The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

کیست کورپوس لوتئوم و راه درمان کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

کورپوس لوتئوم یا همان جسم زرد ساختاری است که بعد از اتمام تخمک گذاری از باقی مانده سلول های فولیکولی در بافت تخمدان تشکیل می شود و تا مدت چند روز هورمون های استروژن و نیز پروژسترون را ترشح می کند. در برخی مواقع این ساختار به کیست تبدیل می شود که به آن کیست کورپوس لوتئوم می گوییم. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که این کیست چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را تشخیص داد.

آیا کیست کورپوس لوتئوم خطرناک است؟

با وجود این‌که کیست‌های جسم زرد معمولا بدون درد و بی‌ضرر است، برخی بانوان نشانه‌های خاصی را تجربه می‌کنند نشانه‌های کیست کورپوس لوتئوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد لگن

برخی بانوان مبتلا به کیست کورپوس لوتئوم، دردهای متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند. درد ممکن است از لحاظ کیفیت متغیر باشد و از دردی مبهم تا شدید تغییر کند.

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کیست، درد در هنگام ارتباط جنسی است. درد ممکن است به صورت مبهم، شدید یا به صورت درد پس از رابطه جنسی باشد.برخی از بانوان ممکن است درد را به شکل کمردرد، گرفتگی پاها، یا حساسیت به لمس پستان‌ها تجربه کنند.

نفخ

نفخ یا احساس سنگینی شکم می‌تواند نشانه کیست کورپوس لوتئوم باشد. نفخ شکم ممکن است در طول چرخه بانوان به وجود آید.

افزایش وزن

افزایش غیرطبیعی وزن ممکن است نشان‌دهنده به وجود آمدن کیست کورپوس لوتئوم باشد.

قاعدگی دردناک و سنگین

در صورت ابتلا به کیست کورپوس لوتئوم، ممکن است دوره‌های قاعدگی را تجربه کنید که همراه با خونریزی‌های شدید، گرفتگی‌های دردناک و نفخ‌های غیرمعمول باشد.

مشکلات اجابت مزاج

کیست‌های جسم زرد ممکن است همراه با تکرر ادرار، اشکال در عملکرد روده‌ها یا مشکل در ادرار و مدفوع کردن باشد.

خونریزی‌های غیرطبیعی

خونریزی‌های غیرطبیعی واژن (از لکه‌بینی تا خونریزی شدید)، ممکن است نشان‌دهنده کیست کورپوس لوتئوم باشد.

دلایل به وجود آمدن کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

دلایل بسیاری برای به وجود آمدن کیست‌های جسم زرد وجود دارد، آن‌ها اغلب از فولیکول‌های آزادشده پس از تخمک‌گذاری به وجود می‌آیند. اما دلایل مشخص دیگری مانند موارد زیر در تشکیل این کیست‌ها نقش دارد:

عدم تعادل هورمونی

در صورتی‌که دچار عدم تعادل هورمونی باشید، احتمال بیشتری در ابتلا به کیست کورپوس لوتئوم وجود خواهد داشت. این ممکن است به دلیل درمان‌های ناباروری یا مشکلات اساسی دیگر باشد.

بارداری

گاهی اوقات بانوی باردار، کیست کورپوس لوتئومی را که در آخرین تخمک‌گذاری به‌وجود آمده، در طول دوران بارداری حفظ می‌کند. اغلب در دوران بارداری یا پس از آن کیست به خودی‌خود از بین می‌رود، اما باید در تمام مدت تحت کنترل باشد.

آندومتریوز

آندومتریوز بیماری است که در آن سلول‌های آندومتر که به‌طور معمول در رحم قرار دارند، خارج از دیواره‌های رحم رشد می‌کنند. این بافت گاهی به تخمدان متصل شده و رشد کرده یا ایجاد کیست می‌کند. این امر باعث می‌شود بانوان مبتلا به آندومتریوز بیشتر دچار کیست‌های جسم زرد شوند.

عفونت لگن

در صورتی‌که عفونت لگن به تخمدان‌ها برسد، می‌تواند باعث ایجاد کیست کورپوس لوتئوم شود.

کیست‌های قبلی

بانوانی که در گذشته تجربه کیست‌های جسم زرد داشته‌اند، احتمال بیش‌تری دارد که به طور مرتب به این مشکل دچار شوند.

در مورد کیست‌های جسم زرد، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در رابطه با کیست‌های جسم زرد، لازم است هر زمان که دچار نشانه‌های دردناک شدید به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های زیر باید به دنبال درمان فوری باشید:

• شروع درد شدید و ناگهانی

• استفراغ

• گیجی

• از دست دادن هوشیاری

• تب

این علائم ممکن است نشانه پارگی کیست یا پیچ‌خوردگی تخمدان باشد که در صورت عدم درمان، ممکن است خطر مرگ داشته باشد.

تشخیص کیست کورپوس لوتئوم چگونه انجام می شود؟

کیست‌های جسم زرد هنگام تست لگن قابل مشاهده است. بسته به کیفیت کیست، پزشک آزمایش‌ها و درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهد. تست‌های بالقوه عبارتند از:

• تست بارداری

• سونوگرافی لگن

• جراحی لاپاروسکوپی

درمان کیست کورپوس لوتئوم

بسته به مرحله‌ای که کیست در آن قرار دارد، پزشک ممکن است درمان‌های زیر را پیشنهاد دهد:

• ویزیت‌های منظم برای کنترل پیشرفت کیست‌‌

• قرص‌های ضدبارداری هورمونی برای کاهش خطر رشد کیست‌های تخمدان

• عمل جراحی برای برداشتن کیست‌ها، جراحی ممکن است باز و یا به صورت لاپاراسکوپی باشد

مطالعه بیشتر: 

آیا هر ماه احتمال بارداری و تخمک گذاری وجود دارد؟

فاز لوتئال سیکل قاعدگی چند روز است و کی شروع می شود

کیست جسم زرد تخمدان در بارداری چیست و آیا مشکل ساز خواهد شد؟

آیا تزریق هورمون HCG در دوران بارداری از سقط جنین جلوگیری می کند؟

?پرسش و پاسخ های کیست کورپوس لوتئوم

آیا کیست کورپوس لوتئوم خطرناک است؟

با وجود این‌که کیست‌های جسم زرد معمولا بدون درد و بی‌ضرر است، برخی بانوان نشانه‌های خاصی از جمله دردهای لگنی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل باید تحت نظر باشند.

آیا کیست کورپوس لوتئوم می تواند سبب درد در هنگام رابطه جنسی شود؟

بله. یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کیست، درد در هنگام ارتباط جنسی است. درد ممکن است به صورت مبهم، شدید یا به صورت درد پس از رابطه جنسی باشد.برخی از بانوان ممکن است درد را به شکل کمردرد، گرفتگی پاها، یا حساسیت به لمس پستان‌ها تجربه کنند.

دلیل به وجود آمدن کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

در صورتی‌که دچار عدم تعادل هورمونی باشید، احتمال بیشتری در ابتلا به کیست کورپوس لوتئوم وجود خواهد داشت. این ممکن است به دلیل درمان‌های ناباروری یا مشکلات اساسی دیگر باشد.

در مورد کیست‌های جسم زرد، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های زیر باید به دنبال درمان فوری باشید: شروع درد شدید و ناگهانی. استفراغ. گیجی. از دست دادن هوشیاری. تب. این علائم ممکن است نشانه پارگی کیست یا پیچ‌خوردگی تخمدان باشد که در صورت عدم درمان، ممکن است خطر مرگ داشته باشد.

منبع: medicinenet