The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا امکان ابتلا به ویروس ایدز از طریق بلع منی وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال، مثبت اما احتمال وقوع آن بسیار ضعیف است. رابطه جنسی دهانی به عنوان یک فعالیت کم خطر برای انتقال ویروس ایدز در نظر گرفته می شود. اگرچه بلعیدن می تواند خطر را کمی افزایش دهد عوامل دیگر بر میزان خطرناک بودن آن تأثیر می گذارد.

آیا امکان ابتلا به ویروس ایدز از طریق بلع منی وجود دارد؟

شانس ابتلا به ویروس ایدز از طریق بلع در شرایط مختلف متفاوت است. مواردی مانند بار ویروسی موجود در مایعی که بلعیده می شود یا این که آیا فرد از داروی پیشگیری بعد از مواجهه استفاده کرده است یا خیر، بر سطح کلی خطر تأثیر دارد. مدت زمانی که مایع منی قبل از بلع در دهان می ماند نیز اهمیت دارد.در ادامه به بررسی رویدادهای احتمالی مختلف می پردازیم:

فرد از داروی پیشگیری بعد از مواجهه استفاده کرده باشد:

در صورت استفاده از داروهای پیشگیری، جای نگرانی وجود ندارد. این داروها خطر ابتلا به ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی و رابطه دهانی را تا 99 درصد کاهش می دهد.

بار ویروسی قابل تشخیص نباشد:

فردی با بار ویروسی غیرقابل تشخیص نمی تواند ویروس ایدز را منتقل کند.

از کاندوم یا مانع استفاده کرده باشند:

در صورت استفاده از کاندوم یا محافظ چیزی برای قورت دادن وجود ندارد، بنابراین مشکلی ایجاد نخواهد شد. اگر کاندوم پاره یا جابجا شود و مقدار کمی مایع منی به دهان بریزد، باز هم خطر زیاد نیست.

مایع بلعیده شده، پیش منی باشد:

در پیش منی، ویروس ایدز وجود دارد اما خطر آن در مقایسه با بلع منی به دلیل مقدار مایع کمتر است. گفته می شود اگر فردی که پیش منی را بلعیده است، دچار زخم یا بریدگی در دهان یا گلو باشد، خطر افزایش می یابد.

تا جایی که می تواند، تف کند:

هر چه مخاط دهان کمتر به مایع منی حاوی ویروس ایدز کمتر آلوده شود، احتمال ورود آن به جریان خون کمتر است. تف کردن به خصوص بلافاصله بعد از بلع آن قطعاً خطر را کاهش می دهد.

فقط یکبار اتفاق افتاده باشد:

برای ابتلا به ویروس ایدز، دفعات قرارگیری در معرض ویروس اهمیت ندارد و یک بار به اندازه 100 بار مهم است. اما از آنجا که در ابتدا خطر کم تر است، هر چقدر فرد از قورت دادن مایع، اجتناب کند به نفع او خواهد بود. متأسفانه، هر چه مقدار بیشتری بلعیده شود خطر افزایش می یابد.

در صورتی که داروی پیشگیری بعد از مواجهه استفاده شود، این داروها در کاهش خطر ابتلا به ویروس ایدز ناشی از فعالیت جنسی بسیار مؤثر است. می توانید طی 72 ساعت پس از تماس احتمالی شروع و به طور مداوم تا زمان اتمام مصرف کنید.

با بلع چه مقدار مایع منی، احتمال انتقال بیماری جدی است؟

هیچ عددی نمی توان برای مقدار مایع منی مشخص کرد. اگرچه بلعیدن خطر ابتلا به ویروس ایدز را افزایش می دهد، اما رابطه دهانی به طور کلی فعالیت کم خطر محسوب می شود.

آیا می توان برای کاهش خطر ابتلا به ایدز، کاری انجام داد؟

اگر مایع منی را قورت داده اید و نگران ایدز هستید برای تجویز داروی پیشگیری بعد از مواجهه به نزدیکترین کلینیک یا اورژانس مراجعه کنید. این داروها در یک دوره 28 روزه به افرادی که آزمایش ایدز منفی دارند داده می شود تا پس از مواجهه احتمالی از ابتلا به ویروس ایدز جلوگیری به عمل آید. این دارو باید ظرف 72 ساعت بعد از مواجهه شروع شود.

آیا علائمی وجود دارد که بتوان پایش کرد؟

بله، اما به خاطر داشته باشید همه علائم، زود بروز نمی کنند. بنابراین، اگر نگران هستید منتظر ظاهر شدن علائم قبل از آزمایش نباشید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً به یک متخصص عفونی مراجعه کنید:

• تب

• لرز

• خستگی

• گلو درد

• دردهای عضلانی

تعریق شبانه

• تورم غدد لنفاوی

چه زمانی می توان آزمایش ویروس ایدز را انجام داد؟

بسته به نوع آزمایش، دوره پنجره یعنی فاصله زمانی بین قرار گرفتن در معرض ویروس و زمانی که در آزمایش قابل تشخیص باشد بین 10 روز تا 3 ماه است. فرد باید تا زمانی که دوره پنجره را پشت سر نگذاشته است از فعالیت هایی که می تواند منجر به قرار گرفتن در معرض ویروس شود اجتناب ورزد. این بدان معناست که از فعالیتهای کم خطرتر مانند بوسیدن و برای هرگونه فعالیت جنسی از محافظ استفاده کنید. در این مرحله، شخص می تواند ناقل بیماری باشد و بیماری را به افراد دیگر منتقل کند بنابراین باید شریک جنسی خود را مطلع سازد.

چگونه این موضوع را برای سایر شرکای فعلی یا بالقوه مطرح می کنید؟

در حالت ایده آل، می توانید موضوع را به صورت خصوصی در زمان و مکان مناسب مطرح کنید. ساده و دقیق حرف بزنید و به سوالات طرف مقابل صادقانه پاسخ دهید. به او بگوئید که چه زمانی جواب آزمایشتان حاضر می شود و او می تواند از داروهای پیشگیری پس از مواجهه استفاده کند. خود را آماده کنید که طرف مقابل هر تصمیمی در مورد ادامه رابطه بگیرد و به تصمیم او احترام بگذارید.

در صورت انجام فعالیت جنسی، طرفین چه اقدامات احتیاطی را می توانند انجام دهند؟

در حین رابطه، طرفین می توانند با انجام اقدامات متعدد خطر ابتلا به ویروس ایدز را کاهش دهند.

از کاندوم و سایر روشهای مانع استفاده کنید

در صورت استفاده صحیح کاندوم و محافظها خطر ابتلا به ویروس ایدز و سایر عفونت ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. شما همچنین می توانید با استفاده از روان کننده حفاظت و لذت را در کنار هم تجربه کنید. مواد روان کننده به رفع خشکی کمک می کنند و اصطکاک را کاهش می دهند به این ترتیب احتمال پارگی کاندوم و زخم شدن پوست که باعث ورود ویروس به جریان خون می شود، کاهش می یابد.

از داروهای و روشهای درمانی پیشگیری کننده استفاده کنید:

داروهایی وجود دارند که از انتقال ویروس ایدز جلوگیری می کنند:

• روش آرت: فرد مبتلا به ایدز می تواند با استفاده داروهای ضد رتروویروسی یا آرت سطح ویروس را به سطح غیرقابل تشخیص برساند و علاوه بر این که از انتقال ویروس جلوگیری می کند، سالم بماند. اکثر افرادی که طبق تجویز مصرف می کنند می توانند بار ویروسی خود را تا حد غیرقابل تشخیص کاهش دهند.

• پیشگیری قبل از مواجهه: به کمک این دارو فرد با اچ آی وی منفی می تواند خطر ابتلا به ویروس را تا 99 درصد کاهش دهد.

• پیشگیری بعد از مواجهه: رژیم دارویی است که با شروع مصرف 72 ساعت پس از مواجهه، می تواند به کاهش خطر ابتلا به ویروس ایدز کمک کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

وجود هر گونه زخم باز، آفت، آبسه یا بریدگی در دهان می تواند باعث ورود ویروس ایدز به جریان خون شود. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از مسواک زدن شدید که باعث خونریزی لثه می شود، بپرهیزید. در صورت وجود زخم یا بریدگی باز ، از رابطه دهانی خودداری نموده یا از محافظ استفاده کنید.

تف کنید یا قورت دهید اما اجازه ندهید در دهان باقی بماند

مراقب باشید، هر چه غشاهای مخاطی مدت کمتری در معرض مایعات بدن حامل ویروس ایدز قرار گیرد، احتمال ورود ویروس به جریان خون کمتر است.

آزمایش منظم بیماری های مقاربتی

ابتلا به عفونت های مقاربتی، خطر انتقال ویروس ایدز را افزایش می دهد. بهتر است زوجین آزمایش مربوط به عفونت های مقاربتی را به طور منظم انجام دهند. تشخیص زودهنگام و درمان بیماریهای مقاربتی خطر عوارض را کاهش می دهد.

از علائم بالقوه آگاه باشید

همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید از علائم بالقوه عفونت های منتقله جنسی آگاه باشند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

• ترشحات غیرمعمول از مقعد، آلت تناسلی یا واژن

• زخم، برجستگی یا تاول در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن

• بثورات در ناحیه تناسلی یا اطراف آن

خارش دستگاه تناسلی

• خونریزی غیرمعمول واژن مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی یا بین پریود

• تغییرات در ادرار مانند تکرر، فوریت، سوزش یا درد

آیا فعالیت های مشخص در رابطه جنسی خطر بالاتری برای انتقال ویروس ایدز دارند؟

رابطه جنسی مقعدی بیشترین خطر را برای انتقال ویروس ایدز دارد. زیرا مخاط راست روده نازک است و پاره می شود. به این ترتیب مایعات بدن فرد آلوده مستقیم وارد جریان خون خواهد شد. اگرچه رابطه جنسی معمولی آلت تناسلی- واژن با خطر چندانی همراه نیست اما به طور کلی پرخطر محسوب می شود.

آیا می توان به اشکال مختلف ویروس ایدز مبتلا شد؟

امکان پذیر اما بسیار نادر است.

دو نوع اصلی ویروس ایدز وجود دارد:

• ویروس ایدز نوع 1: حدود 99 درصد از کل عفونت های آمریکا را تشکیل می دهد.

• ویروس ایدز نوع 2: این نوع شیوع کمتری دارد، کمتر قابل انتقال است و بیشتر در غرب آفریقا مشاهده می شود.

در صورت وقوع بارداری، آیا احتمال انتقال به جنین وجود دارد؟

بله، اما درمان خطر انتقال ویروس ایدز به جنین را به کمتر از 1 درصد کاهش می دهد. به این ترتیب که مادر مبتلا به ویروس در حین بارداری و زایمان تحت درمان آرت قرار می گیرد و نوزاد نیز 4 تا 6 هفته بعد از تولد، داروهای مربوط به ایدز را دریافت می کند.

آیا راهی برای جلوگیری از انتقال ویروس ایدز به روشهای دیگر وجود دارد؟

بله، از استفاده مشترک از تجهیزات تزریق دارو مانند سوزن و سرنگ که می تواند فرد را در معرض خون آلوده به ویروس ایدز قرار دهد، خودداری کنید. در مصرف الکل یا مواد مخدر محتاط باشید. در صورت نیاز ، برای استفاده از موادی که خطر ابتلا به ویروس ایدز و سایر بیماریهای مقاربتی را افزایش می دهد، از افراد آگاه راهنمایی و کمک بگیرید.

در چه مرحله ای باید به متخصص مراجعه کرد؟

در صورت نیاز هر یک از زوجین می توانند برای دریافت راهنمایی و کمک در خصوص موارد زیر به پزشک مراجعه کنند:

• آزمایش اچ آی وی و سایر عفونت های مقاربتی

• داروهای لازم برای درمان و پیشگیری

• بروز علائم

• ارجاع به مشاوران یا متخصصان سلامت روان

• ارجاع به کلینیک های تنظیم خانواده یا متخصصان با تجربه در زمینه ویروس ایدز

کلام آخر...

ابتلای به ویروس ایدز از طریق بلع منی یا پیش منی امکان دارد اما احتمال وقوع آن بسیار کم است. با این حال بهتر است که برای آزمایش و احتمالاً تجویز داروهای پیشگیری بعد از مواجهه به کلینیک مراجعه کنید.

 مطالعه بیشتر:

آزمایش ایدز در بارداری، آیا انجام آزمایش HIV ضروری است؟

ایدز در دوران بارداری،امکان انتقال ویروس به جنین وجود دارد؟

HPV دهانی، زگیل دهانی، ویروس پاپیلوم انسانی دهانی چیست؟

آیا داشتن رابطه دهانی و بلعیدن منی در بارداری برای جنین خطرناک است؟

?پرسش و پاسخ های ایدز

با بلع چه مقدار مایع منی، احتمال انتقال بیماری جدی است؟

هیچ عددی نمی توان برای مقدار مایع منی مشخص کرد. اگرچه بلعیدن خطر ابتلا به ویروس ایدز را افزایش می دهد، اما رابطه دهانی به طور کلی، فعالیت کم خطر محسوب می شود.

در صورت وقوع بارداری، آیا احتمال انتقال به جنین وجود دارد؟

بله، اما درمان خطر انتقال ویروس ایدز به جنین را به کمتر از 1 درصد کاهش می دهد. به این ترتیب که مادر مبتلا به ویروس در حین بارداری و زایمان تحت درمان آرت قرار می گیرد و نوزاد نیز 4 تا 6 هفته بعد از تولد، داروهای مربوط به ایدز را دریافت می کند.

آیا فعالیت های مشخص در رابطه جنسی خطر بالاتری برای انتقال ویروس ایدز دارند؟

رابطه جنسی مقعدی بیشترین خطر را برای انتقال ویروس ایدز دارد. زیرا مخاط راست روده نازک است و پاره می شود. به این ترتیب مایعات بدن فرد آلوده مستقیم وارد جریان خون خواهد شد. اگرچه رابطه جنسی معمولی آلت تناسلی- واژن با خطر چندانی همراه نیست اما به طور کلی پرخطر محسوب می شود.

راه های انتقال ویروس ایدز کدام است؟

علاوه بر رابطه جنسی، استفاده مشترک از تجهیزات تزریق دارو مانند سوزن و سرنگ که می تواند فرد را در معرض خون آلوده به ویروس ایدز قرار دهد، خودداری کنید. در مصرف الکل یا مواد مخدر محتاط باشید. در صورت نیاز ، برای استفاده از موادی که خطر ابتلا به ویروس ایدز و سایر بیماریهای مقاربتی را افزایش می دهد، از افراد آگاه راهنمایی و کمک بگیرید.

منبع: healthline