The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سونوگرافی 5 بعدی چیست وآیا این سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟

ممکن است در هنگام مراجعه برای بررسی های دوران بارداری؛ نام سونوگرافی 5 بعدی را که به آن HD یا سونوگرافی زنده گفته می شود، بشنوید. احتمالا می خواهید بدانید که سونوگرافی 5 بعدی چیست و چه فرقی با سونوگرافی 3 بعدی و سونوگرافی 4 بعدی دارد. آیا سونوگرافی 5 بعدی برای جنین ضرر دارد؟ در ادامه این متن همه چیز را در مورد سونوگرافی پنج بعدی برای شما شرح خواهیم داد.

سونوگرافی 5 بعدی

فناوری سونوگرافی از اواخر دهه 1950 توسط پزشکان برای تشخیص ناهنجاری های جنین در دوران بارداری استفاده می شود. امروزه، اسکن ها برای مواردی مانند تعیین سن بارداری، اندازه گیری جنین و تشخیص مسائل مختلف پزشکی در ابعاد بسیار گسترده تر انجام می شود. اخیراً، مراکز سونوگرافی بیش از پیش گسترش پیدا کرده اند و از اسکن اولتراسوند، از سونوگرافی های استاندارد 2 بعدی گرفته تا 5 بعدی به روشی بسیار جدید استفاده می کنند.گاهی اوقات سونوگرافی های با ابعاد بالاتر که در این مراکز انجام می شوند، اسکن های غیرضروری نامیده می شوند و تنها در صورت درخواست والدین می توان این بررسی ها را انجام داد تا فرصتی برای ارتباط والدین آینده با فرزند متولد نشده آن ها فراهم کرد.

اما آیا این اسکن ها ایمن هستند؟ و به هر حال سونوگرافی 5 بعدی چه روشی است؟ در اینجا به هرآنچه که قبل از انجام این بررسی ها باید بدانید، اشاره شده است.

تکامل فناوری سونوگرافی

قبل از اینکه به سونوگرافی 5 بعدی بپردازیم، این مقاله به شما کمک می کند تا با سونوگرافی های کلاسیک که احتمالاً در مطب متخصص زنان و زایمان خود با آن ها روبرو می شوید، آشنایی بیشتری پیدا کنید.

سونوگرافی دو بعدی

کلاسیک ترین نوع سونوگرافی که ممکن است با آن آشنا باشید، اسکن اولتراسوند دو بعدی است. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصویری مسطح و سیاه و سفید از جنین شما ایجاد می شود. همانطور که پزشک یا تکنسین سونولوژیست، کاوشگر (پروب سونوگرافی) را روی شکم شما می گذارد، امواج صوتی از بدن جنین شما انعکاس یافته تا تصاویر را روی نمایشگر ایجاد کنند.

در اوایل بارداری، تصاویر دوبعدی ممکن است با استفاده از کاوشگر واژینال جمع آوری شوند تا به تعیین سن بارداری کمک کرده و یا اینکه بتوان به کمک آن ها جایی که لانه گزینی تخمک بارور شده رخ داده است، را تشخیص داد. با بزرگ شدن جنین، این اسکن ها را می توان به صورت شکمی (روی شکم) انجام داد، مانند غربالگری سه ماهه اول یا اسکن رشد سه ماهه دوم که به این شکل قابل انجام هستند.

در هر زمان از دوران بارداری ممکن است لازم باشد تا سونوگرافی دو بعدی را انجام دهید. این رایج ترین اسکنی است که پزشک شما برای نظارت بر رشد و نمو جنین در طی دوران بارداری در مطب خود انجام می دهد.

اگرچه در این روش تکنسین سعی می کند تا برای شما از جنین درون رحم عکس بگیرد اما با این وجود ممکن است تفسیر سونوگرافی های دو بعدی برای شما سخت باشد و حتی نتوانید تشخیص دهید آنچه که در عکس می بینید آرنج است یا بخش دیگری از بدن فرزند کوچکتان!.

سونوگرافی سه بعدی

سطح جزئیات در سونوگرافی سه بعدی بیشتر است. این روش به شما امکان می دهد تصویری سه بعدی از طول، عرض و عمق جنین درون رحم خود ببینید. جالب تر اینجا است که در سونوگرافی سه بعدی حتی ویژگی های چهره مانند لب ها، بینی، گونه ها و چشم های کوچک فرزند شما را نیز می توان تشخیص داد.در حالی که جزئیات به دست آمده در این نوع از سونوگرافی بیشتر است اما نحوه ایجاد این تصاویر تفاوت چندانی با اسکن دو بعدی ندارد. در عوض، سونوگرافی سه بعدی از یک کاوشگر کمی متفاوت برای گرفتن چندین تصویر در یک زمان در سطوح مختلف استفاده می کند و سپس از نرم افزار خاصی برای تولید تصاویر سه بعدی خود کمک می گیرد.

در حال حاضر استفاده از فناوری اولتراسوند سه بعدی در بسیاری از مطب های زنان و زایمان و مامایی متداول شده است. البته بهترین زمان برای انجام دادن اسکن سه بعدی، در واقع همان زمانی پزشک آن را توصیه می کند.

بهترین شانس شما برای گرفتن تصاویر خوب بین هفته های 26 تا 34 بارداری است. در این بازه زمانی، جنین درون شما آنقدر بزرگ است که می توانید جنسیت و ویژگی های صورت او را ببینید، اما هنوز آنقدر کوچک است که بتوانید حرکات او را ارزیابی کرده و عکس های خوبی بگیرید.

سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی 4 بعدی در اصل یک سونوگرافی سه بعدی است اما در حال حرکت! با این سطح اسکن، می توانید یک فیلم متحرک سه بعدی از جنین درون رحم خود را مشاهده کنید. این بدان معناست که ممکن است بتوانید مواردی مانند لبخند، اخم و سایر حرکات کوچک دیگر دلبندتان همچون تکان دادن دست، لگد زدن، مکیدن انگشت شست و غیره را در زمان واقعی مشاهده کرده و یا آن ها را ضبط کنید.

بر اساس منابع معتبر، بهترین زمان برای گرفتن تصاویر 4 بعدی بین هفته های 24 تا 32 بارداری است. اگر دوقلو دارید، سعی کنید نوبت خود را بین هفته های 22 تا 26 بارداری تعیین کنید، زیرا ممکن است با گذشت زمان و بزرگ شدن جنین ها، گرفتن تصاویر واضح از هر قل دشوار شود.

سونوگرافی 5 بعدی چیست؟

ممکن است در هنگام مراجعه برای بررسی های دوران بارداری؛ نام سونوگرافی 5 بعدی را که به آن HD یا سونوگرافی زنده گفته می شود، بشنوید. این سونوگرافی تفاوت چندانی با اسکن 3 بعدی یا 4 بعدی ندارد و از فناوری یکسانی استفاده می کند. تفاوت اصلی آن در این است که از طریق نرم افزاری پردازش می شود که تصاویری با وضوح بالاتر را ثبت کرده و رنگ مشابه به بدن انسان به تصویر می بخشد تا جنین درون رحم شما بیشتر و بیشتر شبیه به شکل واقعی خود شود.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی 5 بعدی هفته چندم است؟

بهترین چارچوب زمانی برای گرفتن تصاویر خوب با سونوگرافی 5 بعدی، مشابه به سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی است یعنی در حد فاصل 24 تا 32 هفته بارداری. زیرا این فقط پردازش تصاویر است که متفاوت است، نه خود اسکن!

آیا سونوگرافی 5 بعدی برای جنین ضرر دارد؟

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند که از بدن جنین بازتابش پیدا می کنند تا تصاویر او را ایجاد کنند. این بدان معناست که برخلاف آمنیوسنتز یا سایر آزمایشات تهاجمی که ممکن است ناچار به انجام آن ها شوید، غیرتهاجمی هستند.

هیچ تحقیقی تا کنون نشان نداده است که فناوری سونوگرافی بتواند خطر و عارضه ای را برای مادران باردار و جنین آن ها به دنبال داشته باشد، به ویژه هنگامی که توسط یک تکنسین آموزش دیده در بیمارستان یا کلینیک انجام شود. در واقع اگرچه مراکز تجاری انجام دهنده سونوگرافی ادعا می کنند که شواهد خاصی مبنی بر اینکه سونوگرافی در هر ابعادی ناامن است وجود ندارد، اما منبع معتبر سازمان غذا و دارو (FDA) سونوگرافی خارج از محیط پزشکی را توصیه نمی کند.به طور خاص، نگرانی FDA این است که در خارج از بیمارستان ها و کلینیک ها، هیچ استانداردی برای مدت زمان انجام جلسات سونوگرافی، تعداد جلسات، استفاده از دستگاه ها یا انجام سونوگرافی وجود ندارد. این خطر ممکن است با انجام سونوگرافی های مکرر، غیرضروری از نظر پزشکی و با مدت زمان طولانی تر افزایش پیدا کند.

سونوگرافی 5 بعدی را در کجا می توان انجام داد؟

از آنجا که سونوگرافی 5 بعدی در واقع بسیار شبیه به اسکن 3 بعدی و 4 بعدی است (صرفا در پردازش روی تصاویر متفاوت است)، بنابراین، اگر پزشک شما بتواند اسکن های 3 بعدی و 4 بعدی را انجام دهد، قادر به انجام این سونوگرافی نیز هست اما در عمل بسیار بعید است که پزشکان خدمات سونوگرافی 5 بعدی را فقط برای سرگرمی والدین و بدون ضرورت پزشکی ارائه دهند.

سونوگرافی های چند بعدی در دوران بارداری، زمانی باید انجام شوند که پزشکان به وجود مشکلی در بارداری یا مشکل پزشکی احتمالی در جنین مشکوک شده باشند. به عبارت دیگر، این نوع اسکن ها باید به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده شوند، نه سرگرمی!

با این وجود شما می توانید در صورت تمایل با پرداخت هزینه، سونوگرافی 5 بعدی را در برخی مراکز سونولوژی انجام دهید. در برخی از این مراکز تکنسین های آموزش دیده، سونوگرافی را انجام می دهند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است اینطور نباشد. بنابراین قبل از رفتن در رابطه با مدارک فنی تکنسین ها پرس و جو کنید تا از مهارت آن ها مطمئن شوید.

مزایا و معایب انتخاب سونوگرافی 5 بعدی چیست؟

با پزشک خود در مورد مزایا و معایب انجام سونوگرافی یادگاری از جنین خود صحبت کنید. شواهد زیادی مبنی بر مضر بودن سونوگرافی های 5 بعدی وجود ندارد، اما انجام این سونوگرافی توسط سازمان FDA، کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا یا موسسه سونوگرافی پزشکی آمریکا توصیه نمی شود.

در یک محیط پزشکی، اسکن های دقیق می توانند به شما در تجسم مسائل بالقوه پزشکی کمک کنند تا پزشک بتواند آن ها را بهتر برای شما توضیح دهد. علاوه بر این موارد، اسکن های 5 بعدی به شما این امکان را می دهند تا ظاهر جنین درون رحم خود را ببینید که این امر ممکن است به تقویت پیوند میان شما و فرزندتان کمک کند.

بسیاری از مراکز سونوگرافی همچنین به همسر، اعضای خانواده یا دوستان شما اجازه می دهند تا در هنگام سونوگرافی در اتاق حضور داشته و تصاویر را در زمان واقعی نیز مشاهده کنند، که می تواند یک رویداد سرگرم کننده برای به اشتراک گذاشتن با افرادی باشد که دوستشان دارید.

البته باید در نظر داشته باشید که اسکن های 5 بعدی ممکن است تحت پوشش بیمه پزشکی قرار نگیرند و احتمالاً باید هزینه آن ها را از جیب خود بپردازید.سازمان FDA، همچنین توضیح می دهد که سونوگرافی ممکن است بافتی را که کاوشگر بر روی آن قرار دارد، را گرم کرده و احتمالاً حباب های کوچکی (حفره) را در این بافت ها ایجاد کند. تأثیرات طولانی مدت گرما و کاویتاسیون (در صورت ایجاد) بر روی جنین در این مرحله به طور کامل مشخص نیست، بنابراین FDA می گوید که سونوگرافی باید فقط در موارد ضروری پزشکی انجام شود.

نتیجه نهایی

اسکن سونوگرافی که توسط متخصصان آموزش دیده انجام می شود، راهی مطمئن برای کمک به مراقبت از سلامت جنین در دوران بارداری است. انجام دادن یک سونوگرافی 5 بعدی یادگاری از فرزند درون رحم شما ممکن است جذاب باشد، اما بهتر است قبل از انجام دادن آن با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این نوع اسکن صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که سونوگرافی های تجاری جایگزین مراقبت های منظم قبل از زایمان نیستند. اگر نگران مشکلات مربوط به فرزند خود هستید، پزشک می تواند مارکرهای مختلف را در اسکن های پزشکی شما راهنمایی کند یا در صورت لزوم آزمایش های دیگری را پیشنهاد دهد.

مطالعه بیشتر:

مزایا و معایب سونوگرافی چهار بعدی

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه زمانی انجام می شود؟

سونوگرافی هفته دوازدهم بارداری و در سونوگرافی چه می‌بینید؟

?پرسش و پاسخ های سونوگرافی 5 بعدی

سونوگرافی 5 بعدی چیست؟

در سونوگرافی 5 بعدی تصاویر از طریق نرم افزاری پردازش می شود تا تصاویری با وضوح بالاتر را ثبت کرده و رنگ مشابه به بدن انسان به تصویر می بخشد تا جنین درون رحم شما بیشتر و بیشتر شبیه به شکل واقعی خود شود.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی 5 بعدی هفته چندم است؟

بهترین چارچوب زمانی برای گرفتن تصاویر خوب با سونوگرافی 5 بعدی، مشابه به سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی است یعنی در حد فاصل 24 تا 32 هفته بارداری. زیرا این فقط پردازش تصاویر است که متفاوت است، نه خود اسکن!

سونوگرافی 5 بعدی را در کجا می توان انجام داد؟

از آنجا که سونوگرافی 5 بعدی در واقع بسیار شبیه به اسکن 3 بعدی و 4 بعدی است (صرفا در پردازش روی تصاویر متفاوت است)، بنابراین، اگر پزشک شما بتواند اسکن های 3 بعدی و 4 بعدی را انجام دهد، قادر به انجام این سونوگرافی نیز هست اما در عمل بسیار بعید است که پزشکان خدمات سونوگرافی 5 بعدی را فقط برای سرگرمی والدین و بدون ضرورت پزشکی ارائه دهند.

آیا بیمه هزینه سونوگرافی 5 بعدی رو میده؟

باید در نظر داشته باشید که اسکن های 5 بعدی ممکن است تحت پوشش بیمه پزشکی قرار نگیرند و احتمالاً باید هزینه آن ها را از جیب خود بپردازید.

منبع: healthline