The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دلیل درد و آسیب به بیضه چپ چه می تواند باشد؟

ممکن است این تصور وجود داشته باشد در بیماری هایی که بیضه را تحت تاثیر قرار می دهد، علائم درد در دو طرف راست و چپ ظاهر می شود. اما در اثر بسیاری از بیماری ها علائم فقط در یک طرف بروز می کند زیرا آناتومی بیضه چپ کمی با راست متفاوت است. به طور خاص بیضه چپ در برابر شرایط مختلفی از جمله واریکوسل ناشی از مشکلات وریدی و پیچش بیضه آسیب پذیرتر است. پیچش بیضه عارضه ای است که در آن بیضه درون کیسه بیضه پیچ می خورد. 

7 دلیل که بیضه چپ آسیب می بیند

اگر در بیضه سمت چپ درد دارید، مهم است با برخی دلایل شایع، علائم آنها و گزینه های درمانی آشنا باشید:

1- واریکوسل: شما در سراسر بدن خود شریان هایی دارید که خون غنی از اکسیژن را از قلب به استخوان ها، بافت ها و اندام ها منتقل می کنند. همچنین رگ هایی در بدن وجود دارد که خون کم اکسیژن را به قلب و ریه ها برمی گرداند. وقتی رگ موجود در بیضه بزرگ شود، به آن واریکوسل می گویند. واریکوسل حدود 15 درصد مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. در این عارضه، مانند رگهای واریسی در پاها، واریکوسل در زیر پوست کیسه بیضه نمایان می شود. واریکوسل بیشتر در بیضه چپ تشکیل می شود زیرا رگ سمت چپ پایین آویزان است و به همین دلیل دریچه های موجود در رگ به سختی خون را به داخل بدن می رسانند.

درمان

در برخی مواقع واریکوسل نیاز به درمان ندارد، در صورت بروز درد یا مشکلات باروری، در مورد گزینه های درمانی با متخصص ارولوژی صحبت کنید. با جراحی می توان جریان خون را در قسمت بزرگ شده رگ آسیب دیده بست و آن را از طریق سایر رگها تغییر مسیر داد. جراحی معمولاً در از بین بردن درد و امکان عملکرد سالم بیضه موفقیت آمیز عمل می کند. کمتر از 1 نفر از هر 10 بیمار مبتلا به واریکوسل بعد از جراحی دوباره مبتلا می شوند.

2- ارکیت: ارکیت التهاب ناشی از ویروس یا عفونت باکتریایی در بیضه ها است. درد گاهی از بیضه چپ یا راست شروع می شود، در آنجا باقی می ماند یا در سراسر کیسه بیضه گسترش می یابد.

علاوه بر درد، کیسه بیضه متورم و گرم می شود. رنگ پوست به قرمزی می گراید و کیسه بیضه نسبت به حالت معمول سفت تر یا نسبت به لمس حساس تر خواهد شد. ارکیت اغلب به علت ویروس اوریون ایجاد می شود. اگر چنین باشد، ممکن است علائم تا یک هفته در کیسه بیضه بروز نکند. عفونتهای مقاربتی مانند سوزاک یا عفونت ادراری نیز ارکیت ایجاد می کنند.

درمان

گزینه های درمان ارکیت به علت اصلی آن بستگی دارد. عفونت باکتریایی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. ویروسی مانند اوریون معمولاً فقط زمان لازم دارد تا خودش برطرف شود. داروهای مسکن بدون نسخه به کاهش علائم کمک می کنند.

3- اسپرماتوسل: اسپرماتوسل کیست یا کیسه ای پر از مایع است که در لوله ای که اسپرم را از قسمت بالای بیضه حمل می کند، تشکیل می شود و احتمال بروز آن در هر دو بیضه وجود دارد. اگر کیست کوچک باشد، ممکن است علائمی ایجاد نشود. اما اگر رشد کند، بیضه آسیب دیده و احساس سنگینی پدید می آید.در هنگام خودآزمایی ممکن است متوجه تغییر بیضه آسیب دیده شوید. در صورت انجام این کار ، باید به پزشک خود مراجعه کنید. مشخص نیست که چرا اسپرماتوسل ها تشکیل می شوند. اگر علائمی ندارید ، ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشید.

درمان

اگر درد و ناراحتی دارید، یک روش جراحی به نام اسپرماتوسلکتومی می تواند کیست را برطرف کند. این عمل خطر تاثیر بر باروری را به همراه دارد، بنابراین در بعضی موارد، به مردان توصیه می شود قبل از انجام این عمل ابتدا صاحب فرزند شوند.

4- پیچش بیضه: پیچش بیضه که یک فوریت پزشکی است، زمانی رخ می دهد که طناب اسپرماتیک در بیضه پیچ خورده و خون رسانی قطع می شود. طناب اسپرماتیک لوله ای است که از بیضه ها در کیسه بیضه پشتیبانی می کند.

اگر ظرف شش ساعت این عارضه درمان نشود، بیضه آسیب دیده از دست می رود. پیچ خوردگی بیضه تا حدودی غیرمعمول است و تقریباً از هر 4000 مرد جوان 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی از مهمترین دلایل پیچش بیضه، حالتی به نام تغییر شکل "زنگوله ای" است. در این حالت، به جای طناب اسپرماتیک که بیضه ها را محکم نگه دارد، بیضه ها آزادانه حرکت می کنند بنابراین به راحتی پیچ می خورد. پیچ خوردگی بیضه معمولاً فقط یک بیضه را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً بیضه چپ است. درد معمولاً ناگهانی و همراه با تورم بروز می کند.

درمان

اگرچه ممکن است پزشک اورژانس بتواند بطور موقت، پیچش را با دست باز کند اما پیچ خوردگی بیضه با جراحی درمان می شود. در این عمل، برای جلوگیری از پیچ خوردگی بیضه در آینده، بیضه با بخیه به دیواره داخلی کیسه بیضه سفت می شود. در صورت تشخیص ناهنجاری زنگوله ای، حتی در صورت عدم چرخش، جراح ممکن است بیضه دیگر را نیز در کیسه بیضه سفت می کند.

5- هیدروسل: در داخل کیسه بیضه، یک لایه نازک از بافت هر بیضه را احاطه کرده است. وقتی مایعات یا خون این غلاف را پر می کند، شرایط را هیدروسل می نامند. معمولاً کیسه بیضه متورم می شود و ممکن است درد داشته باشد یا نداشته باشد. هیدروسل می تواند در اطراف یک یا هر دو بیضه ایجاد شود.هیدروسل بیشتر در نوزادان بروز می کند و معمولاً ظرف حدود یک سال بعد از تولد از بین می رود. اما التهاب یا آسیب می تواند باعث ایجاد هیدروسل در پسران و آقایان شود.

درمان

برداشتن هیدروسل نیز ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. ممکن است لازم باشد که از اطراف بیضه مایعات یا خون تخلیه شود که به آن عمل هیدروسلکتومی می گویند. معاینات پزشکی منظم و خودآزمایی توصیه می شود، زیرا حتی پس از برداشتن، هیدروسل می تواند دوباره تشکیل شود.

6- آسیب دیدگی: بیضه ها در ورزش، دعوا یا تصادف آسیب پذیر هستند. از آنجا که بیضه چپ پایین تر از راست قرار دارد، سمت چپ کمی آسیب پذیرتر است.در حالی که ضربه خفیف به بیضه ها ممکن است منجر به درد موقتی شود که با گذشت زمان و یخ کاهش می یابد، آسیب های جدی تر باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد. تشکیل احتمالی هیدروسل یا پارگی بیضه نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

درمان

در موارد آسیب جدی به بیضه، ممکن است برای نجات بیضه یا جلوگیری از عوارض به جراحی نیاز باشد. آسیب های خفیف تر ممکن است به مدت یک یا دو روز با مسکن های خوراکی درمان شود.

7- سرطان بیضه: وقتی سلولهای سرطانی در بیضه ها تشکیل می شوند، به آن سرطان بیضه می گویند. حتی اگر سرطان به قسمت دیگری از بدن سرایت کند، تشخیص سرطان بیضه است. علت بروز این عارضه در مردان، همیشه مشخص نیست.

عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی سرطان بیضه و داشتن بیضه نزول نکرده است. اما کسی که هیچ یک از این فاکتورهای خطر را ندارد ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

سرطان بیضه معمولاً اولین بار در طی خودآزمایی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک مشاهده می شود. برآمدگی یا تورم در کیسه بیضه می تواند تومور سرطانی را نشان دهد. در ابتدا ممکن است هیچ دردی وجود نداشته باشد. اما اگر متوجه توده یا تغییر دیگری در یکی یا هر دو بیضه شدید و حتی درد خفیفی را تجربه می کنید، فوراً به پزشک مراجعه نمائید.

درمان

درمان سرطان بیضه به نوع سرطان بیضه و میزان رشد تومور یا گسترش سرطان بستگی دارد. برخی از گزینه های درمانی عبارتند از:

• عمل جراحی: با این کار تومور و اغلب بیضه برداشته می شود. برای مردان مبتلا به بیماری در مراحل اولیه که یک بیضه سرطانی و یک بیضه طبیعی دارند، برداشتن بیضه سرطانی بهتر است. فعالیت و قدرت باروری طبیعی در مردان دارای یک بیضه طبیعی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

• پرتو درمانی: استفاده از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. این کار معمولاً در صورت گسترش سرطان به غدد لنفاوی مجاور انجام می شود.

• شیمی درمانی: مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی برای از بین بردن سلولهای سرطانی است. اگر سرطان از بیضه گسترش یافته باشد، شیمی درمانی معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد.

اکثریت قریب به اتفاق سرطان های بیضه را تومورهای سلول های ژرم یا زایا تشکیل می دهند. درمان آن با پرتودرمانی یا شیمی درمانی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان های دیگر را افزایش دهد. پزشک ممکن است برای تحت نظر داشتن وضعیت بیمار، معاینات منظم را توصیه کند.

کلام آخر

درد بیضه از هر نوع در یک یا هر دو طرف می تواند آزار دهنده باشد. بیشتر موارد نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند، اگرچه درد مداوم باید توسط پزشک متخصص اورولوژی، ارزیابی شود.

اگر درد بیضه چپ به طور ناگهانی و شدید بروز کرد یا همراه با علائم دیگری مانند تب یا خون در ادرار بود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. چنانچه درد خفیف و بعد از چند روز ادامه دار بود باز هم مراجعه به پزشک لازم است. به همین ترتیب، در صورتی که توده یا تغییر دیگر در بیضه ها احساس شد، به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:

عفونت بیضه کودکان ، راهکارهای تشخیص و درمان آن

صدمه به بیضه کودک چه خطراتی دارد؟ و چه درمانی دارد

ضربه به بیضه در کودکان ، عوارض احتمالی و روش های درمان

عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت بیضه چیست و چه علایمی دارد؟

?پرسش و پاسخ های درد بیضه چپ

هیدروسل چیست؟

در داخل کیسه بیضه، یک لایه نازک از بافت هر بیضه را احاطه کرده است. وقتی مایعات یا خون این غلاف را پر می کند، شرایط را هیدروسل می نامند. معمولاً کیسه بیضه متورم می شود و ممکن است درد داشته باشد یا نداشته باشد. هیدروسل می تواند در اطراف یک یا هر دو بیضه ایجاد شود.

علت پیچش بیضه چیست؟

یکی از مهمترین دلایل پیچش بیضه، حالتی به نام تغییر شکل زنگوله ای است. در این حالت، به جای طناب اسپرماتیک که بیضه ها را محکم نگه دارد، بیضه ها آزادانه حرکت می کنند بنابراین به راحتی پیچ می خورد. پیچ خوردگی بیضه معمولاً فقط یک بیضه را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً بیضه چپ است. درد معمولاً ناگهانی و همراه با تورم بروز می کند.

اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل کیست یا کیسه ای پر از مایع است که در لوله ای که اسپرم را از قسمت بالای بیضه حمل می کند، تشکیل می شود و احتمال بروز آن در هر دو بیضه وجود دارد.

ارکیت چیست؟

ارکیت التهاب ناشی از ویروس یا عفونت باکتریایی در بیضه ها است. درد گاهی از بیضه چپ یا راست شروع می شود، در آنجا باقی می ماند یا در سراسر کیسه بیضه گسترش می یابد.

منبع: healthline