The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

تاثیر موبایل و میدان های الکترومغناطیس بر کیفیت اسپرم و باروری مردان

اجازه بدهید به برخی از حقایق مهم نگاهی بیندازیم. نخست اینکه در حال حاضر قدرت باروری مردان در کل دنیا افت کرده است. بطوریکه حدود 14 درصد از زوج ها در کشورهای دارای درآمد بالا و درآمد متوسط، مشکل در باروری دارند. تقریبا ناباروری مردان پنجاه درصد ناباروری ها را شامل می شود که در بسیاری از کشورها کاهش ناگهانی کیفیت مایع منی از عوامل اصلی ناباروری مردان گزارش شده است. نکته بعدی اینکه اپراتورهای تلفن همراه با ارسال و دريافت اشعه های مايکروويو و فرکانس های رادیویی، ایجاد میدان الکترومغناطیسی، از آنتن ها به برج های سلولی کار مي کنند. هر گونه ارتباط بی سیم، صحبت کردن، ارسال پیامک، پخش ویدئو یا استفاده از قابلیت WiFi یا بلوتوث بر روی تلفن همراه، شما را تحت تاثیر این تابش ها قرار می دهد.

 

کیفیت اسپرم چیست و امواج میدان های الکترومغناطیسی چه تاثیری کیفیت اسپرم دارد؟

قبل از هر موضوعی ابتدا باید به این موضوع پرداخته شود که کیفیت اسپرم به چه معناست. کیفیت اسپرم با چند مورد مرتبط با اسپرم مورد بررسی قرار می گیرد که عبارت است از :

  • بررسی حرکت اسپرم (سرعت شناکردن اسپرم)
  • بررسی قدرت حیاتی اسپرم (اینکه چگونه می تواند خود را به تخمک برساند)
  • بررسی غلظت اسپرم ها در واحد حجم

مطالعات متعدد نشان داده است اشعه های موبایل می تواند به کیفیت اسپرم آسیب بزند. 27 پژوهش در سال 2016 به بررسی اثرات رادیویی (RF) منتشر شده توسط موبایل بر سیستم تولید مثل مردان پرداختند. 21 مورد از این مطالعات نوعی تأثیر منفی این مواجهه با اشعه را گزارش کرده اند.

اثرات مشاهده شده عمدتا شامل کاهش حرکت اسپرم (سرعت شناکردن اسپرم) و قابلیت زنده ماندن و نیز شواهدی از آسیب DNA است. مطالعه دیگری در رابطه بین استفاده از موبایل و کیفیت مایع منی نشان داد که کاربران موبایلی که زیاد از این وسیله استفاده می کنند، در معرض صدمه به اسپرم در اثر تابش مکرر اشعه هستند. همچنین مطالعات متعدد کاهش کیفیت اسپرم از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش را نشان داده است.

 

تاثیر حمل موبایل در جیب شلوار بر کیفیت اسپرم و باروری مردان

تابش امواج موبایل و میدان های الکترومغناطیسی به خصوص حمل موبایل در جیب شلوار و یا بر روی کمربند، تاثیر منفی بر کیفیت اسپرم می گذارد.

یک مطالعه در سال 2005، برای ارزیابی تاثیر عوامل سبک زندگی بر کیفیت مایع منی نشان داد که مردانی که گوشی های خود را در جیب های شلوار یا کمربند خود حمل می کنند، اسپرم های کمتری را نسبت به افرادی که گوشی را در جای دیگر بدن خود نگه داشته اند، دارند.

در سال 2002، محققان آلمانی، تاثیر امواج میدان های الکترومغناطیسی روی حرکت اسپرم را بررسی کردند. در این مطالعه، داوطلبان مرد که موبایل خود را روی کمربند حمل و آن را به مدت 5 روز به صورت فعال استفاده کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. نویسندگان مطالعات نتیجه گرفتند که استفاده از موبایل با کاهش سرعت حرکت اسپرم همراه بود و درصد اسپرم های با حرکت خوب پس از قرار گرفتن در معرض اشعه، به شدت کاهش یافت.

یک مطالعه درون آزمایشگاهی در کلینیک کلیولند برای ارزیابی اثرات امواج موبایل بر روی اسپرم انسانی انجام شد. محققان نمونه های منی از 23 فرد سالم و 9 بیمار نابارور را جمع آوری کردند. نمونه ها در معرض تابش امواج در شرایط آزمایشگاهی قرار گرفتند. نمونه های مایع منی که در معرض اشعه قرار گرفته اند، کاهش قابل توجهی در حرکت و زنده ماندن اسپرم نشان دادند.

نویسندگان مطالعات به این نتیجه رسیدند که نگه داشتن موبایل در جیب شلوار می تواند موجب بروز ناباروری مردان شود.

 

تاثیر امواج موبایل و میدان های الکترومغناطیسی بر میزان هورمون تستوسترون

مطالعات حیوانی نشان داده است که امواج موبایل باعث کاهش شدید هورمون تستوسترون می شود. تستوسترون اولین هورمون جنسی مردانه است و هر تغییری در سطوح طبیعی آن ممکن است برای سلامت تولید مثل و سلامت عمومی بسیار مخرب باشد.

مطالعه ای در سال 2014، نشان داد که موش هایی که در معرض تابش فرکانس رادیویی قرار دارند، تولید و تحرک اسپرم، اختلالات ریتم های روزانه و کاهش سطح تستوسترون را تجربه کرده اند. در تحقیق سالیانه موش هایی که به مدت 60 دقیقه در روز در معرض تشعشعات موبایل قرار داشتند، دچار کاهش قابل توجه هورمون تستوسترون شدند. در این مقاله، محققان نتیجه گرفتند که " قرار گرفتن در معرض تابش طولانی مدت امواج  موبایل، باعث کاهش سطح سرمی تستوسترون می شود."

ارتباط بین امواج موبایل و میدان های الکترومغناطیسی و استرس اکسیداتیو

دانشمندان در مطالعات متعدد دریافتند که امواج موبایل می تواند موجب آسیب استرس اکسیداتیو در سلول ها شود. استرس اکسیداتیو به طور گسترده ای به عنوان عامل اصلی تقریبا هر بیماری مزمن شامل سرطان، آلزایمر، بیماری قلبی و دیابت است.

در صورتی که موبایل خود را در کنار بیضه های خود نگه دارید، به طور واضح امواج موبایل می تواند سلول های داخل بیضه را دچار اکسیداسیون (به معنای سرخ کردن)، کند و باعث کاهش سطح تستوسترون و اسپرم شود

 

امواج موبایل و میدان های الکترومغناطیس می تواند باعث ناباروری مردان و کاهش کیفیت اسپرم می شود.

تعدادی از کلینیک های معتبر ناباروری در استرالیا، هند، ایالات متحده آمریکا و ایران در سال 2017 گزارش دادند که کسانی که به طور مرتب از موبایل استفاده می کنند، میزان مایع منی و کیفیت اسپرم آنها کاهش یافته است.

با توجه به افزایش میزان ناباروری در دنیا و یافته های تحقیقاتی که در این صفحه ارائه شده است، شواهد قوی هستند؛ امواج منتشر شده توسط موبایل می تواند تاثیر منفی بر باروری مردان داشته باشد و به خصوص اشعه موبایل می تواند به اسپرم صدمه بزند.

این باید زنگ خطری برای کاربران موبایل باشد که در حال تلاش برای فرزند دار شدن هستند تا در آینده به استفاده امن تر و ایمن تر از موبایل توجه کنند.

 

مطالعه بیشتر: 

1- ارتباط هورمون تستوسترون و عملکرد جنسی مردان

2- تاثیر امواج موبایل بر باروری و اسپرم مردان

3- تاثیر سیگار کشیدن بر اسپرم مردان

4- افزایش کیفیت اسپرم مردان با ورزش کردن