The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

پارگی بیضه و علت و نشانه های پارگی بیضه چیست؟

بیضه ها غدد تولید مثل مردانه هستند که دو لایه بافت سخت و فیبروز آن ها را فراگرفته است. بیضه ها درون کیسه بیضه قرار دارند. به رغم این محافظت، احتمال پارگی بیضه وجود دارد، خصوصا در صورت ترومای غیرنافذ (ضربه). پارگی بیضه یک مورد اورژانسی است. اگر به پارگی بیضه مشکوک هستید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. در صورت آسیب جدی، درمان معمول عمل جراحی است و پس از آن باید هفته ها استراحت کنید و به آرامی به زندگی عادی بازگردید. در بیشتر موارد برداشتن بیضه پاره شده ضروری است. برای اطلاعات بیشتر درباره نشانه ها، دلایل، درمان و بهبودی به خواندن این مقاله ادامه دهید.

نشانه های پارگی بیضه چیست؟

در بیشتر موارد نشانه پارگی بیضه زخمی دردناک است اما آسیب جزئی معمولا به خودی خود خوب می شود. اما اگر فراتر از درد موضعی است باید بلافصله به پزشک مراجعه کنید. زخم یا تورم کیسه بیضه می تواند نشانه پارگی بیضه باشد.

علت پارگی بیضه چیست؟

معمولا پارگی بیضه به دلیل ضربه به کیسه بیضه ایجاد می شود. یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ دریافت که اکثر آسیب ها در اثر استفاده از سلاح است. اما آسیب های ورزشی از جمله در بیس بال می تواند دلیل آسیب به بیضه یا پارگی باشد. لگد خوردن یا افتادن روی جسم سخت نیز می تواند باعث بروز این عارضه شود.

چه زمانی باید برای پارگی بیضه کمک بخواهید؟

درد شدید و تورم کیسه بیضه را باید به صورت اورژانس رسیدگی کرد، خصوصا اگر در ادرار خون مشاهده می شود یا سخت ادرار می کنید. وجود خون در ادرار یا سختی در ادرار کردن می تواند نشانه آسیب به حالب یا مثانه باشد.

اگر کیسه بیضه سوراخ شده باشد یا زخم و درد شدید باشد بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. از کس دیگری بخواهید رانندگی کند یا آمبولانس خبر کنید. اگر سرد کردن یا داروهای بدون نسخه نشانه ها را برطرف نکرد باید به اورژانس مراجعه کنید.

اما به برخی نشانه ها نظیر ادامه درد پس از چند روز یا وجود خون در ادرار توجه کنید. اگر شاهد این نشانه ها بودید به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک مشکوک به پارگی بیضه باشد معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و دلیل بروز عارضه را بررسی می کند.

ممکن است برای وجود نشانه عفونت یا نشانه بیماری آزمایش ادرار لازم باشد. پزشک کیسه بیضه را سونوگرافی می کند تا بافت داخلی و تغییر جریان خون را مشاهده کند.

آسیب های دیگر بیضه

درد و تورم کیسه بیضه ممکن است بدون ضربه یا آسیب نافذ ایجاد شود. دلایل دیگر این نشانه ها شامل موارد زیر است:

- اپیدیمیت: به خاطر عفونت یا بیماری مقاربتی ایجاد می شود و نشانه ها شامل درد، تورم و قرمزی کیسه بیضه است.

- هیدروسل: التهاب بیضه ها می تواند به دلیل عفونت یا ویروس ایجاد شود.

- واریکوسل: بزرگ شدن یکی از رگ های کیسه بیضه.

- سرطان بیضه: با اینکه سرطان بیضه معمولا بدون درد است اما نشانه ها شامل بزرگ و سفت شدن بیضه است. گاهی یک گره سفت را می توان حس کرد.

اگر بدون دلیل واضح دچار درد و تورم شدید به اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک ممکن است درخواست آزمایش کند.

برای درمان پارگی بیضه چه کاری می توان کرد؟

درمان پارگی بیضه معمولا به معنای جراحی است. اگر بیضه پاره شده است اما جریان خون سالم وجود دارد معمولا با جراحی اصلاح می شود. معمولا از بخیه های تجزیه پذیر استفاده می شود. در برخی موارد ممکن است یک لوله پلاستیکی روزها در کیسه بیضه باقی بماند تا مایع اضافی خارج شود.

در صورت آسیب شدید، ممکن است برداشتن بیضه از طریق جراحی ضروری باشد.

آیا پارگی بیضه می تواند سبب ناباروری شود؟

معمولا جراحی ترمیمی باید عملکرد طبیعی و تولید اسپرم را به بیضه بازگرداند. حتی اگر یک بیضه را هم از دست بدهید، بیضه دیگر می تواند اسپرم کافی برای باروری را تولید کند.

بهبودی بعد از عمل پارگی بیضه چقدر طول می کشد؟

پس از عمل جراحی مسکن تجویز می شود. اما معمولا داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای دوران نقاهت کافی است. احتمالا پس از جراحی باید از ساپورت های ورزشی استفاده کنید تا از حرکت زیاد بیضه جلوگیری شود.

 ممکن است تورم ۲ تا ۴ هفته باقی بماند. پس از این دوره می توانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. اما برخی فعالیت ها مانند وزنه برداری و فعالیت های سنگین دیگر باید چندین هفته متوقف شود. همچنین باید از ورزش هایی که در آن احتمال برخورد و آسیب وجود دارد دوری کنید. پوشیدن کاپ ورزشی توصیه می شود.

فعالیت جنسی پس از چند هفته بی اشکال است، اما درباره هر گونه نگرانی با پزشک مشورت کنید. ممکن است باز هم مقدار زیادی ناراحتی حس کنید. برای بهبودی کامل به آن زمان بدهید.

چشم انداز

ممکن است حتی فکر کردن به پارگی بیضه سخت باشد. استفاده از وسایل محافظتی هنگام ورزش و احتیاط زمان حمل سلاح مهم است.

درد خفیف پس از آسیب به کیسه بیضه ممکن است نشانه پارگی نباشد اما درد شدید و تورم یا درد ادامه دار می تواند از نشانه هایی باشد که باید به خاطر آن به پزشک مراجعه کنید.

اگر پارگی بیضه رخ دهد احتمالا به عمل جراحی نیاز دارید. در موارد حاد در صورت لزوم بیضه برداشته خواهد شد. اما یادتان باشد معمولا یک بیضه سالم برای باروری کافی است.

مطالعه بیشتر:

علت کبودی بیضه چیست و چگونه درمان خواهد شد؟

صدمه به بیضه کودک چه خطراتی دارد؟ و چه درمانی دارد

ضربه به بیضه در کودکان ، عوارض احتمالی و روش های درمان

بیضه نزول نکرده یا پائین نیامدن بیضه یا کریپتورکیدیسم چیست؟

?پرسش و پاسخ های پارگی بیضه

برای درمان پارگی بیضه چه کاری می توان کرد؟

درمان پارگی بیضه معمولا به معنای جراحی است. اگر بیضه پاره شده است اما جریان خون سالم وجود دارد معمولا با جراحی اصلاح می شود.

آیا پارگی بیضه می تواند سبب ناباروری شود؟

معمولا جراحی ترمیمی باید عملکرد طبیعی و تولید اسپرم را به بیضه بازگرداند. حتی اگر یک بیضه را هم از دست بدهید، بیضه دیگر می تواند اسپرم کافی برای باروری را تولید کند.

بهبودی بعد از عمل پارگی بیضه چقدر طول می کشد؟

ممکن است تورم ۲ تا ۴ هفته باقی بماند. پس از این دوره می توانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. اما برخی فعالیت ها مانند وزنه برداری و فعالیت های سنگین دیگر باید چندین هفته متوقف شود.

علت پارگی بیضه چیست؟

معمولا پارگی بیضه به دلیل ضربه به کیسه بیضه ایجاد می شود. یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ دریافت که اکثر آسیب ها در اثر استفاده از سلاح است. اما آسیب های ورزشی از جمله در بیس بال می تواند دلیل آسیب به بیضه یا پارگی باشد. لگد خوردن یا افتادن روی جسم سخت نیز می تواند باعث بروز این عارضه شود.

منبع: healthline