The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دادن کدو تنبل به نوزاد و فواید دادن کدو تنبل به نوزاد چیست؟

فرزند 6 ماهه شما دندان در می آورد و قادر به جویدن برخی از غذاهای جامد است. بنابراین می توانید با استفاده از این فرصت ذائقه او را با میوه ها، سبزیجات مقوی و رژیم غذایی سالم آشنا کنید. کدو تنبل یکی از این سبزیجات است که ارزش غذایی زیادی دارد و سرشار از بتا کاروتن است. برای آگاهی از مزایای کدو تنبل و اینکه چگونه می توانید با استفاده از آن غذاهای مورد علاقه فرزندتان را درست کنید، در ادامه این مقاله همه چیز را درمورد دادن کدو تنبل به نوزاد خواهید خواند، با ما همراه باشید.

آیا دادن کدو تنبل به نوزاد مجاز است؟

بله، می توانید با خیال راحت به کودکان زیر 2 سال کدو تنبل بدهید. در واقع، کدو تنبل حاوی مواد مغذی مختلفی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین خواص ضدمیکروبی دارد و می تواند میکروب های مضر روده کودک را از بین ببرد. با این اوصاف، توصیه می شود برای حفظ سلامت کودک حتما آن را در برنامه غذایی لحاظ کنید.

بهترین زمان برای دادن کدو تنبل به نوزاد

بهترین زمان دادن کدو حلوایی به نوزاد زمانی است که دندانهای شیری او تا حد زیادی روییده است. آغاز این روند بین 3 تا 12 ماهگی و عمدتاً در 6 ماهگی شکل می گیرد. اما نباید قبل از 6 ماهگی به کودک غذای جامد داد. بنابراین از 8 ماهگی می توانید در میان سایر غذاهای جامد و نیمه جامد کدو تنبل را نیز بگنجانید.

فواید دادن کدو تنبل به نوزاد

کدو تنبل خاصیت ها و مزایای مختلفی دارد که برخی از آنها از قرار زیر است:

1- مواد مغذی ضروری

کدو تنبل بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای رشد کودک را دارد. این ماده حاوی چندین ماده معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که به تقویت استخوان های کودک کمک می کنند. فسفر موجود در کدو تنبل می تواند عملکرد مغز را تقویت کند، سطح هورمون ها را متعادل نگه دارد و هضم را بهبود بخشد.

2- سلامت چشم

کدو تنبل یک انبار ویتامین آ (A) است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت چشم به شمار می آید. ویتامین آ موجب دید بهتر در نور روز و در شب می شود. کدو غنی از کاروتنوئیدها بوده و خطر ابتلا به چندین نوع بیماری چشمی را کاهش می دهد. این کاروتنوئیدها به طور کلی در کودکان و بزرگسالان به کاهش دژنراسیون ماکولا کمک می کنند. دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد تجمع مواد چربی در شبکیه است که باعث تاری دید می شوند. علت رنگ نارنجی روشن کدو تنبل، کاروتنوئیدها هستند!

3- هضم را بهبود می بخشد

دادن کدو تنبل به نوزاد درمان کننده یبوست است. کدو تنبل سرشار از فیبر بوده و به هضم غذا کمک می کند. همچنین می تواند حرکات روده را در کودک تنظیم کرده و مانع از بروز یبوست شود.

4- غنی از آنتی اکسیدان

کدو تنبل حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن است که یک آنتی اکسیدان به شمار می آید و باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بسیاری از اندام ها خواهد شد. استرس اکسیداتیو به عدم تعادل در تولید رادیکال های آزاد در بدن می گویند که با گذشت زمان باعث ایجاد بیماری های مزمن مانند دیابت و سرطان می شود. بدن کودک می تواند بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل کند.

5- درخشش پوست

دادن کدو تنبل به نوزاد توصیه می شود زیرا کاروتنوئیدها به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کودک کمک می کنند که به نوبه خود موجب پاکسازی سطح پوست کودک و درخشش آن می شود. همچنین می تواند او را از ابتلا به بیماری های پوستی مصون نگه دارد.

6- افزایش سطح انرژی

یک فنجان کدو تنبل منبع عالی پتاسیم و پتاسیم یک منبع عالی انرژی است. این یون می تواند تعادل الکترولیت ها را در خون افزایش دهد و عملکرد عضلات را بهبود بخشد.

7- تقویت سیستم ایمنی بدن

دادن کدو تنبل به نوزاد مفید است زیرا کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث و مواد بیوشیمیایی است که از کودک در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند. کدو دارای خواص ضد میکروبی بوده و ایمنی کودک را بهبود می بخشد.

8- باعث خواب راحت می شود

ماده ای به نام تریپتوفان در کدو تنبل وجود دارد که به تولید سروتونین در بدن کمک می کند. سروتونین یک اسید آمینه است که باعث ایجاد آرامش در بدن و خواب بهتر در شب می شود.

9- خواص ضد کرم

دادن کدو تنبل به نوزاد ضد انگل است. کودکان که سیستم ایمنی آنها در حال رشد است، علاوه بر میکروب ها مستعد کرم و انگل های دیگر نیز هستند. خاصیت ضد التهابی کدو تنبل در از بین بردن کرم ها، این کرم ها و انگل ها را از بین می برد و شرایط سلامتی کودک را فراهم می آورد.

ارزش غذایی کدو تنبل

در جدول زیر محتوای تغذیه ای کدو تنبل ذکر شده است.

ارزش غذایی

مقدار در هر 100 گرم

انرژی

26 کیلو کالری

آب

91 گرم

شکر

2.8 گرم

کربوهیدرات ها

6.5 گرم

پروتئین

1 گرم

چربی لیپیدی

0.1 گرم

فیبر

0.5 گرم

آهن

0.8 میلی گرم

کلسیم

21 میلی گرم

منیزیم

12 میلی گرم

پتاسیم

340 میلی گرم

فسفر

44 میلی گرم

ویتامین ث

9 میلی گرم

ویتامین ب 6

06/0 میلی گرم

ویتامین آ

8510 میکروگرم

ویتامین ای

1/1 میلی گرم

ویتامین کا

1 میکروگرم

فولات

16 میکروگرم

روی

3/0 میلی گرم

سدیم

1 میلی گرم

تیامین

05/0 میلی گرم

نیاسین

0.6 میلی گرم

ریبوفلاوین

0.1 میلی گرم

 

روشهای دادن کدو تنبل به نوزاد

برای دادن کدو تنبل به نوزاد می توان کدو تنبل را به روشهای مختلفی برای کودک پخت یا طبخ کرد. برخی روشهای تهیه غذا با استفاده از کدو تنبل برای کودکان در ادامه آمده است:

1- روش پخت برای دادن کدو حلوایی به نوزاد

برای دادن کدو تنبل به نوزاد، بعد از تمیز کردن کدو تنبل، آن را به دو نیم خرد کرده با برس روی آن روغن زیتون بمالید. کدو را با پوست روی سینی فر قرار دهید تا حدود 45 دقیقه در دمای 375 فارنهایت بپزد و بافت داخل آن کاملا نرم و لطیف شود. سپس آن را از فر خارج کرده و قسمت خوراکی را از پوست جدا کنید. برای بهتر شدن مزه می توانید به کدو مقداری کره بزنید.

2- روش جوشاندن برای دادن کدو حلوایی به کودک

مقداری آب را روی شعله بگذارید تا به جوش آید. کدو تنبل خرد شده را درون آن بریزید و آنها را بپزید تا نرم شود. آب را خالی کنید و بگذارید کدو تنبل برای چند دقیقه خنک شود. کدوی پخته شده بلافاصله قابل استفاده است، همچنین می توانید آن را فریز کنید. کدوی پخته شده را در یخچال قرار ندهید زیرا ممکن است رنگ نارنجی آن به قهوه ای تغییر رنگ دهد که دیگر مصرف آن سالم نیست. می توانید کدو تنبل خام را به صورت پوره، به تنهایی یا همراه با مقداری غلات یا ماست نوش جان کنید.

دستور غذاهای ساده و آسان با کدو تنبل برای کودکان

1- دادن پوره کدو حلوایی به نوزاد

برای دادن کدو تنبل به نوزاد، کدو تنبل را در آب بجوشانید تا نرم شود. قطعات کدو تنبل را آبکش کنید و آنها را در مخلوط کن بریزید تا به صورت پوره درآید. حتی می توانید آب یا شیر مادر به آن اضافه کنید تا قوام دلخواه پوره حاصل شود.

2- پوره سیب و کدو تنبل

یک کدو تنبل و سه عدد سیب پوست کنده و بدون دانه را خرد کنید. آنها را در آب بجوشانید تا نرم شوند. بعد از خنک شدن، مخلوط را له و پوره کنید و مقداری دارچین به آن بیفزائید تا طعم دار شود.

3- سوپ کدو تنبل

سوپ کدو تنبل راهی عالی برای خوراندن این غذا به کودک است.

طرز تهیه:

-2 قاشق غذاخوری کره را در تابه گرم کرده و ذوب کنید.

- یک چهارم فنجان پیاز خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید.

- سه فنجان کدو تنبل قرمز را که قبلا به صورت مکعبی خرد کرده اید به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

- سه فنجان آب و نمک و فلفل اضافه کنید. بگذارید سوپ بپزد تا کدو تنبل نرم شود.

- مخلوط را حدود 15 دقیقه بگذارید تا خنک شود و سپس آن را در مخلوط کن بریزید.

- سوپ را دوباره به ظرف اضافه کنید، یک چهارم فنجان خامه به آن بیفزائید و آن را بجوشانید.

- سوپ را قبل از سرو با مقداری پیاز تزیین کنید.

4- پوره کدو تنبل و گلابی

این پوره نیز مانند کدو تنبل و سیب تهیه می شود، فقط به جای سیب از گلابی خرد شده استفاده کنید.

5- کدو تنبل ، موز و هلو

یک موز و یک هلو را با هم بخارپز کنید تا نرم شوند. آنها را له کرده و همراه با پوره کدو تنبل تازه مخلوط و سرو کنید.

6- برنج قهوه ای و فرنی کدو تنبل

هضم برنج قهوه ای کمی دشوار است، بنابراین فقط حدود نصف قاشق غذاخوری برنج بردارید.

• برنج را بشوئید و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید.

• یک عدد کدو تنبل را پوست کنده و به صورت خرد کرده بخارپز کنید.

• برنج خیس خورده را به کدو تنبل اضافه کنید و برای مدت چند دقیقه روی شعله زیاد بجوشانید، سپس شعله را کم کنید و به مدت پنج دقیقه بگذارید تا با شعله کم بپزد.

• آن را آبکش کنید و بگذارید خنک شود.

7- روتی کدو تنبل و اسفناج

برای این کار به یک فنجان کدو قرمز ریز رنده شده، یک فنجان اسفناج خرد شده، یک فنجان آرد ترجیحاً گندم سبوس دار، نصف قاشق چای خوری زردچوبه، مقداری روغن و کره و نمک برای مزه دار شدن نیاز دارید.

- روغن را در تابه داغ کنید و اسفناج را برای چند دقیقه تفت دهید و آن را خارج کنید. بگذارید مدتی خنک شود.

- آرد، کدو تنبل و پودر زردچوبه را مخلوط کنید و به صورت خمیر نرم درآورید.

- به اندازه توپ کوچک از این خمیر بردارید و آنها را صاف کنید تا مانند نان شود.

- به این خمیر صاف شده، روتی می گویند. آن را در یک ظرف کاملا با کره بپزید و با اسفناج سرو کنید.

پرسشهای متداول

 چگونه برای کودک کدو تنبل انتخاب کنیم؟

کدو تنبل به طور کلی نیازی به استفاده از سموم دفع آفات ندارد، بنابراین در بیشتر اوقات مصرف آنها بی خطر است. بنا به میل خودتان می توانید برای کودک کدو تنبل ارگانیک خریداری کنید.

کدو تنبل های کوچکتر و کمتر رسیده که به آنها کدو حلوایی، کدو تنبل آشپزی و حتی کدو تنبل پای نیز گفته می شود، برای کودکان مناسب تر هستند. فیبر آنها در مقایسه با انواع بزرگتر، فیبر کمتری دارند و همچنین گوشتشان شیرین و سفت است. این نوع کدو تنبل عطر و طعم بیشتری به سوپ ها و غذاهای پخته شده می دهد. همچنین کدو تنبل باید کمی سنگین باشد، سنگینی کدو نشان می دهد که آب بیشتری در بافت او ذخیره شده است. اگر می خواهید کدو تنبل پوست کنده و خرد شده خریداری کنید، رنگ آن باید نارنجی تیره یا پر رنگ باشد. برای کدو تنبل بریده نشده، رنگ نارنجی روشن، بدون لکه یا ترک خوردگی در سطح پیشنهاد می شود. کدو نباید خیلی رسیده باشد.

درمورد دادن کدو تنبل به نوزاد به یاد داشته باشید که کدو تنبل غذای پر خاصیتی است که می توان آن را با سایر سبزیجات، میوه ها و حتی گوشت مصرف کرد. می توانید مخلوط کدو را با برنج، عدس، نخود، بروکلی و بسیاری دیگر از غذا به فرزندتان بدهید تا همه انواع مواد مغذی لازم برای سلامتی او، تامین شود.

مطالعه بیشتر:

1- مواد غذایی مناسب برای کودکان زیر دو سال چیست؟

2- از چند ماهگی به نوزاد آب قلم بدهیم؟ فواید آب قلم برای نوزاد

3- از چند ماهگی به نوزاد هندوانه بدهیم؟ فواید دادن هندوانه به نوزاد

4- از چند ماهگی می توانیم به نوزاد انگور بدهیم؟ فواید دادن انگور به نوزاد

?پرسش و پاسخ های دادن کدو تنبل به نوزاد

آیا کنسرو کدو تنبل برای کودک بی خطر است؟

اگر کدو تنبل خالص باشد، خطری برای کودک ندارد. برخی کنسروها حاوی مخلوط پای کدو تنبل هستند که از نشاسته، قندها و سایر مواد افزودنی تشکیل شده و استفاده از آن برای کودک ناسالم است. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می کنند از مصرف غذای کنسرو شده برای کودک خودداری کنید. قبل از خرید حتما از خالص و سالم بودن محصول اطمینان حاصل نمائید.

آیا دادن کدو تنبل به نوزاد مجاز است؟

بله، می توانید با خیال راحت به کودکان زیر دوسال کدو تنبل بدهید. در واقع، کدو تنبل حاوی مواد مغذی مختلفی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین خواص ضد میکروبی دارد و می تواند میکروب های مضر روده کودک را از بین ببرد. با این اوصاف، توصیه می شود برای حفظ سلامت کودک حتما آن را در برنامه غذایی لحاظ کنید.

بهترین زمان برای دادن کدو تنبل به نوزاد چند ماهگی است؟

بهترین زمان دادن کدو حلوایی به نوزاد زمانی است که دندانهای شیری او تا حد زیادی روییده است. آغاز این روند بین 3 تا 12 ماهگی و عمدتاً در 6 ماهگی شکل می گیرد. اما نباید قبل از 6 ماهگی به کودک غذای جامد داد. بنابراین از 8 ماهگی می توانید در میان سایر غذاهای جامد و نیمه جامد کدو تنبل را نیز بگنجانید.

آیا کدو حلوایی یبوست کودک را درمان می کند؟

بله. دادن کدو تنبل به نوزاد درمان کننده یبوست است. کدو تنبل سرشار از فیبر بوده و به هضم غذا کمک می کند. همچنین می تواند حرکات روده را در کودک تنظیم کرده و مانع از بروز یبوست شود.

منبع: parenting.firstcry