The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آدنومیوز ،علت و درمان بیماری آدنومیوز چیست؟

اگر قاعدگی های سنگین دارید و درد و فشار زیادی را در نواحی زیر شکمتان در موقع پریود احساس می کنید، ممکن است آدنومیوز داشته باشید. در ادامه این مقاله به شما می گوییم که منظور از آدنومیوز چیست و چه راهی برای درمان آن وجود دارد.

بیماری آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز عارضه‌ای است که در آن، جداره داخلی رحم (آندومتر)، وارد دیواره عضلانی رحم (میومتر) می‌شود. آدنومیوز باعث گرفتگی‌های قاعدگی، فشار در زیر شکم و نفخ قبل از عادت ماهیانه و در نتیجه قاعدگی سنگین خواهد شد. ممکن است این مشکل در کل رحم وجود داشته باشد، یا فقط نقطه‌ای از رحم را درگیر کند. گرچه آدنومیوز یک بیماری خوش‌خیم به حساب می‌‌آید، اما درد مکرر و خونریزی شدید همراه با آن می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد.

علائم آدنومیوز چیست؟

با‌ این‌که ممکن است برخی بانوان با تشخیص بیماری آدنومیوز نشانه‌ای نداشته باشند، بیماری می‌تواند موجب عوارض زیر شود:

• قاعدگی‌های سنگین و طولانی

• گرفتگی‌های شدید قاعدگی

• فشار در شکم و احساس نفخ

چه کسانی دچار آدنومیوز می‌شوند؟

آدنومیوز بیماری شایعی است. اغلب در بانوان میانسال و افرادی که بچه دارند، تشخیص داده می‌شود. برخی مطالعات نشان داده افرادی که قبلا جراحی رحم داشته‌‌اند، در خطر ابتلا به بیماری آدنومیوز هستند.

هرچند دلیل آدنومیوز مشخص نیست، مطالعات نشان می‌دهد، هورمون‌های مختلف شامل استروژن، پروژسترون،‌ پرولاکتین و هورمون‌های محرک فولیکول ممکن است باعث تحریک شرایط شوند.

تشخیص آدنومیوز

تا چند سال قبل، تنها راه تشخیص آدنومیوز، نمونه‌برداری از رحم و بررسی بافت آن در زیر میکروسکوپ بود. هم اکنون فناوری تصویربرداری به پزشکان این امکان را می‌دهد که بدون انجام عمل جراحی قادر به تشخیص این بیماری باشند و با استفاده از ام‌آر‌آی یا سونوگرافی واژینال، به ویژگی‌های بیماری‌های داخل رحمی پی‌ببرند.

در صورتی‌که پزشک مظنون به آدنومیوز باشد،‌ قدم اول معاینه فیزیکی خواهد بود. آزمایش‌های لگنی، اندازه و ضخامت رحم را نشان می‌دهد. پزشک به وسیله سونوگرافی می‌تواند رحم، دیواره رحم و دیواره عضلانی آن را ببیند. هرچند سونوگرافی نمی‌تواند تشخیص دقیقی از آدنومیوز دهد، اما می‌تواند به تشخیص بیماری‌های دیگر با نشانه‌های مشابه کمک کند.

روش دیگری که گاهی برای ارزیابی نشانه‌های مربوط به آدنومیوز استفاده می‌شود، سونوهیستروگرافی است. در سونوهیستروگرافی، به وسیله لوله نازکی، محلول آب نمک را داخل رحم می‌کنند و سونوگرافی را انجام می‌دهند.

از ام‌آر‌آی (تصویربرداری با تشدید مغناطیس)، برای تشخیص آدنومیوز در افراد دارای خونریزی‌های غیرطبیعی رحم استفاده می‌شود.

آیا آدنومیوز همان فیبروم است؟

خیر. به دلیل شباهت علائم، معمولا آدنومیوز با فیبروم رحم اشتباه گرفته می‌شود. با این وجود، این دو مشکل مانند هم نیستند. فیبروم‌ها تومورهای خوش خیمی هستند که در دیواره رحم یا روی آن رشد می کنند، اما آدنومیوز توده سلولی آن‌چنان مشخصی در دیواره رحم نیست. برای انتخاب درمان مناسب، تشخیص درست لازم است.

درمان آدنومیوز چیست؟

درمان آدنومیوز، تا حدودی بستگی به علائم، شدت آن و این‌که باروری به اتمام رسیده یا خیر دارد. نشانه‌های خفیف این بیماری با داروهای بدون نسخه و استفاده از یک پد گرم برای کاهش گرفتگی برطرف می‌شود.

داروهای ضدالتهاب. پزشک ممکن است برای تسکین درد خفیف ناشی از آدنومیوز، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) تجویز کند. این داروها باید یک یا دو روز قبل از شروع قاعدگی مصرف شود و تا چند روز اول دوره قاعدگی ادامه پیدا کند.

هورمون درمانی. علائمی مانند قاعدگی‌های دردناک و سنگین را می‌توان با هورمون درمانی مانند، آی‌یودی‌های آزادکننده لوونورژسترول (که داخل رحم قرار می‌گیرد)، بازدارنده‌های آروماتاز و آنالوگ‌های گنادوتروپین‌ کنترل کرد.

آمبولیزاسیون شریان رحم. در این روش تهاجم حداقلی، که معمولا برای کمک به کوچک شدن فیبروم استفاده می شود، از ذرات ریزی برای بستن رگ‌های خونی که جریان خون را به آدنومیوز می‌رساند، استفاده می‌شود. متخصص رادیولوژی، ذرات ریز را با لوله باریکی وارد شریان ران می‌کند. با قطع جریان خون، آدنومیوز کوچک می‌شود.

فرسایش آندومتر. در این روش کم تهاجم، کمی از پوشش آندومتر رحم برداشته می‌شود. به نظر می‌رسد این روش در کاهش علائم بیمارانی که آدنومیوز به طور عمیق در بافت عضله رحم نفوذ نکرده است، مفید خواهد بود.

آیا آدنومیوز باعث ناباروری خواهد شد؟

آدنومیوزیس و بارداری یک چالش است. به دلیل این‌که اغلب بانوانی که به آدنومیوز دچار هستند، آندومتریوز هم دارند، به سختی می‌توان گفت آدنومیوز تا چه حد بر مشکلات باروری تاثیر می‌گذارد. هر چند مطالعاتی نشان داده است که آدنومیوز ممکن است باعث ناباروری شود.

آیا آدنومیوز قابل درمان است؟

تنها راه معالجه آدنومیوز، هیسترکتومی یا عمل جراحی برداشتن رحم است. این اغلب درمان منتخب بانوانی است که علائم شدید دارند.

مطالعه بیشتر:

خونریزی شدید قاعدگی یا منوراژی آیا خطرناک است؟

درمان قاعدگی نامنظم و علت پریود نامنظم چیست؟

خونریزی زیاد قاعدگی به چه دلیل است و نشانه چیست؟

سیکل قاعدگی نامنظم و بارداری چه رابطه ای با هم دارند؟

?پرسش و پاسخ های آدنومیوز

آیا آدنومیوز باعث ناباروری خواهد شد؟

به دلیل این‌که اغلب بانوانی که به آدنومیوز دچار هستند، آندومتریوز هم دارند، به سختی می‌توان گفت آدنومیوز تا چه حد بر مشکلات باروری تاثیر می‌گذارد. هرچند مطالعاتی نشان داده است که آدنومیوز ممکن است باعث ناباروری شود.

چگونه آدنومیوز درمان می‌شود؟

درمان آدنومیوز، تا حدودی بستگی به علائم، شدت آن و این‌که باروری به اتمام رسیده یا خیر دارد. نشانه‌های خفیف این بیماری با داروهای بدون نسخه و استفاده از یک پد گرم برای کاهش گرفتگی برطرف می‌شود.

آیا آدنومیوز همان فیبروم است؟

خیر. به دلیل شباهت علائم، معمولا آدنومیوز با فیبروم رحم اشتباه گرفته می‌شود. با این وجود، این دو مشکل مانند هم نیستند. فیبروم‌ها تومورهای خوش خیمی هستند که در دیواره رحم یا روی آن رشد می کنند، اما آدنومیوز توده سلولی آن‌چنان مشخصی در دیواره رحم نیست. برای انتخاب درمان مناسب، تشخیص درست لازم است.

نشانه‌های آدنومیوز چیست؟

با‌ این‌که ممکن است برخی بانوان با تشخیص بیماری آدنومیوز نشانه‌ای نداشته باشند، بیماری می‌تواند موجب عوارض زیر شود: قاعدگی‌های سنگین و طولانی• گرفتگی‌های شدید قاعدگی• فشار در شکم و احساس نفخ

منبع: webmd