The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خوراکی های ممنوع زیر یک سال و مصرف چه مواد غذایی مجاز نیست؟

ایده تغذیه کودک با غذاهای خوشمزه در ابتدا ساده خوشایند به نظر می رسد، اما ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد. در حقیقت شروع تغذیه کمکی با مواد جامد یکی از بزرگترین چالش ها در سال اول زندگی کودک است. نوزادان ذاتاً کنجکاو هستند، تمایل دارند هر آنچه را که می توانند با دست بگیرند را در دهان خود بگذارند. اما شما باید بدانید که کدام مواد غذایی مناسب هست و خوراکی های ممنوع زیر یک سال کدام است. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که مصرف چه مواد غذایی برای دلبند شما که هنوز یکساله نشده مجاز نیست.

خوراکی های ممنوع زیر یک سال

به عنوان پدر و مادر می توانید به کودک اجازه دهید غذاهای جدید را امتحان کند، اما مهم است که خوراکی های ممنوع زیر یک سال را شناخته و به شیرخوار ندهید زیرا شاید برخلاف تصور شما تعداد زیادی از آنها می تواند باعث مشکلات پزشکی شود.

چرا بعضی از خوراکی ها زیر یکسال ممنوع است؟

برخی از میوه ها ماند توت فرنگی، سبزیجات مانند اسفناج و خوراکی ها مانند عسل در زیر یکسال ممنوع است. این به این دلیل است که نوزادان و شیرخواران دستگاه گوارش تکامل نیافته ای دارند و غذاهایی که متناسب با سیستم هضم آنها نیست ممکن است منجر به ایجاد آلرژی غذایی در بدنشان شوند. اگر به تازگی حس شیرین مادر شدن را تجربه کرده اید، لازم است بدانید که خوراکی های ممنوع زیر یک سال کدامند و کدام غذاها برای کودک شما بی خطر هستند. بیایید نگاهی به برخی از مواد غذایی بیندازیم که فکر می کنید برای نوزادان بی خطر است، اما در واقع این گونه نیست. بخوان تا بیشتر بدانی!

خوراکی های ممنوع زیر یک سال

به محض اینکه کودک شما به سن 6 ماهگی رسید، وقت آن رسیده که او را با انواع بافت ها و طعم ها آشنا کنید. از آنجا که در این سن حس کنجکاوی شیرخوار بسیار زیاد است و همه چیز را در دهان می گذارد، لازم است بیش از پیش مراقب باشید. در اینجا لیستی از خوراکی های ممنوع زیر یک سال که باید از دادن آنها به کودک خود تا پایان دوازده ماهگی اجتناب کنید آورده شده است:

1. عسل

عسل شیرین و طبیعی است و به نظر بسیار مقوی می باشد! با این حال احتمال وجود هاگ های باکتری Clostridium botulinum وجود دارد که سمی به نام بوتولینوم تولید می کند که می تواند باعث بی حالی، ضعف در مکیدن سینه یا شیشه، ضعیف شدن عضلات و ایجاد یبوست در نوزادان شود و در تمام مدت کودک شما علائم تحریک و سرگیجه را از خود نشان خواهد داد. این عفونت نادر است اما نوزادان زیر 1 سال را درگیر می کند، به همین دلیل شما باید از تغذیه دلبند کوچک خود با عسل تا اولین تولد خودداری کنید. لازم به ذکر است که برخی از متخصصان اطفال توصیه می کند که دادن عسل به نوزاد را تا پایان دو سالگی به تأخیر بیندازید، خصوصا اگر فرزند شما آلرژی های غذایی متعددی دارد.

2. شیر گاو

همانطور که می دانید، شیر مادر بهترین منبع تغذیه ای برای نوزاد شما است. با وجود تمام مواد مغذی و آنزیم ها، شیر مادر یک وعده غذایی کاملاً مناسب برای کودک کوچک شما محسوب می شود که از بدن او در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند. گرچه خوردن شیر گاو به کودکان توصیه می شود اما هرگز نباید آن را زیر یکسال به کودک بدهید. شیر گاو دارای محتوای لاکتوز بیشتری است که ممکن است شکم کوچک کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین تا زمانی که کودک یک ساله نشود باید از مصرف شیر گاو جلوگیری کرد. پس از یک سالگی بهتر است از شیر گاو پاستوریزه استفاده کنید. احتمالا می پرسید که بنابراین فرنی و حریر بادام را با چی درست کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم مقدار شیر مصرفی در هنگام طبخ فرنی و حریره بادام کمتر از حدی است که بتواند به دستگاه گوارش نوزاد آسیب بزند در عین حال می توانید از شیرخشک و حتی شیر خودتان در طبخ این غذاها استفاده کنید.

3. کره بادام زمینی و بادام زمینی

خوشمزه، سالم و پر از پروتئین! کره بادام زمینی مورد علاقه تعداد زیادی از بچه ها است، اما نباید آن را زود به فرزندتان بدهید. بادام زمینی علاوه بر اینکه خطر خفگی دارد، به شدت آلرژی زا نیز هست.

4. غذای دریایی حاوی جیوه و صدف ماهی

غذاهای دریایی، به ویژه ماهی های دریای جنوب دارای مقادیر قابل توجهی جیوه هستند که برای دستگاه عصبی درحال تکامل نوزادان به شدت مضر است. برخی از ماهی ها مانند ماهی تن، کوسه و ماهی خال مخالی دارای مقادیر زیادی جیوه هستند. صرف نظر از اینکه کودک شما چند سال دارد باید کاملاً از آنها اجتناب کنید. یکی از بهترین ماهی هایی که می توانید به دلبندتان بدهید ماهی قزل آلا و سالمون است. محققان می گویند که مصرف صدف نیز برای شیرخواران زیر یکسال می تواند حساسیت زا باشد و باید دادن آن را به بعد از یک سالگی موکول کنید.

5. شکلات

شکلات یکی دیگر از خوراکی های ممنوع زیر یک سال و نیز یکی از نامناسب ترین غذاها برای نوزادان و شیرخواران محسوب می شود زیرا حاوی کافئین است. شما هرگز نباید به شیرخواران مواد غذایی حاوی کافئین همچون شکلات، قهوه و نوشابه بدهید. بعلاوه شکلات دارای مقدار زیادی قند است، که تا زمانی که کودک شما به یک سالگی نرسد، برای او مناسب نخواهد بود و پس از آن نیز باید در حد متوسط به کودک داده شود.

6. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ مملو از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است. اگر کودک شما دچار آلرژی نشود، می توان آن را بعد از یکسالگی به کودک داد. دادن سفیده تخم مرغ به شیرخوار در سنین پایین می تواند باعث بثورات پوستی و بروز سایر نشانه های آلرژی در دستگاه گوارش همچون اسهال شود.

7. آبمیوه های آماده و غذاهای کنسروی

آب میوه ها حاوی انبوهی از عناصر سالم هستند و طعم های خوشمزه ای دارند. با این حال آب میوه های آماده و غذاهای کنسرو شده مواد نگهدارنده زیادی دارند که مصرف آنها برای کودک شما بی خطر نیست و از دیگر خوراکی های ممنوع زیر یک سال محسوب می شوند. اگر قصد دارید به دلبندتان آبمیوه بدهید، حتما خودتان در منزل آن را تهیه کنید.

8. توت و مرکبات

اگرچه مرکبات و توت برای بدن ما ضروری است، توت فرنگی، بلوبری، شاه توت،تمشک، پرتقال، لیموترش و غیره دارای مقادیر زیادی اسید و ویتامین C هستند که می تواند باعث نفخ شدید شکم و معده شیرخوار و حتی منجر به جوش در ناحیه پوشک او شود. یک پیشنهاد خوب این است که حدود یک سال صبر کنید اگر می خواهید به دلبندتان آب پرتقال خانگی بدهید، آن را در مقدار کم و رقیق شده به او ارائه کنید.

9. انگور

انگور مواد غذایی مضری برای شیرخوار ندارد و معمولا باعث حساسیت نمی شود اما از آنجا که دانه های آن کوچک و لغزنده است و پوست آن ممکن است به گلوی کودکی که توانایی جویدن و بلعیدن صحیح را هنوز یاد نگرفته بچسبد و خطر خفگی ایجاد کند، توصیه می کنیم هرگز آن را به نوزاد زیر یک سال ندهید.

10. قند و شکر

قند و شکر (و نیز نمک) هرگز نباید به کودکان زیر یکسال داده شود زیرا می تواند بر اشتهای وی تأثیر بگذارد و رژیم غذایی او را مختل کند. وقتی به غذای کودک شکر اضافه کرده و آن را شیرین می کنید، طبیعی است که نوزاد دیگر چیزهای بی مزه همانند شیر مادر نخورد و در برابر شیر مادر مقاومت کند این مسأله در مورد نمکی کردن تغذیه کمکی نیز صدق می کند. بنابراین بهتر است معرفی قند در رژیم غذایی کودک خود را به تعویق بیندازید. وقتی کوچولوی شما یک ساله شد می توانید با قندهای طبیعی مانند شیره انگور شروع کنید و کم کم به سمت قند بروید اما باید برای جلوگیری از چاقی کودکان، آن را در مقادیر متعادلی محدود کنید.رژیم غذایی کودک شما باید برای سیستم گوارش وی مناسب باشد. اگر نمی خواهید کوچولوی شما مدام از نفخ و علائم آلرژی گریه کند هرگز خوراکی های ممنوع زیر یک سال را به او ندهید.

مطالعه بیشتر:

25 غذای کمکی ایمن برای نوزادان

میوه های ممنوع برای بچه های زیر یک سال کدامند؟

مواد غذایی مناسب برای کودکان زیر دو سال چیست؟

شروع غذای کمکی در کودکانی که دچار حساسیت غذایی هستند

?پرسش و پاسخ های خوراکی های ممنوع زیر یک سال

چرا نباید قبل از یکسالگی به نوزاد مرکبات بدهیم؟

اگرچه مرکبات و توت برای بدن ما ضروری است، توت فرنگی، بلوبری، شاه توت،تمشک، پرتقال، لیموترش و غیره دارای مقادیر زیادی اسید و ویتامین C هستند که می تواند باعث نفخ شدید شکم و معده شیرخوار و حتی منجر به جوش در ناحیه پوشک او شود. یک پیشنهاد خوب این است که حدود یک سال صبر کنید اگر می خواهید به دلبندتان آب پرتقال خانگی بدهید، آن را در مقدار کم و رقیق شد به او ارائه کنید.

چر نباید قبل از یکسالگی به نوزاد انگور بدهیم؟

انگور مواد غذایی مضری برای شیرخوار ندارد و معمولا باعث حساسیت نمی شود اما از آنجا که دانه های آن کوچک و لغزنده است و پوست آن ممکن است به گلوی کودکی که توانایی جویدن و بلعیدن صحیح را هنوز یاد نگرفته بچسبد و خطر خفگی ایجاد کند، توصیه می کنیم هرگز آن را به نوزاد زیر یک سال ندهید.

چرا نباید به غذای کودک شکر و نمک بزنیم؟

وقتی به غذای کودک شکر اضافه کرده و آن را شیرین می کنید، طبیعی است که نوزاد دیگر چیزهای بی مزه همانند شیر مادر نخورد و در برابر شیر مادر مقاومت کند این مساله درمورد نمکی کردن تغذیه کمکی نیز صدق می کند.

چرا مصرف سفیده تخم مرغ در کودکان زیر یکسال ممنوع است؟

سفیده تخم مرغ مملو از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است. اگر کودک شما دچار آلرژی نشود، می توان آن را بعد از یکسالگی به کودک داد. دادن سفیده تخم مرغ به شیر خوار در سنین پایین می تواند باعث بثورات پوستی و بروز شایر نشانه های آلرژی در دستگاه گوارش همچون اسهال شود.

منبع: parenting.firstcry