The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سونوگرافی تیروئید چه مواقعی درخواست می شود؟

سونوگرافی یک روش بدون درد است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کند. پزشک شما اغلب از سونوگرافی برای ایجاد تصاویری از جنین در دوران بارداری استفاده می کند. اما سونوگرافی کاربردهای دیگری هم دارد. سونوگرافی تیروئید، ابزاری است که برای بررسی ناهنجاری های تیروئید ازجمله کیست ها، گره ها، تومورها، استفاده می شود. در ادامه این متن همه چیز را در مورد سونوگرافی تیروئید برای شما شرح می دهیم.

سونوگرافی تیروئید چه مواقعی درخواست می شود؟

اگر آزمایش عملکرد تیروئید غیرطبیعی باشد یا اگر پزشک در حین معاینه گردن احساس کند که در محل غده تیروئید شما مساله غیرطبیعی وجود دارد، ممکن است سونوگرافی تیروئید درخواست شود. سونوگرافی همچنین می تواند غده تیروئید کم کار یا پرکار را نیز بررسی کند.

به علاوه این احتمال وجود دارد که سونوگرافی تیروئید به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی کلی انجام شود. سونوگرافی می تواند تصاویری با وضوح بالا از اندام های شما ارائه دهد که به پزشک کمک می کند تا سلامت عمومی شما را بهتر مورد ارزیابی قرار دهد. پزشک شما همچنین ممکن است در صورت مشاهده تورم، درد یا عفونت غیرطبیعی، سونوگرافی تیروئید را برایتان درخواست کند تا بتواند شرایط زمینه ‌ای که ممکن است باعث بروز این علائم شده باشند، را کشف کند.

همچنین در صورتی که پزشک شما نیاز به بیوپسی از تیروئید یا بافت های اطراف آن داشته باشد تا شرایط موجود را دقیق تر ارزیابی کند، ممکن است از سونوگرافی تیروئید استفاده شود.

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

سونوگرافی شما احتمالا در بیمارستان انجام خواهد شد. تعداد زیادی از مراکز سرپایی تصویربرداری نیز می توانند سونوگرافی انجام دهند. قبل از انجام آزمایش، گردنبندها و سایر لوازم جانبی که می توانند گلوی شما را بپوشانند، کنار بگذارید. وقتی به محل انجا سونوگرافی برسید، از شما خواسته می شود که پیراهن خود را در بیاورید و به پشت دراز بکشید.

پزشک ممکن است تزریق مواد حاجب به جریان خون برای بهبود کیفیت تصاویر سونوگرافی را پیشنهاد دهد. این کار معمولاً با تزریق سریع و با استفاده از سوزن پر از موادی مانند لومازون (Lumason) یا لوویست (Levovist) انجام می شود که از گاز پر شده با حباب های ریز ساخته شده اند.

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود؟

تکنسین سونوگرافی یک بالش یا یک پد را در پشت گردن شما قرار می دهد تا سر را به عقب متمایل کند و گلوی شما نمایان شود. ممکن است در این وضعیت ناراحت باشید، اما معمولاً دردناک نیست. در برخی موارد، ممکن است اجازه پیدا کنید که در طول سونوگرافی به صورت عمودی بنشینید.

سپس تکنسین ژل را بر روی گلوی شما می‌مالد، که به پروب اولتراسوند یا مبدل کمک می‌کند تا روی پوست شما سر بخورد. هنگام استفاده از ژل ممکن است کمی احساس سردی کنید، اما این شرایط پایدار نیست و تماس با پوست ژل را گرم می کند.

تکنسین مبدل سونوگرافی را بر روی ناحیه ای که تیروئید شما در آن قرار دارد، به جلو و عقب می برد. این کار دردناک نیست بنابراین در صورت بروز هر گونه ناراحتی، این مساله را به تکنسین اطلاع دهید.

تصاویر بر روی صفحه مانیتور قابل مشاهده خواهند بود. این تصاویر برای اطمینان از اینکه رادیولوژیست تصویر واضحی از تیروئید شما برای ارزیابی دارد، استفاده می شوند. تکنسین ها مجاز به تشخیص یا توضیح نتایج اولتراسوند نیستند، بنابراین از آن ها نخواهید که این کار را انجام دهند.

پزشک و رادیولوژیست تصاویر را بررسی خواهند کرد و نتایج همان روز یا در طی چند روز دیگر به شما داده خواهد شد.

آیا سونوگرافی تیروئید خطری دارد؟

سونوگرافی تیروئید با هیچ خطری همراه نیست و به محض اینکه تمام شد، می‌توانید فعالیت ‌های عادی خود را از سر بگیرید.

سونوگرافی تیروئید چگونه می تواند به تشخیص کمک کند؟

سونوگرافی می تواند اطلاعات ارزشمند زیادی را به پزشک شما بدهد، مانند:

  •  اگر توده یا کیستی پر از مایع یا جامد رشد کرده باشد،
  •  تعداد توده ها،
  •  جایی که توده ها در آنجا قرار دارند،
  •  آیا یک توده دارای مرزهای مشخص است یا خیر،
  •  وضعیت خونرسانی به توده،

سونوگرافی همچنین می تواند گواتر و تورم غده تیروئید را نیز تشخیص دهد.

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید

پزشک معمولاً قبل از تصمیم گیری در مورد آزمایشات بعدی احتمالی یا شرایطی که ممکن است توسط سونوگرافی نشان داده شود، نتایج را تجزیه و تحلیل می کند. در برخی موارد، سونوگرافی شما ممکن است تصاویری از گره هایی را نشان دهد که ممکن است سرطانی باشند یا نباشند یا حتی حاوی میکروکلسیفیکاسیون باشند، که اغلب با سرطان مرتبط است. اما طبق یک مطالعه معتبر، از هر 111 مورد سونوگرافی تیروئید، سرطان تنها در 1 مورد یافت شد و بیش از نیمی از افرادی که نتایج سونوگرافی آن ها بیانگر وجود ندول های تیروئیدی بود، در ارزیابی های تکمیلی سرطان نداشتند. بنابراین ندول های کوچک به احتمال زیاد سرطانی نیستند.

هزینه سونوگرافی تیروئید چقدر است؟

هزینه سونوگرافی شما بستگی به مرکزی دارد که این بررسی را در آنجا انجام می دهید. به علاوه نوع سونوگرافی که دریافت می کنید ممکن است بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد. فناوری ‌های جدیدتر اولتراسوند، مانند سونوگرافی ‌های سه بعدی یا سونوگرافی‌ های داپلر، ممکن است به دلیل سطح جزئیات بالاتری که ارائه می‌دهند، هزینه بیشتری داشته باشند.

پیگیری بعد از سونوگرافی تیروئید

پیگیری به نتایج سونوگرافی بستگی دارد. پزشک شما ممکن است بیوپسی از یک توده مشکوک را تجویز کند. همچنین ممکن است برای تشخیص بیشتر از آسپیراسیون با سوزن ظریف استفاده شود. در طی این روش، پزشک یک سوزن بلند و نازک را در کیست تیروئید شما وارد می کند تا مایعی را برای آزمایش از نظر وجود سرطان جمع کند.

اگر سونوگرافی هیچ ناهنجاری را نشان ندهد، ممکن است نیازی به مراقبت اضافی نداشته باشید. اگر پزشک شما سونوگرافی تیروئید را به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی روتین انجام دهد، احتمالاً باید در ویزیت های بعدی چکاپتان باز هم این بررسی را انجام دهید. همچنین، اگر سابقه خانوادگی ناهنجاری‌های تیروئید یا شرایط مرتبط با آن دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که سونوگرافی تیروئید را به صورت منظم انجام دهید تا علائم بیماری مرتبط با تیروئید را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

اگر سونوگرافی شما ناهنجاری‌ هایی را نشان دهد، ممکن است پزشک آزمایش ‌های دقیق تری را برای محدود کردن شرایطی که ممکن است باعث این ناهنجاری ‌ها شوند، درخواست کند. در این موارد، ممکن است به سونوگرافی دیگر یا نوع دیگری از سونوگرافی برای بررسی واضح تر تیروئید خود نیاز داشته باشید. اگر کیست، ندول یا تومور داشته باشید، پزشک ممکن است جراحی برای برداشتن آن یا درمان دیگری برای هر بیماری یا سرطان موجود توصیه کند.

سونوگرافی تیروئید سریع و بدون درد است و می تواند به شما در تشخیص شرایط یا مراحل اولیه سرطان کمک کند. بنابراین اگر فکر می کنید سابقه خانوادگی مشکلات تیروئید دارید یا نگران وضعیت احتمالی تیروئید خود هستید با پزشک صحبت کنید تا مراقبت های پیشگیرانه را شروع کرده و برایتان سونوگرافی تیروئید درخواست دهد.

مطالعه بیشتر:

کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئید

روش های تشخیص و درمان کم کاری تیروئید مادرزادی

علائم سرطان مدولاری تیروئید چیست و آیا خطرناک است؟

اسکن تیروئید. آیا اسکن تیروئید در بارداری و شیردهی مجاز است؟

?پرسش و پاسخ های سونوگرافی تیروئید

آیا سونوگرافی تیروئید خطری دارد؟

سونوگرافی تیروئید با هیچ خطری همراه نیست و به محض اینکه تمام شد، می‌توانید فعالیت ‌های عادی خود را از سر بگیرید.

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود؟

پزشک معمولاً قبل از تصمیم گیری در مورد آزمایشات بعدی احتمالی یا شرایطی که ممکن است توسط سونوگرافی نشان داده شود، نتایج را تجزیه و تحلیل می کند. در برخی موارد، سونوگرافی شما ممکن است تصاویری از گره هایی را نشان دهد که ممکن است سرطانی باشند یا نباشند یا حتی حاوی میکروکلسیفیکاسیون باشند، که اغلب با سرطان مرتبط است.

هزینه سونوگرافی تیروئید چقدر است؟

هزینه سونوگرافی شما بستگی به مرکزی دارد که این بررسی را در آنجا انجام می دهید. به علاوه نوع سونوگرافی که دریافت می کنید ممکن است بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد.

آیا ندول های تیروئیدی سرطان هستند؟

بیش از نیمی از افرادی که نتایج سونوگرافی آن ها بیانگر وجود ندول های تیروئیدی بود، در ارزیابی های تکمیلی سرطان نداشتند. بنابراین ندول های کوچک به احتمال زیاد سرطانی نیستند.

منبع: healthline