The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم و علت اصلی تغییرات سیستم ایمنی چیست؟

ممکن است مطالبی را درمورد تغییرات سیستم ایمنی در طی بارداری شنیده باشید؟ و یا سوالاتی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. سوالاتی راجع به ابتلا به عفونت های مکرر، تغییرات سطح ایمنی، راهکارهای اجتناب از بیماری  و ... . برای کسب پاسخ های درست و دقیق و نیز آگاهی از آنچه که در طی بارداری برای سیستم ایمنی بدن مادر اتفاق می افتد مطلب زیر را مطالعه کنید. در این مطلب به ما علت ضعف سیستم ایمنی در بارداری را گفته و شرح می دهیم که چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم.

سیستم ایمنی چیست؟

قبل از آنکه به شما بگوییم چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم، ابتدا نکاتی را درمورد این سیستم برایتان شرح می دهیم. سیستم ایمنی همان چیزی است که شما را سالم و سلامت نگه می دارد. این سیستم از بدن شما در برابر انواع ارگانیسم های بیماری زا همانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و ... محافظت می کند. بخش های تشکیل دهنده ی این سیستم شامل:

  • انواع سلول های ایمنی موجود در جریان خون مانند گلبول های سفید، سلول های کشنده ی طبیعی و ...
  • مغز استخوان
  • طحال
  • غده ی تیموس
  • گره های لنفاوی
  • عروق لنفاوی

می توان گفت که عملکرد اصلی دستگاه ایمنی شناسایی ذرات بیگانه و عوامل بیماری زا و حمله کردن به آنها برای جلوگیری از بروز عفونت است.

 علت اصلی تغییرات سیستم ایمنی در اثر بارداری چیست؟

حال که سیستم ایمنی و عملکرد اصلی آن را شناخته اید، احتمالاً می توانید حدس بزنید که علت اصلی ایجاد کننده ی تغییرات آن در طی بارداری چیست؟ علت اصلی این تغییرات جنین است. درواقع نیمی از ژنوم موجود در تمامی سلول های جنین از پدر بوده وبرای بدن مادر بیگانه شناخته می شود. به این ترتیب باید تغییراتی در سیستم ایمنی بدن مادر رخ دهد که جنین را به عنوان عامل بیگانه شناسایی نکند، زیرا در غیر این صورت در همان مراحل ابتدایی، سیستم ایمنی مادر به سلول تخم پس از لانه گزینی حمله کرده و آن را نابود خواهد کرد به این ترتیب جنین سقط خواهد شد.

با شروع بارداری، سیستم ایمنی بدن مادر در مراحل ابتدایی سرکوب شده تا جنین را پس نزند سپس با پیشرفت بارداری خود را با آن تطبیق خواهد داد تا بتواند به فعالیت مناسب خود ادامه دهد، زیرا اکنون باید علاوه بر مادر از جنین نیز در برابر عفونت ها محافظت کند. به عبارت دیگر با تثبیت بارداری سیستم ایمنی تغییر می کند اما ضعیف نمی شود.

تغییرات ایجاد شده در سیستم ایمنی بدن مادر را مستعد ابتلا به بیماری می کند

قبل از هفته ی 12 که سیستم ایمنی باید تا زمان تثبیت بارداری سرکوب شود، فرصت بسیار مناسبی برای انواع میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها است تا وارد بدن شده و سبب بروز بیماری شوند. البته ناخوشی ها وخستگی های مادر در سه ماهه ی اول نیز شرایط را بدتر خواهد کرد. به این ترتیب ممکن است مادر بارها دچار سرماخوردگی، عفونت های دستگاه ادراری و ... شود. پس درصورتی که تست بارداری شما مثبت شده بیشتر باید مراقب سلامتی خودتان باشید.

به غیر از نگرانی های موجود درمورد اثرات ناشی از تب مادر بر روی جنین، یک جنبه ی دیگر از عوارض مربوط به استعداد ابتلای مادر به انواع بیماری ها در این دوران، امکان عبور برخی میکرو ارگانیسم ها از جفت و رسیدن آنها به بدن جنین است که ممکن است خطرات جدی برای سلامتی جنین را به دنبال داشته باشد. مثلا ابتلای مادر به بیماری هایی مانند سرخجه، آبله و ... خطر بروز نواقص مادرزادی همچون عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و ...  را در جنین افزایش می دهد. بنابراین باید تکمیل واکسیناسیون خود را پیش از اقدام به بارداری بسیار جدی بگیرید. احتمالا اکنون می پرسید که چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم؟

چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم که چگونه سیستم ایمنی را تقویت کنیم، اولین و مهم ترین اقدام لازم دوری کردن از تمام عوامل و منابع بیماری زا است. مثلا در دوران بارداری روبوسی کردن را کنار بگذارید، پس از دست دادن با کسی که شک دارید بیمار است حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید. از رفتن به مکان هایی مانند بیمارستان ها و حضور در جمع بیماران مبتلا به بیماری های واگیردار اجتناب کنید.

سایر اقداماتی که می توانید برای محافظت از خود و فرزند دلبندتان انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  • قبل از اقدام به بارداری واکسیناسیون خود را تکمیل کنید: با انجام یک آزمایش خون کامل می توانید از تیتر تمام آنتی بادی های (پادتن ها) موجود در بدن خود آگاه شوید. به این ترتیب مشخص می شود که نسبت به کدامیک از بیماری های خطرناک مصون هستید و نسبت به کدامیک هیچ مصونیتی ندارید و باید حداقل سه ماه پیش از اقدام به بارداری واکسن آن را دریافت کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید: داشتن یک رژیم غذایی سالم، متعادل و پرهیز از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و آماده در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری ها تاثیر شگرفی خواهد داشت. 
  • غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی: خوردن غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی همچون سیر، پیاز، زنجبیل، عسل و ... را فراموش نکنید.
  • مکمل ها و ویتامین های پره ناتال را فراموش نکنید: با مصرف درست و منظم انواع ویتامین ها، خصوصاً ویتامین C و B6، خود را در برابر بیشتر عفونت ها مصون سازید.
  • در مواقع لازم به پزشک مراجعه کنید: گرچه اکنون می دانید که چطور سیستم ایمنی را تقویت کنیم اما هر زمانی که حالات بیماری به شما دست داد، برای اطمینان از سلامت خود و جنین، نشانه های خود را با پزشکتان در میان بگذارید. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری مجاز است و می تواند علائم بیماری را تسکین دهد.

منبع: healthline 

 

بیشتر بدانید: 

1- آیا داشتن رابطه جنسی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

2- تقویت سیستم ایمنی با قرار گرفتن در معرض میکروب

3- آیا اختلالات سیستم ایمنی بدن مادر با سقط مکرر در ارتباط است؟

4- رژیم غذایی و مکمل های مناسب دوران بارداری