The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

شرایط آزمایش پرولاکتین خون در زنان و مردان چیست؟

تعادل و توازن هورمون ها عامل بسیار موثری در قدرت باروری افراد است. یکی از این هورمون ها، هورمون پرولاکتین است که هم در بانوان و هم در مردان مستقیما بر روی تخمک گذاری و نیز روند تولید اسپرم اثر می گذارد. سطح این هورمون در بدن همانند ساید هورمون ها توسط آزمایش خون سنجیده می شود. اما نکته مهم آن است که شرایط آزمایش پرولاکتین خون چگونه است؟ ایا برای ازمایش پرولاکتین باید ناشتا باشیم؟

شرایط آزمایش پرولاکتین چیست؟

آزمایش پرولاکتین مقدار هورمون پرولاکتین را در خون اندازه گیری می کند. این هورمون توسط غده هیپوفیز که در پایین مغز قرار دارد ترشح شده و وارد گردش خون بدن می شود. 

هورمون پرولاکتین در آزمایش خون در دوران بارداری و بلافاصله پس از آن به طور طبیعی در بدن مادر افزایش یافته و به روند تولید شیر در پستان ها کمک می کند. ولی با این حال گاهی ممکن است میزان هورمون پرولاکتین خون در بانوان غیر باردار و حتی مردان به صورتی غیر طبیعی افزایش یابد. در این صورت پزشک پس از شنیدن گزارش علائم زیر ممکن است انجام آزمایش پرولاکتین را برای شما تجویز کند.

در خانم ها:

در مردها:

  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ
  • حساسیت یا بزرگ شدن سینه ها
  • ترشح شیر از سینه ها

در هردو:

  • سردردهای غیر قابل توضیح
  • اختلالات بینایی

علل غیر طبیعی بودن سطح پرولاکتین:

به طور معمول میزان پرولاکتین خون در مردان و همچنین زنانی که باردار یا شیرده نیستند بسیار اندک است. بالا بودن سطوح هورمون پرولاکتین می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

پرولاکتینوما: تومور یا توده ای خوش خیم در غده هیپوفیز که مقدار زیادی پرولاکتین تولید می کند

کم کاری تیروئید: شرایطی که غده تیروئید قادر به تولید مقدار هورمون مورد نیاز بدن نیست.

بیماری های موثر بر غده هیپوتالاموس: بخشی از مغز که ترشح هورمون های هیپوفیز را کنترل می کند.

آنورکسیا: بی اشتهایی عصبی

داروها: به خصوص داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی، روان پریشی و فشار خون بالا

آسیب های وارده به قفسه سینه: (ناشی از زخم های جراحی، بیماری زونا و یا حتی استفاده طولانی مدت از سینه بندهای بسیار تنگ)

علاوه بر آن عوامل دیگری از جمله ابتلا به بیماری های کلیوی، نارسایی کبد و سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می توانند بر توانایی بدن در کاهش سطوح پرولاکتین تاثر بگذارند.

چگونگی انجام آزمایش پرولاکتین:

درمورد شرایط قبل از آزمایش پرولاکتین خون باید بدانید که برای انجام این آزمایش به هیچ نوع آمادگی خاصی نیاز نیست. می توانید به راحتی در یک آزمایشگاه و یا بیمارستان این آزمایش را انجام دهید. تکنسین آزمایشگاه با وارد کردن سوزن به یک ورید در بازوی شما مقدار کمی نمونه خون از شما خواهد گرفت.

برای آزمایش پرولاکتین باید ناشتا بود؟

بسیاری از افراد می پرسند که آیا آزمایش پرولاکتین باید ناشتا باشیم؟ در پاسخ به شما می گوییم که گرچه مواردی همانند استرس شدید ممکن است تا حدی نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد اما شرایط آزمایش پرولاکتین در زنان به گونه ای است که نیازی به ناشتا بودن ندارد اما توصیه مهم آن است که این نمونه 3 تا 4 ساعت و در بهترین حالت تا یک ساعت پس از بیدار شدن از فرد گرفته شود.

برخی افراد هنگام فرو رفتن سوزن احساس کمی سوزش می کنند. برخی ممکن است درد متوسطی داشته باشند و در عده ای دیگر نیز پس از انجام نمونه گیری کبودی مختصری در بازو مشاهده می شود. پس از گذشت چند روز نتایج آزمایش به صورت اعداد و ارقام آماده خواهد شد.

محدوده طبیعی پرولاکتین عبارت است از:

مردان: 2 تا 18 نانوگرم در هر میلی لیتر

خانم های غیر باردار: 2 تا 29 نانوگرم در هر میلی لیتر

خانم های باردار: 10 تا 209 نانوگرم در هر میلی لیتر

 

مطالعه بیشتر:

1- پرولاکتین بالا و احتمال بارداری، علت و درمان چیست؟

2- بالا بودن میزان پرولاکتین در بانوان چه عوارضی دارد؟

3- همه چیز در مورد چگونگی تولید شیر مادر و شیردهی پستانی به نوزاد

4- آیا پرولاکتین بالا مانع تخمک گذاری و بارداری میشود؟