The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

فواید و عوارض جانبی خوردن سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی و عناصر ارگانیک گیاهی است که برای بهبود سلامتی مفید هستند. مواد مغذی گیاهی موجود در سیب زمینی شامل کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و اسید کافئیک است.

ویتامین C موجود در سیب زمینی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، این مواد می توانند برخی از انواع آسیب سلولی را از بین ببرد یا به تاخیر بیاندازد. آنها همچنین ممکن  است به عمل هضم، سلامت قلب، فشار خون و حتی پیشکیری از سرطان کمک کنند.

خواص و فواید سیب زمینی

سیب زمینی بنفش به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها شناخته شده است. یک مطالعه در سال 2012 در مجله کشاورزی و شیمیایی مواد غذایی نشان داد که مصرف شش تا هشت سیب زمینی بنفش کوچک دوبار در روز به کاهش فشار خون و ریسک بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که اضافه وزن داشتند و مبتلا به فشار خون بالا بودند، کمک کرد. با وجود کربوهیدرات در سیب زمینی بنفش، شرکت کنندگان در تحقیق اضافه وزن پیدا نکردند.

1- سیب زمینی موجب کاهش فشار خون می شود

سیب زمینی می تواند به دلایل مختلف باعث کاهش فشار خون شود. جارزابکوفسکی معتقد است که فیبر موجود در سیب زمینی با اتصال به کلسترول در خون می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. "بعد از اتصال به آن، کلسترول دفع می شود." سیب زمینی منبع خوبی از پتاسیم نیز هست. سیب زمینی نسبت به موز پتاسیم بیشتری دارد و مقادیر بالایی پتاسیم در پوست سیب زمینی یافت می شود. پوست خارجی سیب زمینی حاوی میزان زیادی فیبر نیز هست. بر طبق گفته اداره غذا و داروی ایالات متحده، پتاسیم یک ماده معدنی است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

پتاسیم همچنین می تواند به کاهش فشار خون از طریق عملکرد خود به عنوان یک وازودیلاتر(گشاد کردن رگ های خونی) کمک کند. دانشمندان موسسه مطالعات غذا کشف کردند که سیب زمینی حاوی مواد شیمیایی به نام کوکوآمین است که به کاهش فشار خون مرتبط هستند.

2- سیب زمینی سبب بهبود عملکرد مغز و سلامت سیستم عصبی می شود

محتوی ویتامین B6 موجود در سیب زمینی برای حفظ سلامت عصبی بسیار مهم است. بر طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ویتامین B6 به تولید مواد شیمیایی مفید در مغز، از جمله سروتونین، دوپامین و نورپین افرین کمک می کند. این بدان معنی است که خوردن سیب زمینی ممکن است به کاهش افسردگی، استرس و حتی اختلال بیش فعالی، کمبود توجه (ADHD) کمک کند.

سطح بالای کربوهیدرات در سیب زمینی ممکن است مزایایی از جمله کمک به حفظ میزان خوب گلوکز در خون، که برای عملکرد مناسب مغز ضروری است را دارا باشد. یک مطالعه در سال 1995 در مجله امریکایی تغذیه بالینی نشان داد که افزایش مناسب گلوکز می تواند به یادگیری و بالابردن حافظه کمک کند. پتاسیم که سبب گشاد شدن رگهای خونی می شود نیز کمک می کند تا مغز شما خون کافی را دریافت کند.

3- سیب زمینی سطح ایمنی بدن را بالا می برد

ویتامین C  می تواند به جلوگیری از بسیاری از عوارض از اسکوربوت گرفته تا سرماخوردگی کمک کند و سیب زمینی مملو از این ویتامین است. بنابر اظهارات موسسه تحقیقات سیب زمینی، 45 درصد از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین C با یک سیب زمینی متوسط پخته شده تامین می شود.

4- سیب زمینی سبب کارکرد بهتر سیستم گوارش می شود

به گفته جارزابکوفسکی، بزرگترین مزیت سلامتی که توسط سیب زمینی ارائه می شود، این است که می تواند به دلیل محتوی بالای فیبر غذایی به عمل هضم کمک کند. سطح بالای کربوهیدرات سیب زمینی باعث می شود که آنها به راحتی هضم شوند، در حالی که پوست پر از فیبر آن می تواند دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

5- سیب زمینی برای سلامتی قلب مفید است

به دلیل محتوی فیبر، سیب زمینی کمک بسیاری به سلامتی قلب شما می کند.

فیبر با زدودن کلسترول از رگ های خونی مرتبط است. ویتامین C و B6 نقش مهمی در فرایند متیلاسیون (جایگزینی مولکول اکسیژن به جای الکل) دارد که در میان سایر چیزهای دیگر، مولکول بالقوه خطرناک هموسیستئین به متیونین، مولکولی در پروتئین های جدید، تغییر می دهد. هموسیستئین بیش از حد می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب برساند و سطح بالای آن می تواند با خطر حمله قلبی و سکته مغزی همراه باشد.

6- سیب زمینی و بهبود عملکرد ورزشی

جارزابکوفسکی توضیح داد که چگونه سیب زمینی می تواند برای ورزشکاران یک برگ برنده باشد. او گفت:  "سیب زمینی می تواند به حفظ تعادل الکترولیتی کمک کند." "سدیم و پتاسیم که در پوست سیب زمینی موجود است، دو الکترولیت مهم هستند که ورزشکاران در هنگام عرق کردن آن را از دست می دهند." الکترولیت ها برای عملکرد مطلوب بدن ضروری هستند. کمبود این الکترولیت ها می تواند سبب گرفتگی عضلات شود.

7- سیب زمینی در مراقبت از پوست مفید است

با توجه به آمار ارگانیک، ویتامین C، ویتامین B6، منیزیم، روی و فسفر می توانند به حفظ صافی و نرمی پوست کمک شایانی کند. همه این مواد مغذی و مفید در سیب زمینی موجود هستند.

8- سیب زمینی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

یک مطالعه در سال 2017 میلادی توسط مجله بیوشیمی تغذیه ای، نشان می دهد که مصرف سیب زمینی بنفش ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. سیب زمینی های بنفش دارای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که می توانند سطح اینترکولین 6 یا 6-IL ، یک پروتئین مرتبط با رشد سلول های سرطانی درون روده را کاهش دهد.

این مطالعه بر روی گروه هایی از خوک ها که دارای رژیم های غذایی مختلف بودند انجام شد، در رژیم غذایی یکی از گروه های فوق از سیب زمینی بنفش استفاده شد. در پایان تحقیقات، خوک هایی که سیب زمینی بنفش مصرف کردند سطح اینترکولین 6 آنها، شش برابر کمتر از سایر گروه ها بود. اگر چه این مطالعه هنوز بر روی انسان انجام نشده، محقان پبش بینی می کنند که این تحقیقات در انسان نیز نتیجه مشابهی نشان خواهد داد، زیرا سیستم گوارش خوک شبیه انسان است.

 

عوارض جانبی خوردن سیب زمینی

در سال 2017 در خبرگزاری ها فردی از استرالیا به نام آقای اندروفلیندرز تیلور معرفی شد که در طول سال تقریبا هیچ ماده غذایی به غیر از سیب زمینی مصرف نکرده بود و حدود 50 کیلو گرم وزن کم کرده بود. بر طبق گفته موسسه علوم استرالیا، این باعث علاقه و روی آوردن عمومی به رژیم غذایی سیب زمینی شد. متخصصان تغذیه چنین رژیم غذایی را توصیه نمی کنند، زیرا تقریبا غیر ممکن است که بتوان تمام 20 اسیدامینه ضروری و 30 ویتامین و مواد معدنی را از یک ماده غذایی دریافت کرد. با این حال، ترکیب سیب زمینی سفید و شیرین، بسیاری از این مواد مغذی را تامین می کند. با این وجود، جازرابکوفسکی می گوید: سلامت شما با رژیم غذایی سیب زمینی به خطر می افتد.

1- نوسانات قند خون

سیب زمینی فاقد چربی است، اما دارای کربوهیدرات های نشاسته ای با پروتئین کم هستند. طبق گفته ها روارد، کربوهیدرات های سیب زمینی از نوعی هستند که در بدن به سرعت جذب می شوند و دارای بار گلیسمی بالا (یا شاخص گلیسمی) هستند. به عبارت دیگر، آنها قند خون و انسولین را افزایش و سپس کاهش می دهند. این اثر می تواند بلافاصله پس از خوردن، احساس گرسنگی ایجاد کند. که باعث پرخوری می شود. افزایش سریع قند خون همچنین می تواند منجر به افزایش تولید انسولین شود. جارزابکوفسکی اظهار می دارد: "آخرین چیزی که من برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنم، سیب زمینی است."

از سوی دیگر سب زمینی یک منبع عالی از فیبر است، جازرابکوفسکی گفت محتوای فیبر به شما کمک می کند که احساس بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2016 در مجله امریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که افراد مختلف به مقدار قابل توجهی از روش های مختلف به شاخص گلیسیمی غذا پاسخ می دهند. بنابراین مطالعه توضیح می دهد که شاخص گلیسیمی برای توصیه و انتخاب غذا محدود است.

2- ایجاد مشکلات سلامتی برای افراد چاق و یا دیابتی

جارزابکوفسکی توصیه می کند که هنگام برنامه ریزی برای وعده های غذایی، مردم باید به مقدار کربوهیدرات سیب زمینی توجه داشته باشند. وی همچنین اضافه کرد که: "سیب زمینی باید جایگزین یک نوع غله در بشقاب غذای شما باشد. و از آن باید به عنوان یک کربوهیدرات استفاده کنید و نه تنها یکی از سبزیجات."

حتی اگر از یک روش سالم برای تهیه و پخت آن استفاده کنید، سیب زمینی می تواند مشکلات سلامتی برای افراد چاق و یا دیابتی ایجاد کند. سیب زمینی یک کربوهیدرات ساده است، که می تواند منجر به اضافه وزن شود. جارزابکوفسکی چنین سبزیجاتی را مشابه نان سفید می داند.

دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد حدود 20 سال رژیم غذایی و سبک زندگی 120000 نفر زن و مرد را ردیابی کرد و متوجه شد افرادی که مصرف سیب زمینی سرخ کرده و کبابی یا پوره سیب زمینی را افزایش داده اند، شاهد اضافه وزن بیشتری بودند- یعنی در هر 4 سال 5/1 کیلو.

یک مطالعه که در BMJ منتشر شد، گروهی بزرگ از بانوان را تحت بررسی قرار داد و دریافت که بانوانی که در هفته چهار وعده یا بیشتر سیب زمینی مصرف می کنند در مقایسه با بانوانی که کمتر از ماهی یکبار سیب زمینی می خورند خطر افزایش فشار خون بالاتر است.

میزان ریسک در بانوانی که سیب زمینی را به صورت کبابی، آب پز، پوره یا سرخ کرده مصرف می‌کردند و آقایانی که سیب زمینی سرخ کرده خوردند، اندازه گیری شد. آقایانی که به مقدار مساوی چیپس سیب زمینی خوردند، با این حال، افزایش فشار خون در آنها مشاهده نشد. این مطالعه بعداً نشان داد که سیب زمینی ممکن است نتایج  و اثرات متفاوتی بر افراد مختلف داشته باشد. این احتمالاً بستگی به واکنش‌های منحصر به فرد شاخص گلیسمی آنها دارد. این مطالعه همچنین بر اهمیت نحوه آماده سازی سیب زمینی نیز تاکید می‌کند.

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن سیب زمینی در بارداری مضر است؟

2- سیب زمینی چه ارزش غذایی و خواصی دارد؟

3- آنچه که باید در مورد خواص و ارزش غذایی سویا بدانید

4- ارزش غذایی و دستور پخت میگو