The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

علائم سرطان مدولاری تیروئید چیست و آیا خطرناک است؟

سرطان مدولاری تیروئید شکل نادری از سرطان تیروئید است که 5 درصد از تشخیص های سرطان تیروئید را تشکیل می دهد. تشخیص زودهنگام این سرطان می تواند دشوار باشد. سرطان مدولاری تیروئید معمولاً از تیروئید به غدد لنفاوی پیش می‌ رود. سرطان مدولاری تیروئید تشخیص داده نشده می تواند به سایر بافت های گردن گسترش یابد و در نهایت به کبد، ریه ها، استخوان و مغز برسد. زمانی که این سرطان به نقاط دور بدن برسد، بعید است که درمان شود.

آیا سرطان مدولاری تیروئید خطرناک است؟

هر چه سرطان مدولاری تیروئید زودتر تشخیص داده شود، احتمال توقف و درمان آن بیشتر است. متأسفانه، ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه برای کمک به تشخیص این نوع سرطان وجود نداشته باشد. علائم و نشانه های قابل توجه مانند گرفتگی صدا، مشکل در بلع، یا توده های گلو اغلب تا زمانی که تومور پیشرفت نکرده باشد، ظاهر نمی شوند.

علائم سرطان مدولاری تیروئید چیست؟

در حالی که همه افراد مبتلا به این نوع سرطان علائم مشابهی ندارند، در اینجا برخی از رایج ترین علائم سرطان مدولاری تیروئید آورده شده است:

  •  برآمدگی گردن. یک توده در جلوی گردن شایع ترین علامت سرطان مدولاری تیروئید است. این توده اغلب در طول یک معاینه فیزیکی معمولی کشف می شود. توده های موجود در ناحیه تیروئید و گردن معمولاً خوش خیم هستند، اما اگر متوجه تورم غیرعادی در گردن خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  •  گردن درد. احساس درد در جلوی گردن ممکن است با رشد تومور تیروئید مرتبط باشد. این درد می تواند تا گوش ها نیز گسترش پیدا کند.
  •  گرفتگی صدا. عصبي كه تارهاي صوتي شما را كنترل مي كند در كنار ناي و نزديك به تيروئيد قرار دارد. اگر سرطان به آن تار صوتی گسترش یافته باشد، می تواند بر کیفیت صدای شما تأثیر بگذارد.
  •  سرفه کردن. سرطان تیروئید گاهی اوقات می تواند باعث سرفه مداوم شود. اگر سرفه ای غیرمرتبط با سرماخوردگی دارید یا سرفه ای دارید که از بین نمی رود، باید به پزشک مراجعه کنید.
  •  مشکل در بلع (دیسفاژی). اگر تومور تیروئید به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند به مری فشار وارد کرده و بلع را دشوار کند.
  •  تنگی نفس (دیس پنه). مشابه مشکل در بلع، اگر تومور تیروئید به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می تواند به نای فشار وارد کرده و در تنفس اختلال ایجاد کند.

سایر علائم و نشانه های سرطان مدولاری تیروئید

سایر علائم نادرتر یا غیرمعمول سرطان مدولاری تیروئید که باید از آن ها آگاه باشید عبارتند از:

  •  اسهال شدید. این یک علامت بسیار نادر است که گاهی اوقات در افراد مبتلا به سرطان مدولاری پیشرفته تیروئید دیده می شود. زیرا تومور سطوح بالایی از کلسی تونین را تولید می کند که هورمونی است که ممکن است باعث اسهال شدید شود.
  •  سندرم کوشینگ. در موارد نادر، تومورهای آدرنال می ‌توانند باعث سندرم کوشینگ شوند، این وضعیت همچنین زمانی ایجاد می شود که یک تومور هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که تیروئید در حالت عادی آن ها را تولید نمی‌کند. سندرم کوشینگ مرتبط با سرطان مدولاری تیروئید غیرمعمول است. این سندرم بیشتر به دلیل تولید بیش از حد هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) از غده هیپوفیز یا مصرف داروهای کورتیکواستروئید خوراکی ایجاد می شود.
  •  برافروختگی صورت. قرمزی صورت، گردن یا قفسه سینه همراه با احساس گرما یا سوزش می تواند نشانه بسیاری از شرایط باشد. تومورها یا سایر رشدهای غیرطبیعی می توانند هورمون ها را بیش از حد تولید کنند و باعث گرگرفتگی شوند. این علامت همچنین می تواند پاسخ بدن به برخی داروها، غذاها، الکل یا حتی یائسگی باشد.
  •  درد استخوان. اگر سرطان به شکل ضایعات استخوانی گسترش یافته باشد، افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید ممکن است دچار درد استخوان شوند.
  •  بی حالی. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ممکن است از نظر جسمی، عاطفی یا ذهنی احساس خستگی کنند. علل خستگی در طول سرطان پیچیده است و به خوبی شناخته نشده است.
  •  کاهش وزن. کاهش وزن غیرمعمول یکی از علائم سرطان مدولاری پیشرفته تیروئید است که فراتر از تیروئید به سایر اندام ها گسترش یافته است.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی سرطان مدولاری تیروئید وجود دارد، لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. توجه به سلامتی خود اغلب یکی از بهترین راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان است.

درمان سرطان مدولاری تیروئید

پس از تشخیص نوع سرطان تیروئید توسط پاتولوژیست، بهترین روش درمان توسط پزشک معالج تصمیم گیری می شود. روش درمان معمولا به نوع و مرحله سرطان تیروئید بستگی دارد و گزینه های درمان شامل موارد زیر است؛

  • جراحی
  • درمان با ید رادیو اکتیو
  • درمان هورمون تیروئید
  • پرتودرمانی خارجی
  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند

در اکثر موارد بیش از یک نوع درمان برای سرطان تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد.

ســرطان مدواری تیروئیــد اگر چه نادر اســت اما اگر درمان نشــود میزان مرگ و میر آن افزایش می یابد، بنابراین تشخیص ســریع و درمــان آن در مدیریت این بیماری مهم اســت. از طرفی میزان متاســتاز در بیماران مبتلا به سرطان  تیروئیــد، با افزایش ســن افزایش می یابــد، بنابراین تشــخیص به موقع ســرطان مدواری تیروئیــد در مراحل اولیــه آن در روند درمان و بهبود بیماری اهمیت بسیاری دارد. احتمال درمــان تومورهای مــدواری تیروئید اگر پیش از متاســتاز تشخیص داده شــوند وجود دارد، اما اگر متاستاز رخ داده باشــد، احتمــال بهبودی به میزان چشــمگیری  کاهش می یابد. 

اگر سرطان قابل درمان نباشد هدف از انجام اقدامات درمانی بهبود علائم فرد مانند کاهش درد یا مشکلات تنفسی و بلعی خواهد بود.

مطالعه بیشتر:

بارداری و بیماری تیروئید

کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئید

درمان التهاب غده تیروئید بعد از زایمان چیست؟

تیروئید در نوزاد و چه عواملی باعث تیروئید در نوزاد می شود؟

?پرسش و پاسخ های سرطان مدولاری تیروئید

برافروختگی صورت چه عللی می تواند داشته باشد؟

قرمزی صورت، گردن یا قفسه سینه همراه با احساس گرما یا سوزش می تواند نشانه بسیاری از شرایط باشد. تومورها یا سایر رشدهای غیرطبیعی می توانند هورمون ها را بیش از حد تولید کنند و باعث گرگرفتگی شوند. این علامت همچنین می تواند پاسخ بدن به برخی داروها، غذاها، الکل یا حتی یائسگی باشد.

آیا سرفه کردن ربطی به سرطان تیروئید دارد؟

سرطان تیروئید گاهی اوقات می تواند باعث سرفه مداوم شود. اگر سرفه ای غیرمرتبط با سرماخوردگی دارید یا سرفه ای دارید که از بین نمی رود، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا سرطان تیروئید سبب درد استخوان می شود؟

. اگر سرطان به شکل ضایعات استخوانی گسترش یافته باشد، افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید ممکن است دچار درد استخوان شوند.

آیا برآمدگی گردن نشانه سرطان تیروئید است؟

یک توده در جلوی گردن شایع ترین علامت سرطان مدولاری تیروئید است. این توده اغلب در طول یک معاینه فیزیکی معمولی کشف می شود. توده های موجود در ناحیه تیروئید و گردن معمولاً خوش خیم هستند، اما اگر متوجه تورم غیرعادی در گردن خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline