The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دادن شکلات به کودک، آیا شکلات برای کودکان مضر است؟

شکلات یکی از خوراکی های مورد علاقه بیشتر کودکان است. اما بیشتر والدین درمورد دادن شکلات به کودکان نگران هستند و می پرسند که آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ آیا دادن شکلات صبحانه به کودک یک ساله مضر است؟ آیا خوردن شکلات برای کودک یک ساله ضرر دارد؟ باید بگوییم شکلات برای کودکان چیز بدی نیست اگر به اندازه باشد!!! شما باید قبل از دادن هر ماده غذایی به کودک کمی تحقیق کنید. در زیر به موارد مهمی در مورد دادن شکلات به کودکان اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی می‌توانید به کودک شکلات بدهید؟

چه زمانی می‌توانید به کودک شکلات بدهید؟ صادقانه بگویم: هیچ‌وقت این پرسش به ذهن من خطور نکرد. تا وقتی که یکی از دوستانم که کودکی ۸ ماهه دارد، از من سوال کرد و من را به فکری عمیق فرو برد. خیلی با خودم فکر کردم تا یادم افتاد در سن ۵ سالگی به کودکم تکه‌ای شکلات دادم. برای فکر کردن در مورد جزئی‌ترین مسائل، ۵ سالگی زمان بسیار دوری است. در نتیجه زمانی‌که کودکم اولین بار شکلات را امتحان کرد، کیک تولد ۵ سالگی‌اش بود!

چرا دادن شکلات به کودک خوب نیست؟

دو دلیل اصلی نگرانی در مورد دادن شکلات به کودکان وجود دارد، یکی بالا رفتن فشار خون (به دلیل مقدار کافئین کمی که در شکلات موجود است) و دیگری حساسیتی که ممکن است از مواد تشکیل دهنده شکلات در بدن کودک ایجاد شود. هر چند مقدار کافئین موجود در شکلات ممکن است برای بزرگسالان جزئی باشد، اما در مورد کودکان این‌طور نیست. به دلیل کافئین موجود در شکلات، ضربان قلب کودک مانند فشار خون او افزایش پیدا می‌کند.‌

شکلات شامل مقدار بسیار زیادی قند، فنیل‌اتیل‌آمین و تئوبرومین است که بر سیستم اعصاب کودک تاثیر می‌گذارد. آناندامید موجود در آن در صورت مصرف زیاد، بر عملکرد کلی مغز تاثیر می‌گذارد.

به غیر از خطراتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، خطر حساسیت به شکلات نیز وجود دارد. باید قبل از دادن شکلات به کودکان، برچسب مواد تشکیل‌دهنده آن‌را به دقت بررسی کنید تا ماده‌ای غذایی خاص باعث ایجاد حساسیت در کودک نشود. حساسیت‌های مواد غذایی موجود در شکلات ممکن است بخاطر موارد زیر باشد:

• شیر

• سویا

• ذرت

• گلوتن

• توت‌‌ها

• گندم

• بادام‌زمینی و آجیل‌های دیگر (بستگی به نوع و برند شکلات)

واکنش‌های حساسیت‌زایی که ممکن است مشاهده کنید شامل موارد زیر است:

• جوش

• قرمزی چشم‌ها

• خارش

• ناراحتی معده و شل شدن مدفوع

• اشکال در تنفس

• ورم زبان

• ورم گلو

• اسهال و استفراغ

عوارض جانبی دادن شکلات به کودک

هرچند شکلات شادی‌آور است و فواید سلامتی بسیاری دارد، اما در صورتی‌که کودکان و نوپایان، ‌این ماده غذایی را به میزان زیاد مصرف کنند، ممکن است ضررهای موقت یا طولانی‌مدت داشته باشد.

1. بی‌خوابی

بله، بی‌خوابی تنها مشکل بزرگسالان نیست. هرچند ممکن است این مشکل به دلیل استرس کودک نباشد، اما کافئین موجود در شکلات باعث تحریک کودک شده و او را در طول شب بیدار نگه می‌دارد و خواب مورد نیازش را از او می‌گیرد. دادن شکلات به کودکان می تواند به شدت آنها را بی خواب کند.

2. پرهیز از خوردن غذاهای سالم

در بسیاری مواقع ممکن است کارهای تفننی به عادت تبدیل شود. اگر کودک به خوردن شیرینی‌جات و شکلات عادت کند، ممکن است کودک از خوردن غذاهای سالم دوری کند و این موضوع به رشد او ضربه بزند.

3. افزایش احتمال آلرژی

شکلات‌‌های مختلف، حاوی موادی چون شیر، آجیل و مواد افزودنی هستند. اگر کودک دچار حساسیت باشد و بدون آگاهی شکلاتی را بخورد ممکن است دچار تحریک شده و نیاز به فوریت‌های پزشکی داشته باشد.

4. افزایش ادرار

ظرفیت مثانه کودک، به مرور زمان بیشتر می‌شود، به همین دلیل کودکان نیاز دارند به دفعات بیشتری ادرار کنند. وجود کافئین داخل شکلات ادرار کودک را افزایش می‌دهد و مجبور می‌شوند مرتب ادرار کنند و حتی لباس خود را خیس کنند.

5. اعتیادآور

دادن شکلات تلخ به کودک می تواند اعتیادآور باشد. اعتیاد به شکلات حقیقت دارد. برای نوپاها و کودکان طعم و مزه شکلات به صورتی است که نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند و باعث می‌شود برای آن به‌ گریه بیفتند و دور از چشم والدین شکلات‌ها را پنهان کنند و بخورند.

6. افزایش بیش‌فعالی

احتمالا از اطرافیان شنیده اید که دادن شکلات به کودک او را پرانرژی می کند به همین سبب شکلات تلخ برای کودکان مناسب نیست. کودکان مانند بسته‌های فعال انرژی هستند که خود را درگیر یک یا چند موضوع می‌کنند. شکر موجود در شکلات باعث بالا رفتن میزان قند و آدرنالین در خون آن‌ها می‌شود و این باعث می‌شود به سختی بتوان کودک را در یک جا نگه داشت تا تمرکز کند. 

7. خطر ابتلا به دیابت

دادن شکلات به کودک نیست که باعث ایجاد دیابت می‌شود، بلکه تاثیر آن بر حساسیت انسولین است که ایجاد مشکل می‌کند. حتی در کودکان، مصرف بیش از حد شکلات باعث تولید بیشتر انسولین می‌شود و باعث ایجاد دیابت نوع دو در سن کم می‌شود.

8. خطر چاقی

از دیگر عوارض شکلات برای کودکان خطر چاقی است. شکلات نه تنها شکر و کافئین دارد، بلکه به‌خاطر وجود کره کاکائو و مواد افزودنی دیگر، حاوی مقادیر زیادی چربی است. با مصرف بیش از حد شکلات و سبک زندگی بدون تحرک، کودک درهای چاقی را به روی خود می‌گشاید.

نکاتی در مورد انتخاب بهترین شکلات برای کودکان

دادن شکلات به کودک هیچ اشکالی ندارد. گرچه انتخاب شکلات مناسب و دادن آن به کودک در زمان مناسب، بسیار حائز اهمیت است.

• از شکلات به عنوان روشی برای تشویق رفتار خوب کودک استفاده کنید، اما از آن برای رفتار مناسب یا رشوه برای انجام کاری به خصوص استفاده نکنید.

• به جای این‌که مقدار زیادی شکلات به کودک بدهید، از تکه‌های کوچک شکلات با اندازه محدود استفاده کنید.

• از شکلاتی که مقادیر کمی چربی، شکر و شیر دارد، استفاده کنید.

• هرچند وقت یک‌بار، شکلات‌های معمولی را با بیسکوئیت‌ها یا بستنی با طعم شکلات جایگزین کنید.‌

• شکلات‌های بدون کافئین نیز وجود دارد که می‌توانید گاهی از آن‌ها به کودک بدهید.

در مدت زمان کوتاهی می‌توان عاشق شکلات و همچنین به آن معتاد شد. با کنترل مصرف شکلات از ابتدا، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کودک از فواید شکلات بهره‌مند خواهد شد و از عوارض جانبی آن دور و در طول زندگی خود سالم خواهد ماند.

نگرانی‌های دیگری نیز در مورد دادن شکلات به کودک یک ساله وجود دارد:

به غیر از مشکلات سلامتی که در مصرف شکلات برای کودکان وجود دارد،‌ نگرانی‌های دیگری نیز هست که باید قبل از دادن شکلات به او مد نظر داشته باشید:

• شیر مادر، غذای اصلی کودک تا ۶ ماهگی است. تنها از ماه ۶ و ۷ است که غذای جامد به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شود. بنابراین به طور یقین، دادن شکلات در ۶ ماه اول زندگی کودک کار اشتباهی است زیرا کودک قادر به هضم آن نخواهد بود.

• اگر فکر می‌کنید شکلات بی‌ضررتر از آبنبات است، اشتباه می‌کنید. زیرا شکلات دارای تکه‌‌های آجیل یا کشمش است که خطر خفگی برای کودک دارد.

• کودک دندان‌‌های شیری دارد که به آهستگی رشد می‌کند و به دلیل قند موجود در شکلات، دندان‌های او در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

• هیچ کودکی از طعم شکلات بدش نمی‌آید و آن را فراموش نمی‌کند و ما به خوبی می‌دانیم که شکر مانند هر نوع ماده اعتیادآور دیگری، اعتیاد می‌آورد. آخرین مسئله این که کودک شکلات را به هر نوع ماده مغذی دیگری ترجیح خواهد داد. بنابراین بهترین کار این است که او را در سن کم با این طعم آشنا نکنید.

بنابراین چه زمانی مناسب دادن شکلات به کودک است؟

 دادن شکلات به کودک در سن یک‌ سالگی خطری ندارد. فرض بر این‌که به کودک غذای جامد می‌دهید و کودک به آن‌ها علاقه نشان داده است. تنها زمانی که از این امر اطمینان حاصل کردید می‌توانید طعم این خوردنی خوشمزه را به کودک خود بچشانید.

 مطالعه بیشتر:

فواید خوردن شکلات در بارداری

خوردن شکلات در شیردهی مجاز است یا غیرمجاز؟

با 10 راهکار ساده کودکتان را عاشق غذا خوردن کنید

خوردن شکلات صبحانه، کاکائو و هات چاکلت در بارداری

?پرسش و پاسخ های دادن شکلات به کودک

آیا خوردن شکلات سبب پرانرژی شدن بچه می شود؟

بله. احتمالا از اطرافیان شنیده اید که دادن شکلات به کودک او را پرانرژی می کند به همین سبب شکلات تلخ برای کودکان مناسب نیست. کودکان مانند بسته‌های فعال انرژی هستند که خود را درگیر یک یا چند موضوع می‌کنند. شکر موجود در شکلات باعث بالا رفتن میزان قند و آدرنالین در خون آن‌ها می‌شود و این باعث می‌شود به سختی بتوان کودک را در یک جا نگه داشت تا تمرکز کند.

آیا خوردن زیاد شکلات در بچه ها دیابت ایجاد می کند؟

دادن شکلات به کودک نیست که باعث ایجاد دیابت می‌شود، بلکه تاثیر آن بر حساسیت انسولین است که ایجاد مشکل می‌کند. حتی در کودکان، مصرف بیش از حد شکلات باعث تولید بیشتر انسولین می‌شود و باعث ایجاد دیابت نوع دو در سن کم می‌شود.

آیا شکلات تلخ بچه را بی خواب می کند؟

بله، بی‌خوابی تنها مشکل بزرگسالان نیست. هرچند ممکن است این مشکل به دلیل استرس کودک نباشد، اما کافئین موجود در شکلات باعث تحریک کودک شده و او را در طول شب بیدار نگه می‌دارد و خواب مورد نیازش را از او می‌گیرد. دادن شکلات به کودکان می تواند به شدت آنها را بی خواب کند.

چرا دادن شکلات به کودک خوب نیست؟

دو دلیل اصلی نگرانی در مورد دادن شکلات به کودکان وجود دارد، یکی بالا رفتن فشار خون (به دلیل مقدار کافئین کمی که در شکلات موجود است) و دیگری حساسیتی که ممکن است از مواد تشکیل دهنده شکلات در بدن کودک ایجاد شود. هرچند مقدار کافئینی موجود در شکلات ممکن است برای بزرگسالان جزئی باشد، اما در مورد کودکان این‌طور نیست. به دلیل کافئین موجود در شکلات، ضربان قلب کودک مانند فشار خون او افزایش پیدا می‌کند.‌ شکلات شامل مقدار بسیار زیادی قند، فنیل‌اتیل‌آمین و تئوبرومین است که بر سیستم اعصاب کودک تاثیر می‌گذارد. آناندامید موجود در آن در صورت مصرف زیاد، بر عملکرد کلی مغز تاثیر می‌گذارد.

منبع: parenting.firstcry و hopscotch