توان تامپون را بدون نخ خارج کرد؟

در موارد نادری که تامپون بدون نخ باشد یا نتوانید نخ را پیدا کنید باز هم می توانید تامپون را با انگشت بردارید. پس از شستن دست ها، در همان وضعیتی قرار بگیرید که برای گذاشتن تامپون داشتید. عضلات خود را شل کنید، با احتیاط وارد واژن شوید و ببینید آیا می توانید تامپون را با انگشتان خارج کنید یا نه. از وارد کردن فشار بیشتر به داخل کانال واژن خودداری کنید.

زور زدن به شکلی که انگار در حال اجابت مزاج هستید می تواند تامپون را به دهانه واژن نزدیک کند. اگر قادر به برداشتن تامپون نیستید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که بیش از هشت ساعت نباید تامپون را در آن باقی بماند.

یک تامپون با قدرت جذب فوق العاده چه مقدار خون قاعدگی را در خود نگه می دارد؟

تامپون های با جذب فوق العاده می توانند بین 9 تا 12 گرم خون قاعدگی را در خود نگه دارند.

در مورد استفاده از تامپون افسانه ها و اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. اما نکته اصلی این است که در صورت استفاده مناسب، تامپون ها یک روش موثر و خوب برای مدیریت جریان قاعدگی هستند.

هر چند می توان از روشهای مختلفی استفاده کرد اما تامپون نسبت به پد دارای مزایای قابل توجهی هستند. تامپون حجم نوار بهداشتی را ندارد و به خصوص هنگام ورزش، شنا یا پوشیدن لباس های تنگ می توانند احساس راحتی بیشتری به فرد بدهد.

مطالعه بیشتر:

آیا استفاده از تامپون بهتر از نوار بهداشتی است؟

آیا استفاده از تامپون در دوران بارداری مجاز است؟

کاپ قاعدگی چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟

آنچه در مورد استفاده از تامپون و نحوه عملکرد آن باید بدانید

?پرسش و پاسخ های تامپون

آیا تامپون می تواند درون واژن گم شود؟

خیر، حتی در صورت پاره شدن نخ، تامپون گم نمی شود بلکه در واژن باقی می ماند. در بالای کانال واژن، دهانه رحم قرار دارد که ورودی رحم را مسدود می کند. اگرچه ممکن است تامپون به سمت بالا به طرف دهانه رانده شود، اما از آن عبور نخواهد کرد.

مدت زمان استفاده از هر تامپون چقدر است؟

تامپون باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار تعویض شود. هرگز بیش از هشت ساعت یک تامپون را در بدن باقی نگذارید.

آیا می توان با تامپون به استخر رفت و شنا کرد؟

بله، اگر از شنا لذت می برید، می توانید در صورت استفاده از تامپون فعالیت خود را در دوران قاعدگی نیز ادامه دهید. اما حتما باید تامپون خود را درست پس از شنا عوض کنید حتی اگر مدت زیادی از تعویض آن نگذشته باشد.

یک تامپون با قدرت جذب فوق العاده چه مقدار خون قاعدگی را در خود نگه می دارد؟

تامپون های با جذب فوق العاده می توانند بین 9 تا 12 گرم خون قاعدگی را در خود نگه دارند.

منبع: verywellhealth