The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

واکسن کرونا در بارداری و چرا تزریق واکسن کرونا مهم است؟

بیماری کرونا که در اثر آلودگی به ویروس کووید 19، ایجاد می شود، بیماری است که با وجود نوظهور بودن، در حال حاضر کمتر کسی پیدا می شود که نام آن را نشنیده باشد و یا از ابتلا به آن ترس و وحشت نداشته باشد. با وجود آمار ابتلا و مرگ و میر بالا، خوشبختانه به لطف تولید واکسن های متعدد، می توان به کنترل این بیماری امیدوار بود. ما در این مقاله به جدیدترین اطلاعات در رابطه با تزریق واکسن کرونا در بارداری پرداخته ایم، تا راهنمایی برای شما و به ویژه مادران باردار باشد.

 چرا تزریق واکسن کرونا در بارداری مهم است؟

اگرچه خطر کلی بیماری کووید 19 در زنان باردار و فرزندان آن ها پایین است، اما زنان باردار در مقایسه با افراد غیرباردار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فرم شدید عفونت ناشی از کرونا هستند. برخی از این زنان در اواخر بارداری ممکن است به طور جدی بدحال شوند و نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند. به علاوه زنان باردار مبتلا به کووید 19 ، بیشتر از زنان هم سن و سال خود که باردار نیستند، تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته و در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس (زایمان قبل از 37 هفته)، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)، سزارین اورژانسی، مرده زایی و یا مرگ قرار دارند.

به همین دلیل تزریق واکسن کرونا در بارداری مهم است، تا سلامت مادر و جنین درون رحم او حفظ شده و در نهایت هر دو آن ها به سلامت و بدون عارضه این دوران را پشت سر بگذارند.

تزریق واکسن کرونا در بارداری چه تاثیری روی جنین دارد؟

شواهد در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا در دوران بارداری در حال افزایش است و خوشبختانه، تاکنون در مطالعات انجام شده هیچ شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب تزریق واکسن در بارداری بر روی جنین وجود به دست نیامده است. به علاوه واکسن های کرونا، در واقع حاوی مواد نیستند که بتوانند برای جنین در حال رشد، آسیب رسان باشند.

به بیان ساده تر، داده های موجود در حال حاضر نشان می دهند که تا تحقیقات بیشتری انجام نشود، نمی توان به طور قطعی گفت که این واکسن ها در بارداری 100 درصد بی خطر هستند، اما در عین حال نیز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این واکسن ها آسیب رسان و خطرناک هستند. بنابراین می توان گفت که مزایای تزریق واکسن کرونا در بارداری، بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است و در شرایط کنونی باید تمام افراد واکسینه شوند.

پروتکل وزارت بهداشت ایران درمورد واکسن کرونا در بارداری

بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت ایران، تزریق واکسن کرونا در بارداری، باید بعد از هفته 12 بارداری انجام شود. در حال حاضر در پروتکل ارائه شده توسط وزارت بهداشت، مادران واجد شرایط تزریق واکسن کرونا در بارداری، شامل این افراد هستند:

- مادران باردار با سن 35 سال و بالاتر،

- مادران باردار شاغل در مراکز بهداشت و درمان (در تمام گروه های سنی)،

- مادران بارداری که همسران آن ها در بخش های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند،

- مادران باردار شاغل در گروه های شغلی اولویت دریافت واکسن مطابق با سند ملی و دستورالعمل واکسیناسیون کشوری (در تمام گروه های سنی)،

- مادران باردار دارای نمایه توده بدنی (BMI) برابر با 35 و بالاتر،

- مادران باردار مبتلا به بیماری های زمینه ای از جمله دیابت، قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری های مزمن کلیه، کم خونی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی، آسم و مادران باردار مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (ایمونوساپرسیو)،

- مادران باردار با بارداری دو قلویی و چند قلویی،

- و مادران بارداری که با روش لقاح آزمایشگاهی یا همان آی وی اف (IVF)، باردار شده اند.

توجه داشته باشید که مادران باردار واجد این شرایط که سن بارداری آن ها 28 هفته و بیشتر است، در اولویت تزریق قرار دارند.

اگر جزو دسته های ذکر شده در بالا نیستید، نگران نباشید و با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است به زودی امکان تزریق واکسن برایتان میسر شود. البته باید بدانید که تزریق واکسن کرونا، در حال حاضر برای مادران زیر 18 سال، مجاز نیست.

برای تزریق واکسن کرونا در بارداری چجوری ثبت نام کنم؟

اگر جزو دسته مادران واجد شرایط تزریق واکسن کرونا در بارداری هستید، به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا خانه بهداشت یا خانه سلامت مراجعه کنید؛ تا معرفی نامه جهت تزریق واکسن برایتان صادر شود.

اگر در این مراکز پرونده ندارید و تحت نظر پزشکان بخش خصوصی هستید، نگران نباشید، با مراجعه به مراکز یاد شده و ثبت اطلاعات شما در سامانه سیب، مجوز لازم برای دریافت واکسن برای شما نیز صادر خواهد شد.

برای تزریق واکسن کرونا در بارداری به کجا باید مراجعه کنیم؟

لازم است بدانید که واکسیناسیون مادران باردار، در مراکز واکسیناسیون همگانی انجام نمی شود، زیرا این مراکز بسیار شلوغ بوده و برای افراد باردار مناسب نیستند. بنابراین به صورت جدی از مراجعه به چنین مراکزی خودداری کنید.

همانطور که در بالاتر اشاره شد، برای تزریق واکسن کرونا در بارداری به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا خانه بهداشت یا خانه سلامت محل سکونت خود مراجعه کنید تا زمان و محل تزریق واکسن کرونا را تعیین کرده و شما را به مراکز منتخب واکسیناسیون مادران باردار معرفی کنند. همچنین می توانید از سامانه 4030 وزارت بهداشت، برای کسب اطلاعات بیشتر کمک بگیرید.

تزریق واکسن کرونا در بارداری در کدام هفته ایمن است؟

تزریق واکسن کرونا از هفته 12 بارداری به بعد ایمن و بی خطر است و بهتر است قبل از این بازه زمانی واکسیناسیون صورت نگیرد.

اگرچه تاکنون در مطالعات، هیچ عارضه جدی در اثر تزریق واکسن کرونا در 12 هفته ابتدایی بارداری گزارش نشده است، اما به دلیل اینکه در این هفته ها اندام ها و بخش های مختلف بدن جنین در حال شکل گیری هستند، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و واکسیناسیون را به تاخیر انداخت. به علاوه توصیه بر این است که هرچه سریع تر تزریق واکسن کرونا در بارداری انجام شده و واکسیناسیون مادران تا قبل از هفته 28 بارداری کامل شود، زیرا ابتلا به کرونا در سه ماهه سوم بارداری، بسیار جدی تر بوده و احتمال بروز پیامدهای ناگوار در این زمان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

آیا انواع مختلف واکسن کرونا در بارداری فرقی می کند؟

بر اساس داده های موجود، در حال حاضر واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، سینوفارم و آسترازنکا برای تزریق در بارداری تایید شده اند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. البته با توجه به عارضه نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن های آسترازنکا و جانسون اند جانسون، این دو واکسن برای تزریق در بارداری در اولویت قرار ندارند.

بارداری، چه نوع واکسنی در ایران می توانم بزنم؟ بهترین واکسن کرونا برای مادران باردار کدام است؟

در حال حاضر تنها واکسن تایید شده برای مادران باردار در ایران، واکسن چینی سینوفارم است که بر اساس ویروس غیرفعال شده تولید شده است و بهترین واکسن کرونا نیز اولین واکسن تایید شده در بارداری است که در دسترس شما قرار دارد. بهتر است منتظر واکسن های دیگر نباشید و تزریق را انجام دهید تا احتمال ابتلا به بیماری به حداقل برسد.

اگر واکسن کرونا در بارداری نزنم، چی میشه؟

چه باردار باشید و چه غیرباردار، اگر از زدن واکسن کرونا خودداری کنید، در معرض خطر ابتلا به کرونا خواهید بود و ممکن است به عوارض جدی ناشی از بیماری دچار شوید. این مساله به خصوص در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخودار است، زیرا نه تنها پای سلامت شما در میان است، بلکه سلامت جنین نیز ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد.

اما اگر در بارداری واکسن کرونا را تزریق کنید، احتمال بیمار شدن و مرگ و میر بسیار کم شده و صرفا ممکن است برخی عوارض جانبی را تجربه کنید که قابل تحمل هستند و مشکلی برای شما یا جنین ایجاد نمی کنند. این عوارض جانبی بسته به نوع واکسن تزریق شده، متفاوت هستند، اما رایج ترین مواردی که ممکن است تجربه شوند، عبارت هستند از:

- تب خفیف،

- لرز،

- خواب آلودگی یا بی خوابی،

- و درد در محل تزریق،

این عوارض به مرور برطرف می شوند. اما اگر پس از تزریق واکسن، حال عمومی تان بسیار بد شد و یا عوارض یاد شده بیش از 3 روز تداوم پیدا کردند، حتما به یک مرکز درمانی جهت بررسی شرایط مراجعه کنید.

آیا بعد از واکسن کرونا در بارداری بازم ممکنه کرونا بگیرم؟

بله! هیچ واکسنی در حال حاضر نمی تواند به طور صد در صد از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند. واکسن ها، احتمال ابتلا به بیماری را کاهش داده و مانع از شدید شدن بیماری و مرگ خواهند شد.

آیا بعد از تزریق واکسن کرونا در بارداری، بازم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنم؟

به طور قطع بله! برای ایجاد ایمنی لازم در برابر بیماری، لازم هست تا 3 هفته از تزریق دو دوز واکسن بگذرد. بنابراین در طی این مدت باید پروتکل های بهداشتی را با شدت گذشته رعایت کنید و البته با توجه به ظهور جهش های جدید و با در نظر گرفتن اینکه بخش زیادی از جامعه واکسینه نشده اند، حتی بعد از گذشت 3 هفته از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، باز هم باید پروتکل های بهداشتی را مانند گذشته رعایت کنید.

نمیدونستم باردارم و واکسن کرونا زدم، مشکلی پیش میاد؟

خیر. نگران نباشید هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی شود. اما اگر بلافاصله بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا باردار شدید، برای تزریق دوز دوم می توانید با پزشک خود مشورت کرده و تزریق دوز دوم را بلافاصله بعد از 28 روز از دوز اول انجام داده و یا آن را به بعد از هفته 12 بارداری موکول کنید. بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، هر دو راهکار درست هستند، اما اگر فاصله بین دوز اول و دوم واکسن کرونا در بارداری بیشتر از 4 هفته باشد، بهتر است دوز دوم در اولین فرصت ممکن تزریق شده و بیش از این به تاخیر نیافتد.

مطالعه بیشتر:

اقدام به بارداری در دوران کرونا، آیا کار درستی است؟

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی آیا بی خطر است؟

چه واکسن هایی می توانند بر بارداری شما تاثیر بگذارند؟

واکسن کرونا در شیردهی و تاثیر واکسن کرونا بر نوزاد چیست؟

?پرسش و پاسخ های واکسن کرونا در بارداری

تزریق واکسن کرونا در بارداری چه تاثیری روی جنین دارد؟

شواهد در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا در دوران بارداری در حال افزایش است و خوشبختانه، تاکنون در مطالعات انجام شده هیچ شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب تزریق واکسن در بارداری بر روی جنین وجود به دست نیامده است. به علاوه واکسن های کرونا، در واقع حاوی مواد نیستند که بتوانند برای جنین در حال رشد، آسیب رسان باشند.

برای تزریق واکسن کرونا در بارداری به کجا باید مراجعه کنیم؟

همانطور که در بالاتر اشاره شد، برای تزریق واکسن کرونا در بارداری به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا خانه بهداشت یا خانه سلامت محل سکونت خود مراجعه کنید تا زمان و محل تزریق واکسن کرونا را تعیین کرده و شما را به مراکز منتخب واکسیناسیون مادران باردار معرفی کنند. همچنین می توانید از سامانه 4030 وزارت بهداشت، برای کسب اطلاعات بیشتر کمک بگیرید.

تزریق واکسن کرونا در بارداری در کدام هفته ایمن است؟

تزریق واکسن کرونا از هفته 12 بارداری به بعد ایمن و بی خطر است و بهتر است قبل از این بازه زمانی واکسیناسیون صورت نگیرد.

آیا انواع مختلف واکسن کرونا در بارداری فرقی می کند؟

بر اساس داده های موجود، در حال حاضر واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، سینوفارم و آسترازنکا برای تزریق در بارداری تایید شده اند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.