The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آمپول فولیگنان برای زنان و مقدار و نحوه مصرف آن چگونه است؟

بسیاری از زوجینی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند، فکر می کنند که با اولین اقدام، می توانند به خواسته خود برسند. اما حقیقت چیز دیگری است! برخلاف انتظار، این احتمال وجود دارد که موانعی در سرراه بچه دار شدن وجود داشته باشند. البته به لطف پیشرفت های روزافزون پزشکی بسیاری از این موانع قابل درمان و برطرف شدن هستند. یکی از داروهای مورد استفاده برای رفع ناباروری، آمپول فولیگنان است. برای افزایش اطلاعاتتان در رابطه با کاربرد و عوارض آمپول فولیگنان برای زنان، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

آمپول فولیگنان چیست؟

آمپول فولیگنان (Folignan)، فرآورده دارویی است که به شکل پودر برای تهیه محلول تزریقی 1500 واحدی در بازار دارویی به فروش می رسد. این آمپول که در داروخانه ها به نام های تجاری دیگری همچون پی دی پرگ (PD PREG)، پرگنیل (Pregnyl)، گنارکس (Gonarex) و ... نیز شناخته می شود، در واقع همان آمپول گنادوتروپین جفتی انسانی یا اچ سی جی (HCG) است.

بر اساس راهنمای شرکت سازنده، آمپول فولیگنان برای زنان با اهداف درمانی زیر تجویز می شود:

1. القای تخمک گذاری و کمک به وقوع بارداری: برای اینکه یک خانم باردار شود، لازم است تا تخمک بالغ طی فرآیندی که به آن تخمک گذاری گفته می شود، از تخمدان رها شده و به درون لوله رحمی (لوله فالوپ) وارد شود تا در نهایت با اسپرم لقاح یافته و سلول تخم که به نطفه تبدیل خواهد شد، را تشکیل دهد. برای وقوع تخمک گذاری، وجود هورمون لوتئینی کننده (LH) الزامی است. این هورمون درست قبل از تخمک گذاری به اوج خود رسیده و باعث رهایی تخمک از تخمدان می شود. اما اگر به هر دلیل این روند به درستی رخ ندهد، پزشک آمپول فولیگنان را برای زنان تجویز خواهد کرد. زیرا گنادوتروپین جفتی انسانی یا همان اچ سی جی (HCG) به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده آمپول فولیگنان، با تقلید از عملکرد هورمون لوتئینی کننده (LH) در بدن یک خانم، می تواند به القای تخمک گذاری و در نتیجه وقوع بارداری کمک کند.

2. تحریک و القای تخمک گذاری در طی پروسه های کمک باروری: اگر پزشک به هر دلیل تصمیم به انجام آی یو آی (IUI) و یا آی وی اف (IVF) یا همان لقاح آزمایشگاهی گرفته باشد، بسیار مهم است که تخمک گذاری در زمان مشخص و معین رخ دهد تا شانس وقوع بارداری در طی انجام این پروسه ها به حداکثر میزان خود برسد. با در نظر گرفتن این نکته مهم که در حدود 12 تا 36 ساعت بعد از تزریق آمپول فولیگنان برای زنان، به طور معمول تخمک گذاری رخ می دهد، بنابراین این فرآورده دارویی به یکی از گزینه های اصلی انتخابی در درمان های کمک باروری تبدیل شده است.

مقدار و نحوه مصرف آمپول فولیگنان برای زنان

میزان دوز مورد نیاز فرآورده دارویی فولیگنان، بسته به علت تجویز دارو و همچین سابقه پزشکی، سن و وزن بیمار و ترجیح پزشک متغیر است و بنابراین هرگز نباید خودسرانه از این آمپول استفاده کنید.

به علاوه برای استفاده از آمپول فولیگنان یا همان اچ سی جی، لازم است تا فرآورده پودری را با ویال مایع مخصوص آن، مخلوط کنید تا محلول قابل تزریق دارو آماده شود. این محلول را می توان به دو صورت عضلانی و یا زیرپوستی (زیرجلدی)، تزریق کرد.

ممنوعیت های مصرف آمپول فولیگنان برای زنان

اگرچه آمپول فولیگنان یا همان HCG می تواند به شما در باردار شدن کمک کند، اما باید بدانید که استفاده از این دارو در زمان بارداری ممکن است منجر به وقوع نقائص مادرزادی در جنین شود، زیرا برحسب گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، آمپول فولیگنان جزو دسته داروهای گروه " X" یعنی کاملا ممنوع در بارداری قرار دارد. به بیان ساده تر این بدان معناست که اگر باردار هستید، تحت هیچ شرایطی نباید از این دارو استفاده کنید و اگر هم در حین درمان باردار شدید، می بایست مساله را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

علاوه بر این مورد، سایر شرایطی که در صورت وجودشان می بایست از تزریق آمپول فولیگنان برای زنان خودداری شود، عبارت هستند از:

- سابقه واکنش های آلرژیک به اچ سی جی و یا سایر فرآورده های دارویی مشابه،

- سرطان پستان، تخمدان یا رحم،

- اختلال عملکرد تیروئید یا غده فوق کلیه کنترل نشده،

- سرطان هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز در مغز و یا وجود تومور در این دو بخش،

- و خونریزی واژینال بدون علت مشخص.

به علاوه در صورت ابتلا به هر یک از موارد زیر، لازم است پزشک خود را مطلع کنید تا در مورد تجویز آمپول فولیگنان، جنبه احتیاط را در نظر گرفته و برای استفاده ایمن از این دارو، اقدامات لازم همچون تنظیم دوز را انجام دهد.

- بیماری های قلبی و کلیوی،

- تشنج و صرع،

- میگرن،

- و آسم.

عوارض جانبی آمپول فولیگنان برای زنان

آگاهی داشتن از عوارض جانبی یک دارو، به شما کمک می کند تا به موقع برای دریافت اقدامات حمایتی و درمانی به پزشک مراجعه کرده و کمتر در معرض خطر جدی قرار بگیرید. سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)، یکی از عوارض جدی و قابل انتظار آمپول فولیگنان است که برخی از زنان به ویژه بعد از اولین دوره درمان به آن دچار می شوند. از آنجا که این مشکل یک وضعیت بسیار خطرناک و تهدیدکننده زندگی است، باید نشانه های آن را به خوبی شناخت و در صورت بروز آن ها بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و یا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. نشانه هایی همچون:

- درد شدید لگن،

- تورم دست ها یا پاها و افزایش ناگهانی و سریع وزن،

- درد و تورم معده،

- تنگی نفس،

- اسهال،

- حالت تهوع یا استفراغ،

- خروجی ادرار کمتر از حد طبیعی و یا حتی توقف جریان ادرار.

علاوه بر این، رایج ترین و مهم ترین عوارض جانبی دیگری که در پی مصرف آمپول فولیگنان برای زنان گزارش شده اند، عبارت هستند از:

- سردرد،

- احساس بی قراری یا تحریک پذیری،

- تورم خفیف در اندام ها،

- احساس خستگی و کمبود انرژی،

- تجربه علائم و نشانه های افسردگی،

- حساسیت یا تورم پستان ها و احساس درد و سنگینی در آن ها،

- بارداری های دو یا چند قلویی،

- و احساس درد، قرمزی، گرما، تورم و یا نشانه های تحریک پوستی در محل تزریق.

تداخلات دارویی آمپول فولیگنان

بر اساس داده های موجود حاصل از پژوهش های علمی، به نظر نمی رسد که تداخل دارویی مهمی برای آمپول فولیگنان وجود داشته باشد، اما با این وجود، بهتر است لیست تمامی داروهای مصرفی اعم از داروهای بدون نسخه و گیاهی و ... را به اطلاع پزشک خود برسانید.

موارد مهم هنگام استفاده از آمپول فولیگنان برای زنان

در صورت تجویز پزشک و تصمیم به استفاده از آمپول فولیگنان، بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید:

1. در طی دوره درمان با آمپول فولیگنان، از مصرف الکل اجتناب کنید.

2. پودر آمپول فولیگنان را در دمای اتاق و دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری کنید.

3. پس از مخلوط کردن پودر با مایع و تهیه محلول تزریقی، آن را در یخچال نگه دارید. برای اینکه بدانید محلول تهیه شده تا چند روز در یخچال قابل نگهداری است، حتما به اطلاعات داخل بروشور دارو مراجعه کنید، زیرا توصیه هر کارخانه سازنده با دیگری متفاوت است.

4. در صورت تغییر رنگ دارو و یا مشاهده رسوب و ذرات معلق در محلول، از دارو استفاده نکنید.

5. در صورت فراموشی یک دوز از دارو، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد ادامه روند درمان تصمیم گیری نماید.

6. در صورت استفاده بیش از حد از دارو و یا بروز عوارض جانبی مساله را بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.

7. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، لازم است قبل از تزریق آمپول فولیگنان برای زنان یا همان اچ سی جی، درمان با منوتروپین ها (HMG) صورت گرفته باشد و به علاوه به کمک سونوگرافی، از اندازه مناسب فولیکول درون تخمدان اطمینان پیدا کرده باشیم. البته حتما در این موارد با پزشکتان مشورت کرده و طبق نظر او پیش بروید.

مطالعه بیشتر:

عوارض داروی گنادوتروپین که نباید نادیده بگیرید

نحوه تزریق آمپول hcg برای بارداری چگونه است؟

چه مدت پس از تزریق HCG تخمک‌گذاری انجام می شود؟

آمپول پی دی پرگ PD PREG و مقدار و نحوه مصرف آمپول پی دی پرگ

?پرسش و پاسخ های آمپول فولیگنان

چه افرادی مجاز به مصرف آمپول فولیگنان برای بارداری نیستند؟

سابقه واکنش های آلرژیک به اچ سی جی و یا سایر فرآورده های دارویی مشابه، سرطان پستان، تخمدان یا رحم، اختلال عملکرد تیروئید یا غده فوق کلیه کنترل نشده، سرطان هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز در مغز و یا وجود تومور در این دو بخش،

عوارض جانبی آمپول فولیگنان برای زنان چیست؟

- درد شدید لگن، تورم دست ها یا پاها و افزایش ناگهانی و سریع وزن، درد و تورم معده، تنگی نفس، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ، خروجی ادرار کمتر از حد طبیعی و یا حتی توقف جریان ادرار.

شرایط نگه داری آمپول فولیگنان چگونه است؟

پس از مخلوط کردن پودر با مایع و تهیه محلول تزریقی، آن را در یخچال نگه دارید. برای اینکه بدانید محلول تهیه شده تا چند روز در یخچال قابل نگهداری است، حتما به اطلاعات داخل بروشور دارو مراجعه کنید، زیرا توصیه هر کارخانه سازنده با دیگری متفاوت است.

اگر تزریق یک دوز از آمپول فولیگنان را فراموش کردیم چه کنیم؟

در صورت فراموشی یک دوز از دارو، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد ادامه روند درمان تصمیم گیری نماید.