The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

رنج نرمال پرولاکتین در زنان و مردان چقدر است؟

یکی از موارد ضروری برای باردار شدن تنظیم بودن هورمون های بدن بانوان است. یکی از هورمون های موثر بر قدرت باروری بانوان پرولاکتین نام دارد. رنج نرمال پرولاکتین شامل محدوده مشخصی در بانوان و نیز آقایان است. درصورتی که این مقدار به دلیلی جز بارداری افزایش یابد، سبب سرکوب تخمک گذاری و نیز اختلال در روند تولید اسپرم ها خواهد شد. در این مطلب قصد داریم درمورد این که در بانوان حد نرمال پرولاکتین چند است؟ در مردان رنج نرمال پرولاکتین چقدر است؟ و ... صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. علت انتخاب نام پرولاکتین نقش مهم این هورمون در فرایند تولید شیر در پستانداران است.علاوه بر آن پرولاکتین در بسیاری از اعمال مهم بدن از جمله تولید مثل، عملکردهای رفتاری و تنظیم سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.

پرولاکتین که در میان عموم افراد با عنوان لاکتوژن یا "هورمون شیر" شناخته می شود، در علم پزشکی تحت عنوان هورمون لوتئوتروپیک و یا عبارات اختصاری  PRL و  LTH از آن نام برده می شود.

هورمون پرولاکتین مربوط به چیست؟

در واقع علت انتخاب نام پرولاکتین نقش مهم این هورمون در تولید شیر در پستانداران پس از زایمان و در پاسخ به مکیدن مکرر سینه توسط نوزاد است. بر اساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده تا کنون بیش از سیصد عملکرد مختلف برای هورمون پرولاکتین در بدن شناسایی شده ‌است. به طوری که این هورمون در بسیاری از فرایندهای زیستی مهم بدن از جمله تولید مثل، متابولیسم، تنظیم آب و الکترولیت های بدن (تنظیم فشار اسمزی)، تنظیم فعالیت سیستم ایمنی و همچنین عملکردهای رفتاری  دخالت دارد.

هورمون پرولاکتین در انسان توسط سلول های لاکتوتروف واقع درغده هیپوفیز ترشح می شود. این هورمون پس از تولید در آنجا ذخیره شده و در هنگام نیاز وارد جریان خون می شود. در انسان این هورمون علاوه بر هیپوفیز در بخش های دیگری از بدن از جمله سلول های رحم، سلولهای ایمنی، مغز ، پستان، پروستات، پوست و بافت چربی نیز تولید می شود.

سطح پرولاکتین خون چگونه کنترل می شود؟

یکی از اصلی ترین تنظیم کننده های تولید پرولاکتین از غده هیپوفیز، هورمونی به نام دوپامین است. دوپامین توسط هیپوتالاموس ، بخش کوچکی از مغز که مستقیماً در بالای غده هیپوفیز قرار دارد ترشح می شود. دوپامین باعث مهار هورمون پرولاکتین می شود، بنابراین هرچه میزان دوپامین خون بیشتر باشد، پرولاکتین کمتری آزاد خواهد شد. از سویی دیگر کاهش مقادیر پرولاکتین ترشح هورمون دوپامین را تقویت می کند. به این معنا که هر یک از هورمون ها با ایجاد یک فیدبک منفی از ترشح بیش از حد هورمون دیگر یا ادامه آزادسازی آن پیشگیری می کنند.

تغییرات هورمون پرولاکتین در بارداری

استروژن نیز از دیگر تنظیم کننده های مهم پرولاکتین به شمار می رود. حاصل مطالعات مختلف نشان داده است که هورمون استروژن باعث افزایش تولید و ترشح پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود. بر اساس این مطالعات در نیمه اول سیکل ماهانه که میزان هورمون استروژن در بالاترین حد خود قرار دارد میزان ترشح پرولاکتین نیز تا حدودی افزایش می یابد. این مساله در دوران بارداری نیز به همین منوال است، به این ترتیب که بالا بودن سطح استروژن در مادران باردار باعث ترشح و آزادسازی بیشتر هورمون پرولاکتین در خون و در نتیجه تولید شیر در پستان ها می شود. اما در این قسمت این سوال مطرح می شود که حد نرمال پرولاکتین چنده؟ در جواب آزمایش خون، هورمون پرولاکتین باید چند باشد؟

جالب است بدانید که علاوه بر دوپامین و استروژن، طیف وسیعی از هورمونهای دیگر نیز هستند که در افزایش و یا کاهش هورمون پرولاکتین تاثیر گذارند که از میان مهمترین آنها می توان به هورمون آزاد کننده تیروتروپین ، اکسی توسین و هورمون آنتی دیورتیک اشاره کرد.

رنج نرمال پرولاکتین چند است؟

بعد از انجام آزمایش خون اگر بخواهید بررسی کنید که سطح این هورمون در بدن شما تنظیم است با خیر، باید بدانید که حد نرمال پرولاکتین چقدر است؟ به همین سبب بسیاری از افراد می پرسند که رنج نرمال پرولاکتین چنده؟ اندازه استاندارد پرولاکتین نه تنها در مردان و بانوان با یکدیگر متفاوت بوده بلکه در زنان باردار نیز با بانوانی که حامله نیستند تفاوت دارد. 

  • رنج نرمال پرولاکتین خون در مردان : کمتر از 17 نانوگرم (به طور دقیق 2 تا 17 در میلی لیتر . 17 ng/mL نانوگرم در هر میلی لیتر)
  • رنج نرمال پرولاکتین در زنان (اگر باردار نباشند) : کمتر از 25 نانوگرم در میلی لیتر. به طور دقیق 2 تا 25. (25 ng/mL نانوگرم در هر میلی لیتر)
  • خانم باردار : 10 تا 209 ng/mL نانوگرم در هر میلی لیتر

 

مطالعه بیشتر:

1- پرولاکتین بالا و احتمال بارداری، علت و درمان چیست؟

2- بالا بودن میزان پرولاکتین در بانوان چه عوارضی دارد؟

3- هورمون پرولاکتین

4- آیا پرولاکتین بالا مانع تخمک گذاری و بارداری میشود؟