The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

چگونه به طور طبیعی پریود منظم داشته باشیم؟

به اولین روز قاعدگی اول تا اولین روز قاعدگی بعدی، سیکل قاعدگی می گویند. مدت زمان این دوره، به طور متوسط 28 روز است اما می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. سیکل قاعدگی از 24 تا 38 روز، منظم در نظر گرفته می شود. در صورتی که مدت زمان بین دو پریود ثابت نباشد و هر ماه با فواصل متفاوت رخ دهد، قاعدگی نامنظم است. درمان قاعدگی نامنظم به علت آن بستگی دارد اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می توانید در منزل امتحان کنید و به پریود منظم بازگردید. با ما همراه باشید تا 8 راهکار خانگی پریود منظم را بیاموزید.

دلایل قاعدگی نامنظم

بی نظمی قاعدگی به دلایل مختلفی رخ می دهد. پریودهای بیش از حد سنگین، نامنظم یا طولانی مدت را منوراژی می گویند. در منوراژی، دوره قاعدگی بیش از ۷ روز طول می‌کشد یا خونریزی به حدی شدید است که فرد باید هر ساعت یک بار نوار بهداشتی را تعویض کند. از جمله دلایل منوراژی می توان موارد زیر را نام برد:

• داروها: برخی داروهای ضدالتهابی یا هورمونی بر خونریزی قاعدگی تأثیر می گذارند. خونریزی شدید می تواند یکی از عوارض جانبی کنترل بارداری آی یو دی نیز باشد.

• عدم تعادل هورمونی: ترشح زیاده از حد هورمون های پروژسترون یا استروژن که تنظیم کننده پوشش داخلی رحم هستند، باعث خونریزی شدید می شود. عدم تعادل هورمونی بیشتر در دخترانی مشاهده می شود که به تازگی عادت ماهیانه را تجربه می کنند یا بانوانی که در سالهای نزدیک به یائسگی هستند.

• بیماری ها: بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، اختلالات خونی ارثی، رشد خوش‌خیم و بدخیم همگی می توانند عامل بی‌نظمی های قاعدگی باشند.

چگونه به طور طبیعی پریود منظم داشته باشیم؟

برای داشتن پریود منظم روش های زیر را امتحان کنید:

1- یوگا کار کنید:

مطالعات نشان داده اند یوگا یک درمان موثر برای مشکلات مختلف قاعدگی است. پژوهش انجام شده در سال 2013 با 126 شرکت‌کننده حاکی از آن است که 35 تا 40 دقیقه یوگا، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه، سطح هورمون‌های مرتبط با قاعدگی نامنظم را کاهش می‌دهد. یوگا درد قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی مانند افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه بهبود می بخشد.

دیسمنوره اولیه وضعیتی است که باعث درد شدید قبل و در طول دوره های قاعدگی می شود. این بیماری بین 16 تا 91 درصد از بانوان سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند تا حدی توانایی های فرد را سلب کند.

اگر در یوگا تازه کار هستید، می توانید با کمک مربی یا جستجوی ویدئوهای مناسب سطح خود از اینترنت، تمرینات خود را آغاز کنید. به طور کلی، تمرین یوگا 35 تا 40 دقیقه در روز، 5 بار در هفته، به تنظیم هورمون ها و چرخه های قاعدگی، داشتن پریود منظم و نیز کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک می کند.

2- وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید:

وزن ایده آل یکی از عوامل موثر بر پریود منظم است. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن به تنظیم دوره های قاعدگی کمک می کند. همچنین کاهش شدید وزن یا کمبود وزن نیز یکی از دلایل قاعدگی نامنظم است. به همین جهت توصیه می شود، بانوان در محدوده مناسب، وزن خود را حفظ کنند. بانوانی که یائسه نشده اند و اضافه وزن دارد، به احتمال زیاد با مشکل قاعدگی نامنظم مواجه هستند و خونریزی و درد بیشتری را تجربه می کنند زیرا سلول های چربی روی هورمون ها و انسولین اثرگذار هستند.

در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. پزشک می تواند بهترین راهکارها را برای رسیدن به وزن هدف، معرفی کند. به طور خلاصه می توان گفت، اضافه وزن یا کاهش وزن، هر دو یکی از دلایل پریودهای نامنظم هستند. برای رسیدن به وزن مناسب، باید با مشورت پزشک، برنامه های مناسب ورزشی و غذایی را در پیش گرفت.

3- به طور منظم ورزش کنید:

ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها پریود منظم است. با کمک ورزش می توان به وزن مناسب دست یافت و یا وزن مناسب را حفظ کرد. همچنین ورزش یکی از راه های درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک است که خود می تواند یکی از دلایل بی نظمی قاعدگی باشد.

یک کارآزمایی بالینی در سال 2021 نشان داد که ورزش به طور موثری شدت و مدت درد قاعدگی را در دیسمنوره اولیه کاهش می دهد و لذا عامل موثری در درمان این بیماری است. با این حال، برای اثبات تأثیر ورزش بر چرخه نامنظم قاعدگی، بررسی های بیشتری باید صورت گیرد. در مجموع باید گفت، ورزش به کنترل وزن و در نتیجه به تنظیم دوره های قاعدگی کمک می کند و نیز عامل موثری در کاهش درد قبل و در طول پریود است.

4- از زنجبیل استفاده کنید:

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای درمان پریودهای نامنظم استفاده می شود، اما هیچ دلیل علمی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد. با این حال، زنجبیل فواید دیگری در رابطه با قاعدگی دارد که در درجه اول تسکین دردهای مربوط به آن است.

یک مطالعه بالینی در سال 2014 بر روی 92 خانم که خونریزی شدید قاعدگی داشتند، نشان داد که مصرف روزانه مکمل زنجبیل در کاهش مقدار خون از دست رفته در طول قاعدگی، موثر است.

مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در 3 یا 4 روز اول پریود درمان موثری برای قاعدگی های دردناک به شمار می آید.

مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان داد که مصرف زنجبیل به مدت 7 روز قبل از پریود علائم خلقی، فیزیکی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. یک کارآزمایی بالینی در سال 2018 اثبات کرد که مصرف هر شش ساعت یکبار، 200 میلی گرم زنجبیل در تسکین درد مبتلایان به دیسمنوره اولیه مؤثر است. به طور کلی، اگرچه زنجبیل اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای پریودهای نامنظم استفاده می شود، اما سند علمی برای اثبات این ادعا در دست نیست. البته نمی توان نقش این ماده غذایی را در تسکین علائم مرتبط با سندروم قاعدگی انکار کرد.

5- به غذای خود دارچین اضافه کنید:

ظاهراً دارچین نیز یکی از غذاهای مفید برای مشکلات قاعدگی و داشتن پریود منظم است. پژوهش های انجام شده در سال 2014 نشان داد که این ماده به تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند و یک گزینه درمانی موثر برای بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است. همچنین شواهد نشان می دهند که دارچین به طور قابل توجهی درد و خونریزی قاعدگی را کاهش داده و حالت تهوع و استفراغ مرتبط با دیسمنوره اولیه را آرام می کند.

دارچین به طور کلی یک درمان طبیعی ایمن و موثر برای خانمهای جوان مبتلا به دیسمنوره اولیه به شمار می آید. این ماده غذایی به تنظیم چرخه های قاعدگی، کاهش خونریزی و درد قاعدگی کمک می کند و همچنین راهی موثر برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

6- روزانه ویتامین مصرف کنید:

بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2015 ، سطوح پایین ویتامین دی با پریودهای نامنظم مرتبط است و مصرف ویتامین دی می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند. پژوهش دیگری در سال 2014 نیز اثربخشی این ویتامین را در درمان بی نظمی قاعدگی در افراد مبتلا سندروم تخمدان پلی کیستیک نشان داد.

ویتامین دی اغلب به برخی غذاها از جمله شیر و سایر محصولات لبنی و غلات اضافه می شود. همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از طریق مکمل می توان این ویتامین را دریافت کرد.

گروه دیگری از ویتامین ها که احتمالا می توانند به تنظیم قاعدگی کمک کنند، ویتامین های گروه ب هستند. ویتامین ب اغلب برای افرادی که در شُرُف بارداری هستند، تجویز می شود. در خصوص ویتامین های گروه ب و تاثیری که بر تنظیم قاعدگی دارند، بررسی های بیشتری لازم است. ویتامین ب علائم سندروم پیش قاعدگی را کاهش می دهد. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد خطر ابتلا به سندروم پیش قاعدگی در افرادی که منابع غذایی حاوی ویتامین ب مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی کاهش یافت، در بررسی دیگری مشخص شد، ویتامین ب6 می‌تواند افسردگی قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

پژوهش انجام شده در سال 2016 نشان داد علائم سندروم پیش قاعدگی در بانوانی که روزانه 40 میلی گرم ویتامین ب6 و 500 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند، به مراتب کمتر است. فراموش نکنید که مکمل حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود، مکمل ها را از منابع معتبر تهیه نمایید و قبل از مصرف، حتما دستورالعمل های روی بسته بندی را بخوانید و آنها را به کار بندید. با این حساب، می توان گفت سطوح پایین ویتامین دی خطر بی نظمی پریود را به همراه دارد. مصرف روزانه مکمل ویتامین دی به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. ویتامین ب نیز در کاهش سندروم پیش قاعدگی و تنظیم چرخه قاعدگی موثر است.

7- هر روز سرکه سیب بنوشید:

تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان داد که نوشیدن 15 میلی لیتر سرکه سیب در روز می تواند قاعدگی تخمک گذاری را در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بازگرداند. البته به دلیل کوچک بودن جامعه آماری، بررسی های بیشتری برای اثبات این ادعا لازم است.

سرکه سیب طعم تلخی دارد و ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید. در این صورت می توانید آن را با آب رقیق کرد و یا برای بهتر شدن طعم، یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. در یک کلام، نوشیدن 15 گرم سرکه سیب در روز به تنظیم قاعدگی در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

8- برای داشتن پریود منظم آناناس بخورید:

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. این میوه حاوی بروملین بوده و آنزیمی دارد که ادعا می شود پوشش داخلی رحم را نرم و دوره های قاعدگی را تنظیم می کند، اما این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. بروملین خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد دارد اما اثر بخشی آن برای کاهش دردهای قاعدگی و سردرد هنوز به لحاظ علمی ثابت شده نیست.

به طور کلی، اعتقاد بر این است که آناناس به تنظیم قاعدگی کمک می کند. یک آنزیم موجود در آناناس به نام بروملین می تواند برخی علائم سندروم پیش قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات و سردرد را تسکین دهد، اما متاسفانه شواهد علمی کافی برای این امر در دست نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر چند درمان‌های خانگی مفید و موثر هستند، اما هیچ گاه جای معاینات منظم را نمی گیرند. بنابراین توصیه می شود در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

• خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، در دوران بارداری یا بعد از یائسگی

• تداوم طول دوره بیش از یک هفته به مدت طولانی

• اگر طی یک روز ناچار هستید، هر یک ساعت یکبار نوار بهداشتی عوض کنید

• درد شدید

• تب

• ترشح یا بوی غیرطبیعی واژن

• کاهش یا افزایش وزن غیرقابل توجیه

• رشد غیرمعمول مو

• آکنه جدید

ترشحات نوک سینه

پزشک بسته به علت بی نظمی قاعدگی، دارو یا نوع دیگری از درمان را توصیه می کند. بلوغ، یائسگی، شیردهی، روشهای پیشگیری از بارداری، سندروم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئید، اختلالات خوردن و استرس می توانند از جمله دلایل احتمالی بی نظمی قاعدگی باشند.

کلام آخر

 گاهی می توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و درمان های خانگی پریود منظم داشت. برای اثبات اثربخشی درمانهای خانگی، مطالعات علمی و پژوهشی اندکی در دست است، تنها شمار اندکی از درمان های سنتی و خانگی تائیدیه علمی دارند. بنابراین توصیه می کنیم، در صورت بی نظمی قاعدگی قبل از هر اقدام خودسرانه ای، با پزشک مشورت کنید.

مطالعه بیشتر:

روش درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی

درمان قاعدگی نامنظم و علت پریود نامنظم چیست؟

قاعدگی منظم چند روز است؟ محاسبه فاصله بین دو قاعدگی

قاعدگی نامنظم چیست؟ چه زمانی می گوییم پریود نامنظم است؟

?پرسش و پاسخ های پریود منظم

برای منظم شدن پریود چه ویتامین هایی بخوریم؟

سطوح پایین ویتامین دی خطر بی نظمی پریود را به همراه دارد. مصرف روزانه مکمل ویتامین دی به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. ویتامین ب نیز در کاهش سندروم پیش قاعدگی و تنظیم چرخه قاعدگی موثر است.

برای داشتن پریود منظم چی بخوریم؟

برای داشتن پریود منظم آناناس بخورید. آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. این میوه حاوی بروملین بوده و آنزیمی دارد که ادعا می شود پوشش داخلی رحم را نرم و دوره های قاعدگی را تنظیم می کند،

چه زمانی باید برای پریودمان به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، در دوران بارداری یا بعد از یائسگی، تداوم طول دوره بیش از یک هفته به مدت طولانی، اگر طی یک روز ناچار هستید، هر یک ساعت یکبار نوار بهداشتی عوض کنید، درد شدید، تب، ترشح یا بوی غیر طبیعی واژن، کاهش یا افزایش وزن غیرقابل توجیه، رشد غیر معمول مو

برای منظم شدن پریود چی بخوریم؟

به غذای خود دارچین اضافه کنید. ظاهراً دارچین نیز یکی از غذاهای مفید برای مشکلات قاعدگی و داشتن پریود منظم است.

منبع: healthline