The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا وجود مخاط در ادرار خطرناک است و علت وجود مخاط چیست؟

رنگ، بو و شفافیت ادرار خبرهای زیادی درباره سلامتی و یا بیماری فرد می دهد. وجود هر چیز اضافی در ادرار مانند خون یا مخاط می تواند هشداری برای بیماری های احتمالی باشد. مخاط در ادرار معمولاً سفید کدر یا مایل به سفید است و ظاهری رقیق، مایع و شفاف دارد. این رنگ ها نشانه ترشحات طبیعی هستند. اما مخاط زرد رنگ در ادرار اغلب نشانه یک بیماری زمینه ای است. وجود مخاط در ادرار غیرعادی نیست اما اگر علائم و تغییرات خاصی مشاهده کردید، باید کمی بیشتر مراقب باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوئیم چرا در ادرار مخاط وجود دارد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

علت وجود مخاط در ادرار چیست؟

وجود مخاط در ادرار دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد که مهمترین آنها شامل:

1- ترشح:

مجرای ادرار و مثانه به طور طبیعی مخاط ایجاد می کنند. مخاط در طول دستگاه ادراری حرکت می کند و میکروب های مهاجم را از بین می برد تا از مشکلات احتمالی از جمله عفونت دستگاه ادراری و کلیه جلوگیری به عمل آید. ممکن است گاهی مقدار مخاط یا ترشحات در ادرار تغییر کند. این امر نیز طبیعی است.اما، اگر مقدار مخاط خیلی زیاد باشد یا رنگ مخاط سفید یا مایل به سفید نباشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد.

بانوان جوان به دلیل قاعدگی، بارداری، تخمک گذاری و استفاده از داروهای ضد بارداری ممکن است مخاط غلیظ تر و بیشتری در ادرار خود مشاهده کنند. این مخاط بیشتر ترشحات واژینال است و ربطی به ادرار و دستگاه ادراری ندارد. آقایان نیز در ادرار خود مخاط می بینند، دفع مخاط زیاد در آقایان نشانه یک مشکل بالقوه مانند عفونت به ویژه عفونت های مقاربتی است.

درمان مخاط در ادرار

وجود وجود مخاط در ادرار، بدون وجود علائم یا تغییرات جدی در ادرار، در صورتی که فقط یکی دو روز طول بکشد، نیاز به درمان ندارد. اگر تغییراتی در رنگ یا مقدار ادرار مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم، بیماری زمینه ای احتمالی را تشخیص داده و درمانهای احتمالی را پیشنهاد می کند.

2- عفونت دستگاه ادراری:

عفونت دستگاه ادراری یک عفونت شایع دستگاه ادراری است که اغلب توسط باکتری ایجاد می شود. اگرچه عفونت ادراری هم در آقایان و هم در خانمها رخ می دهد، اما از آنجا که مجرای ادراری در بانوان کوتاه تر است و باکتری‌ها قبل از شروع عفونت فاصله کمتری طی می کنند، شیوع این عفونت در میان دختران و بانوان بیشتر است.

به همین ترتیب، بانوانی که فعالیت جنسی بیشتری دارند نسبت به آنها که کمتر فعال هستند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دستگاه ادراری قرار دارند. عفونت دستگاه ادراری با علائمی چون ناتوانی در کنترل ادرار، سوزش ادرار و رنگ قرمز یا صورتی ادرار همراه است.

درمان عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه باکتریایی با آنتی بیوتیک های تجویزی درمان می شود. بیمار باید در طول درمان مایعات بیشتری بنوشد. رسیدن آب کافی به بدن علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد، به شستشوی دستگاه ادراری کمک کرده و مانع از گسترش باکتری ها خواهد شد. اگر استفاده از داروهای خوراکی به اندازه کافی موثر نباشد و علائم تشدید شود، آنتی بیوتیک های داخل وریدی یا تزریقی تجویز می گردد.

3- عفونت های مقاربتی:

بیماری های مقاربتی یا عفونت های منتقله جنسی علائم مختلفی ایجاد می کنند اما کلامیدیا و سوزاک باعث ترشح در ادرار، به ویژه در آقایان می شوند. علائم عفونت کلامیدیا عبارتند از:

• ترشحات سفید کدر

سوزش ادرار

درد و تورم در بیضه ها

• درد و ناراحتی لگن

• خونریزی غیر طبیعی واژینال

سوزاک نیز می تواند باعث بروز نشانه های زیر شود:

ترشحات زرد یا سبز

• درد هنگام ادرار

خونریزی واژینال بین پریودها

• درد و ناراحتی لگن

درمان عفونت های مقاربتی

درمان سوزاک و کلامیدیا با استفاده از آنتی بیوتیک امکان پذیر است. داروهای بدون نسخه، تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی در درمان این دسته از بیماری ها موثر واقع نمی شود. در این نوع بیماری ها، زوجین باید همزمان تحت درمان قرار بگیرند.

خودداری از روابط جنسی پرخطر و در نظر گرفتن جوانب ایمنی به پیشگیری از بروز بیماری های مقاربتی و نیز انتقال آن به شریک جنسی سالم و غیرآلوده کمک می کند.

4- سندرم روده تحریک پذیر:

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند منجر به ایجاد مخاط غلیظ در دستگاه گوارش شود که هنگام اجابت مزاج از بدن دفع می گردد. در بسیاری از موارد، مخاط در ادرار نتیجه مخلوط شدن مخاط مقعد با ادرار در توالت است. اسهال، یبوست، گاز و نفخ از دیگر نشانه های سندرم روده تحریک پذیر هستند.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است و درمان بر مدیریت علائم تمرکز دارد.

پزشکان برای کنترل و بهبود علائم، تغییرات رژیم غذایی را به شرح زیر توصیه می کنند:

• حذف غذاهایی مانند کلم بروکلی، لوبیا، و میوه های خام که باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند

• حذف گلوتن، نوعی پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو

• مصرف مکمل های فیبر برای کاهش یبوست مزمن

داروهای تجویزی برای درمان و بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

• داروهای ضد اسهال بدون نسخه یا تجویزی برای کنترل حملات اسهال

• داروهای ضد اسپاسم برای جلوگیری از اسپاسم در روده

• آنتی بیوتیک در صورت رشد بیش از حد باکتری های ناسالم روده

5- کولیت اولسراتیو:

کولیت اولستراتیو یکی دیگر از انواع اختلالات گوارشی است که موجب مخاط زاید در دستگاه گوارش می شود. مخاط مکانیسم طبیعی بدن برای مقابله با فرسایش و زخم هایی است که این بیماری ها ایجاد می کنند. در طول اجابت مزاج، این مخاط از بدن خارج و با ادرار مخلوط می شود. به طوریکه این تصور پیش می آید که ترشحات مخاطی در ادرار افزایش یافته است.

اسهال، درد و گرفتگی شکم، خستگی، تب، خونریزی از مقعد، درد مقعد و کاهش وزن از دیگر نشانه های کولیت اولسراتیو هستند.

درمان کولیت اولسراتیو

درمان کولیت اولسراتیو، دارو برای مدیریت علائم است. پزشکان معمولا داروهای ضدالتهابی تجویز می کنند. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز می توانند اثرات التهاب را بر بدن کاهش دهند. گاهی ترکیبی از هر دو تجویز می شود.

در درمان نوع متوسط تا شدید بیماری، داروی تجویزی به نام بیولوژیک تجویز می شود که مهار کننده پروتئین‌های خاص ایجاد کننده التهاب است. داروهای بدون نسخه مانند مسکن ها و داروهای ضد اسهال نیز مفید هستند. اما قبل از استفاده از هر دارویی لازم است حتما با پزشک مشورت کنید تا از نظر تداخل با سایر داروهای مصرفی مورد بررسی قرار بگیرد.

در موارد شدید ممکن است جراحی لازم باشد. به این معنی که اگر سایر روش های درمانی موثر واقع نشد، پزشک دستور می دهد بخشی از روده بزرگ برداشته شود.

6- سنگ کلیه:

سنگ کلیه رسوباتی از مواد معدنی و نمک است که در کلیه هاتشکیل می شود. سنگی که در کلیه می ماند، علامت خاصی ایجاد نمی کند. اما اگر سنگ از کلیه خارج و وارد مجرای ادراری شود، ممکن است شاهد مخاط در ادرار باشید. دستگاه ادراری ممکن است در تلاش برای خارج کردن سنگ از بدن، مخاط بیشتری تولید کند. سنگ کلیه، درد و ناراحتی شدید در شکم و کمر، حالت تهوع، استفراغ، نیاز به دفع ادرار و خون در ادرار نیز به همراه دارد.

درمان سنگ کلیه

سنگ های کلیه، همیشه نیاز به درمان ندارد. پزشک بیمار را به نوشیدن مایعات بیشتر تشویق می کند تا به دفع سریع تر انجام شود. پس از خارج شدن سنگ، علائم باید از بین برود یا بهبود یابد.

در مورد سنگ‌های درشت تر کلیه، پزشک از روش سنگ شکن برای شکستن سنگ استفاده می کند. خرد کردن سنگ به قطعات کوچکتر موجب دفع راحت تر می شود. سنگ های بسیار بزرگ نیاز به جراحی دارند.

آیا سرطان مثانه می تواند علت مخاط در ادرار باشد؟

وجود مخاط در ادرار می تواند نشانه سرطان مثانه باشد، اما چندان رایج نیست. اگر مخاط در ادرار نشانه سرطان باشد، علائم دیگری مانند خون در ادرار، درد شکم یا کاهش وزن نیز دیده می شود. علاوه بر این، حتی وجود این علائم نیز می تواند به دلیل سایر بیماری ها و مشکلات زمینه ای غیر از سرطان اتفاق بیفتد. برای حصول اطمینان و تشخیص قطعی باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه موقع باید برای وجود مخاط در ادرار به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه مخاط در ادرار خود شدید، با پزشک مشورت کنید. وجود مقداری کمی مخاط مشکلی ندارد، اما مقدار زیاد می تواند نشانه یک نگرانی اساسی برای سلامتی باشد. پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا علائم به علل زمینه ای کم اهمیت تر مانند عفونت مربوط است یا نیاز به بررسی های جدی تر دارد.

مطالعه بیشتر:

ادرار شفاف و چه چیزی باعث شفافیت ادرار می شود؟

علت احتباس ادراری چیست و چگونه درمان می شود؟

وجود پروتئین در ادرار در دوران بارداری چه معنایی دارد؟

درمان احتباس ادرار چیست و آیا این درمان ها عوارضی دارد؟

?پرسش و پاسخ های مخاط در ادرار

آیا سرطان مثانه می تواند علت مخاط در ادرار باشد؟

وجود مخاط در ادرار می تواند نشانه سرطان مثانه باشد، اما چندان رایج نیست. اگر مخاط در ادرار نشانه سرطان باشد، علائم دیگری مانند خون در ادرار، درد شکم یا کاهش وزن نیز دیده می شود.

آیا سنگ کلیه می تواند سبب ایجاد مخاط در ادار شود؟

سنگ کلیه رسوباتی از مواد معدنی و نمک است که در کلیه هاتشکیل می شود. سنگی که در کلیه می ماند، علامت خاصی ایجاد نمی کند. اما اگر سنگ از کلیه خارج و وارد مجرای ادراری شود، ممکن است شاهد مخاط در ادرار باشید.

آیا وجود مخاط در ادرار می تواند طبیعی باشد؟

مجرای ادرار و مثانه به طور طبیعی مخاط ایجاد می کنند. مخاط در طول دستگاه ادراری حرکت می کند و میکروب های مهاجم را از بین می برد تا از مشکلات احتمالی از جمله عفونت دستگاه ادراری و کلیه جلوگیری به عمل آید. ممکن است گاهی مقدار مخاط یا ترشحات در ادرار تغییر کند. این امر نیز طبیعی است.

چه موقع باید برای وجود مخاط در ادرار به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه مخاط در ادرار خود شدید، با پزشک مشورت کنید. وجود مقداری کمی مخاط مشکلی ندارد، اما مقدار زیاد می تواند نشانه یک نگرانی اساسی برای سلامتی باشد.

منبع: healthline