The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سندرم پس از قاعدگی چیست و آیا این عنوان دیگری برای PMS نیست؟

هنوز تحقیقات زیادی در مورد مبحث قاعدگی وجود دارد. سندرم پس از قاعدگی یکی از این موارد است. با وجود این که اغلب افراد در مورد سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و به عبارتی علائم ناخوشآیندی که یک هفته پیش از قاعدگی ایجاد می شود آگاهی دارند، در مقابل، روزهای پس از قاعدگی نیز وجود دارد که بسیاری را متعجب می کند. اگر تا به حال در مورد سندرم پس از قاعدگی نشنیده اید یا اگر می خواهید در مورد این موضوع بیش تر بدانید، مقاله زیر را بخوانید تا از این شرایط که کمتر شناخته شده است آگاه شوید.

سندرم پس از قاعدگی چیست؟

سندرم پس از قاعدگی عبارتی است که برای توصیف علائمی به کار می رود که پس از پایان قاعدگی رخ می دهد. این عارضه ممکن است از علائم فیزیکی مانند سردرد تا علائم روانی مانند اضطراب متغیر باشد.

آیا این عنوان دیگری برای PMS نیست؟

خیر. گرچه سندرم پس از قاعدگی دارای علائمی مشابه به سندرم قبل از قاعدگی است، اما این علائم همیشه پس از قاعدگی ظاهر می شود.از طرفی دیگر علائم PMS همیشه قبل از قاعدگی ظاهر می شود. مشکلات پس از قاعدگی دارای نشانه های شدیدتر روانی نسبت به PMS است.

چرا پیش از این در مورد این موضوع نشنیده بودیم؟

بزرگ ترین دلیل این است که سندرم پس از قاعدگی هنوز در علم پزشکی شناخته نشده است. در حقیقت هیچ اصطلاح پزشکی واقعی برای علائم سندرم پس از قاعدگی وجود ندارد و تحقیقات لازم در مورد آن انجام نشده است.

واژه سندرم پس از قاعدگی برای سهولت افراد در توصیف علائم خود در مورد این عارضه به کار رفته است و تا حدود زیادی بر پایه روایت افراد است. این به آن معنا نیست که این عارضه وجود ندارد، بلکه تحقیقات علمی کافی در مورد آن انجام نشده است.

علت به وجود آمدن سندرم پس از قاعدگی چیست؟

ممکن است عدم تعادل هورمونی دلیل ایجاد این علائم باشد. (همین موضوع باعث ایجاد علائم پیش از قاعدگی در برخی افراد می شود). دکتر سوما ماندال، متخصص داخلی و متخصص بهداشت زنان در Summit Medical Group نیوجرسی می گوید: «تصور می شود علت ایجاد این سندرم به دلیل افزایش هورمون های استروژن و تستوسترون باشد».

او معتقد است که این عارضه برعکس PMS است که به دلیل کاهش پروژسترون رخ می دهد. مطالعات بیش تری برای حمایت از این نظریه لازم است.به گفته دکتر ماندال: «این افزایش هورمونی با عدم تخمک گذاری اتفاق می افتد.»

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ایمپلنت ضد بارداری یا مقاومت به انسولین ممکن است این عارضه را تجربه کنند. دکتر ماندال می گوید: «انسولین عامل مهمی است. زیرا می تواند عملکرد هورمون های دیگر مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون را کنترل کند.» 

آیا سندرم پس از قاعدگی به خورد و خوراک ارتباطی دارد؟

بله. به اعتقاد دکتر ماندال رژیم غذایی نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. رژیم غذایی پر از قند به همراه غذاهای فرآوری شده باعث بالا رفتن قند خون می شود و بدن را تحت تنش اکسایشی بیش تری قرار می دهد. این امر به نوبه خود بر هورمون های دیگر بدن تاثیر گذاشته و باعث ناهنجاری های مربوط به چرخه قاعدگی و علائم سندرم پس از قاعدگی می شود.

آیا هر شخصی که دوره قاعدگی دارد آن را تجربه می کند؟

تنها به دلیل این که دوره قاعدگی دارید سندرم پیش یا پس از قاعدگی را تجربه نخواهید کرد. اعتقاد بر این است که علائم پس از قاعدگی کمتر از علائم پیش از قاعدگی شایع است. ۹۰ درصد افراد تجربه علائم پیش از قاعدگی دارند و بنا بر مطالعات اخیر ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد دچار سندرم پیش از قاعدگی هستند. نیکول ژاردیم، مربی سلامت می گوید: «حدود ۱۰ درصد افرادی که به او مراجعه می کنند دارای مشکلات پس از قاعدگی هستند».

علائم سندرم پس از قاعدگی چیست؟

نشانه های سندرم پس از قاعدگی می تواند به دو گروه تقسیم شود: فیزیکی و روانی. علائم روانی بیش تر از علائم فیزیکی گزارش شده است که شامل تغییرات خلقی و اضطراب است و این علائم خود را با تحریک پذیری، خشم یا گریه کردن نشان می دهد. علائم شدیدتر ممکن است شامل احساس افسردگی، اشکال در خوابیدن و تمرکز کردن یا مشکلاتی در هماهنگی باشد.

درد یکی از علائم فیزیکی است که ممکن است در ناحیه شکم، مفاصل، کمر و گردن، یا به صورت سردرد یا حین ارتباط جنسی احساس شود. افراد ممکن است ناراحتی های واژن از جمله خشکی، خارش یا سوزش را تجربه کنند. ممکن است گرفتگی رخ دهد البته گرفتگی که بیش از مدتی طول بکشد می تواند نشانه مشکل زمینه ای مانند آندومتریوز باشد.

سندرم پس از قاعدگی چه مدت طول می کشد؟

به طور معمول علائم پس از قاعدگی چند روز ادامه دارد. در برخی موارد، افراد ممکن است تا دو هفته پس از پایان قاعدگی این علائم را تجربه کنند.

برای رهایی از سندرم پس از قاعدگی چه کاری انجام دهید؟

درمان سندرم پس از قاعدگی می تواند به روش مشابه PMS موثر باشد. سعی کنید استرس روزانه خود را مدیریت کنید، خواب کافی داشته باشید و ورزش منظم انجام دهید. همچنین می توانید با استفاده از روغن های معطر و تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا یا ماساژ مراقبت های روتین خود را انجام دهید.

توصیه ماندال در مورد رژیم غذایی این است که مراقب مصرف نمک و کافئین خود باشید و میوه ها و سبزیجات، ماهی و غلات کامل را به وفور مصرف کنید.مکمل ها نیز بسیار کمک خواهد کرد. به گفته ماندال: «به طور طبیعی میزان آهن پس از قاعدگی کاهش پیدا می کند. حتی کاهش مقدار کمی آهن باعث بدن درد، خستگی، تحریک پذیری و مه مغزی خواهد شد». سطح آهن خود را توسط پزشک بررسی کنید و کمبود آن را با غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز، صدف و حبوبات تامین کنید. مکمل آهن روزانه نیز مفید است.

همچنین دکتر ماندال توصیه می کند برای رفع خستگی و نفخ از ویتامین B کمپلکس و ویتامین Eاستفاده کنید. وی اضافه می کند منیزیم که در مواد غذایی مانند شکلات تلخ، آجیل، دانه ها و آووکادو یافت می شود برای علائم مربوط به خلق و خو مفید است. کمبود منیزیم در افراد زیر ۶۵ سال با افسردگی در ارتباط است. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، مکمل های منیزیم در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر بوده است.

در چه مرحله ای باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر نگران ناهنجاری های قاعدگی خود هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به منظور کمک به پزشک در شناخت تجربه شخصی می توانید فهرستی از نشانه های خود را یادداشت کنید و ببینید که به الگویی از نشانه ها می رسید یا خیر؟ آیا متوجه علائمی مشابه در انتهای قاعدگی خود هستید یا نامنظم هستند؟

همچنین لازم است کارهای روزمره خود را که چقدر می خورید یا می نوشید و اینکه چقدر ورزش می کنید با پزشک در میان بگذارید. به این طریق پزشک شرایط شما را درک کرده و بهترین روش درمانی را برای شما در نظر می گیرد.

آیا درمان های بالینی برای این مورد وجود دارد؟

درحال حاضر درمان مشخصی برای سندرم پس از قاعدگی وجود ندارد. برخی درمان ها برای کاهش علائمی خاص وجود دارد. برای مثال ممکن است درمان رفتار شناختی یا داروهای ضد افسردگی تجویز شود. داروهای ضد بارداری هورمونی که از تخمک گذاری جلوگیری می کند نیز می تواند به کنترل خلق و خو کمک کرده و برخی از دردها را کاهش دهد. پزشک تشخیص خواهد داد که آیا بیماری های زمینه ای مانند PCOS می تواند باعث سندرم پس از قاعدگی شود یا خیر. پزشک بسته به تشخیص خود درمان ها و داروهایی را تجویز خواهد کرد.

چکیده مطالب

با وجود این که سندرم پس از قاعدگی ممکن است ابهام پزشکی باشد، اما نباید از صحبت کردن در مورد آن با پزشک بپرهیزید. با کمک پزشک می توانید راهی برای مدیریت علائم و مقابله با هر نوع تغییر در چرخه قاعدگی خود پیدا کنید.

مطالعه بیشتر:

از کجا بفهمم باردارم یا دارم پریود می شوم؟

نشانه ها و علائم پریود شدن در بانوان چیست؟

امکان حاملگی بعد پریودی در بانوان چقدر است؟

تفاوت علائم پریود و بارداری و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

?پرسش و پاسخ های سندرم پس از قاعدگی

آیا سندرم پس از قاعدگی به خورد و خوراک ارتباطی دارد؟

بله. رژیم غذایی پر از قند به همراه غذاهای فرآوری شده باعث بالا رفتن قند خون می شود و بدن را تحت تنش اکسایشی بیش تری قرار می دهد. این امر به نوبه خود بر هورمون های دیگر بدن تاثیر گذاشته و باعث ناهنجاری های مربوط به چرخه قاعدگی و علائم سندرم پس از قاعدگی می شود.

سندرم پس از قاعدگی چه مدت طول می کشد؟

به طور معمول علائم پس از قاعدگی چند روز ادامه دارد. در برخی موارد، افراد ممکن است تا دو هفته پس از پایان قاعدگی این علائم را تجربه کنند.

برای رهایی از سندرم پس از قاعدگی چه کاری انجام دهید؟

درمان سندرم پس از قاعدگی می تواند به روش مشابه PMS موثر باشد. سعی کنید استرس روزانه خود را مدیریت کنید، خواب کافی داشته باشید و ورزش منظم انجام دهید. همچنین می توانید با استفاده از روغن های معطر و تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا یا ماساژ مراقبت های روتین خود را انجام دهید.

آیا درمان های بالینی برای سندرم پس از قاعدگی وجود دارد؟

درحال حاضر درمان مشخصی برای سندرم پس از قاعدگی وجود ندارد. برخی درمان ها برای کاهش علائمی خاص وجود دارد. برای مثال ممکن است درمان رفتار شناختی یا داروهای ضد افسردگی تجویز شود

منبع: healthline