The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین چقدر است؟

اکثر زنان باردار در طول بارداری حداقل یک سونوگرافی انجام می دهند. به طور معمول، ماما یا متخصص زنان و زایمان یک سونوگرافی را در اواسط سه ماهه دوم، معمولا بین هفته های 16 تا 20، برای اندازه گیری جنین و غربالگری او برای هر نوع مشکلی را درخواست می کند. اما واقعا دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین چقدر است؟ آیا سونوگرافی می تواند تمام بیماری ها و مشکلاتی را که جنین ممکن است داشته باشد را تشخیص دهد؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در مورد دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین برای شما شرح دهیم.

دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین

در حالی که فناوری مدرن سونوگرافی نسبتا قابل اطمینان است، اما اگر کاملا واضح هم باشد لزوما به معنای خوب بودن همه چیز نیست و همین طور اگر تصاویر سونوگرافی موارد بدی را نشان دهد و پرچم قرمزی را برافراشته کند، ممکن است زنگ خطر نادرستی باشد و جنین کاملا سالم باشد.

همانند تمام موارد تصویربرداری، دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین و نتایج سونوگرافی وابسته به دقت و تفسیر فردی و مستعد خطاهای انسانی هستند. هرگونه تفسیر و نتیجه گیری نادرست می تواند باعث ناراحتی شدید عاطفی والدین شود و جنین و بارداری را در معرض مداخلات غیرضروری قرار دهد.

دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین چقدر است؟

نقایص مادرزادی، چه بزرگ و چه جزئی، در حدود سه درصد از کل زایمان ها رخ می دهد. از این تعداد، تقریبا از هر چهار مورد سه مورد با سونوگرافی تشخیص داده می شوند. صحت این تشخیص ها، ارتباط نزدیکی با مرحله و نوع حاملگی دارند.

به دلایل کاملا مشخص، سونوگرافی سه ماهه دوم نسبت به مواردی که در سه ماهه اول انجام می شوند، در تشخیص ناهنجاری های جنین دقیق تر است. به این ترتیب، سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری اغلب می تواند بیشترین اطلاعات را در مورد روند احتمالی بارداری ارائه دهد.

در بررسی که در سال 2016 توسط دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پاریس دکارت انجام شده است، نتیجه گیری شد که انجام سونوگرافی زودهنگام، قادر به تشخیص ناهنجاری های جنین در حدود 30 درصد از بارداری های کم خطر و 60 درصد از بارداری های پر خطر است. اگرچه ممکن است نظارت دقیق تر، سبب تشخیص موارد بیشتری از نقایص در گروه بارداری های پرخطر شود، اما انواع نقص ها نیز جدی تر هستند یا شامل چندین اندام هستند.

در عین حال، تشخیص برخی از نقایص نسبت به برخی دیگر به راحتی امکان پذیر است. به عنوان مثال، یک مطالعه چند مرکزی با هماهنگی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گزارش داد که میزان تشخیص مثبت نقص اندام به ترتیب زیر است:

• انگشتان اضافی (پلی داکتیلی): 19.1 درصد

• تغییر شکل دست: 76 درصد

• سفتی و تغییر شکل مفصل (آرتروگریپوز): 81.3 درصد

• نقص طول اندام: 76 درصد

در حالی که تلاش بیشتری برای افزایش وضوح تصویربرداری از سونوگرافی انجام شده است، اما هنوز جزئیات دقیق تر می توانند به راحتی دور از چشم بمانند.اگر خانمی چاق باشد یا بارداری چندقلویی داشته باشد، وضوح سونوگرافی ممکن است بیشتر کاهش یابد، اگرچه سونوگرافی بدون هیچ نشانه ای از مشکل قطعا چیز خوبی است، اما کاملا تضمین نمی کند که کودک شما بدون هیچ مشکلی متولد شود.

در پایان، مهارت پزشکی که سونوگرافی را انجام می دهد، نقش اصلی را در دقت سونوگرافی بازی می کند. اگر در مهارت سونوگرافیست تردید دارید، حتما نتیجه را با پزشک متخصص یا مامای خود مجددا تفسیر کنید.

تشخیص مثبت کاذب

از طرف دیگر، هنگامی که در سونوگرافی نوعی از نقص مادرزادی تشخیص داده می شود، بهتر است بدانید که سونوگرافی بدون خطا نیست.در بعضی موارد، ممکن است نتایج تصویربرداری اشتباه تفسیر شود (طبقه بندی نادرست باشد) یا اینکه در نهایت مشخص شود که اصلا نقصی در کار نبوده است.

یک مطالعه فرانسوی که در سال 2014 انجام شد، گزارش داد که 8.8 درصد از نقایص مادرزادی تشخیص داده شده توسط سونوگرافی کاملا نادرست (مثبت کاذب) بوده و 9.2 درصد نیز طبقه بندی نادرستی داشته اند. این میزان در سایر مطالعات منعکس شده است و دلیل این امر را نشان می دهد که چرا در هنگام تشخیص، سونوگرافی هرگز به تنهایی استفاده نمی شود.

به این ترتیب، در مقایسه با دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین و موارد جزئی، ناهنجاری های اساسی به مراتب کمتر تشخیص داده می شوند. در برخی موارد، سونوگرافی ممکن است نگرانی در مورد مشکلی را ایجاد کند اما اطلاعات کافی برای تشخیص قطعی را ارائه نمی دهد. یکی از این نمونه ها، موارد مشکوک به سندرم داون است. اگر تصویر سونوگرافی نقص را نشان دهد، آمنیوسنتز ثانویه معمولا می تواند ناهنجاری کروموزومی را با درجه دقت بالایی تأیید کند.

مطالعه بیشتر:

اولین سونوگرافی بارداری چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی تشخیص بارداری چه چیزی را بررسی می‌کند؟

دقت سونوگرافی آنومالی در دوران بارداری به چه مقدار است؟

انواع سونوگرافی بارداری چیست وچه زمان سونوگرافی انجام میشود؟

?پرسش و پاسخ های دقت سونوگرافی در تشخیص نقایص جنین

اطلاعات سونوگرافی در کدام ماه از بارداری دقیق تر است؟

به دلایل کاملا مشخص، سونوگرافی سه ماهه دوم نسبت به مواردی که در سه ماهه اول انجام می شوند، در تشخیص ناهنجاری های جنین دقیق تر است. به این ترتیب، سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری اغلب می تواند بیشترین اطلاعات را در مورد روند احتمالی بارداری ارائه دهد.

سونوگرافی در تشخیص نواقص جنین چقدر دقیق است؟

انجام سونوگرافی زودهنگام، قادر به تشخیص ناهنجاری های جنین در حدود 30 درصد از بارداری های کم خطر و 60 درصد از بارداری های پر خطر است. اگرچه ممکن است نظارت دقیق تر، سبب تشخیص موارد بیشتری از نقایص در گروه بارداری های پرخطر شود، اما انواع نقص ها نیز جدی تر هستند یا شامل چندین اندام هستند.

آیا ممکن است سونوگرافی اشتباه کند؟

بله. از طرف دیگر، هنگامی که در سونوگرافی نوعی از نقص مادرزادی تشخیص داده می شود، بهتر است بدانید که سونوگرافی بدون خطا نیست. در بعضی موارد، ممکن است نتایج تصویربرداری اشتباه تفسیر شود (طبقه بندی نادرست باشد) یا اینکه در نهایت مشخص شود که اصلا نقصی در کار نبوده است.

متخصص سونوگرافی بچه مشکل داره، ممکنه اشتباه کرده باشه؟

در پایان، مهارت پزشکی که سونوگرافی را انجام می دهد، نقش اصلی را در دقت سونوگرافی بازی می کند. اگر در مهارت سونوگرافیست تردید دارید، حتما نتیجه را با پزشک متخصص یا مامای خود مجددا تفسیر کنید.

منبع: verywellfamily