The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا پرکاری تیروئید باعث افزایش وزن می شود؟

پرکاری تیروئید عارضه ای است که در آن بدن بیش تر از حد نیاز خود به تولید هورمون تیروئید می پردازد که اغلب بانوان درگیر این عارضه هستند. همه فکر می کنند که تمامی افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دچار کاهش وزن می شوند اما باید بدانید که کاهش وزن نیز از علائم شایع این بیماری است. گرچه در برخی مواقع پرکاری تیروئید در واقع باعث افزایش وزن خواهد شد. مقاله زیر را بخوانید تا بدانید چگونه پرکاری تیروئید می تواند باعث افزایش وزن شود.

نشانه های پرکاری تیروئید چیست؟

تیروئید غده ای پروانه ای شکل داخل گردن است. هورمون های تیروئید که توسط این غده تولید می شود، میزان انرژی را که بدن شما استفاده می کند کنترل می کند. بنابراین اگر بدن شما هورمون تیروئید بالایی تولید کند، علائم زیر بروز خواهد کرد:

  •  عصبی شدن
  •  تعریق بیش از حد
  •  تپش قلب
  •  اشکال در خواب
  • نازک شدن موها
  •  داشتن انرژی زیاد و به دنبال آن احساس خستگی

چگونه عملکرد تیروئید بر وزن تاثیر می گذارد؟

هورمون تیروئید به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. سوخت و ساز به این معناست که بدن چه مقدار انرژی را با چه سرعتی مصرف می کند. هورمون تیروئید بر میزان متابولیسم پایه نیز تاثیر می گذارد. این که بدن شما در هنگام استراحت چه مقدار انرژی مصرف کرده تا به عملکرد خود ادامه دهد.در اغلب موارد افزایش هورمون تیروئید با بالا بودن میزان متابولیسم پایه همراه خواهد بود. این به آن معناست که بدن در حال استراحت انرژی بیش تری مصرف کرده، بنابراین کاهش وزن یکی از علائم شایع پرکاری تیروئید خواهد بود.

عدم تولید هورمون تیروئید به اندازه کافی معمولا با پایین بودن میزان متابولیسم پایه نیز همراه است. بنابراین کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن خواهد شد. بدن شما به اندازه کافی انرژی مصرف نمی کند و باعث کالری مازاد می شود.

اما سوخت و ساز بدن شما تنها تحت تاثیر هورمون تیروئید نیست. هورمون های دیگر، این که چه چیزی و به چه اندازه می خورید، فعالیت فیزیکی و عوامل دیگر نقش مهمی دارد. زمانی که صحبت در مورد افزایش یا کاهش وزن است، میزان هورمون تیروئید کل ماجرا نیست.

چه چیز باعث می شود که با تیروئید پرکار دچار افزایش وزن شویم؟

برخی افراد ممکن است با تیروئید پرکار به جای کاهش وزن، دچار افزایش وزن شوند. برخی دلایل شامل موارد زیر است:

افزایش اشتها:

پرکاری تیروئید اغلب باعث افزایش اشتها می شود. اگر کالری بیش تری دریافت کنید، حتی اگر بدن شما میزان بیش تری انرژی مصرف کند دچار افزایش وزن خواهید شد. حتما غذای سالم مصرف کنید، ورزش منظم انجام بدهید و با پزشک تغذیه در مورد رژیم غذایی مناسب صحبت کنید. این اقدامات با افزایش وزن ناشی از افزایش اشتها مقابله می کند.

درمان پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یک عارضه غیرطبیعی برای بدن شماست. درمان، بدن شما را به حالت طبیعی بازمی گرداند. به همین دلیل اگر به دلیل پرکاری تیروئید دچار کاهش وزن شده اید، پس از شروع درمان چند کیلو وزن اضافه خواهید کرد. بدن شما نسبت به قبل هورمون تیروئید کم تری تولید خواهد کرد.

برخی افزایش وزن ها ممکن است بسیار خوب باشد، مخصوصا اگر قبل از شروع درمان وزن زیادی از دست داده باشید. اگر نگران هستید با پزشک مشورت کنید. همزمان با تاثیر درمان، ممکن است نیاز باشد کالری دریافتی خود را کنترل کنید. اگر عوارض جانبی درمان مانند افزایش وزن برای شما قابل تحمل نیست با پزشک مشورت کنید تا روش درمانی دیگری را پیشنهاد کند.

تیروئیدیت (التهاب تیروئید):

تیروئیدیت همان التهاب غده تیروئید است. این عارضه ممکن است باعث تولید هورمون تیروئید در میزان خیلی بالا یا خیلی پایین شود. شایع ترین نوع تیروئیدیت، بیماری هاشیماتو است. این عارضه شایع ترین دلیل پرکاری تیروئید است.

در برخی موارد نادر، سیستم ایمنی بدن به بیماری گریوز که یکی از شایع ترین پرکاری های تیروئید است واکنش نشان داده و به قدری این عارضه به طول می انجامد که به تیروئید آسیب رسانده و باعث التهاب می شود. بنابراین، ممکن است بیماری هاشیماتو ایجاد شود که باعث افزایش وزن خواهد شد.علائم دیگر بیماری هاشیماتو شامل موارد زیر است:

  •  خستگی
  •  خشکی پوست
  •  یبوست
  •  افسردگی

اگر هر کدام از موارد بالا را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک تشخیص صحیح خواهد داد و بهترین روش درمانی را برای شما در نظر می گیرد. درمان بیماری هاشیماتو معمولا با قرص های جایگزین هورمون تیروئید انجام خواهد شد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب مواقع، افزایش وزن در پرکاری تیروئید نگرانی خاصی ایجاد نخواهد کرد. مخصوصا اگر بنابر شرایط موجود مقداری وزن از دست داده باشید. هر چند در صورتی که دچار اضافه وزن بیش از حد شده یا مشکلات دیگری دارید، ممکن است مشکل جدیدی وجود داشته باشد. با پزشک در مورد دوره درمان مناسب مشورت کنید.

افزایش وزن به تنهایی نشان دهنده مشکلات تیروئید نیست. اما در صورتی که افزایش وزن با موارد زیر همراه باشد، نشان دهنده پرکاری تیروئید خواهد بود:

  •  خستگی
  •  درد
  •  افسردگی
  •  خشکی پوست
  •  یبوست

در صورتی که هر کدام از موارد بالا را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید. اگر وزن اضافه کرده اید، دارای علائم پرکاری تیروئید مانند عصبی بودن، تعریق زیاد و اشکال در خواب هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک کمک می کند تا بهترین تشخیص و روش درمانی را داشته باشید.

چکیده مطالب

افزایش وزن همراه با پرکاری تیروئید اتفاق شایعی نیست، اما ممکن است رخ دهد. معمولا پس از شروع درمان پرکاری تیروئید، وزنی که از دست داده اید، دوباره باز می گردد. در موارد نادر، این اتفاق به معنای مسئله ای جدی تر است. اگر با پرکاری تیروئید شاهد افزایش وزن بیش از حد هستید، با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش درمانی و تغییرات در رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

مطالعه بیشتر:

در رژیم غذایی پرکاری تیروئید چی بخورید و چی نخورید؟

پرکاری تیروئید در مردان آیا بیشتر است و دلیل آن چیست؟

پرکاری تیروئید در بارداری خطرناک است ؟ چه عوارضی دارد؟

پرکاری تیروئید در نوزادان خطرناک است؟ علائم، عوارض و درمان

?پرسش و پاسخ های پرکاری تیروئید

نشانه های پرکاری تیروئید چیست؟

• عصبی شدن • تعریق بیش از حد • تپش قلب • اشکال در خواب • نازک شدن موها • داشتن انرژی زیاد و به دنبال آن احساس خستگی

چرا معمولا پرکاری تیروئید سبب کاهش وزن می شود؟

در اغلب موارد افزایش هورمون تیروئید با بالا بودن میزان متابولیسم پایه همراه خواهد بود. این به آن معناست که بدن در حال استراحت انرژی بیش تری مصرف کرده، بنابراین کاهش وزن یکی از علائم شایع پرکاری تیروئید خواهد بود.

تیروئیدیت چیست؟

تیروئیدیت همان التهاب غده تیروئید است. این عارضه ممکن است باعث تولید هورمون تیروئید در میزان خیلی بالا یا خیلی پایین شود. شایع ترین نوع تیروئیدیت، بیماری هاشیماتو است. این عارضه شایع ترین دلیل پرکاری تیروئید است.

چه چیز باعث می شود که با تیروئید پرکار دچار افزایش وزن شویم؟

پرکاری تیروئید اغلب باعث افزایش اشتها می شود. اگر کالری بیش تری دریافت کنید، حتی اگر بدن شما میزان بیش تری انرژی مصرف کند دچار افزایش وزن خواهید شد.

منبع: healthline