The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

زردی دندان های کودک، چرا دندان های کودک من زرد است؟

هیچ چیز بهتر از دیدن خنده روی صورت فرزندتان نیست. اما گاهی ممکن است متوجه شوید اخیرا دندان های کوچولوی تان کمی زرد شده است. نگران نباشید، زردی دندان های کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. علت زردی دندان های کودک می تواند از عدم رعایت بهداشت مناسب گرفته تا ژنتیک باشد. بسته به علت، می توانید به روش های مختلف آن ها را سفید سازید.

آیا می دانستید دندان های شیری سفیدتر از دندان های اصلی است؟

با بزرگ شدن کودک دندان های شیری می افتد و جای آن ها را دندان های اصلی می گیرد. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است متوحه تغییر رنگ زیاد آن ها شوید. دلیل آن این است که دندان های اصلی حاوی دنتین بیشتری است که باعث می شود دندان زیر مینای نیمه شفاف زرد به نظر برسد. وقتی تمام دندان های کودک اصلی شد دیگر متوجه این اختلاف رنگ نمی شوید.

علت زردی دندان های کودکان چیست؟

زردی دندان های کودکان به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد ازجمله:

جرم دندان

عدم مسواک زدن کافی می تواند منجر به تجمع جرم روی سطح دندان شود و زرد به نظر برسد. علاوه بر این، غذاها و نوشیدنی ها نیز می تواند رنگ دندان را تغییر دهد. وقتی این مواد هر روز به خوبی از روی دندان ها پاک نشود می تواند آن ها را لک کند.

کرم خوردگی

خرابی و کرم خوردگی دندان ها می تواند رنگ آن ها را تغییر دهد و به زردی بزند. ممکن است متوجه نقطه های سیاه رنگ روی دندان ها شده باشید. این نقطه ها به مرور زمان باعث سوراخ شدن دندان ها می شود. اگر مشکوک هستید فرزند شما این مشکلات را دارد به دندانپزشک مراجعه کنید.

جراحت

اگر دندان کودک دچار جراحت شود ممکن است رگ های خونی پاره و باعث زرد، قهوه ای یا خاکستری و سیاه شدن دندان ها شود. پس از جراحت، مویرگ های درون دندان ممکن است پاره و باعث جمع شدن خون در کانال درون دندان ها شود. جراحت ممکن است مینای دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ژنتیک

مینا دندان ها را پوشش می دهد و به آن رنگ سفید می بخشد. نازکی مینای دندان می تواند ژنتیک باشد و باعث زرد به نظر آمدن آن ها شود. نازکی مینا فرزند شما را در معرض خطر بیشتر فساد دندان و مشکلات دیگر قرار می دهد.

مکمل ها

برای کودکان بسیار کوچک، فلوروز می تواند مایه نگرانی باشد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که دندان های کودک از طریق آب، خمیردندان یا غذاهای غنی شده در معرض فلوراید زیاد قرار می گیرد. فلوروز می تواند منجر به لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان شود و کاری کند تا مینای اطراف آن زرد به نظر برسد. مکمل های دیگری نیز ممکن است رنگ دندان را تغییر دهد. مثلا آهن می تواند باعث خاکستری یا سیاه شدن دندان ها شود.

مشکلات پزشکی

هپاتیت، یرقان و مشکلات دیگر پزشکی نیز ممکن است رنگ دندان ها را تغییر دهد. مصرف داروهای خاص در دوران بارداری یا اوایل کودکی نیز می تواند باعث آن شود. به عنوان مثال، تتراسایکلین می تواند در کودکان کوچک باعث رنگ زرد روشن و در کودکان بزرگ تر رنگ قهوه ای دندان ها شود.

درمان های خانگی برای زردی دندان های کودکان

روش هایی برای سفید کردن دندان های کودک وجود دارد. این روش ها در مواردی که دلیل لک دندان علل زیر باشد کاربرد دارد:

- جرم

- غذا

- عدم مسواک زدن مناسب

- دلایل خارجی دیگر

بهداشت مناسب دهان

ابتدا: مطمئن شوید کودک دندان های خود را دو بار در روز مسواک می زند و نخ دندان می کشد.

وقتی چیز شیرین یا اسیدی می خورند، حتما ظرف مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از آن مسواک بزنید تا از مینای دندان محافظت بشود. اگر مکمل هایی مانند آهن مصرف می کنند، باید پس از آن مسواک بزنند و دهان خود را بشویند. کودکان باید مقدار کمی خمیردندان استفاده کنند و پس از دهان خود را خوب بشویند تا از فلوروز جلوگیری شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم کمک می کند تا دندان ها جرم نگیرد و مواد لک کننده پاک شود. بعلاوه، به مرور زمان لک ها را سفید می کند. احتمالا لازم است تلاش کنید کودکان کوچک به مسواک زدن مناسب عادت کنند.

لیمو و جوش شیرین

برای لک های ناشی از غذا و نوشیدنی یا جرم روی سطح دندان ها می تواند خمیری از چند قطره آب لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. هفته ای یک بار، این دو ماده را مخلوط کنید و دندان های کودک را با آن مسواک کنید. یک تا دو دقیقه صبر کنید و دوباره مسواک بزنید و سپس خوب بشویید.

اما توجه داشته باشید، با این که این روش تقریبا بی خطر است، اما آب لیمو اسیدی است و اگر زیاد استفاده شود می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

تغییر در رژیم غذایی

کودک خود را تشویق کنید تا از میوه ها و سبزیجات سفت مثل، سیب، هویج، کرفس و گلابی به عنوان میان وعده استفاده کند. این غذاها نه تنها سالم است بلکه می تواند به تمیز کردن دندان ها هنگام جویدن کمک کند.

بخش خارجی سفت این میوه ها می تواند دندان ها را تمیز کند و به عنوان مسواک ثانویه عمل کند. بعضی میوه ها (مثلا سیب) حاوی اسید مالیک است که در سفید کننده های بدون نسخه در داروخانه ها بکار می رود.

مصرف نوشیدنی های قندی و غذاهای اسیدی را محدود کنید. غذاهایی مانند آب نبات، سودا، مرکبات، چیپس سیب زمینی و میوه ها خشک به مینای دندان آسیب می رساند و رنگ دندان ها را تغییر می دهد.

محصولات سفید کننده بدون نسخه برای کودکان بزرگتر

می توانید برای از بین بردن لک دندان از محصولات موجود در داروخانه کمک بگیرید. کیت های سفیدکننده بدون نسخه، خمیردندان های سفیدکننده و روش های دیگر بیشتر و بیشتر رایج می شود.

اما پیش از انتخاب محصول به دندان های کودک خود توجه کنید.

دندانپزشکان بر سر مناسب بودن کیت های سفیدکننده دندان برای کودکان اتفاق نظر ندارند. پزشکانی که آن را بی ضرر می دانند توصیه می کنند تا درآمدن تمام دندان های اصلی صبر کنید.

عوارض جانبی استفاده از کیت های بدون نسخه می تواند شامل حساسیت دندان و تحریک لثه ها باشد.

درمان های پزشکی و دندانپزشکی

وقتی روش های خانگی و مسواک زدن کارساز نباشد، ممکن است بخواهید با دندانپزشک مشورت کنید.

درباره لک هایی که علل درونی دارد، یعنی تغییر رنگ ناشی از داخل دندان یا فساد باشد خوب است با دندانپزشک مشورت کنید.

بلیچینگ حرفه ای برای از بین بردن زردی دندان های کودک

دندانپزشک کودک می تواند لک های نزدیک سطح مینا را با تکنیک اچ، بلیچ و سیل سفید کند. این روش شامل استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم برای سفید کردن و سپس رزین برای جلوگیری از ایجاد لکه در آینده است.

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند برای بلیچ کردن تا نوجوانی صبر کنید.

برخی از کودکان حتی چهار ساله دندان هایشان را بلیچ کرده اند اما محققان این کار برای کودکان زیر ۶ سال به هیچ وجه مناسب نیست.

طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تحقیقات نشان داده است که این روش می تواند گزینه ای سریع و بی خطر برای کودکان بزرگ تر و نوجوانان مبتلا به لک ناشی از فلوروز باشد.

میکروابریژن با بلیچ

میکروابریژن با این که مشابه بلیچینگ استاندارد است اما کمی تهاجمی تر است. همچنین روی لک های سطحی موثرتر است تا لک های درون دندان. در این روش، دندانپزشک از مواد شیمیایی برای سفید کردن لکه های روی دندان استفاده می کند.

این روش به طور خاص برای لکه های تیره، نقطه های قهوه ای و سفید مفید است. بیشتر لک ها را می توان در یک نوبت برداشت. اگر این روش کارساز نبود، ممکن است دندانپزشک گزینه های دیگری را برای پوشش دادن خود دندان توصیه کند.

دندانپزشکی زیبایی

اگر لک دندان ها از درون سطح ایجاد شده باشد (به عنوان مثال، ناشی از تتراسایکلین) یا با بلیچینگ از بین نرود، ممکن است دندانپزشک از روکش برای پوشاندن دندان ها استفاده کند.

در این روش لایه ای از مینای دندان برداشته می شود و روی آن روکش چینی گذاشته می شود.

روکش نیازمند نگهداری است. به همین دلیل ممکن است برای کودکان بهترین گزینه نباشد. در مورد مناسب بودن روکش برای کودک خود با پزشک مشورت کنید.

در روشی دیگر برای از بین بردن زردی دندان های کودک، روی سطح دندان لایه ای از رزین (مانند لاک ناخن) کشیده می شود. با سخت شدن رزین ظاهر آن شبیه دندان عادی می شود. از این روش علاوه بر پوشاندن لک ها می توان به منظور پوشاندن دندان آسیب دیده نیز استفاده کرد. این روش برای دندان هایی خوب است که هنگام غذا خوردن یا گاز زدن به آن ها فشار زیادی وارد نمی شود. بنابراین گزینه خوبی برای دندان های جلویی است. این روش نیز مانند روکش مدت زمان طولانی دوام ندارد.

توصیه ها و ملاحظات دیگر

باری دیگر، برخی از انواع تغییر رنگ دندان ممکن است به درمان های خانگی یا حتی مراقبت حرفه ای جواب ندهد. این موارد شامل لک ها به دلایل درونی است، مانند:

- ژنتیک

- مشکلات خاص پزشکی

- قرار گرفتن در معرض داروهای خاص مانند تتراسایکلین

در این موارد رنگ دندان از داخل تاثیر می پذیرد و ربطی به مسواک زدن بهتر یا بلیچ کردن سطح دندان ها ندارد.

مسواک و نخ دندان منظم بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد لک و جرم روی سطح دندان ها است. با روش های زیر می تواند بهداشت مناسب دهان را تشویق کنید:

- عادت های خوب را مدل سازی کنید. مسواک زدن و نخ کشیدن دندان را دو بار در روز تبدیل به عادت خانوادگی کنید.

- مدت مسواک زدن فرزند خود را تحت نظر داشته باشید تا کافی باشد. برخی از مسواک ها خود این قابلیت را دارد. در غیر این صورت، عدد جادویی ۲ دقیقه است. ممکن است کودک برای رسیدن به این عدد نیازمند کمک باشد.

- برای جلوگیری از زردی دندان های کودک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه را پیش بگیرید. نشاسته و قند برای مینای دندان مضر است. بنابراین اگر غذاهایی میل می کند که برای دندان خوب نیست، کوچولوی خود را تشویق کنید پس از آن مسواک بزند.

- برای عادات خوب پاداش بدهید. بعضی کودکان برچسب و بعضی مسواک و خمیردندان با شخصیت محبوب خود را دوست دارند. با کودکان بزرگ تر و نوجوان خود درباره احساسش نسبت به دندان ها حرف بزنید. اگر می گویند بلیچ به اعتماد به نفس آن ها کمک می کند در این رابطه با دندانپزشک مشورت کنید.

نتیجه

مسئله چه زردی دندان های کودکان باشد چه لک زرد باشد یا سفید، چه دندان شیری باشد یا اصلی حتما مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. توصیه می شود سالی دو بار به جرم دندان ها و مشکلات دیگر رسیدگی کنید.

مطالعه بیشتر:

ترتیب دندان درآوردن نوزاد چگونه باید باشد؟

دندان قروچه کودکان برای چیست و چه درمانی دارد؟

پوسیدگی دندان کودک و علائم پوسیدگی دندان کودک چیست؟

سیاهی دندان ناشی از قطره آهن و پیشگیری از آن چگونه است؟

?پرسش و پاسخ های زردی دندان های کودک

علت زردی دندان های کودکان چیست؟

عدم مسواک زدن کافی می تواند منجر به تجمع جرم روی سطح دندان شود و زرد به نظر برسد. علاوه بر این، غذاها و نوشیدنی ها نیز می تواند رنگ دندان را تغییر دهد. وقتی این مواد هر روز به خوبی از روی دندان ها پاک نشود می تواند آن ها را لک کند.

چرا دندان های بچم خاکستری شده؟

مکمل ها نیز ممکن است رنگ دندان را تغییر دهد. مثلا آهن می تواند باعث خاکستری یا سیاه شدن دندان ها شود.

چرا دندان های بچم قهوه ای شده؟

هپاتیت، یرقان و مشکلات دیگر پزشکی نیز ممکن است رنگ دندان ها را تغییر دهد. مصرف داروهای خاص در دوران بارداری یا اوایل کودکی نیز می تواند باعث آن شود. به عنوان مثال، تتراسایکلین می تواند در کودکان کوچک باعث رنگ زرد روشن و در کودکان بزرگ تر رنگ قهوه ای دندان ها شود.

برای جلوگیری از زرد شدن دندان های کودکان چه کنیم؟

وقتی چیز شیرین یا اسیدی می خورند، حتما ظرف مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از آن مسواک بزنید تا از مینای دندان محافظت بشود. اگر مکمل هایی مانند آهن مصرف می کنند، باید پس از آن مسواک بزنند و دهان خود را بشویند. کودکان باید مقدار کمی خمیردندان استفاده کنند و پس از دهان خود را خوب بشویند تا از فلوروز جلوگیری شود.

منبع: healthline