The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا از دست دادن حس چشایی و بویایی می تواند از علائم کرونا باشد؟

بیماری کووید 19 یا کرونا، یک بیماری تنفسی ناشی از کروناویروس جدید است که می تواند علائم مختلفی داشته باشد. در اغلب موارد، انواع علائم و شدت آن ها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بیماری کرونا، علاوه بر علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس، می ‌تواند انواع دیگری از علائم را نیز در مبتلایان ایجاد کند. یکی از این موارد از دست دادن حس بویایی یا چشایی است. بیایید نگاهی دقیق‌ تر به معضل از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا بیندازیم، از جمله این که چقدر شایع است و این علائم چقدر ممکن است ادامه داشته باشند.

آیا از دست دادن بویایی یا چشایی از علائم اولیه کرونا است؟

این اصلا غیرمعمول نیست که عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بر حس بویایی و چشایی ما تأثیر بگذارند. در واقع بر اساس گزارشات منابع معتبر، تخمین زده می شود که از دست دادن موقت بویایی در بیش از 60 درصد از موارد سرماخوردگی و عفونت های سینوسی رخ می دهد.حس چشایی و بویایی شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در واقع، از دست دادن بویایی می تواند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد. تخمین زده می شود که 95 درصد از مواقعی که حس چشایی از دست می رود، با کاهش حس بویایی همراه است.

از دست دادن حس بویایی می تواند به طور ناگهانی در افراد مبتلا به کرونا رخ دهد و اغلب با از دست دادن چشایی همراه است. همچنین، با آلوده شدن به ویروس کووید 19، این علائم ممکن است بدون آبریزش یا گرفتگی بینی رخ دهند.

این احتمال وجود دارد که از دست دادن حس بویایی یا چشایی از علائم اولیه ابتلا به کرونا باشد. طبق نتایج به دست آمده از مرور هشت مطالعه معتبر و جدید با مجموع 11054 بیمار مبتلا به کرونا، از دست دادن بویایی و چشایی اغلب پیش از سایر علائم کرونا رخ می دهد.

به طور خاص، از دست دادن بویایی همچنین ممکن است نشانگر بالقوه ابتلای خفیف به کرونا باشد. مطالعه‌ ای که توسط یک منبع معتبر در اوایل این همه‌گیری انجام شد، نشان داد که از دست دادن بویایی بیشتر با مراقبت‌های سرپایی مرتبط است، نه پذیرش در بیمارستان و در واقع بیماران کرونایی که حس بویایی خود را از دست می دهند، در واقع بیشتر با فرم خفیف بیماری درگیر خواهند بود.

کرونا چگونه می تواند باعث از دست دادن حس بویایی یا چشایی شما شود؟

هنوز دقیقاً مشخص نیست که کرونا چگونه منجر به از دست دادن حس بویایی و چشایی در مبتلایان می شود، اما برخی نظریه ها در این رابطه مطرح شده است. ویروس کرونا ((SARS-CoV-2، که باعث بیماری کووید 19 می شود، به پروتئینی به نام ACE2 که در سطح سلول های میزبان بالقوه یافت می شود، متصل می شود. ACE2 در سلول های موجود در بینی و دهان شما به وفور وجود دارد.

این امکان وجود دارد که ویروس مستقیماً به سلول های عصبی مرتبط با حواس بویایی و چشایی شما حمله کند. با این حال، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله معتبر Science Advances این ایده را مورد تردید قرار داده است.

محققان نتوانستند پروتئین ACE2 را روی سلول ‌های عصبی که بو ها را تشخیص می ‌دهند، پیدا کنند. در عوض، آن ها ACE2 را بر روی سلول هایی که این سلول های عصبی را احاطه کرده و حمایت می کنند، پیدا کردند. این امکان وجود دارد که عفونت این سلول های اطراف منجر به سطوحی از التهاب یا آسیب شود که بر توانایی بویایی شما تأثیر می گذارد.

تحقیقات زیادی در رابطه با اینکه کرونا چگونه به طور خاص بر حس چشایی تأثیر می گذارد، انجام نشده است. از آنجایی که از دست دادن حس بویایی و از دست دادن چشایی اغلب با هم اتفاق می ‌افتد، در حال حاضر اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به کرونا احتمالاً در نتیجه از دست دادن بویایی، حس چشایی خود را نیز از دست می دهند.

 از دست دادن حس چشایی و بویایی در اثر کرونا چقدر شایع است؟

گزارشات در رابطه با درصد و شیوع دست دادن حس بویایی و چشایی مرتبط با بیماری کرونا، مطالعات مختلف بسیار متفاوت است. مطالعه ‌ای که اخیراً در مایو کلینیک پریسیدینگ منتشر شد، به بررسی این موضوع پرداخت که از دست دادن حس بویایی یا چشایی در مبتلایان به کرونا تا چه حد شایع است. محققان نتایج 24 مطالعه را بررسی کردند که نشان دهنده داده های بیش از 8000 نفر با یک مورد تایید شده از کووید 19 بود. آن ها از شواهد به دست آمده از این مطالعات، به نتایج زیر رسیدند:

• شیوع گزارش شده از دست دادن حس بویایی از 3.2 درصد تا 98.3 درصد متغیر بود. میانگین شیوع از دست دادن بویایی در حدود 41 درصد محاسبه شد.

• شیوع گزارش شده برای از دست دادن حس چشایی بین 5.6 درصد تا 62.7 درصد بود. میانگین شیوع از دست دادن چشایی در حدود 38.2 درصد محاسبه شد.

• سن بالاتر مبتلایان با شیوع کمتر از دست دادن بویایی یا چشایی مرتبط است.

• تفاوتی در شیوع هر یک از علائم در مردان و زنان مشاهده نشد. با این حال، سایر مطالعات معتبر نشان داده اند که از دست دادن حس بویایی یا چشایی در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

چگونه حس بویایی و چشایی خود را آزمایش کنیم؟

آیا نگران این هستید که حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید؟ اگر چنین است، می توانید از وسایل معمولی خانه برای آزمایش این حواس استفاده کنید.

تست بو و طعم

• تست بویایی: چیزی را پیدا کنید که بوی قوی و مشخصی داشته باشد. غذاهایی مانند دانه های قهوه، دارچین یا سیر تازه ممکن است گزینه خوبی برای این تست باشند. همچنین می ‌توانید از اقلام غیرخوراکی مانند پودر بچه یا شمع‌ های معطر استفاده کنید.

• تست چشایی: غذاهایی با ویژگی های طعمی متفاوت را پیدا کنید. برخی از نمونه های خوب شامل مواردی مانند شکلات (شیرین)، مرکبات (ترش)، قهوه (تلخ) و چوب شور (نمک) هستند.

اگر متوجه شدید که در تشخیص رایحه یا طعم اقلام انتخابی خود مشکل دارید، ممکن است حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده باشید.

اگر به طور ناگهانی حس بویایی یا چشایی خود را از دست دهید، می تواند نشانه اولیه ابتلا به کرونا باشد. اگر نگران این هستید که ممکن است به ویروس کرونای جدید مبتلا شده باشید، می ‌توانید با انجام آزمایشات تخصصی در آزمایشگاه از وضعیت خود مطلع شوید.

حس بویایی یا چشایی شما تا چه مدت تحت تأثیر کرونا قرار می گیرد؟

به نظر می رسد از دست دادن حس بویایی یا چشایی به دلیل ابتلا به کرونا، در مقایسه با سایر عفونت های تنفسی فوقانی کمی طولانی تر باشد. به عنوان مثال، از دست دادن این حواس به دلیل سرماخوردگی معمولاً برای 3 تا 7 روز طول می کشد.

اما گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) منتشر شد، طول مدت علائم را در 274 بزرگسالی که علائم خفیف کرونا را داشتند، ارزیابی کرد و نشان داد که میانگین مدت زمان از دست دادن حس بویایی یا چشایی در این افراد در حدود 8 روز بوده است.

این یافته توسط یک مطالعه کوچکتر معتبر اروپایی نیز پشتیبانی می شود. در این مطالعه، از دست دادن حس بویایی و چشایی در مبتلایان کرونا به شدت با یکدیگر مرتبط بودند و به طور متوسط در حدود 8.9 روز برای بهبودی به زمان نیاز داشتند. برای 98 درصد افراد، این علائم در عرض 28 روز از بین رفته بود.

چه علائم دیگری وجود دارند که باید مراقب آن ها باشید؟

علاوه بر از دست دادن حس بویایی یا چشایی، چندین علامت دیگر نیز وجود دارد که باید در رابطه با کرونا مراقب آن ها باشید. برخی از رایج ترین علائم کرونا عبارتند از:

• تب،

• سرفه کردن،

• خستگی،

• تنگی نفس،

• لرز،

• درد بدنی و احساس کوفتگی،

• سردرد،

• گلو درد،

• آبریزش یا گرفتگی بینی،

• علائم گوارشی، مانند اسهال، تهوع، و استفراغ،

اگر فکر می‌ کنید ممکن است به کرونا مبتلا شده‌ باشید، در خانه بمانید و سعی کنید خود را از سایر اعضای خانواده ‌تان جدا کنید.

بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان علائم خود قرار دهید. پزشک شما می ‌تواند در مورد انجام آزمایش و نحوه مراقبت از خود در صورت مثبت بودن آزمایش کووید 19 توصیه های لازم را ارائه دهد.

چه زمانی باید مراقبت های پزشکی را دریافت کرد؟

اغلب موارد خفیف کرونا را می توان در خانه درمان کرد. با این حال، در برخی موارد بیماری می تواند جدی تر شود. این احتمال بیشتر در افراد مسن و در افرادی که از برخی بیماری ‌های زمینه‌ ای رنج می برند، بیشتر است، از جمله بیماری هایی مانند:

• دیابت،

• چاقی،

• بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)،

• بیماری قلبی،

در صورت مشاهده موارد زیر فوراً به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

• مشکل در تنفس،

• احساس درد یا فشار در قفسه سینه که از بین نمی رود،

• به رنگ آبی درآمدن لب ها، صورت یا ناخن های دست،

• گیجی،

• مشکل در بیدار ماندن یا مشکل در بیدار شدن،

چه چیز دیگری می تواند باعث شود تا حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید؟

علاوه بر کرونا، بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارند که می ‌توانند باعث شوند تا شما حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید. این عوامل می توانند شامل موارد زیر باشند:

• سیگار کشیدن،

• ابتلا به سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت های سینوسی،

• آلرژی،

• پولیپ بینی،

• آسیب به سر،

• اختلالات عصبی، از جمله بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، و بیماری آلزایمر،

• مصرف داروها، مانند برخی از انواع داروهای فشار خون، آنتی بیوتیک ها یا آنتی هیستامین ها،

• تغییرات هورمونی به دلیل شرایطی مانند کم کاری تیروئید یا سندرم کوشینگ،

• جراحی هایی که دهان، بینی یا گلو را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند جراحی سینوس یا برداشتن دندان عقل،

• پرتودرمانی برای سرطان های سر یا گردن،

• تومورهای داخل یا اطراف سر و گردن،

• قرار گرفتن در معرض برخی از انواع مواد شیمیایی یا حلال ها،

سخن پایانی

با ابتلا به بیماری کرونا، ممکن است از دست دادن حس بویایی یا چشایی در همان مراحل اولیه رخ دهد. این علائم اغلب با هم ظاهر می شوند، اگرچه می توانند به طور جداگانه نیز رخ دهند. با آلوده شدن به ویروس کرونا، از دست دادن حس چشایی یا بویایی می ‌تواند به طور ناگهانی و زودهنگام و حتی گاهی قبل از بروز سایر علائم کووید 19 رخ دهد. برخلاف سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، از دست دادن بویایی یا چشایی ناشی از کرونا، همیشه با آبریزش یا گرفتگی بینی همراه نیست.

اکثر افرادی که به دلیل کرونا، حس بویایی یا چشایی خود را از دست می دهند، متوجه خواهند شد که این علائم در عرض چند هفته برطرف می شوند.اگرچه کرونا در بیشتر مواقع خفیف است، اما می تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. اگر علائمی مانند مشکل در تنفس، درد قفسه سینه یا گیجی را تجربه می کنید، به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

مطالعه بیشتر:

چگونه ویروس کرونا رادر محیط از بین ببریم؟

تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و زایمان چیست؟

چگونه از کودکان در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

ویروس کرونا، نشانه های فرد مبتلا به ویروس کرونا چیست؟

?پرسش و پاسخ های کرونا

آیا از دست دادن بویایی یا چشایی از علائم اولیه کرونا است؟

از دست دادن حس بویایی می تواند به طور ناگهانی در افراد مبتلا به کرونا رخ دهد و اغلب با از دست دادن چشایی همراه است. همچنین، با آلوده شدن به ویروس کووید – 19، این علائم ممکن است بدون آبریزش یا گرفتگی بینی رخ دهند.

از دست دادن حس چشایی و بویایی در اثر کرونا چقدر شایع است؟

شیوع گزارش شده برای از دست دادن حس چشایی بین 5.6 درصد تا 62.7 درصد بود. میانگین شیوع از دست دادن چشایی در حدود 38.2 درصد محاسبه شد.

چه چیز دیگری می تواند باعث شود تا حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید؟

سیگار کشیدن، ابتلا به سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت های سینوسی، آلرژی، پولیپ بینی، آسیب به سر، اختلالات عصبی، از جمله بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، و بیماری آلزایمر، مصرف داروها، مانند برخی از انواع داروهای فشار خون، آنتی بیوتیک ها یا آنتی هیستامین ها،

از دست دادن حس چشایی و بویایی در اثر کرونا چقدر طول می کشد؟

اکثر افرادی که به دلیل کرونا، حس بویایی یا چشایی خود را از دست می دهند، متوجه خواهند شد که این علائم در عرض چند هفته برطرف می شوند.

منبع: healthline