The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

اندازه شکم در بارداری و عوامل موثر بر آن کدامند؟

شکم بزرگ و برجسته احتمالا بارزترین ویژگی بانوان باردار محسوب می شود اما چرا این مشخصه مهم تا این حد در مادران باردار مختلف متفاوت است؟ چه عواملی بر روی اندازه شکم در بارداری موثر هستند؟ آیا کوچک بودن شکم در بارداری نشان دهنده رشد کم جنین است؟ در این متن به شما می گوییم که چه مواردی می توانند بر روی اندازه شکم در بارداری موثر باشند، با ما همراه باشید.

چرا اندازه شکم مادر با اندازه جنین برابر نیست؟

هر چقدر اندازه شکم در بارداری بزرگ یا کوچک باشد، با اندازه جنین برابر نخواهد بود. فاکتورهای زیر اندازه شکم شما را تعیین می کنند:

۱- اندازه قد مادر

اگر شما قد بلندی دارید و شکم شما هم ارتفاع بلندی دارد، احتمالأ برجستگی های شکم شما رو به بیرون رشد نمی کند و اندازه آن کوچکتر به نظر می رسد. به دلیل بلند بودن قد شما، فضای بیشتری برای رشد جنین از داخل شکم تان برای جنین باز می شود. در نتیجه جنین به جای اینکه رو به بیرون بزرگ شود، رو به بالای شکم رشد می کند. از طرف دیگر، اگر قد شما کوتاه تر باشد فضای زیادی بین لگن و دنده های شما وجود ندارد تا رحم به سمت بالا رشد کند و به ناچار رشد جنین رو به بیرون خواهد بود، به این ترتیب شکم شما بزرگ‌تر دیده می شود.

۲- وضعیت قرار گیری جنین

جنین شما در دوران بارداری حرکات زیادی در رحم خواهد داشت و اگر شما در ماه های آخر بارداری باشید حتمأ آن را احساس می کنید. فعالیت و تحرک جنین در رحم ممکن است وضعیت او را تا حدی تغییر دهد. معمولأ تا پایان دوران بارداری، جنین باید در حالت سر به پایین باشد، اما به دلیل حرکت کردن جنین، ممکن است این حالت اتفاق نیفتد. تغییر وضعیت جنین می تواند اندازه شکم شما را تغییر دهد.

 ۳- کمبود فضای داخلی

از آنجا که رحم شما با رشد جنین بزرگ می شود، سایر اعضای بدن مانند روده و جفت با موقعیت خود تطبیق پیدا می کنند. با بزرگ شدن رحم، ممکن است رحم به سمت پشت شکم رشد کند. این حالت ممکن است باعث شود شکم شما بزرگ‌تر یا مساوی با اندازه نوزاد شود. در صورتی که روده ها جایی نزدیک به کناره رحم قرار بگیرند، شکم ممکن است در طرفین برجسته شود.

۴- اولین بارداری شما

اگر در اولین بارداری تان هستید، یعنی شکم شما اولین بار است که دچار کشش می شود. و این بدان معناست که شما عضلات سفتی دارید که باعث جمع شدن رحم در بارداری اول می شوند. همچنین، عضلات شکم شما که تا به حال کشیده نشده بودند، اکنون تحت کشش قرار می گیرند. از این رو، برآمدگی شکم شما نسبت به آنچه انتظار می رود کوچک تر به نظر می رسد. بدیهی است که اندازه شکم در بارداری دوم و سوم و ... معمولا نسبت به بارداری اول (اگر جنین و مایع آمنیوتیک شرایط مشابهی داشته باشند) معمولا کمی بیشتر خواهد بود زیرا عضلاتی که یک بار تحت کشش قرار گرفته اند، دیگر مقاومت قبل را نخواهند داشت.

 ۵- بارداری های قبلی

ماهیچه های شکمی در اولین بارداری سفت هستند. اگر برای بار دوم باردار شوید، عضلات شکم شما راحت تر و شل تر هستند و به آسانی کشش پیدا می کنند تا اطمینان حاصل شود که فضای کافی برای رشد جنین تان وجود دارد. در این حالت، شکم شما ممکن است حتی قبل از زمان مورد انتظار، بزرگ‌ به نظر برسد. با این حال، این بدان معنا نیست که اندازه جنین شما نیز بزرگتر خواهد بود. بلکه این نشان می دهد که شکم شما به اندازه کافی برای بزرگ شدن انعطاف پذیر است.

 ۶- مقدار مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک اطراف جنین در دوران بارداری می تواند نوسان یابد. کمتر یا بیشتر بودن این مایع، نسبت به حد طبیعی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در۲۰ هفته اول بارداری، بدن مادر مایع آمنیوتیک تولید می کند، پس از آن جنین به اندازه ای رشد می کند که می تواند مایع را از ریه های خود ترشح کند. بنابراین، میزان این مایع در شکم نیز می تواند بر اندازه شکم تأثیر بگذارد.

۷- اندازه جنین

ژنتیک نقش مهمی در تعیین اندازه جنین شما دارد. اگر شما و همسرتان قد بلندی داشته باشید، جنین شما دارای صفات مشابهی خواهد بود. تغذیه مادر نیز بر وزن جنین تأثیر می گذارد. اگر شما مواد مغذی کافی دریافت نکنید، جنین شما رشد کمتری خواهد داشت یا بالعکس.

کوچک بودن شکم در بارداری نشانه چیست؟

 علت کوچک بودن شکم در بارداری به موارد متفاوتی بستگی دارد. شاید مقدار مایع آمنیوتیک از حد طبیعی کمتر است و شاید جنین به طرز ژنتیکی جثه کوچک تری دارد. اما با تمام این ها اگر اندازه جنین در سونوگرافی و نیز رشد او در بررسی های پیاپی نرمال گزارش می شود، هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت. 

بزرگ بودن شکم در بارداری نشانه چیست؟

ممکن است به دلایل مختلفی مانند تورم، که یک مشکل عمده در دوران بارداری است، شکم بزرگی داشته باشید. همچنین اگر قبل از بارداری اضافه وزن یا چاقی داشته باشید، نیز ممکن است با بزرگ بودن شکم در بارداری مواجه شوید. با این حال، برخی اوقات این امر می تواند نشان دهنده دیابت بارداری باشد. اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، ممکن است جنین شما مقدار زیادی قند دریافت کند، که این باعث می شود او درشت تر از حد معمول باشد، این عارضه همچنین می تواند به مایع آمنیوتیک اضافه در بدن شما منجر شود که می تواند اندازه شکم شما را افزایش دهد.

اکنون شما همه چیز را درباره اندازه شکم در بارداری و رشد جنین در دوران حاملگی می دانید. برای پیگیری تغییرات در شکم خود می توانید به جدول مربوط به اندازه شکم در ماه های مختلف بارداری مراجعه کنید. با این وجود، به خاطر داشته باشید که مقادیر ذکر شده در این جدول برای مرجع است و ممکن است دقیقأ با وضعیت شما تطابق نداشته باشد.

منبع: parenting.firstcry

 

 بیشتر بدانید:

1- مراحل رشد اعضای جنین تا تولد نوزاد

2- وزن طبیعی جنین در هفته های مختلف بارداری (به همراه جدول و نمودار)

3- تغییرات بدن مادر در سه ماهه دوم بارداری

4- چگونگی رشد جنین در دوره بارداری