The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خونریزی بعد از انتقال جنین (IVF) نشانه چیست؟

یکی از دشوارترین مسائلی که بیمارانIVF  با آن مواجهند این است که هیچ علامت و نشانه ظاهری وجود ندارد که بتوان براساس آن در مورد وضعیت داخلی فرد اظهارنظر کرد و معین نمود که آیا انتقال جنین ها موفقیت آمیز بوده است یا خیر. خونریزی به عنوان مهمترین نشانگر چرخه تولید مثل یکی از منابع اصلی استرس در درمان IVF به شمار می آید. در این مقاله به بررسی انواع خونریزی بعد از انتقال جنین  و لزوم اقدام به موقع در موارد خاص می پردازیم.

شروع آخرین دوره قبل از IVF

شروع دوره قاعدگی رویدادی است که بیشتر بیماران IVF منتظر آن هستند، زیرا بالاخره چرخه درمانی IVF آغاز شده و انتظار طولانی والدین به پایان می رسد. زوج های متقاضی IVF زمان زیادی را صرف فرایند درمان از لیست انتظار گرفته تا نوبت گیری برای پزشکان متخصص صرف می کنند، این زمان که یک دوره 2 الی 6 ماهه را می طلبد، جدای از میزان آمادگی والدین، دوره ای بسیار اضطراب آور است.

نگرانی از اینکه آیا دوره قاعدگی به موقع اتفاق می افتد یا خیر؟ اگر زودتر یا دیرتر رخ دهد، چه خواهد شد؟ اگر زودتر باشد، چون دسترسی به پزشک امکان ندارد، آیا باید IVF را لغو کرد؟ اگر به تأخیر بیفتد، پزشک ناگزیر فرایند درمان را به تعویق خواهد انداخت؟ اگر 2 روز به عقب بیفتد، آیا لقاح مصنوعی انجام می شود یا اینکه باز هم باید منتظر شد؟

شروع دوره درمان

به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که خونریزی آغاز شد، کیفیت و کمیت آن اهمیتی ندارد! روز اول دوره قاعدگی به عنوان یک نشانگر، آمادگی بدن برای تخمک گذاری را نشان می دهد. خونریزی به معنی ریختن دیواره های رحم است و نقشی در فرایند IVF ندارد.

اگرچه قاعدگی زود یا دیرهنگام تاثیری در نتیجه درمان IVF ندارد اما گاهاً بیماران ناگزیر هستند برای درمان به شهر یا حتی کشور دیگری سفر کنند، برخی مواقع پزشک به تعدادی از بیماران در یک روز معین وقت می دهد، بنابراین تاخیر یا تعجیل در روز قاعدگی می تواند مشکلاتی برای بیمار و پزشک به همراه داشته باشد، از این رو بسیاری از کلینیک ها، ابتدا با استفاده از قرص های ضد بارداری چرخه های قاعدگی را تنظیم کرده و سپس اقدام به برنامه ریزی برای IVF می کنند.

پزشک برای جمع آوری تخمک ها، سوزنی را از دیواره واژن وارد می کند لذا ممکن است بعد از بازیابی تخمک، لکه بینی یا خونریزی داشته باشید. این خونریزی معمولاً خفیف بوده و به زودی متوقف می شود اما خونریزی بیش از حد غیرطبیعی است و باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی خانمها نیز ممکن است بعد از انتقال جنین دچار لکه بینی یا خونریزی بعد از انتقال جنین شوند. اگرچه شاید این مشکل نگران کننده به نظر برسد، اما زمانی رخ می دهد که پزشک حین انتقال با مشکل مواجه شود و یا ناگزیر به دستکاری گردنه رحم باشد. این خونریزی از دهانه رحم خارج شده و آسیبی به جنین نمی رساند!

خونریزی بعد از انتقال جنین نشانه چیست؟

اگر دو هفته بعد از لقاح مصنوعی خونریزی رخ دهد، به چه معناست؟ این مشکل طبیعی نیست زیرا در مرحله لولتئال یا فعالیت جسم زرد در تخمدان، استروژن و پروژسترون از دیواره رحم پشتیبانی می کنند. خونریزی در این مقطع به آن جهت نگران کننده است که می تواند نشان دهنده آغاز قاعدگی و عدم موفقیت در فرایند IVF باشد.

شاید خونریزی بعد از IVF کابوس شبانه مادران باشد! بسیاری از آنها نسبت به هر قطره خونی که از بدنشان خارج می شود، وسواس دارند و حتی تصور می کنند جنین را در لخته خون مشاهده کرده اند، باید دانست جنین در این مرحله اندازه میکروسکوپی دارد و بدون چشم مسلح قابل رؤیت نیست.

آیا خونریزی بعد از انتقال جنین به معنای سقط است؟

خونریزی همیشه به معنای عدم موفقیت چرخه IVF نیست. در بسیاری از مادران، به خودی خود متوقف می شود، در چنین مواقعی هیچ گاه در صدد پی بردن به چرایی و چگونگی این خونریزی ها بر نمی آییم. در برخی موارد نیز خونریزی به دلیل لانه گزینی بوده و یک مژده واقعی است. 

متأسفانه، در چنین مواقعی سونوگرافی اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار نمی دهد و امکان اظهار نظر قطعی وجود ندارد. بنابراین لازم است به منظور بررسی سطح پروژسترون، آزمایش خون انجام شود. اگر سطح پروژسترون پائین باشد، پزشک دوز پروژسترون را افزایش می دهد تا از آندومتر رحم پشتیبانی کرده و مانع ریزش شود.

خونریزی بعد از انتقال جنین، چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر به رغم مصرف داروهای تجویز شده، در مدت کمتر از 12 روز پس از انتقال جنین، قاعدگی رخ دهد، پزشک باید 3 روز پس از انتقال جنین در چرخه IVF بعدی، سطح پروژسترون را اندازه گیری کند. اگر سطح پروژسترون پایین بود، شیوه تامین پروژسترون از واژینال به عضلانی یا بالعکس تغییر خواهد کرد. 

منبع: inviafertility

 

بیشتر بدانید:

1- مراقبت های بعد از آی وی اف IVF چگونه است؟

2- عوارض بعد از ای وی اف (IVF) برای مادر و نوزاد

3- روش های لقاح مصنوعی برای باردار شدن

4- لقاح مصنوعی بارداری را خطرناک می کند؟