The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

ارزش غذایی و فواید خوردن کرفس

کرفس که از آن در طب سنتی به عنوان عامل ضد فشار خون استفاده می‌شود، برای سلامت قلب و عروق نیز مفید است. در واقع مطالعات داروشناسی نشان داده است که کرفس هم خاصیت آنتی‌اکسیدان و هم ضدالتهابی دارد که به بهبود فشارخون و سطح کلسترول کمک می‌کند و همچنین مانع از بیماری قلبی می‌شود.

ارزش غذایی و خواص کرفس

کرفس حاوی فیبر رژیمی است، خصوصا اگر بیش از یک پیمانه در روز مصرف کنید، موجب تقویت گوارش و کاهش وزن می‌شود. بعلاوه، میزان آب زیاد و الکترولیت موجود در کرفس نفخ را کاهش می‌دهد. کرفس به عنوان تامین کننده فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی گیاهی پلی‌فنل نظیر فتالیدها، فواید دیگر نیز برای بهبود عملکرد کبد، پوست، چشم و سلامت شناختی دارد. بعلاوه کرفس منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های مفید است و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین k، ویتامین c، پتاسیم، اسید فولیک و ویتامین B6 است.

بیشتر مردم ساقه‌های کرفس را می‌خورند اما برگ‌ها و تخم‌های کرفس نیز خوردنی و مفید است. به عنوان مثال، برگ‌های کرفس افزودنی بسیار خوبی برای غذاهای تفت‌دادنی و سوپ‌هاست، بنابراین برگ‌های کرفس را دور نریزید.

کرفس تازه به خاطر مقدار زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن فواید زیادی دارد. یک پیمانه کرفس خردشده (حدود ۱۰۱ گرم) تقریبا حاوی مواد زیر است.

  • ۱۶.۲ کالری
  • ۳.۵ گرم کربوهیدرات
  • ۰.۷ گرم پروتئین
  • ۰.۲ گرم چربی
  • ۱.۶ گرم فیبر
  • ۲۹.۶ میکروگرم ویتامین k (۳۷ درصد نیاز روزانه)
  • ۳۶.۵ میکروگرم اسید فولیک (۹ درصد نیاز روزانه)
  • ۲۶۳ میلی‌گرم پتاسیم (۸ درصد نیاز روزانه)
  • ۳.۱ میلی‌گرم ویتامین C (۵ درصد نیاز روزانه)
  • ۰.۱ میلی‌گرم منگنز (۵ درصد نیاز روزانه)
  • ۰.۱ میلی‌گرم ویتامین B6 (۴ درصد نیاز روزانه)
  • ۴۰.۴ میلی‌گرم کلسیم (۴ درصد نیاز روزانه)
  • ۰.۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین (۳ درصد نیاز روزانه)
  • ۱۱.۱ میلی‌گرم منیزیم (۳ درصد نیاز روزانه)

کرفس حاوی مقداری قند، ویتامین E، نیاسین، پنتاتنیک اسید، آهن، فسفر، روی و سلنیم است.

 

فواید سلامتی کرفس

کرفس از جمله سبزیجاتی است که از آن در تهیه انواع خورشت ها، سالاد ها، سوپ و ... استفاده می کنند. این ماده غذایی محبوب دارای خواص بسیار زیادی است که در ادامه قصد داریم به مهم ترین آنها اشاره کنیم:

1- کرفس به کاهش کلسترول کمک می‌کند

یکی از فواید کرفس این است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند و برای بهبود سلامت قلب مفید است. کرفس حاوی یک ماده منحصر بفرد به نام ۳-ن-بوتیلفتالید است که پیش از این گفته می‌شد لیپید را کاهش می‌دهد، اما محققان اعتقاد دارند که کرفس حاوی مواد مفید بسیار دیگری است که هنوز در تحقیقات در حال بررسی هستند.

در یک تحقیق که توسط اداره داروشناسی دانشگاه سنگاپور انجام شد، وقتی به موش‌ها به مدت هشت هفته رژیم غذایی پرچربی دادند، موش‌هایی که عصاره کرفس دریافت کرده بودند، مقدار لیپید بسیار کمتری را در مقایسه با گروه موش‌هایی که عصاره کرفس دریافت نکرده بودند در خون خود نشان دادند.

گروهی که به آن‌ها عصاره کرفس داده شده بود شاهد کاهش غلظت کلسترول کلی، کسلترول لیپوپروتئین (LDL) و تری‌گلیسرید بودند.

2- کرفس سبب کاهش التهاب می شود

کرفس حاوی آنتی‌اکسیدان و پلی‌ساکارید است که به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کنند، خصوصا آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و پلی‌فنل. این مواد با مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد (یا استرس اکسیداتیو) که می‌تواند به التهاب منجر شود از سلامت کلی بدن خصوصا با بالا رفتن سن محافظت بعمل می‌آورد. التهاب باعث بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، آرتروز و بسیاری دیگر می‌شود.

محققان بیش از ده‌ها نوع مختلف آنتی‌اکسیدان را که در فواید کرفس موثر هستند شناسایی کرده‌اند. از جمله این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به اسیدهای فنولیک مانند اسید کافئیک و اسید فرولیک، بعلاوه فلاول‌هایی مانند کرستین اشاره کرد. این مواد کرفس را برای درمان دامنه وسیع‌تری از عوارض که با التهاب وخیم‌تر می‌شوند مفید می‌سازد، از جمله: درد مفاصل، نقرس، عفونت کبد و کلیه، ناهنجاری‌های پوستی، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت مجاری ادراری.

3- کرفس از ابتلا به فشار خون جلوگیری و حتی آن را درمان می‌کند

تخم کرفس خواص آنتی‌اکسیدان دارد که به پایین آوردن فشار خون که یکی از عوامل مهم بیماری قلبی است کمک می‌کند. بیماری قلبی عمده‌ترین دلیل مرگ و میر در کشورهای صنعتی است.

فواید تخم کرفس شامل کمک به کنترل افزایش مزمن فشار خون است. تخم کرفس که حاوی عصاره هگزانیک، متانولیک و آکوئوس اتانولیک است، فشارخون را پایین می‌آورد و به گردش خون، کاهش التهاب و فشار خون کمک می‌کند.

وقتی به مدت هفت هفته مطالعه که در نشریه غذاهای دارویی منتشر شد، به موش‌ها عصاره تخم کرفس دادند، شاهد کاهش قابل توجه فشارخون در مقایسه با موش‌هایی بودند که همان رژیم غذایی را داشتند اما عصاره کرفس دریافت نکرده بودند. این طور گمان می‌رود که کرفس با آرام کردن عضلات و بهبود جریان کلسیم و پتاسیم به و از سولول‌ها به کاهش فشارخون کمک می‌کند و سلامت کلی قلب را موجب می‌شود.

4- کرفس از بروز زخم های گوارشی جلوگیری می کند

یکی از فواید کرفس که ممکن است چیزی درباره آن نمی‌دانستید این است که به جلوگیری از ایجاد زخم‌های دردناک کمک می‌کند. یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ در نشریه بیولوژی دارویی منتشر شد، به این نتیجه رسید که کرفس حاوی نوع خاصی از عصاره اتانول است که در حفاظت از دیواره مجاری گوارشی در مقابل زخم‌ها مفید است. عصاره کرفس می‌تواند مخاط کاهش یافته معده را که به منظور جلوگیری از سوراخ‌های ریز و شکاف دیواره به آن نیاز است به مقدار قابل توجهی افزایش بدهد.

محققان اعتقاد دارند که کرفس به خاطر مواد شیمیایی موجود در آن نظیر فلاونوئیدها، تنینی‌ها، روغن‌های فرار و آلکالوئیدها، که میزان اسید گاستریک ترشح شده در معده را کنترل می‌کنند به تقویت معده، روده و احشاء یاری می‌رساند و همچنین میزان مخاط محافظ دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

5- خوردن کرفس سبب سلامت کبد می شود

وقتی محققان دانشکده علوم غذایی دانشگاه حلوان مصر به موش‌ها کرفس (به همراه کاسنی و جو) خوراندند، شاهد کاهش میزان چربی خطرناک جمع‌شده در کبد موش‌ها بودند.

به زبان دقیق‌تر، وقتی محققان به رژیم غذایی با کلسترول بالای موش‌ها کرفس، کاسنی و پودر جو اضافه کردند، شاهد بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی و میزان لیپیدهای خون بودند. هرچه به موش‌ها کرفس، کاسنی و جوی بیشتری داده شد، سلامت کبد آن‌ها نیز بهبود بیشتری ‌یافت. این عنوان می‌کند که رژیم غذایی مملو از کرفس، و همچنین کاسنی و جو می‌تواند برای افرادی که به بیماری کبدی مبتلا هستند مفید باشد.

6- کرفس گوارش را تقویت می‌کند و از نفخ می‌کاهد

تخم کرفس حاوی یک ماده روغنی و بی‌بو به نام NBP است که خاصیت ادرارآور دارد و به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. در موش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حجم ادرار به میزان قابل توجه بیشتر از موش‌هایی بود که به آن‌ها کرفس داده نشده بود.

فواید گوارشی کرفس بخشی به خاطر خاصیت ادرارآور بودن آن است. این می‌تواند یکی از سازوکارهای ضد فشارخون تخم کرفس باشد. کرفس به دلیل این‌که گردش داخل روده‌ها را بهبود می‌بخشد، با کمک به رفع نفخ و پف ناشی از انباشت آب، برای بهبود گوارش نیز مفید است.

7- کرفس حاوی خواص ضدمیکروبی است که با عفونت مبارزه می‌کند

تخم کرفس قرن‌ها به عنوان یک داروی گیاهی استفاده شده است و گفته می‌شود که خواص ضدمیکروبی دارد. در سال ۲۰۰۹ گزارشی در نشریه دارو و داروسازی منتشر شد و نشان داد که کرفس حاوی مواد ضدمیکروبی ویژه‌ای است که در تخم این گیاه یافت می‌شود.

وقت عصاره گرفته شده از تخم کرفس را با مواد باکتریایی مضر که می‌تواند در انسان‌ها باعث عفونت شود ترکیب کردند، شاهد پاکسازی قابل توجه و کاهش رشد باکتریایی بودند، که این نشان می‌دهد کرفس می‌تواند بصورت طبیعی ایمنی بدن را تقویت کند و با عفونت باکتریایی مبارزه کند.

8- کرفس به جلوگیری از عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند

به این دلیل که کرفس به کاهش اسید اوریک کمک می‌کند و باعث افزایش ادرار می‌شود، برای مبارزه با عفونت باکتریایی مجاری ادراری و ارگان‌های تولید مثل مفید است. کرفس می‌تواند از این عفونت‌ها و همچنین اختلال مثانه، مشکلات کلیه و احتمالا حتی کیست‌ها اندام‌های تناسلی جلوگیری کند.

9- کرفس می تواند از سرطان جلوگیری کند

می‌خواهید یکی دیگر از فواید مهم کرفس را بدانید؟ کرفس از همان خانواده گیاهی سبزیجات ضدسرطان مانند هویج، رازیانه، جعفری و زردک است که همگی حاوی ماده‌ای به نام پلی‌استیلین هستند. مطالعات اولیه نشان داده است که این ماده به کاهش مسمومیت و مبارزه با سرطان، خصوصا سرطان پستان، سرطان روده و خون کمک می‌کند.

پلی‌استیلین‌ها تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی دارد، از جمله توانایی مبارزه با تومروها که از تکثیر سلول‌های جهش‌یافته جلوگیری می‌کنند. طبق نظر استاد دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه آرهوس دانمارک: «پلی‌استیلین‌ها فعالیت‌های بیولوژیک جالبی مانند تاثیر ضدالتهابی، ضدتجمع پلاکت، ضد فعالیت تومور و همچنین فعالیت علیه باکتری و میکوپلاسما را از خود نشان می‌دهند.»

اما فقط این‌ها نیست. کرفس حاوی فلاونویدهایی به نام آپی‌جنین هستند که باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

فواید تخم کرفس

تخم کرفس که می‌توان آن‌ها را بصورت کامل، جداشده یا آسیاب‌شده تهیه کرد نیز فواید زیادی برای سلامت دارند. می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند و به این ترتیب مانع عفونت باکتریایی شوند. در برخی مناطق جهان، کرفس را فقط به خاطر تخم‌های مفیدش که در واقع نوعی میوه بسیار کوچک است می‌کارند. تخم کرفس را معمولا بصورت خرد شده به عنوان چاشنی مصرف می‌کنند و حاوی ماده‌ای روغنی به نام آپیول است که به عنوان طعم‌دهنده و مقاصد دارویی مصرف می‌شود.

تخم کرفس،از همان گیاهی تهیه می شود کە شاخ و برگ آن را مصرف می کنیم یا در طبخ غذا استفاده می کنیم.اگر هرگزشاخ وبرگ آن را در زیستگاه طبیعی اش ملاحظه نکرده اید، باید خاطر نشان ساخت کە کرفس نوعی گیاه نازک وکشیده است . این گیاه دارای سه تا پنج برگ متشکل از بخشهای متعدد و گلهایی دارای گلبرگهای سفید ریزاست.تخمهای کرفس از گلهای این گیاه تهیه و بسیار ریز با رنگ قهوه ای سیر با بوی قوی و خوشایند است.

 تخم کرفس یک ماده طبیعی است که در قالب مکمل های غذایی به فروش می رسد. از تخم کرفس به عنوان یک طب جایگزین (آیورودا) نیز استفاده می شود. گفته می شود که این ماده به درمان طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی کمک می کند. تحقیقات موجود در زمینه آثار سلامتی مصرف تخم کرفس محدود است، با این حال تخم این گیاه به واسطه آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی موجود در آن، خواص درمانی زیادی دارد.

موارد مصرف تخم کرفس در طب جایگزین، از تخم کرفس برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود: • اضطراب  • آرتروز  • سرماخوردگی  • آنفولانزا  • نقرس  • فشارخون بالا  • کلسترول بالا  • بی خوابی  علاوه بر این، گفته می شود که تخم کرفس به هضم غذا و افزایش سلامت کبد کمک می کند. تخم این گیاه یک ماده دیورتیک است که باعث افزایش جریان ادرار در بدن می شود. 

 

آیا کرفس سبب لاغری می شود؟

کرفس کالری بسیار کمی دارد و می‌تواند به خاطر توانایی آن در فراهم آوردن مواد مغذی ضروری و کمک به تنظیم متابولیسم لیپید (چربی) به کاهش وزن کمک کند. یکی از فواید اصلی کرفس این است که مواد مغذی آن بسیار متراکم است و می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌ها، الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مانند ویتامین C،  ویتامین‌های B و پتاسیم را با کالری بسیار کم تامین کند. دریافت کالری کمتر می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

از آن‌جا که کرفس یکی از سبزیجاتی که بیشتر از همه به آن‌ها مواد شیمیایی اسپری می‌شود، در صورت امکان همیشه به دنبال انواع ارگانیک آن‌ باشید تا بدون مصرف سموم و مواد شیمیایی بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. کار گروه محیط زیست نشان می‌دهد که معمولا به کرفس انواع سموم دفع آفات را اسپری می‌کنند.

وقتی کرفس می‌خرید دقت کنید که ساقه‌ها سفت باشند و زیاد نرم نشده باشند. اگر هنوز به ساقه‌ها برگ است، به دنبال برگ‌های روشن‌تری باشید که پژمرده نشده باشند.

کرفس را بلافاصله که به خانه آمدید نشویید، زیرا این کار باعث می‌شود زودتر خراب شود. آن‌ها را بصورت خشک در دستمال کاغذی بپیچید و حداکثر به مدت پنج تا هفت روز در یخچال نگه دارید. پس از این مدت کرفس‌ نرم می‌شود و مواد مغذی آن کاهش می‌یابد. همچنین توصیه نمی‌شود که کرفس را داخل فریزر بگذارید، زیرا به راحتی پژمرده می‌شود و پس از یخ‌زدایی وا می‌رود.

 

افزودن کرفس به رژیم غذایی

بخارپز کردن کرفس در مقایسه با جوشاندن، کباب کردن  یا پختن، آنتی‌اکسیدان‌های آن را بیشتر حفظ می‌کند. مواد کرفس از جمله فلاونویدها و پلی‌فنل‌ها، مواد غذایی ظریفی هستند که با پخت زیاد می‌تواند از بین برود. بهترین روش این است که کرفس را بصورت خام یا با پخت بسیار کم، نظیر بخارپز کردن به مدت چند دقیقه برای نرم‌تر کردن آن مصرف کنید.

نمی‌دانید پس از خرید با کرفس چه کنید؟ سعی کنید آن را به سالاد، سالاد تخم‌مرغ، سوپ و سرخ‌کردنی‌ها اضافه کنید یا آن‌ها را بصورت اسموتی‌ها یا آب کرفس یا حتی بصورت خام و تنها به عنوان یک میان‌وعده کم کالری مصرف کنید. بسیاری از مردم کرفس را به صورت خام می‌خورند.

 

مطالعه بیشتر:

1- مصرف سبزیجات در بارداری چه فوایدی دارد؟

2- 3 دلیل خوب برای مصرف سبزیجات در دوران بارداری

3- آیا خوردن انواع فلفل دلمه ای برای زنان باردار مضر است؟

4- خوردن انواع فلفل و غذاهای تند در بارداری مفید است یا مضر؟

5- آیا خوردن کرفس در بارداری بی خطر است؟