The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

علت ترک خوردن لب نوزاد و آیا ترک خوردن لب نگران کننده است؟

در کودکان نوپا و به ویژه نوزادان خشک شدن لب ها می تواند موجب نگرانی باشد. ترک خوردن لب نوزاد چنانچه به مدت طولانی نادیده گرفته شود می تواند به ترک خوردگی عمیق، شکاف لب ها و در نهایت زخم شدن آنها منجر شود. تغییر در شرایط جوی با ایجاد تغییراتی در دما و سطح رطوبت همراه است. به دنبال این تغییرات آب و هوایی ممکن است لب های نوزاد خشک شده و این خشکی به تدریج منجر به ترک خوردگی و شکاف لب ها شود. 

آیا ترک خوردگی لب های نوزاد نگران کننده است؟

یکی از دلایل ترک خوردن لب نوزاد عادت آنها به مکیدن مداوم لب ها است. با این حال ترک خوردگی لب ها می تواند ناشی از دلیل مهم دیگری مانند دهیدراسیون یا کمبود آب بدن باشد. همچنین تغییرات گسترده آب و هوایی، قرار گرفتن نوزاد در معرض باد و تنفس از طریق دهان نیز از جمله دلایل دیگری هستند که می توانند باعث خشک شدن و ترک خوردگی لب های نوزاد شوند.

دلیل ترک خوردن لب نوزادان چیست؟

خشکی لب ها می تواند به دلایل بسیار گسترده ای از جمله عادات شخصی تا شرایط محیطی رخ دهد. در ادامه به برخی از مهمترین این دلایل اشاره می شود:

1- کم آبی بدن

اولین عامل کم آبی بدن نوزاد را می توان ناشی از تغییرات آب و هوایی دانست: به این ترتیب که آب و هوای خشک باعث از میان رفتن رطوبت پوست نوزاد و آب و هوای گرم و مرطوب باعث عرق کردن زیاد او می شود. همچنین عامل مهم دیگر آن است که برخی از نوزادان قادر به گرفتن سینه مادر و دریافت شیر کافی نمی باشند که این مساله نیز کم آب شدن بدن و در نتیجه خشکی لب های نوزاد را به دنبال دارد. برخی از مهمترین علائم کم آب شدن بدن نوزاد عبارتند از:

• گود رفتن چشم ها

• گریه های بدون اشک

• سرد و کبود شدن دست و پا

• افزایش ضربان قلب

• فرورفتگی نقطه نرم روی جمجمه نوزاد

2- کمبودهای تغذیه ای

عدم برخورداری از تغذیه مناسب یکی دیگر از دلایل خشک شدن لب های نوزاد به شمار می رود. در صورت نرسیدن مواد مغذی لازم به بدن نوزاد لب های او قادر به حفظ رطوبت کافی نخواهند بود. این مساله با تضعیف سیستم ایمنی بدن غالبا تشدید خشکی و ترک لب های نوزاد را به دنبال خواهد داشت.

3- واکنش های آلرژیک

پوست نوزاد ممکن است نسبت به لوسیون، کرم و حتی پارچه ای که به عنوان ملافه بر روی او کشیده می شود حساسیت نشان دهد. بنابراین چنانچه مادر از رژ لب خاصی استفاده کرده و به دفعات نوزاد خود را ببوسد ممکن است باعث ایجاد حساسیت در او شود.

4- تنفس از طریق دهان

تنفس از طریق دهان باعث می شود که هوا دائما در اطراف لب ها جریان داشته باشد. این هوا همواره رطوبت موجود در مسیر خود را جذب می کند. مسدود شدن راه تنفس بینی به دلایلی از جمله ابتلا به بیماری اغلب باعث تنفس دهانی در نوزادان می شود که این امر نیز به نوبه خود ترک خوردن لب ها و ایجاد درد و ناراحتی درآنها را به دنبال دارد.

5- تغییرات آب و هوایی

از آنجایی که پوست نوزاد به خصوص در آغازین روزهای پس از تولد به تغییرات آب و هوایی عادت ندارد بنابراین دمای محیطی که نوزاد در آن نگهداری می شود باید کاملا ایمن و مناسب باشد. گرمای تابستان، سرمای زمستان و قرار گرفتن در معرض وزش باد شدید می تواند باعث از میان رفتن رطوبت بدن و در نتیجه خشک شدن لب های نوزاد شود.

6- مکیدن یا لیس زدن لب ها

تمایل به مکیدن به خصوص در اولین هفته های پس از تولد در نوزادان بسیار شایع است. این امر باعث می شود نوزاد با بیرون آوردن زبان دائما لب های خود را لیس زده و یا آنها را بمکد. در نتیجه بزاق دهان به تدریج از روی لب ها تبخیر شده و باعث خشک شدن آنها می شود. در نهایت تکرار این چرخه ظهور ترک هایی بر روی لب های نوزاد را به دنبال دارد.

آیا شیردهی پستانی می تواند باعث ترک خوردن لب های نوزاد شود؟

یک نوزاد بیشترین زمان خود را در حال تغذیه از شیر مادر سپری می کند و در ظاهر به نظر می رسد که این مساله با ترک خوردن لب های نوزاد ارتباط داشته باشد. ولی واقعیت امر آن است که شیردهی پستانی نمی تواند عامل ترک خوردن لب های نوزاد باشد. برعکس شیر مادر در رفع خشکی لب ها بسیار موثر است. بنابراین چنانچه نوزاد پستان مادر را به درستی به دهان گرفته و در طول روز شیر کافی بنوشد احتمال خشکی و ترک لب ها کاهش خواهد یافت.

علائم خشکی و ترک خوردن لب نوزاد چیست؟

مهمترین این علائم عبارتند از:

• کاهش رطوبت طبیعی لب ها و خشک شدن آنها

• ظاهر شدن ترک های کم و بیش عمیق بر روی لب ها

• تیرگی پوست اطراف دهان و لب ها

• دردناک و قرمز شدن لب ها

• وجود خونریزی در ناحیه ترک ها

 

بیشتر بدانید:

1- 8 دلیل اصلی بیرون آوردن زبان در نوزادان

2- آبریزش دهان نوزاد چهار ماهه، علل شایع و راهکارهای درمانی

3- پرسش های مهم مادران درباره نوزاد!

4- نحوه مراقبت از پوست نوزاد

منبع: parenting.firstcry