The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خوردن لیمو ترش در بارداری آیا بی خطر است؟

خوردن لیمو ترش در بارداری بی خطر و ایمن است. لیمو ترش ها منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری برای سلامت مادر و رشد جنین هستند. با این وجود تحقیقات کمی درباره تاثیر آنها به طور خاص در دوران بارداری وجود دارد.

نوشیدن آب لیمو ترش یا اضافه کردن آن به سالاد مطمئنا بدون ایراد است اما در مورد مصرف مقادیر زیاد لیمو ترش یا مکمل‌های لیمو ترش و مواد افزودنی با طعم لیمو ترش، یا هر چیز دیگر بهتر است ابتدا با متخصص زنان مشورت کنید.

فواید بالقوه خوردن لیمو ترش در بارداری

1- تقویت سیستم ایمنی و رشد جنین

تاکنون هیچ مطالعه‌ای که نشان دهد لیمو ترش به رشد بهتر جنین کمک می‌کند، انجام نشده است اما دسته از مرکبات سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی هستند که تاثیر آنها بر سیستم ایمنی و رشد جنین به اثبات رسیده است. نصف لیوان (106 گرم) لیمو ترش بدون پوست 56.2 میلی گرم ویتامین C دارد که یک ماده مغذی مهم برای مادر و نوزاد محسوب می‌شود.

در مطالعه‌ای که مشروح نتایج آن در مجله Animal Trusted 2012  منتشر شد به اثبات رسید کمبود ویتامین C در مادر می‌‌تواند مانع از رشد مغزی جنین، به ویژه هیپوکامپ یا بخش حافظه شود. مصرف متعادل و به اندازه ویتامین C ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز عفونت‌های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می‌‌کند.

تاثیر لیمو ترش بر افزایش توان ایمنی بدن به دلیل میزان قابل توجه فلاونون‌ها از جمله اریوسیترین و هسپریدین است. در این مقاله در سال 2013 آمده است، خوردن لیمو ترش در بارداری توانایی مقابله بدن مادر با عفونت‌‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را بالا می برد و همچنین خواص ضد دیابتی و ضد سرطانی دارد. خوردن لیمو ترش در بارداری همچنین به ریشه کن کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند.

یکی دیگر از مهمترین مواد مغذی موجود در لیمو ترشها، فولات است که مصرف آن در بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. مقاله‌ای معتبر در سال 2012 توانایی فولات را در کاهش خطر نقص لوله عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی تأیید کرد. این نقایص بر مغز، ستون فقرات یا نخاع تأثیر می‌‌گذارند و می‌‌توانند در اولین ماه بارداری بروز کنند. از نظر تئوری، مصرف کمی لیمو ترش در چند هفته اول بارداری در این زمینه بسیار کمک کننده است.

2- کاهش حالت تهوع

هیچ تحقیقی برای اثبات این نکته وجود ندارد که مصرف لیمو ترش به طور موثری حالت تهوع را در دوران بارداری کاهش می‌‌دهد. اما داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌‌دهد بوی روغن لیمو ترش باعث تسکین حالت تهوع می‌‌شود.

بر اساس یک مطالعه بالینی تصادفی در سال 2014 به اثبات رسید استنشاق اسانس لیمو ترش در کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری ایمن و مؤثر است.

3- پیشگیری از کم آبی بدن

دریافت مایعات کافی به خصوص در دوران بارداری بسیار ضروری است زیرا عملکردهای مهم بسیاری از جمله تشکیل سلول‌ها، تنظیم دمای بدن، کمک به هضم، جذب و انتقال مواد مغذی و اکسیژن رسانی به سلول‌ها، کمک به واکنش‌های شیمیایی و از بین بردن ضایعات بدن و در نهایت تشکیل مخاط و سایر مایعات روان کننده به وجود آب بستگی دارد.

در مطالعه‌ای معتبر در سال 2002 در مورد نیازهای آبی بدن در دوران بارداری، براساس رژیم غذایی 2300 کالری محاسبه شد - یک زن باردار به 3،300 میلی لیتر آب در روز نیاز دارد که چیزی معادل 14 لیوان آب است. گاهی اوقات، نوشیدن آب زیاد خسته کننده است. بنابراین قرار دادن مقداری لیمو ترش در آب سبب مزه دار شدن و خوش طعمی آن می‌شود.

در خوردن لیمو ترش در بارداری افراط نکنید

مصرف مقدار کمی لیمو ترش در دوران بارداری نه تنها خطرناک نیست بلکه مفید هم تلقی می‌شود اما زیاده روی در آن نگران کننده است. لیمو ترش حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است که می‌‌تواند مشکل آفرین شود.

آب لیمو ترش تازه اسید سیتریک بیشتری در مقایسه با آب پرتقال و گریپ فروت دارد و اسید سیتریک لیمونادهای آماده تا 6 برابر آب لیمو ترش و لیمو ترش خانگی هستند. مصرف این میزان اسید سیتریک می‌تواند زمینه ساز مشکلاتی از جمله مسایل زیر شود:

- فرسایش دندان

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش می‌‌تواند باعث اسیدی شدن PH بدن شده و مصرف مکرر آن طی مدت طولانی زمینه را برای فرسایش مواد معدنی تقویت کننده مینای دندان فراهم آورد.به دنبال این موضوع دندان‌ها ضعیف تر و حساس تر می‌شوند. تحقیق دیگری در سال 2015 نشان داد که آب لیمو ترش نسبت به کولای معمولی سبب فرسایش بیشتر دندان‌ها می‌شود و با توجه به اینکه در بارداری در معرض برخی از مشکلات دندان و لثه هستید بهتر است حداقل در مصرف مواد غذایی اسیدی افراط نکنید.

 - سوزش سر دل

مقادیر بالای اسید سیتریک ممکن است خطر ابتلا به ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل را افزایش دهد. موضوعی که خود در دوران بارداری نسبتاً رایج است. اما مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش با یک لیوان آب در برابر سوزش سر دل اثرات محافظتی دارد. اگرچه این موضوع اثبات نشده است اما به نظر می‌رسد این مخلوط در واقع به قلیایی کردن اسید معده کمک کرده و بنابراین سوزش سر دل را کاهش می‌دهد.

چند دستور ساده برای افزودن لیمو ترش به برنامه غذایی روزانه و خوردن لیمو ترش در بارداری:

- پارفیت ماست و لیمو ترش

  • ۸۵ گرم ماست یونانی بدون چربی
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری پوست لیمو ترش رنده شده
  • ۱/۴ کاسه گرانولا

آب لیمو ترش را به ماست اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. روی آن گرانولا بپاشید و عسل اضافه کنید.

 - آب به لیمو ترش و ریحان

  • 2 قوطی آب
  • 2 برش نازک لیمو ترش (با حذف دانه ها)
  • 2 برگ ریحان

برش‌های لیمو ترش و برگ ریحان را به آب اضافه کنید. قبل از نوشیدن آن برای رفع عطش، 1 تا 4 ساعت در یخچال و فریزر قرار دهید.

 - سالاد آرگولا با لیمو ترشی سرکه‌ای

  • 4 فنجان آرگولا
  • 3 قاشق غذاخوری. روغن زیتون اضافی
  • 2 قاشق غذاخوری. آب لیمو ترش تازه
  • 1 قاشق چایخوری. عسل
  • 1/2 قاشق غذاخوری. خردل
  • 1/4 قاشق غذاخوری. نمک دریا
  • 1/4 فنجان پنیر پارمسان تازه تراشیده شده
  • فلفل سیاه

آرگولا را بشویید و کنار بگذارید تا خشک شود. روغن زیتون، آب لیمو ترش، عسل، خردل و نمک دریا را مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید. وقتی آماده سرو شد، آرگولا را مخلوط کرده  و با پنیر پارمزان و فلفل تزئین کرده و نوش جان کنید.

در انتها متذکر می شویم که خوردن لیمو ترش در بارداری یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری و همچنین درمان سرماخوردگی است. شاید اکنون که درمصرف داروها محدودیت زیادی دارید، بهترین زمان برای افزودن لیموترش به رژیم غذاییتان باشد.

 

بیشتر بدانید:

1- آیا خوردن عسل در دوران بارداری مجاز است؟

2- 13 درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری

3- چگونگی درمان فوری سرماخوردگی در بارداری؟

4- درمان حالت تهوع در دوران بارداری با راهکارهای خانگی