The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

حس بویایی در جنین ،جنین چه بوهایی را در رحم حس می کند؟

شاید برایتان جالب باشد که اگرچه جنین در مایع آمنیوتی احاطه می گردد اما حس بویایی او قوی است و قبل از تولد فعال می شود. در این مقاله به چگونگی تکامل و عملکرد حس بویایی در جنین و زمان فعال شدن آن و اینکه جنین چه بوهایی را استشمام می کند، می پردازیم. 

حس بویایی در جنین، جنین چه بوهایی را در رحم حس می کند

به شگفتی های دوران نوزادی توجه کنید، نوزاد چند روزه تنها از طریق بوی پوست مادر می تواند او را بشناسد. غذاهایی که مادر در دوران بارداری می خورد علاوه بر حس چشایی، بر حس بویایی جنین نیز تأثیر می گذارد. زمان و چگونگی شکل گیری حس بویایی در جنین و اینکه چگونه آنچه می خورید تا سالهای بعد بر روی او اثر دارد، در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

رشد حس بویایی در جنین

حس بویایی جنین نسبتاً در همان اوایل بارداری رشد می کند. رشد نورون های بویایی که به پردازش بو کمک می کنند، بین هفته 6 و 7 بارداری اتفاق می افتد. تا هفته 7 و 8 دو حفره متقارن بینی که پایه بینی جنین است، شکل می گیرد.

خیلی زود مجرای بینی باز می شود. مجرای بینی بین آنچه جنین از راه بینی استنشمام می کند و آنچه در دهانش مزه می کند، ارتباط برقرار می سازد. اگرچه پیشتر تصور می شد تا اواسط بارداری این مجاری به وسیله پلاگ های بینی مسدود می شود، اما محققان امروزه اعتقاد دارند این مجاری باز هستند.

حدود هفته‌ 7 تا 10 ، سیستم سه گانه جنین ایجاد رشد می کند. به کمک این سیستم بینی می تواند نسبت به لمس، گرما و نیز محرکهای شیمیایی آنچه بو می کند مانند طراوت نعنا یا تندی فلفل واکنش نشان دهد.

در هفته های 10 تا 12 ، گیرنده های بو شکل می گیرند. بین هفته های 11 تا 19 ، سلولهای عصبی گیرنده های بویایی با پیاز بویایی مغز جنین ارتباط برقرار می کنند. به این وسیله بین بویی که جنین استشمام می کند و مغز او ارتباط برقرار می شود. تا اواخر سه ماهه دوم، بینی کوچک جنین می تواند بوها را تشخیص دهد.

آیا جنین در رحم قادر به بو کشیدن است؟

از آنجا که مطالعه ایمن جنین انسان در رحم به سادگی امکان پذیر نیست، اغلب پژوهش های انجام شده در زمینه تکامل حس بویایی در جنین، بر روی جنین حیوانات صورت گرفته است. اما تحقیقات انجام شده بر روی نوزادان نارس حاکی از آن است که بی تردید جنین در سه ماهه سوم و احتمالاً زودتر می تواند بو را استشمام کند. کارشناسان معتقدند احتمالاً جنین توانایی بو کشیدن را در اوایل ماه ششم بارداری به دست می آورد. منظور از بو کشیدن، واکنش نشان دادن به مواد شیمیایی است که از طریق بینی استنشاق می شود. این حس در ماه های 8 و 9 بارداری تکامل می یابد.

آنچه شما می خورید ، جنین "بوی" آن را احساس می کند

آغاز بلعیدن مایع آمنیوتیک در جنین حدود هفته 17 و شروع تنفس این مایع حدود هفته 25 بارداری است. در عین حال که تمام اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین از طریق بند ناف و جفت به دست می آید، او این حرکات بسیار مهم را تمرین می کند تا برای زندگی در خارج رحم آماده شود. از آنجا که هر چه مادر می خورد به مایع آمنیوتیک منتقل می شود، جنین علاوه بر مزه، بوی آن را نیز احساس می کند.

پژوهش ها نشان داده اند اگر مادر باردار در ماه های آخر بارداری غذاهای پر ادویه بخورد، نوزادان تازه متولد شده بلافاصله بعد از تولد آن بوها را تشخیص می دهند، به این ترتیب می توان اثبات کرد جنین این بوها را در رحم تشخیص داده و به یاد می آورد. این یادآوری ممکن است سالها دوام داشته باشد. در یک مطالعه مشخص شد مادرانی که در طی 5 هفته آخر بارداری غذاهایی با سیر زیاد خورده اند، فرزندانی به دنیا می آورند که حداقل تا سن 8 یا 9 سالگی از سیر لذت بیشتری می بردند.

حتی برخی شواهد نشان می دهد بوی محصولات آرایشی- بهداشتی و رایحه عطرهایی که مادر در دوران بارداری روی پوست استعمال یا از طریق بینی استنشاق می کند، برای جنین قابل بو کردن است زیرا مواد شیمیایی این محصولات از طریق جریان خون وارد مایع آمنیوتیک می شود. تحقیقات نشان داده اند هنگامی که بویی استنشاق می شود مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن بو در مایع آمنیوتیک در ظرف چند ثانیه قابل شناسایی است.

حس بویایی در جنین، نوزادتان مادر را از طریق بو می شناسند

برخی پژوهش ها نشان می دهند حتی کوچکترین نوزادان می توانند مادرشان را به راحتی از طریق بو بشناسند. از آنجا که شیر مادر دارای مواد بسیار خاص و جذاب برای نوزادان است، بینی شیرخوار توانایی شناخت بوی مادر و کسی که به او شیر می دهد را دارد.

چطور چنین چیزی امکان دارد؟ بخشی از مواد شیمیایی موجود در غذاهای مادر به مایع آمنیوتیک و نیز پوست و شیر مادر می رسد. به این ترتیب منطقی است که شیرخوار به بوی مخصوص مادر عادت کند. جنین باید از روز اول بتواند برای غذا خوردن، آرامش و عشق مادر را تشخیص دهد و به او اعتماد کند!

چگونه حس بویایی در جنین را تقویت کنیم

به طور کلی می خواهیم بگوئیم هر آنچه مادر در دوران بارداری مصرف می کند، ممکن است بر ذائقه فعلی و آینده جنین تاثیر بگذارد. بنابراین باید بر میان وعده های غذایی، غذاهای متنوع، رژیم غذایی متعادل و متنوع در بارداری شامل میوه ها و سبزیجات تازه تاکید ویژه صورت گیرد. غذاهایی با طعم قوی تر مانند سیر یا کاری را که بعداً قرار است در کنار کوچولو با هم نوش جان کنید، با خیال راحت بخورید زیرا کودک به احتمال زیاد بیشتر دوست دارد آن دسته از بوها و عطرهایی را تجربه کند که پیشتر در رحم به مشامش خورده است.

اما اگر مثلاً شما عاشق پنیر سیب زمینی هستید، نگران نباشید که کودک پس از تولد معتاد به این غذا باشد . وقتی مادران متفاوت غذاهای یکسانی می خورند، ترکیبات شیمیایی موجود در مایع آمنیوتیک آنها بسیار متفاوت خواهد بود- بنابراین جنین در معرض یک عطر و بوی یکسان قرار نمی گیرد. به خاطر داشته باشید که عوامل متعدد، چه در کنترل مادر و چه خارج از کنترل او بر تمام جنبه های رشد کودک تأثیر می گذارند.

مهمترین چیزی که باید درمورد حس بویایی در جنین به خاطر داشته باشید و دنبال کنید این است که خانم یا آقا کوچولوی زیبا بعد از تنظیمات دقیق آن بینی ناز کوچک در رحم، به محض اینکه متولد شد شما را از روی بوی بدنتان تشخیص می دهد و این تجربه ای است که واقعا ارزش انتظار کشیدن را دارد.

 بیشتر بدانید:

1- زندگی جنین در رحم و رشد حواس 5 گانه

2- تکامل توانایی های حسی نوزاد

3- تکامل بینایی، شنوایی و مغز جنین در رحم مادر

4- برقراری پیوند بین مادر و جنین در دوران بارداری

منبع: whattoexpect