The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

بیرون زدن ناف در بارداری نشانه چیست و چه فرقی با فتق دارد؟

آیا بیرون‌زدگی جدیدی که در ناف شما ایجاد شده، نشانه فتق است؟ طبیعی است که با بزرگ شدن شکم، ناف کمی بیرون بزند و به نشان جدید بارداری شما تبدیل‌شود. اما گاهی اوقات آن بیرون زدن ناف در بارداری یا بعد از تولد نوزاد، چیزی بیشتر از یک بیرون زدگی است و نشانه‌ فتق خواهد بود.

 اغلب فتق‌ها آنقدر بزرگ نیستند که باعث نگرانی شوند، اما اگر برآمدگی جدیدی روی شکم دارید یا در دوران بارداری یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد احساس درد شدید در ناحیه شکم دارید، ‌حتما با پزشک در میان بگذارید.

بیرون زدن ناف در بارداری نشانه چیست و چه فرقی با فتق دارد؟

سوراخی کوچک در دیواره شکم موجود است که وقتی برزگ نیست، اغلب بافت‌ها و اندام‌های مهم ـ مانند معده و روده‌ها ـ را محکم در داخل بدن نگه می‌دارد. با بزرگ شدن و منبسط شدن دیواره شکم در دوران بارداری، فشار بر دیواره‌های شکم افزایش پیدا می‌کند و سوراخ‌های کوچکی که تا قبل مشکلی ایجاد نمی‌کردند، بزرگ‌تر می‌شوند یا فتق‌هایی جدید تشکیل می‌شوند.

اگر فتق داشته باشید، ‌حتما متوجه توده نرمی اطراف ناف یا گاهی کشاله ران خود خواهید شد. این برآمدگی‌ها ممکن است بی‌حس یا دردناک باشد، هنگامی‌که فعالیت،‌ سرفه،‌ عطسه می‌کنید یا خم می‌شوید بیشتر درد می‌گیرد.

تا زمانی‌که فتق ایجاد درد شدید نکند یا زیاد از حد بیرون نزده باشد، به احتمال زیاد پس از به دنیا آمدن نوزاد برطرف خواهد شد. وجود فتق به تنهایی، خطری برای شما یا جنین نخواهد داشت.

 اگر درد فتق بیشتر از حد تحمل و برآمدگی آن بیشتر از قبل شود، ممکن است احشای شکمی همانند روده ها در دیواره شکم گیر افتاده باشد. اگر این فتق‌ها درمان نشوند، می‌توانند باعث از دست رفتن خون شوند،‌ به روده‌ها آسیب برسانند و ممکن است به درمان‌های پیشرفته‌تر یا جراحی نیاز داشته باشید.

فتق حین زایمان

اغلب بانوانی که فتق دارند می‌توانند به طور طبیعی و سالم، زایمان واژینال داشته باشند. اگر دارای فتق کوچکی هستید، پزشک ممکن است پیشنهاد زایمان طبیعی بدهد. اما در برخی موارد، اگر قبلا زایمان سزارین کرده‌اید و یا فتق تقریبا بزرگی در پایین شکم خود داشته باشید،‌ ممکن است پزشک برای به دنیا آوردن نوزاد پیشنهاد عمل سزارین دهد.

به ندرت اتفاق می‌افتد که در هنگام زایمان یا بلافاصله بعد از آن فتق ظاهر ‌شود، زیرا شکم در طول بارداری به مرور بزرگ می‌شود. گاهی در هنگام زایمان به علت فشار زیادی که برای بیرون آمدن نوزاد به شکم وارد می‌شود، فتق شکل می‌گیرد.

آیا بیرون زدن ناف در بارداری به جنین آسیب می‌رساند؟

بیرون زدگی ناف در بارداری به تنهایی باعث آسیب به جنین نخواهد شد. زیرا جنین در گوشه‌‌ای از رحم در محل امنی قرار دارد. بنابراین حفره‌ای کوچک یا بزرگ داخل شکم مشکلی برای او ایجاد نخواهد کرد. حتی اگر احساس درد دارید جنین متوجه نخواهد شد! اما اگر شرایط بر اشتهای شما تاثیر بگذارد و نتوانید غذا بخورید، آنگاه باید به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه نوع مواد غذایی به بدن برسد. زیرا جنین برای رشد به مواد غذایی احتیاج دارد.

انواع مختلف فتق چیست؟

فتق انواع مختلفی دارد که ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود:

  • فتق ناف: از رایج‌ترین فتق‌ها در دوران بارداری است و درست در قسمت ناف ظاهر می‌شود و زمانی به وجود می‌آید ‌که روده در قسمت جلوی دیواره شکم برآمده می‌شود.
  • فتق اطراف‌نافی: در اطراف ناف و نه خود ناف ایجاد می‌شود.
  • فتق کشاله ران: کمتر اتفاق می‌افتد و هنگامی رخ می‌دهد که عضله کشاله ران تحت فشار رحم ضعیف و بافت برآمده می‌شود.

چه زمان باید درمورد بیرون زدن ناف در بارداری نگران باشم؟

هر کدام از علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید فتق روده شما را نبسته است یا مسدود نشده باشد.

  • افزایش درد شدید در قسمت فتق که با استراحت بهتر نمی‌شود.
  • برآمدگی فتق که با فشار‌ فرو نمی‌رود و دردناک است.
  • داشتن همزمان حالت تهوع و استفراغ و فتق قرمز و دردناک که با دست زدن به آن درد شدیدی احساس می‌کنید.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به فتق است؟

اغلب فتق‌ها مادرزادی هستند. یعنی از زمان تولد وجود داشته‌اند. ممکن است هیچگاه تا زمان بارداری متوجه آن نشوید. بنابراین ممکن است هرکسی به آن دچار شود. هرچند برخی از عوامل می‌تواند شما را مستعدتر کند:

  • بارداری چندقلویی
  • بارداری‌های قبلی مخصوصا مواردی که زایمان طولانی داشته‌اید.
  • داشتن فتق در گذشته که درمان شده است.
  • چاقی در دوران بارداری

فتق در دوران باردای چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب موارد پزشک توصیه می‌کند «منتظر و مراقب» باشید. یا اینکه بدون هیچ درمانی فقط مراقب فتق خود باشید. اگر فتق باعث آزار شما شد می‌توانید از شکم بندهای مخصوص بارداری استفاده کنید، یا فتق را به سمت داخل ماساژ دهید.

بعد از زایمان، پزشک ممکن است چند تمرین به شما بدهد تا ماهیچه‌های شکم خود را پس از زایمان تقویت بخشید. اگر پس از گذشت زمان و با انجام این تمرین‌‌ها فتق درمان نشد، ممکن است مدتی بعد از زایمان عمل جراحی انجام شود.

جراحی در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می‌شود که فتق حالت انسداد پیدا کند و شما را در خطر اندازد. بنابراین اگر تصمیم به سزارین دارید،‌ بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند در زمان انجام عمل سزارین فتق را نیز ترمیم کنند.

اگر دچار بیرون زدن ناف در بارداری یا حتی فتق شده‌اید نگران نباشید. به جنین شما آسیب نمی‌رساند و خطری که شما را تهدید می‌کند، بسیار پایین است. فقط مرتب در مورد حال خود و اینکه چه کاری باید انجام بدهید با پزشک خود مشورت کنید و به احتمال زیاد یک زایمان سالم و طبیعی خواهید داشت.

 

بیشتر بدانید:

1- سوزش ناف در نیمه اول بارداری، دلیلش چیست؟

2- خط زیر ناف در بارداری (خط عمودی بر روی شکم) چیست؟

3- احساس درد در ناحیه ناف در نیمه دوم بارداری، مشکل ساز است؟

4- شکل و اندازه شکم در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

منبع: whattoexpect