The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

مواد تشکیل دهنده انواع سرلاک کودک چیست ؟

نوزاد تا 6 ماهگی باید از شیر مادر تغذیه شود. به این دلیل که شیر مادر تمام مواد مقوی و ریزمغذی های مورد نیاز نوزاد را مانند کربوهیدرات، چربی، آب، قند، پروتئین و آنتی بادی تامین میکند. استفاده از این محصول غذایی یکی از راههای کمکی برای مادر است که در صورت کمبود شیر بدن خود از آنها بهره بگیرد.در ادامه با انواع سرلاک کودک نیز آشنا میشوید.

انواع سرلاک کودک

سرلاک چیست؟ سرلاک غذای کمکی سالم و مقوی برای هر سن نوزاد موجود است. سرلاک از نظر طعم و قوام بسیار متنوع است. سرلاک را یک غلات مخصوص نوزاد در تعاریف علمی میتوان نامید که دارای پروبیوتیک مفید بیفیدوس (باعث تقویت سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد) است .

مواد سرلاک چیست؟ سرلاک معمولا اولین غذای جامدی است که برای نوزادان استفاده می‌شود. در توصیه ای که از طرف انجمن پزشکان امریکا شده است تا یک سالگی، مادران سرلاک‌های غنی شده از آهن را با شیر مادر یا شیرخشک مخلوط کرده و به نوزادان در طی روز بعنوان وعده غذایی بدهند.

برای تهیه سرلاک رقیق می توان به آسانی با مخلوط کردن ۱ قاشق پودر غلات با ۴ یا ۵ قاشق شیر مادر، شیر خشک یا آب آن را تهیه می‌شود.

1- سرلاک برنج

از انواع سرلاک کودک سرلاک برنج است. سرلاک برنجی یکی از اولین انواع سرلاک بچه و غذاهای جامدی است که به نوزاد داده می‌شود. برنج تقریبا حساسیت ایجاد نمیکند و بسیار آسان هضم می‌شود. یکی از بهترین سرلاک برای وزن گیری نیز میباشد. می‌توان به سادگی آن را با خود شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کرد و به نوزاد داد. سرلاک‌ برنج قهوه ای، فیبر بالاتری نسبت به سرلاک برنج سفید دارد و برای دستگاه گوارش نوزاد بسیار مفید است. در حالی که سرلاک‌ برنج سفید، تقریبا درصد کمی فیبر دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه بعنوان تنها غذای جامدی باشد که به نوزاد داده میشود تا سیستم گوارشی نوزاد کم کم برای هضم دیگر مواد غذایی آمادگی یابد.

2- سرلاک جو دوسر

سرلاک جو دوسر توسط انجمن پزشکان امریکا به عنوان مناسب‌ترین غذای جامد نوزادان، پیشنهاد شده است. جو دوسر گیاهی است که سر سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌های زیادیست و بیشتر کودکان طعم ملایم آن را دوست دارند. بسیاری از سرلاک‌های جو دوسر حاوی قطعه های میوه‌های خشک، مثل موز و تمشک است که طعم دوست داشتنی به آن میدهد. یک توصیه: ابتدا به نوزاد خود سرلاک جو دوسر ساده بدهید و بعد از آن به سراغ سرلاک مخلوط با میوه بروید. در این صورت اگر شاهد آلرژی در کودک بودید به راحتی منشا آن را تشخیص می‌دهید.

3- سرلاک گندم

سرلاک گندم یکی از انواع سرلاک کودک است که بسیار محبوب و در عین حال بین پزشکان بسیار مورد بحث و بررسی است. ، در سال ۲۰۰۸ انجمن پزشکان امریکا، اعلام کرد که طبق نظر پزشکان دپارتمان آلرژی و ایمنی، بهتر است سرلاک گندم را به عنوان اولین غذای جامد به کودکان ندهند. بلکه بهتر است کودک ابتدا با میوه‌ها، سبزیجات و دیگر انواع سرلاک‌ تغذیه شود و بعد از آن سرلاک گندم به کودک داده شود. اگر در مورد حساسیت کودک به گلوتین موجود در گندم نگرانی‌هایی دارید، بهتر است به پزشک کودکتان مراجعه کنید و دراین باره گفتگو کنید.

4- سرلاک جو

جو تقریبا یکی از مواد تشکیل دهنده و سازنده انواع سرلاک کودک است اما متخصصان آن را به عنوان یک غله کامل نمی‌شناسند. با این حال، سرلاک جو، نسبت به دیگر غلات ریسک حساسیت و آلرژی پایین‌تری دارد و طعم خوشایند جو را به خصوص در ترکیب با شیر و میوه‌ها باعث علاقه کودکان میشود. یکی از بهترین سرلاک برای وزن گیری نیز میباشد .بدلیل داشتن فیبر زیاد در جو، سرلاک جو درصد فیبر بالایی دارد و معمولا با آهن غنی می‌شود.

5- سرلاک مخلوط غلات و میوه

بعد از این که نوزاد از انواع سرلاک به طور جداگانه تغذیه کرد خبری از آلرژی و حساسیت خاصی نبود، می‌توانید از سرلاک‌ مخلوط غلات که بسیار مقوی است استفاده کنید. با مخلوط کردن چند غله مختلف، بدن کودک از خواص و مزایای همه غلات بهره مند شده و تنوع مزه و طعم بیشتری برای کودک ایجاد می‌شود. هم چنین می‌توان از ترکیب سرلاک با شیر، میوه خشک شده و روغن‌های گیاهی نیز برای طعم و خواص بیشتر استفاده کرد.

6- سرلاک برنج و شیر

از سن 6 ماه به بعد سرلاک برنج همراه با شیر در هر وعده، تغذیه ای متعادل و مناسب برای معده کوچک کودکان است. علاوه بر فواید غلات طبیعی، ترکیبی مناسب از ریزمغذی های لازم برای رشد و تکامل بدن کودک را فراهم می نمایدسرلاک برنج از پایان 6 ماهگی قابل استفاده برای شیرخواران می باشد. 

7- سرلاک برنج و ذرت و شیر

این سرلاک بعد از 6 ماهگی به عنوان یک مکمل غذایی استفاده شود اما جایگزین شیر مادر نشود. کودکانی که به پروتئین گاوی (موجود در شیر گاو) حساسیت دارند نباید از این سرلاک به دلیل وجود شیر در آن استفاده کنند.

8- سرلاک گندم و موز و شیر

مورد استفاده سرلاک گندم و موز و شیر بعد از 7 ماهگی که حاوی بیفیدوس ، مواد مغذی و معدنی جهت کمک به تقویت سیستم دفاعی بدن کودک بوده و بسیار مقویست. مناسب کودکان بالای 7 و 6 ماه می باشد.

9- سرلاک سه غله با شیر

سرلاک غلات و شیر بعد از  8 ماهگی به شما کمک می کند طعم بیشتری برای رژیم غذایی کودکتان داشته باشید و همچنین از مواد مغذی مانند ویتامین دی ، کلسیم و فیبر موجود در این سرلاک ها برای کمک به رشد استخوان های کوچک فرزندتان کمک بگیرید.

غلات و حبوبات برای رژیم غذایی متعادل و متنوع ایده آل هستند و برای کودک شما شرایط مطلوبی را فراهم می کنند. همچنین دارای آهن هستند. آهن به رشد عادی بدن کمک می کند. کلسیم و ویتامین D به رشد طبیعی استخوان ها و استحکامشان کمک می کند. برای هر نوع رژیم غذایی سالم مناسب است.

10- سرلاک گندم و عسل و شیر

از 1 سالگی به بعد سرلاک گندم و عسل به همراه شیر نیز یکی از انواع سرلاک بچه است که غذایی کاملاً مغذی و مقوی برای کودکان 12 ماه به بالاست از این سن به بعد دیگر مصرف شیر مادر یا شیر خشک به تنهایی قادر به تأمین مقدار انرژی مورد نیاز بدن آن ها برای رشد طبیعی نخواهد بود.، برای تعیین زمان شروع این محصول با پزشک متخصص خود مشورت نمایید زیرا نیازهای بدن کودکان با یکدیگر متفاوت است. این سرلاک از  انواع سرلاک برای کودک یک ساله میباشد. سرلاک اولین مکمل غذایی کودکان بسیار مناسب می باشد. پس از شروع تغذیه با مکمل غذایی و تکمیلی، باید تغذیه با شیر مادر در کودکان تا آخرین روزها و زمان ممکن ادامه یابد و زود قطع نشود. به خاطر داشته باشید،وقتی علائم سیری کودک مثل روی برگرداندن را مشاهده کردید از غذا دادن بیش از اندازه به کودک حتما خودداری نمایید.

 

نحوه تغذیه با انواع سرلاک کودک

  1. در ابتدا با روزی ۱ تا ۲ قاشق چایخوری دادن سرلاک به نوزاد تغذیه کمکی را آغاز کنید.
  2. اگر تمایل نوزاد را مشاهده کردید، به ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری در روز هم میتوانید برساند.
  3. انواع سرلاک برای کودکان را با ترکیب کردن شیر مادر یا شیر خشک به کودک بدهید.
  4. بهتر است از سرلاک صبح زود استفاده کنید که کودک گرسنه است.
  5. زمان مناسب دیگر شب و قبل از خواب کودک است.
  6. اگر کودک غذا را از دهان بیرون ریخت و یا از خوردن آن امتناع کرد، دلسرد نشوید زیرا خوردن غذای جامد برای کودکتان اتفاقی جدید است و او به زمان احتیاج دارد تا غذا خوردن با این روش را یاد بگیرد.
  7. هرگز کودک را مجبور به خوردن سرلاک نکنید. اگر تمایلی به خوردن آن را نداشت، صبر کنید و مدتی بعد، دوباره امتحان کنید.
  8. با آغاز تغذیه کودک در سنین مختلف با غذای جامد، دنیایی از مزه و طعم‌های مختلف به روی او گشوده می‌شود. با آرامش و صبر در این تجربه با او همراه شوید.

 

نکات مهم تغذیه با انواع سرلاک کودک

  • با تجویز و اجازه پزشک شروع به تغذیه نوزاد با غذای جامد و سرلاک کنید. برخی پزشکان ۴ ماهگی و پزشکان دیگر دیگر پایان 6 ماهگی را بهترین زمان آغاز غذای جامد و سرلاک می‌دانند.
  • از زمان آغاز تغذیه با غذای کمکی نوزاد، فرآیندی سرشار از صبر ، سعی و خطا روبرو خواهید شد. نه تنها در روش تغذیه کودک بلکه در واکنش نشان دادن بدن کودک به غذا و طعم جدید.
  • به یاد داشته باشید ابتدا با سرلاک‌های تک غله‌ای و ساده تغذیه را شروع کنید. بعد به سراغ سرلاک‌های چند غله و حاوی تکه میوه بروید.
  • بعد از خوردن یک غذای جدید توسط کودک، سه روز صبر کنید و واکنش‌های بدن کودک را زیر نظر بگیرید. بعد از اطمینان غذای جدید دیگری به او بدهید.
  • مراقب نشانه‌های حساسیت و آلرژی باشید. مانند : التهابات پوستی، جوش‌های ریز، اسهال و استفراغ ، مشکلات گوارشی و تنفسی از نشانه‌های آلرژی به غذاست. با مشاهده این علایم به دکتر کودکتان مراجعه کنید و در صورت خطرناک بودن وضعیت نوزاد، سریعا اورژانس را خبر کنید.
  • در میان پزشکان پیرامون گلوتن موجود در سرلاک گندم و آلرژی زا یا حساسیت زا بودن آن، اختلاف نظر وجود دارد. برخی تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اگر نوزاد زیر 6 ماهگی از گندم یا محصولاتی که گندم دارد مصرف کند، احتمال آلرژی او نسبت به گلوتن موجود در کندم، بسیار کاهش می‌یابد.
  • مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده سرلاک ۱۰۰% ارگانیک بوده و هیچ ماده دستکاری ژنتیکی شده در تولید آن وجود ندارد.
  • بهتر است مصرف سرلاک برنج را برای نوزاد کم (یک تا دو وعده در روز) استفاده کنید. وجود میزان بالای آرسنیک موجود در برنج، می‌تواند موجب مشکلات پوستی در نوزاد شود. 
  • بخاطر داشته باشید استفاده از غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده، برتری دارد. غلات کامل دارای مقادیر فیبر بالا و ویتامین‌ها و املاح بیشتری نسبت به غلات تصفیه شده هستند.

موارد مصرف انواع سرلاک کودک

  • غذای کمکی و مکمل تغذیه کودک
  • تقویت سیستم ایمنی و گوارش کودک
  • کمک به رشد، تکامل مغز، رشد استخوان ها و قوای شناختی و حس های کودک

 

چرا زودتر از 4 ماهگی نمی توانم به نوزاد سرلاک بدهم؟

  1. 3 تا 4 ماهگی مرحله مهم رشد طبیعی بدن نوزاد است و به دلایل بسیار نباید غذاهای سفت تر و جامد را برای نوزاد آغاز کرد.
  2. خطر نادرست بلعیدن نوزاد وجود دارد، زیرا ممکن است سیستم گوارش و جذب مواد غذایی نوزاد هنوز به تکامل نرسیده باشد.
  3. غذاهای سفت و جامد مانند سرلاک ممکن است به دلیل طعم خوب آن جایگزین شیر مادر و یا شیرخشک شود و دیگر تمایلی به تغذیه از شیرمادر و یا شیرخشک نخواهد داشت. یا حتی ممکن است در مدفوع نوزاد تغییری ایجاد شود.
  4. ممکن است نوزاد در خطر آلرژی غذایی، عفونت و یا عدم تحمل لاکتوز باشد زیرا سیستم ایمنی بدن او بطور کامل تکامل نیافته است

 

چرا بهتر است سرلاک را بعد از شش ماهگی به نوزاد خود بدهم؟

معمولا توصیه می شود که شروع کردن به تغذیه نوزاد با غذای جامد کمکی مانند سرلاک بعد از 6 ماهگی دیرتر نشود، زیرا:

چون شیر مادر در این مرحله به تنهایی جوابگوی همه نیاز های بدن کودک نیست و باید غذاهای کمکی آغاز شود که یکی از بهترین غذاهای کمکی و جامد می تواند انواع سرلاک کودک باشد. حتی ممکن است دیرتر تغذیه کردن کودک با غذای کمکی اثر بدی بر روی رشد و تکاملش داشته باشد. نوزاد ممکن است با کمبود موادی همچون روی و آهن و ویتامینها روبرو شود و مهارت های لازمی همچون جویدن، قورت دادن و یا بلع را یاد نگیرد.

 

شرایط نگهداری و قیمت سرلاک

طبق دستور پشت ظرف عمل شود .در جای خشک و خنک نگهداری نمایید.

قیمت سرلاک :بدلیل خیلی از عوامل دچار تغیرات زیادی میشود. بسته به وزن و برند تولیدی متغیر است.قیمت سرلاک خارجی هم که میدانید با نوسانات دلار بسیار متغیر است.

روش مصرف سرلاکآب آشامیدنی را به مدت 5 دقیقه جوشانده و بگذارید خوب خنک شود. 150 میلی لیتر آب ولرم را اندازه بگیرید و در ظرف کودک بریزید. 50 گرم یا 9 قاشق غذاخوری از انواع سرلاک کودک را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم زده تا به صورت یکنواخت درآید و سپس با یک قاشق تکیز به کودک بخورانید.

نکته: قبل از تهیه به دقت دست ها و ظرف غذای کودک را بشویید.

 

مطالعه بیشتر:

1- مناسبترین سن برای شروع تغذیه تکمیلی نوزاد

2- باید ها و نباید های تغذیه در شیردهی پستانی

3- شیر مادر یا شیر خشک

 

منبع: نی نی +