The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

رژیم غذایی برای کاهش چربی خون در بارداری چیست؟

تری‌گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است. میزان بالای تری‌گلیسرید می‌تواند یک عامل خطر برای سلامتی باشد که آن را تحت عنوان افزایش چربی خون می شناسید. بنابراین پزشک توصیه می‌کند تا با کمک رژیم غذایی برای کاهش چربی خون به کاهش سطح تری‌گلیسرید خود کمک کنید.

این مقاله توضیح می‌دهد که تری‌گلیسرید چیست و از نظر پزشک میزان سالم آن در بدن چه مقدار است. در این مقاله به رژیم غذایی برای کاهش چربی خون می‌پردازیم که میزان تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد و این‌که از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کنیم. همچنین چند برنامه غذایی پیشنهاد می‌دهد و سایر برنامه‌هایی که ممکن است پزشک توصیه کند.

رژیم غذایی برای کاهش چربی خون

مشکلات خاص سلامت، ژنتیک، داروها و سبک زندگی عوامل خطر برای افزایش تری‌گلیسرید خون است. برای مثال، رژیم غذایی که دارای کربوهیدرات‌های خالص، قند اضافی، چربی‌های اشباع‌شده و مصرف بیش‌از حد الکل باشد باعث بالا رفتن سطح گلیسرید خون می‌شود. همه افراد ازجمله مادران باردار می‌توانند با کمک رژیم غذایی برای کاهش چربی خون سطح تری‌گلیسرید خون خود را کاهش دهد.

تری‌گلیسرید چیست؟

تری‌گلیسیرید، نوعی چربی یا لیپید در بدن است. شایع‌ترین نوع چربی در بدن است، تا حدی که بدن اغلب چربی خود را به‌شکل تری‌گلیسرید‌ ذخیره می‌کند. تری‌گلیسرید در خون به گردش در می‌آید و پزشک می‌تواند به وسیله آزمایش خون میزان آن‌ را اندازه‌گیری کند. تری گلیسیرید از سه مولکول اسید چرب همراه با یک مولکول گلیسرول تشکیل شده که شکلی از گلوکز است. مردم تری‌گلیسرید را به عنوان چربی در غذا مصرف می‌کنند. بدن انسان همچنین می تواند گلوکز موجود در غذاها را به تری‌گلیسرید تبدیل کند.

تری‌گلیسیرید به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی در بدن شناخته می‌شود. اگر بدن نیاز فوری به انرژی نداشته باشد، آن‌را به صورت چربی ذخیره می‌کند. ذرات گوی‌‌مانند معروف به لیپوپروتئین‌ها تری‌گلیسرید را بسته‌بندی و وارد جریان خون می‌کند تا به سراسر بدن منتقل شود. طبق نظریه سازمان قلب آمریکا (AHA)، میزان بالای تری‌گلیسرید در خون باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. همچنین اعتقاد دارد که بین بالا بودن سطح تری‌گلیسرید و مشکلات زیر رابطه‌ای مستقیم وجود دارد:

  • چاقی
  • مقاومت به انسولین
  • دیابت نوع ۲
  • التهاب حاد پانکراس

میزان سالم تری‌گلیسرید

طبق نظریه سازمان بین‌المللی قلب، ریه و خون، میزان طبیعی قند ناشنا به شرح زیر است:

  • کم‌تر از ۷۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای کودکان زیر ۱۰ سال
  • کم‌تر از ۹۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای کودکان ۱۰ سال و بزرگ‌تر و همچنین بزرگسالان

چه زمانی چربی خون بالا محسوب می شود؟

پزشکان بالا بودن سطح تری‌گلیسرید خون را با عنوان هیپرتری‌گلیسرمی می‌شناسند. شخصی که میزان تری‌گلیسرید خون او ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر باشد، با عنوان هیپر‌تری‌گلیسرمی نامیده می‌شود.

با این وجود، ممکن است دستورالعمل‌های بالینی متفاوتی برای میزان بالای تری‌گلیسرید وجود داشته باشد. تحقیقات نشان داده است میزان تری‌گلیسرید در مردان بیش‌تر است و با افزایش سن در هر دو جنس مقدار آن بالاتر می‌رود و افزایش آن در دوران بارداری تا حدی طبیعی محسوب می شود. برخی افراد از لحاظ ژنتیکی مستعد تری‌گلیسرید بالا هستند و پزشکان آن را با عنوان هیپرتری‌گلیسمی موروثی می‌شناسند.

رژیم غذایی برای کاهش چربی خون باید حاوی چه خوراکی هایی باشد؟

سازمان قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند، برای کنترل میزان تری‌گلیسرید خون، بر مصرف برخی غذاها تمرکز کنید. رژیم غذایی برای کاهش چربی خون که می تواند به کاهش تری‌گلیسرید کمک کنند شامل موارد زیر است:

  • سبزیجاتی که فروکتوز پایین دارند: سبزیجات برگ سبز مانند کدو سبز، کدو حلوایی، لوبیای سبز و بادمجان.
  • میوه‌هایی که فروکتوز پایین دارند: مانند توت‌ها، کیوی و مرکبات
  • غلات کامل سرشار از فیبر: برنج قهوه‌ای، نان‌‌های سبوس‌دار، کینوا، جوی دوسر، جو و گندم سیاه به این دسته‌بندی غذایی تعلق دارد.
  • ماهی‌های چرب: برخی ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه‌ماهی و ساردین‌ها
  • محصولات لبنی بدون چربی: که شامل شیر، ماست و پنیر است.

علاوه‌ بر این، سازمان قلب آمریکا به افراد توصیه می‌کند:

  • قند افزوده را تا حدود ۱۰ درصد کالری روزانه محدود کنند.
  • کربوهیدرات را به ۵۰ تا ۶۰ درصد کالری روزانه محدود کنند.
  • چربی لبنی را به ۲۵ تا ۳۰ درصد رژیم کلی محدود کنند.
  • مصرف الکل را کاهش یا به طور کامل قطع کنند.

نمونه‌ای از رژیم غذایی برای کاهش چربی خون

در زیر به نمونه‌ای از برنامه غذایی اشاره شده است که افراد می‌توانند با پیروی از آن تری‌گلیسرید خون خود را کاهش دهند:

 

گزینه ۱

گزینه ۲

گزینه ۳

صبحانه

ماهی سالمون، تخم‌مرغ نیمرو و یک برش نان غلات کامل به همراه کمی شاهی

پنکک گندم سیاه به همراه بلوبری و ماست کم‌چرب

فرنی با شیر کم‌چرب یا شیرگیاهی به همراه دانه کدو تنبل و توت بر روی آن

ناهار

آووکادو، اسفناج، گوجه‌فرنگی و سالاد هوموس

سوپ عدس و سبزیجات به همراه کیک جو دوسر

ماهی ساردین روی تست غلات کامل به همراه یک وعده سالاد سبز

شام

مرغ و سبزیجاتی که با برنج قهوه‌ای تفت داده شده

کدو تنبل و کاری توفو که با برنج گل کلم سرو می شود

 

چیلی سبزیجات و لوبیا با کلم پیچ بخار پز شده سرو می‌شود

 

 

میان وعده

یک موز و کمی بادام

یک تخم‌مرغ آب‌پز و برش‌های پیتای سبوس‌دار

ساقه کرفس و کره مغز‌ها

 

گزینه‌های دیگر برای کاهش تری‌گلیسرید

پزشک علاوه بر این‌که به شخص توصیه می‌کند تا در رژیم غذایی خود تغییراتی بدهد، ممکن است برای کاهش میزان تری‌گلیسرید موارد زیر را نیز پیشنهاد کند:

  • شرکت در فعالیت‌های ورزشی: سازمان قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند حداقل ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت فعالیت متوسط ورزشی داشته باشید که در مجموع ۱۵۰ دقیقه در هفته خواهد بود.
  • به وزن متوسط برسید: طبق نظریه سازمان قلب آمریکا (AHA)، ۵ تا ۱۰ درصد کاهش وزن باعث کاهش ۲۰ درصد از تری‌گلیسرید می‌شود.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید: تحقیقات نشان می‌دهد امگا ۳ ممکن است در جلوگیری و درمان هیپورتری‌گلیسمی موثر باشد.
  • اسید نیکوتینیک مصرف کنید: طبق تحقیقات انجام شده، مصرف اسید نیکوتینیک که به عنوان نیاسین نیز شناخته می‌شود، ممکن است به کاهش سطح تری گلیسرید کمک کند.
  • فیبرات مصرف کنید: شواهد نشان می‌دهد مصرف فیبرات در کاهش سطح تری‌گلیسیرید موثر است.

چکیده مطالب

افراد می‌توانند با کمک رژیم غذایی برای کاهش چربی خون، رسیدن به وزن متوسط و انجام منظم تمرینات ورزشی، سطح تری‌گلیسرید خون خود را کاهش دهند. می‌توانند از کربوهیدرات‌های خالص، قندهای اضافی و چربی‌های اشباع شده پرهیز کنند. با جایگزین کردن میوه‌ها و سبزیجات با قند پایین، غلات کامل، ماهی‌های چرب به‌جای این مواد غذایی، افراد می‌توانند سطح تری‌گلیسرید خون خود را پایین آورند و خطر چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

تشخیص پزشک برای کافی بودن این روش‌ها برای کاهش سطح تری‌گلیسرید یا نیاز به مصرف دارو مهم است. برای درک روش مناسب با پزشک مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: 

آیا کلسترول بالا در بارداری خطرناک است ؟

علائم و خطرات کلسترول بالا در بارداری چیست؟

سلولیت در بارداری و دلایل بروز سلولیت در بارداری چیست؟

چربی خون در بارداری وآیا استفاده از داروی چربی خون مجاز است؟

?پرسش و پاسخ های رژیم غذایی برای کاهش چربی خون

رژیم غذایی برای کاهش چربی خون باید حاوی چه خوراکی هایی باشد؟

سبزیجاتی که فروکتوز پایین دارند: سبزیجات برگ سبز مانند کدو سبز، کدو حلوایی، لوبیای سبز و بادمجان. میوه‌هایی که فروکتوز پایین دارند: مانند توت‌ها، کیوی و مرکبات، غلات کامل سرشار از فیبر: برنج قهوه‌ای، نان‌‌های سبوس‌دار، کینوا، جوی دوسر، جو و گندم سیاه به این دسته‌بندی غذایی تعلق دارد.، ماهی‌های چرب: برخی ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه‌ماهی و ساردین‌ها، محصولات لبنی بدون چربی: که شامل شیر، ماست و پنیر است.

تری‌گلیسرید چیست؟

تری‌گلیسیرید، نوعی چربی یا لیپید در بدن است. شایع‌ترین نوع چربی در بدن است، تا حدی که بدن اغلب چربی خود را به‌شکل تری‌گلیسرید‌ ذخیره می‌کند. تری‌گلیسرید در خون به گردش در می‌آید و پزشک می‌تواند به وسیله آزمایش خون میزان آن‌ را اندازه‌گیری کند. تری گلیسیرید از سه مولکول اسید چرب همراه با یک مولکول گلیسرول تشکیل شده که شکلی از گلوکز است.

چه زمانی چربی خون بالا محسوب می شود؟

پزشکان بالا بودن سطح تری‌گلیسرید خون را با عنوان هیپرتری‌گلیسرمی می‌شناسند. شخصی که میزان تری‌گلیسرید خون او ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر باشد، با عنوان هیپر‌تری‌گلیسرمی نامیده می‌شود.

چه مقدار از هر گروه غذایی را باید در رژیم غذایی شبانه روز مصرف کنیم؟

قند افزوده را تا حدود ۱۰ درصد کالری روزانه محدود کنند. کربوهیدرات را به ۵۰ تا ۶۰ درصد کالری روزانه محدود کنند. چربی لبنی را به ۲۵ تا ۳۰ درصد رژیم کلی محدود کنند

منبع: medicalnewstoday