The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سردرد قاعدگی، سردرد پریود و علت سردرد قاعدگی یا پریود چیست؟

نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند تغییرات زیادی ایجاد کند و مانند برخی از خانم ها، ممکن است در این زمان سردرد قاعدگی را تجربه کنید. در کنار سایر علائم آزار دهنده پریود همچون دل درد، تهوع، افسردگی و ... سردرد قاعدگی شاید کمی بی انصافی به نظر برسد!!! در اینجا مواردی است که باید در مورد سردرد قاعدگی و همچنین روش های متوقف کردن آنها بدانید.

انواع سردرد قاعدگی

انواع مختلف سردرد می تواند در حوالی دوره قاعدگی شما اتفاق بیفتد. یک نوع آن سردرد تنشی است که غالباً ناشی از استرس رخ می دهد. این نوع سردرد مانند نواری محکم در اطراف پیشانی شما احساس می شود. یا ممکن است به دلیل از دست دادن خون و افت سطح آهن، بعد از پریود دچار سردرد شوید.اما در بین انواع مختلف سردردهایی که می توانند در دوران قاعدگی شما ایجاد شوند، سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی شایع ترین نوع محسوب می شود. علت اصلی برای هر دو مورد یکسان است، با این حال علائم آنها متفاوت است.

علت سردرد قاعدگی چیست؟

تغییر در سطح هورمون می تواند باعث سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی شود. هورمون ها بسیاری از عملکردهای بدن شما را تنظیم می کنند. زنانی که به تغییرات هورمونی حساس هستند، می توانند قبل از پریود، در طول چرخه یا بعد از قاعدگی خود دچار سر درد شوند.

سردرد قاعدگی ناشی از تغییر سطح استروژن و پروژسترون است. استروژن هورمون جنسی زنانه است. از طریق جریان خون عبور می کند و پیام ها را به قسمت های مختلف بدن می رساند.

سطح استروژن در اواسط چرخه ماهانه افزایش می یابد. این باعث آزاد شدن تخمک می شود. پروژسترون هورمون مهم دیگری است. افزایش سطح این هورمون به کاشت تخمک در رحم کمک می کند.

پس از تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان)، سطح هورمون ها کاهش می یابد. سطح استروژن و پروژسترون در کمترین میزان خود قبل از پریود قرار می گیرند. این کاهش باعث می شود که بعضی از خانم ها بیشتر سردرد بگیرند.

بعلاوه برخی از زنان در دوران یائسگی یا نزدیک آن به دلیل افت هورمون ها، سردرد بیشتری را تجربه می کنند.

بارداری همچنین می تواند سردردهایی را تحریک کند زیرا سطح هورمون های بدن در طی نه ماه به شدت نوسان می کند.

سردرد هورمونی در مقابل میگرن قاعدگی

در حالی که سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی هر دو به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می شوند، تفاوت اصلی این دو در شدت درد است. سردرد هورمونی ممکن است خفیف تا متوسط باشد و باعث احساس درد یا ضربان قلب شود. این یک درد ناراحت کننده است، اما در برنامه های روزمره شما تداخل ایجاد نمی کند.

از طرف دیگر، در میگرن قاعدگی درد بسیار شدید و ناتوان کننده است. طبق بنیاد ملی سردرد، میگرن قاعدگی حدود 60 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.اگر به طور منظم حملات میگرن را تجربه می کنید، ممکن است به میگرن قاعدگی دچار باشید.

میگرن قاعدگی با میگرن معمولی چه فرقی دارد؟

میگرن قاعدگی با میگرن معمولی تفاوت دارد زیرا معمولاً با علائم قبلی هشدار دهنده که اصطلاحا Aura نامیده می شود، همراه نیست. Aura به چراغ چشمک زن، خطوط زیگزاگ یا سایر تجربیات حسی اشاره دارد که برخی افراد قبل از حمله میگرن آنها را تجربه می کنند.

میگرن قاعدگی ضربان شدید دارد که می تواند از یک طرف پیشانی شروع شود و به طرف دیگر برود. شدت آن می تواند باز نگه داشتن چشم، کار یا حتی فکر کردن را با مشکل روبرو کند.

علائم دیگرهمراه با میگرن قاعدگی عبارتند از:

• حالت تهوع

• استفراغ

• حساسیت به صدا

• حساسیت به نور شدید

هم با سردرد هورمونی و هم با میگرن قاعدگی، ممکن است علائم معمولی قاعدگی را تجربه کنید، از جمله:

• خستگی مفرط

• درد مفصل یا درد عضلانی

• یبوست یا اسهال

• هوس های غذایی

• تغییرات خلق و خوی

درمان سردرد قاعدگی چیست؟

درمان سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی به شدت آنها بستگی دارد.

گزینه های اول درمان سردرد قاعدگی

مسکن های بدون نسخه پزشک اغلب برای درمان سردرد قاعدگی موثر هستند. این داروها همچنین می توانند سردردهای تنشی و سردردهای ناشی از کمبود آهن را کاهش دهند.

برای سردرد قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

بهترین داروها برای سردرد قاعدگی شامل موارد زیر است:

• ایبوپروفن

• سدیم ناپروکسن

• استامینوفن

کافئین یکی دیگر از داروهای موثر برای سردردهای هورمونی است. خوردن شکلات و نوشیدن چای کافئین دار یا نوشابه ممکن است به شما کمک کند. در واقع، برخی از داروهای PMS حاوی کافئین به عنوان یک ماده تشکیل دهنده اصلی هستند.

به یاد داشته باشید که قطع ناگهانی کافئین پس از پریود، خود می تواند باعث سردرد شود.

اگر سردرد قاعدگی شما به حدی شدید است که به میگرن شباهت دارد، داروهای بدون نسخه ممکن است چندان تاثیری نداشته باشند. بهتر است ابتدا داروهای ذکر شده را امتحان کنید، اما در صورت عدم بهبود علائم ممکن است به هورمون درمانی نیاز داشته باشید.

انجام این روش های درمانی قبل از چرخه قاعدگی می تواند به تعادل سطح هورمون کمک کند. پزشک شما ممکن است استروژن مکمل (استرادیول) را برای اصلاح نوسانات هورمونی توصیه کند.

اگر از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کنید، کنار گذاشتن و یا تغییر قرص ممکن است به تعادل سطح هورمون ها کمک کرده و میگرن قاعدگی را متوقف کند.

همچنین می توانید از پزشک خود در مورد تریپتان ها سوال کنید. اینها دسته ای از داروها هستند که برای درمان میگرن شدید طراحی شده اند. این داروها با تحریک سروتونین کار می کنند که به کاهش التهاب و انقباض رگهای خونی کمک خواهد کرد که خود میگرن را متوقف کرده یا از آن پیشگیری می کند.سایر داروهای تجویز شده برای درمان میگرن عبارتند از:

• گلوکوکورتیکوئیدها

• دی هیدرو ارگوتامین و ارگوتامین

درمان های خانگی برای سردرد قاعدگی

علاوه بر داروهای ذکر شده، چند درمان خانگی ممکن است به شما کمک کند تا سردرد قاعدگی را مدیریت کنید.

سرما درمانی

یک بسته یخ را در یک حوله بپیچید و آن را به پیشانی خود بمالید (10 دقیقه بگذارید و سپس 10 دقیقه بردارید). سرما درمانی می تواند باعث کاهش التهاب و احساس درد شود.

تمرینات آرامش بخشی

ورزش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می توانند باعث آرامش عضلات، کاهش تنش و بهبود علائم سردرد قاعدگی شوند.

استراحت کافی به بدن شما کمک می کند که عملکردهای مختلف مانند ضربان قلب و فشار خون را کنترل کند. تنش و استرس کمتر ممکن است از شدت سردردهای شما بکاهد.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های ریز در نقاط فشار مختلف در سراسر بدن شما است که باعث ترشح اندورفین می شود، هورمون هایی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و به شما کمک می کنند تا با استرس و درد کنار بیایید.

آیا استراحت کم می تواند سبب سردرد قاعدگی شود؟

بله. خواب کم می تواند سردرد را بدتر کند. هر شب حداقل هفت تا نه ساعت بخوابید. برای استراحت بهتر محیط خواب خود را بهبود ببخشید. تلویزیون و چراغ ها را خاموش کنید و اتاق خود را در دمای مناسب نگه دارید.

برای درمان سردرد قاعدگی چه ویتامینی بخورم؟

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین هایی مانند ویتامین B-2، کوآنزیم Q10 و منیزیم ممکن است از شدت حملات میگرن بکاهند. قبل از شروع مصرف مکمل، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید.

چه موقع برای سردرد قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در دوران قاعدگی سردردهای مکرر و شدید دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند در مورد هورمون درمانی با شما صحبت کرده یا دارو تجویز کند.

همچنین برای هر سردردی که علائم زیر را دارد باید به پزشک مراجعه کنید:

• احساس گیجی

• تشنج

• دید دوتایی

• بی حسی

• مشکل در صحبت کردن

این نوع سردردها ممکن است مربوط به پریود شما نباشد، بلکه بیشتر به یک بیماری پزشکی جدی مربوط باشد.

سخن آخر

بسیاری از خانم ها سردرد قاعدگی و میگرن پریود را تجربه می کنند اما تسکین این درد در آنها امکان پذیر است. شما می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. اگر علائم شما بدتر شد یا بهبود نیافت، به دکتر خود مراجعه کنید تا سایر گزینه ها را برای شما تجویز کند.

مطالعه بیشتر:

از کجا بفهمم باردارم یا دارم پریود می شوم؟

نشانه ها و علائم پریود شدن در بانوان چیست؟

5 روش خانگی برای کاهش درد پریود یا عادت ماهانه

درمان خانگی درد پریود شدید، برای درد قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

?پرسش و پاسخ های سردرد قاعدگی

برای سردرد قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

بهترین داروها برای سردرد قاعدگی شامل موارد زیر است: • ایبوپروفن • سدیم ناپروکسن • استامینوفن

آیا استراحت کم می تواند سبب سردرد قاعدگی شود؟

بله. خواب کم می تواند سردرد را بدتر کند. هر شب حداقل هفت تا نه ساعت بخوابید. برای استراحت بهتر محیط خواب خود را بهبود ببخشید. تلویزیون و چراغ ها را خاموش کنید و اتاق خود را در دمای مناسب نگه دارید.

برای درمان سردرد قاعدگی چه ویتامینی بخورم؟

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین هایی مانند ویتامین B-2، کوآنزیم Q10 و منیزیم ممکن است از شدت حملات میگرن بکاهند. قبل از شروع مصرف مکمل، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید.

چه موقع برای سردرد قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در دوران قاعدگی سردردهای مکرر و شدید دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند در مورد هورمون درمانی با شما صحبت کرده یا دارو تجویز کند.

منبع: healthline