The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

شکل و اندازه شکم در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

مادران باردار همیشه سایز شکم های خود را با هم مقایسه می‌کنند. اما شکم هر شخص با توجه به خصوصیات فردی خود او بزرگ می‌شود و اگر شکم کسی خیلی بزرگ شد صرفا به این معنا نیست که وزن نوزاد او نیز خیلی بالا خواهد بود.

شکل و اندازه شکم به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بارداری اول،  فرم شکم صیقلی و عضلانی است. اما در بارداری‌های بعدی عضلات کم کم شل و کشیده می‌شوند و بزرگی شکم می تواند به این دلیل باشد که عضلات شل شده نمی‌توانند جنین را مثل محکم در بر بگیرند.

عوامل دیگری همچون تعداد قل ها، میزان مایع آمنیوتیک، وضعیت قرارگیری جنین نیز در اندازه شکم تاثیر دارند. قد و قامت مادر باردار نیز در این امر دخیل است.

به هر حال نمی‌تواند داخل شکم خود را ببیند و تنها سرنخی که روزبه‌روز درباره جنین رو به رشد خود دارد چیزهایی است می‌بیند و حس می‌کند. اگر باردار هستید و نسبت به اندازه یا شکل شکم خود نگرانی دارید این مقالات را بخوانید.

 

در این مقاله موضوعات زیر را مطالعه می کنید:

اندازه شکم مادر در دوران بارداری

عوامل موثر بر اندازه شکم در دوران بارداری

دکتر ترودی اسمیت، متخصص زنان و زایمان، توضیح می‌دهد: عواملی وجود دارد، مثلاً چند قلو حامله هستید، فرزندتان به کدام سمت دراز کشیده است و چه میزان مایع آمنیوتیک دارید. بانوانیکه توازن ماهیچه ای خوبی دارند (ماهیچه های محکم تر شکم و رحم) یا افرادی که بلند قدترند و ساختار استخوانی دراز‌تری دارند، احتمالاً شکم بزرگی نخواهند داشت. در حالی که بانوانی با ساختار استخوانی کوتاه‌تر شکم برجسته‌تری را نشان دهند، زیرا فضای زیادی برای گسترش رحم وجود ندارد. بانوان مسن‌تر با توازن ماهیچه ای نسبتاً ضعیف‌تر بچه را در قسمت پایین شکم حمل می‌کنند، در بارداری‌ های دوم و سوم نیز شکم پایین تر قرار می‌گیرد. معمولاً نسبت به اولین حاملگی در بارداری‌ های بعدی شکم زودتر نمایان می‌شود، زیرا ماهیچه‌ها آرام‌ترند. البته این موارد بستگی زیادی به وضعیت بدن، ژنتیک و اندازه شما دارد. اگر پزشک افزایش وزنتان را مناسب می‌داند و درباره رشد و نمو فرزندتان نگران نیست، شما نیز نباید ناراحت باشید.

 

روش اندازه گیری میزان رشد جنین در رحم

رشد جنین با اندازه‌‌گیری بالای استخوان لگن تا بالای رحم محاسبه می‌شود. دکتر اسمیت می‌گوید: وقتی دراز کشیده‌اید و ما از بالای استخوان لگن تا بالای رحم را اندازه‌گیری می‌کنیم، در حقیقت، این میزان برای همه یکسان است. این روش اندازه‌گیری پس از هفته بیست و ششم، 26 سانتیمتر است؛ وقتی ‌که بیست و هشت هفته باردارید 28 سانتیمتر و تا هفته سی و ششم بارداری اندازه‌گیری ادامه می یابد. از هفته سی و ششم، این اندازه کوچک می‌شود. در سراسر جهان از نظر نموداری چنین بوده است. بنابراین وقتی دراز می‌کشید، رحم همه مشابه ‌است. فقط به این بستگی دارد که ایستاده باشید یا اینکه رحم شما کجا قرار گرفته باشد – هیچ دانش دیگری در پس آن وجود ندارد. برای بارداری‌ های چندقلویی فرق می‌کند، اما برای بارداری‌ های تک قلو (فقط یک بچه) این حالت معمول است.

 

عوامل موثر بر شکل شکم در دوران بارداری

" اگر فرزندتان در عرض شکم دراز کشیده باشد، پهلوی شکمتان پهن‌تر خواهد بود."

 احتمالاً شکل شکم شما از روشی که فرزندتان دراز کشیده است، تاثیر می‌پذیرد. به گفته نرس ماما، ماری آلوس، اکثر بچه‌ها با سر و صورتی به سمت پایین در رحم دراز می‌کشند، اما درصدی از بچه‌ها وضعیت‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. امکان دارد بچه‌ای که در عرض شکم دراز کشیده است، شکل شکم را تغییر دهد. اگر فرزندتان در عرض شکم دراز کشیده است، پهلوی شکمتان پهن‌تر خواهد بود. اگر فرزندتان سر به بالاست، بالای شکمتان بزرگ می‌شود یا اگر بچه سر به پایین است، شاید شکم پایین‌تر باشد. همچنین باید به یاد بسپارید که مایع آمنیوتیک، اندازه رحم شما، اندازه بچه و اندازه جفت همگی در اندازه شکم موثرند.

"عموماً اندازه شکم ارتباطی به بزرگ یا کوچک بودن اندازه بچه ندارد."

دکتر اسمیت می‌گوید: عموماً اندازه شکم ارتباطی به بزرگ یا کوچک بودن اندازه بچه ندارد، اما اگر فرزندتان به نسبت سنش دُرشت است (بزرگ‌تر از حد میانگین جنین در آن هفته از بارداری)، پزشک شما پیش از بررسی عوامل دیگر، ابتدا احتمال ابتلا به دیابت را بررسی خواهد کرد. اگر در حدود هفته بیست و هشتم تا سی‌ام، فرزندتان برای مدت بارداری‌اش بزرگ باشد، پزشک یا ماما شما را برای آزمایش گلوکز (قند) می‌فرستد تا احتمال دیابت بارداری از رده خارج شود. اما مادرانی وجود دارند که بدون ارتباط با دیابت بارداری فرزند درشتی دارند، و این به سابقه‌ی خانوادگی مرتبط می‌شود.

" اگر فرزندتان سر به بالاست، بالای شکمتان بزرگ می‌شود یا اگر بچه سر به پایین است، شاید شکم پایین تر باشد."

 به بارداری مادر و مادربزرگ خود توجه کنید تا به بارداری خودتان پی ببرید.    

آیا از روی شکل شکم در دوران بارداری می توان جنسیت فرزند را تشخیص داد؟

به رغم داستان‌های بعضی از مادربزرگ‌ها، شکل شکم نشان نمی‌دهد که دختر یا پسر خواهید داشت. باورهایی وجود دارد که می‌گوید؛ شکمی سفت و به سمت بالا به معنای پسر است و داشتن  شکمی به سمت پایین که به دو سو گسترش یافته، به معنای دختر است. (بله، حقیقت دارد!) اما این نیز یکی دیگر از آن باورهای غریب بارداری است که هیچ ادله‌ی پزشکی حامی آن نیست. به گفته‌ی دکتر میریام، شکل شکمتان با شکل بدنتان و توازن ماهیچه ای مشخص می‌شود و به طور کل ارتباطی با جنس بچه ندارد.  

 

کوچک بودن شکم در بارداری نشانه چیست؟

کوچک بودن شکم در بارداری

خوب غذا می‌خورید. ورزش می‌کنید. منظم به پزشک خود مراجعه می‌کنید. ولی اطرافیان به شما می‌گویند شکم تان نسبت به زمان بارداری کوچک است یا می‌پرسند آیا واقعا خوب غذا می‌خورید؟ بنابراین به رغم اطمینان‌خاطری که پزشکتان در مورد سلامت و رشد مناسب جنین به شما می دهد، باز هم نگران شکم کوچک خود هستید!

مانند خود جنین، شکم هم در بارداری های مختلف اندازه های مختلفی پیدا می‌کند. فراموش نکنید که پزشک یا مامای شمااندازه جنین را نسبت به زمان زایمان و اندازه شکم شما مدام تحت نظر دارند و در هر مراجعه شکم شما را بررسی می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها به آن‌ها می‌گوید که شکم شما چقدر رشد کرده است. (نرخ طبیعی رشد رحم مادر باردار حدود یک سانتیمتر در هفته است.)

توجه داشته باشید که اگر عضلات شکم شما خیلی قوی و سفت باشد اجازه نمی‌دهند رحم در حال رشد شما آن‌قدر که بقیه انتظار دارند بیرون بزند. اگر قدبلند هستید احتمالا شکم شما کوچک‌تر از یک مادر کوتاه قد که شکمش دقیقا اندازه شماست خودش را نشان می‌دهد.

تنها مشکل احتمالی مرتبط با شکم کوچک عارضه‌ای است به نام الیگوهیدرآمنیوس که در آن مایع آمنیوتیک بسیار کم می‌شود. اما این از مواردی است که پزشک در مراجعات منظم بارداری متوجه می‌شود، بنابراین اگر به موقع مراجعات خود را انجام داده‌اید، شما و جنینی که در شکم کوچکتان شما رشد می‌کند کاملا سالم هستید.

 

علت کوچک شدن ناگهانی شکم در بارداری

در ماه های آخر بارداری شکم شما باید هر هفته بزرگ تر شود. کوچک شدن ناگهانی شکم از مواردی است که نیاز به اقدامات سریع دارد. اگر به یکباره مشاهده کردید که شکم شما کوچک شده و به دنبال آن مقداری مایع آبکی از واژن شما خارج شد،پارگی کیسه آب مطرح می شود که نیاز به اقدامات سریع و دقیق پزشکی دارد. بنابراین در صورت وقوع این حادثه هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

بزرگ بودن شکم در بارداری

علت بزرگ بودن شکم در بارداری

پسِ شکم شما یک جورهایی بزرگ است. خب طبیعی است، یک بچه در حال شکل‌گیری است. شاید هم دوتا، یا سه‌تا. مسلما چند قلوها جای بیشتری در شکم اشغال می‌کنند. اما ممکن است به خاطر وضعیت جنین در رحم یا حتی فرم بدنشما شکم‌تان بزرگ‌تر نشان دهد. شکم باردار روی بدن یک بانوی لاغر می‌تواند بسیار بزرگ به‌نظر برسد.

اگر این اولین بارداری شما نیست، احتمال دارد متوجه شوید خیلی زودتر از بار اول شکم‌تان بزرگ شده و سرعت رشد آن هم بیشتر است. دلیلش این است که بعد از بارداری اول عضلات شکم شما مقداری کشیده شده و راحت‌تر تسلیم فشار رحم در حال رشد می‌شود.

باری دیگر می‌گوییم، پزشک یا مامای شما در هر بار مراجعه شکم شما را اندازه‌گیری می‌کند و تحت نظر دارد. در مواردی نادر، شکم بزرگ می‌تواند به دلیل زیاد بودن مایع آمنیوتیک (پلی هیدرآمنیوس) باشد و پزشک این عارضه را به موقع تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند.

 

علت پهن بودن شکم در بارداری

شکم پهن می‌تواند به معنای آن باشد که جنین شما به صورت عرضی دراز کشیده و به جای این‌که سرش بالا یا پایین باشد در طرفین قرار گرفته است. اگر چنین باشد پزشک‌تان می‌تواند این موضوع را تشخیص بدهد. معمولا اشکالی ایجاد نمی‌کند مگر آن‌که جنین در زمان زایمان به حالت سروته درنیاید که در این صورت نیازمند عمل سزارین خواهید شد.

اگر در زمان بارداری اضافه وزن داشته باشید ممکن است احساس کنید شکم‌تان پهن‌تر از مادران باردار دیگر است. اگرشاخص توده بدنی شما در زمان شروع بارداری بین ۲۵ تا ۲۹ است، باید در کل مدت بارداری بین ۷ تا ۱۱ کیلوگرم اضافه کنید. اگر این شاخص بالاتر از ۳۰ بوده، نباید بیشتر از ۵ تا ۹ کیلوگرم وزن اضافه کنید. دستورالعمل‌های پزشک یا مامای خود را برای خوردن غذاهای سالم و مقدار درست آن رعایت کنید تا شما و جنین‌تان مشکلی نداشته باشید.

 

7 عامل موثر بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

عوامل موثر بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

اما واقعاً نیازی به نگرانی نیست. زیرا اندازه شکم مادران باردار و شکل‌ و سایز متفاوتی دارند و دلایل مختلفی برای شکل و سایز شکم مادر باردار وجود دارد. هفت علت اصلی تفاوت در شکل و اندازه شکم در مادران باردار را در زیر می‌خوانید.

1- تاثیر قد مادر بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

اگر قد بلند هستید و شکم درازی دارید، فرزندتان جای رشد بیشتری خواهد داشت. بنابراین رحم شما به جای فشار آوردن به سمت بیرون، برای بزرگ شدن به سمت بالا متمایل می شود در نتیجه شکم تان کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

اگر قد کوتاه هستید، فضای کوچک‌تری بین لگن و پایین قفسه سینه وجود دارد. و به این معنا است که رحم برای رشد و حرکت به سمت بالا، جای کمتری وجود دارد، پس رحم ترجیحاً به سمت بیرون فشار می‌آورد. در نتیجه شکم تان زودتر نمایان می‌شود و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

2- تاثیر تعداد زایمان بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

معمولاً در بارداری اول شکم جمع و جورتری خواهید داشت، زیرا ماهیچه های شکم تان از قبل کشیده نشده‌اند. معمولاً آنها متوازن و سخت هستند و بچه را سفت و بالا نگه می‌دارند. این وضعیت در هر مقطع از بارداری از آنچه انتظار داشتید، شما را لاغرتر (کوچک‌تر) نشان دهد.

3- تاثیر وضعیت قرار گیری جنین بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

 جنین در فضای رحم پیوسته در حال فعالیت است. اغلب به اطراف حرکت می‌کنند و تغییر وضعیت می‌دهند، خصوصاً نزدیک به انتهای سه ماه دوم.

در سه ماه آخر بارداری، معمولاً بچه‌ها وضعیت سر رو به پایین را ترجیح می‌دهند، اما می‌توانند پشت خود را از سویی به سمت دیگر حرکت دهند یا حتی در وضعیت پشت به پشت مادر قرار گیرند. بنابراین شکل و اندازه شکم تان بر اساس وضعیت قرار گرفتن بچه در رحم تغییر خواهد کرد.

 4- تاثیر اعضای داخلی شکم بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

وقتی پذیرای بچه، جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک هستید، دیگر اعضای داخلی بدنتان نیز باید جایگاهی مناسبی برای خود فراهم کنند.

همان طور که رحم بزرگ می‌شود، روده به سمت عقب فشرده می‌شود و باعث خواهد شد که شکم بسیار گرد به نظر رسد. یا امکان دارد روده به پهلوی رحم برود و باعث شود که شکم بزرگ و متمایل به پهلو به نظر رسد.

5- تاثیر بارداری های قبلی بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

بارداری ماهیچه های شکم را می‌کشد تا بتواند از بچه در حال رشد پذیرایی کند. این ماهیچه ها پس از زایمان انعطاف‌پذیر می‌مانند و توازن قبلی خود را بازنمی‌یابند. به همین دلیل در بارداری بعدی، احتمالاً متوجه می شوید که شکم تان زودتر نمایان شود و بزرگ‌تر به نظر می رسد. البته این موضوع به این معنا نیست که فرزندتان بزرگ‌تر است بلکه بدنتان با بارداری قبلی شما تغییر یافته است.

اگر پس از زایمان قبلی ورزش کنید و اندام متناسبی داشته باشید و توازن ماهیچه های خود را بازیابی کنید، احتمالاً در بارداری‌های بعدی شکم کوچکتری خواهید داشت. زیرا ماهیچه ها شکم در حال رشدتان را سفت و محکم نگه می‌دارند و احتمالاً شکم جمع و جورتر به نظر رسد.

6- تاثیر میزان مایع آمنیوتیک بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

 میزان مایع آمنیوتیک اطراف جنین متغیر است. در حالی که میزان بسیار زیاد یا کم مایع آمنیوتیک مشکل‌ساز است، طبیعی است که هر یک یا چند ساعت میزان مایع آمنیوتیک تغییر کند.

در بیست هفته اول بارداری، اکثر مایع آمنیوتیک از مایعات بدن شما تولید می‌شود. ولی در اواخر بارداری، فرزندتان میزان زیادی از مایع آمنیوتیک را تولید می‌کند (از ترشحات شش و دفع ادرار).

پس بر اساس وضعیت بارداریتان، اگر شما و فرزندتان مایع بیشتری تولید کنید، اندازه و شکل شکم تان نیز متغیر خواهد بود.

7- تاثیر اندازه‌ جنین بر شکل و اندازه شکم در دوران بارداری

 این موضوع تا حدی مشخص است، در واقع اگر بچه بزرگ یا کوچکی را حمل کنید قطعاً بر سایز شکم شما تاثیر گذار خواهد بود. برای اندازه بچه، ژنتیک نقش مهمی دارد. اگر هر دو والد قد بلند هستند، پس احتمالاً فرزندشان نیز قد بلند را به ارث خواهد برد. اگر هر دو والد اندازه میانگین دارند، به احتمال زیاد بچه ریز اندام و با قد متوسط خواهد شد.

اکثراً بچه‌ها طیف وزن مشابه والدین خود دارند. پس اگر شما و شوهرتان هنگام تولد حدود چهار کیلوگرم وزن داشته‌اید، احتمال اینکه فرزند دو و نیم کیلوگرمی را زایمان کنید، پایین خواهد بود.

ترتیب زایمان نیز در احتمال بزرگ بودن فرزندتان تفاوت ایجاد می‌کند. معمولاً بچه های بعدی از وزن هنگام تولد خواهر و برادرهای بزرگ‌تر خود دُرشت‌تر متولد می‌شوند. هنگام تولد معمولاً پسرها از دخترها بزرگ‌ترند، اما حدس زدن جنس بچه از اندازه و شکل شکم، بحثی کاملاً جداگانه است!

همان طور که بدن شما در هر مرحله متفاوت بارداری دگرگون می‌شود، نمی‌توانید خود را با دیگر بانوان مقایسه کنید. یادتان باشد، هر بارداری بی‌همتاست.

فقط در صورتی که عوارض پزشکی مثل دیابت داشته‌اید یا دچار تهوع صبحگاهی طولانی و شدید (استفراغ شدید بارداری) باشید، اندازه شکم می تواند نگران‌کننده باشد.

 

تشخیص جنسیت جنین از روی شکل شکم در دوران بارداری

عوامل موثر بر شکل شکم در دوران بارداری

1- اگر فرزندتان در عرض شکم دراز کشیده باشد، پهلوی شکمتان پهن تر خواهد بود

احتمالاً شکل شکم شما از روشی که فرزندتان دراز کشیده است، تاثیر می‌پذیرد. به گفته نرس ماما، ماری آلوس، اکثر بچه‌ها با سر و صورتی به سمت پایین در رحم دراز می‌کشند، اما درصدی از بچه‌ها وضعیت‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. امکان دارد بچه‌ای که در عرض شکم دراز کشیده است، شکل شکم را تغییر دهد. اگر فرزندتان در عرض شکم دراز کشیده است، پهلوی شکمتان پهن‌تر خواهد بود. اگر فرزندتان سر به بالاست، بالای شکمتان بزرگ می‌شود یا اگر بچه سر به پایین است، شاید شکم پایین‌تر باشد. همچنین باید به یاد بسپارید که مایع آمنیوتیک، اندازه رحم شما، اندازه بچه و اندازه جفت همگی در اندازه شکم موثرند.

2- عموماً اندازه شکم ارتباطی به بزرگ یا کوچک بودن اندازه بچه ندارد.

عموماً اندازه شکم ارتباطی به بزرگ یا کوچک بودن اندازه بچه ندارد، اما اگر فرزندتان به نسبت سنش دُرشت است (بزرگ‌تر از حد میانگین جنین در آن هفته از بارداری)، پزشک شما پیش از بررسی عوامل دیگر، ابتدا احتمال ابتلا به دیابت را بررسی خواهد کرد. اگر در حدود هفته بیست و هشتم تا سی‌ام، فرزندتان برای مدت بارداری‌اش بزرگ باشد، پزشک یا ماما شما را برای آزمایش گلوکز (قند) می‌فرستد تا احتمال دیابت بارداری از رده خارج شود. اما مادرانی وجود دارند که بدون ارتباط با دیابت بارداری فرزند درشتی دارند، و این به سابقه خانوادگی مرتبط می‌شود.

3- اگر فرزندتان سر به بالاست، بالای شکمتان بزرگ می‌شود یا اگر بچه سر به پایین است، شاید شکم پایین تر باشد.

 

آیا از روی شکل شکم در دوران بارداری می توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟

گرچه از نظر علمی هیچ پایه و اساسی برای تعیین جنسیت جنین از روی شکل شکم مادر وجود ندارد، اما در برخی فرهنگ ها باورهایی در میان افراد وجود دارد که می گوید شکل شکم مادر باردار خصوصا در ماه های آخر بارداری می تواند نشان دهنده ی جنسیت جنین باشد.

شکل شکم مادر در فرزند پسر: در این حالت شکم مادر معمولا به شکل یک توپ گرد در می آید که کمی از کناره ها (پهلوها) فاصله گرفته و از وسط به طرف جلو برآمده شده است. 

شکل شکم مادر در فرزند دختر: در این حالت رشد شکم به صورت عرضی پیشرفت می کند و بیشتر در نواحی پهلوهای مادر مشهود است.

 

اندازه شکم در ماه اول بارداری

تغییرات اندازه شکم در ماه اول بارداری

در ماه اول بارداری نباید انتظار بزرگ شدن شکم خود را داشته باشید، در حقیقت این مساله در مورد سه ماه اول بارداری صدق می کند. زیرا در این زمان جنین و متعقات او از جمله جفت و کیسه آب هنوز آنقدر کوچک هستند که موجب برآمدگی شکم شما نخواهند شد. در هفته 20 ام بارداری، فوندال هایت یعنی بالاترین نقطه رحم به ناف می رسد و این زمانی است که به تدریج شما می توانید از روی بزرگ شدن اندازه شکم خود، رشد فرزند دلبندتان را نظاره گر باشید.

 

علت بزرگ شدن شکم در سه ماهه اول بارداری

با توجه به این که در این زمان رشد و تکامل جنین درون رحم از محدوده لگن مادر فراتر نمی رود، بزرگ شدن شکم مادران باردار، خصوصا در موارد تک قلویی، در سه ماهه اول معمولا ناشی از تجمع چربی در این نواحی خواهد بود.

 

علت پایین بودن شکم در بارداری

سخت است که در دوران بارداری سایز شکم خود را با دیگر دوستان باردارمان مقایسه نکنیم. اما اگر شکم شما چندان بزرگ نشده ناراحت نشوید؛ زیرا هیچ اندازه استاندارد و معیاری خاصی در این مورد وجود ندارد. همانطور که وزن نوزادان با هم تفاوت دارد، سایز شکم مادران در بارداری نیز با هم یکسان نیست.ممکن است شکم یک مادر باردار، متناسب و صیقلی و هندوانه ای شکل باشد و یا به خیلی بزرگ به نظر برسد.

علت پایین بودن شکم در بارداری چیست؟

فیزیک برخی از مادران باردار به گونه‌ایست که شکم شان پایین قرار می‌گیرد یا این‌که بارداری دوم یا سوم آن‌هاست و عضلات و رباط‌هایی که رحم در حال رشد را نگه می‌دارد کشیده و ضعیف شده و نمی‌تواند مانند قبل رحم را نگه دارد. در اواخر دوره بارداری ممکن است متوجه شوید که انگار یک شبه شکم شما پایین‌تر آمده است. احتمالا به این خاطر است که جنین واقعا پایین آمده تا برای تولد آماده شود. (تمام جنین‌ها این کار را نمی‌کنند. بعضی از آن‌ها تا شروع زایمان پایین نمی‌آیند.) اگر این اتفاق پیش از هفته ۳۷ افتاده است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، چراکه ممکن است به معنای زایمان زودرس باشد.

بزرگترین مشکل پایین بودن شکم در بارداری این است که ممکن است به کمر شما فشار بیاورد. ورزش‌های مناسب می‌تواند احساس ناراحتی و درد کمر شما را کاهش دهد.

 

علت بالا بودن شکم در دوران بارداری

بالا بودن شکم در بارداری نشانه چیست؟

«انگار یک توپ بسکتبال قورت داده‌ای!» این جمله‌ای است که معمولا درباره بانوانی که انگار جنین شان جلو و بالا قرار گرفته است می‌گویند. در واقع دقیقا هم همین اتفاق افتاده. اصلا چیز عجیبی نیست که جنین خود را در چنین وضعیتی در رحم قرار بدهد، خصوصا در سه ماهه اول و دوم.

وضعیت بالا بودن شکم در بارداری در برخی بانوان تمام دوران بارداری از اول تا آخر را در بر می گیرد، خصوصا آنان که عضلات شکمی بسیار قوی دارند. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما اگر واقعا نگران هستید با متخصص زنان و زایمان یا مامای خود صحبت کنید. به این توجه داشته باشید که به‌رغم داستان‌های بسیار مادربزرگ‌ها درباره شکل شکم و جنسیت جنین، این موضوع هیچ ربطی به این‌که او پسر یا دختر است ندارد.