The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

علت انجام اکوی قلب جنین و در چه شرایطی انجام آن ضروری است؟

به دنیا آوردن فرزندی سالم آرزوی تمام مادران و پدرانی است که یک فرشته کوچک در راه دارند. امروزه به مدد پیشرفت های علم پزشکی می توان از سلامت جنین در درون شکم مادر آگاه شد. یکی از تست های تکمیلی برای بررسی وضعیت سلامت قلبی جنین، اکوکاردیوگرافی قلب جنین است. بسیاری از مادران می پرسند که علت انجام اکوی قلب جنین چیست و در چه شرایطی انجام آن ضروری است. بنابراین اگر می خواهید علت انجام اکوی قلب جنین و شرایط انجام آن را بدانید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست؟

اکوی قلب جنین نوعی تصویربرداری فراصوتی است که متخصص مربوطه با کمک آن می تواند بخش های قلب جنین را با وضوح بالایی مشاهده کرده و نحوه عملکرد هر یک از قسمت های قلب را بررسی کند. با کمک این روش می توان بیشتر مشکلات ساختاری و عملکردی قلب جنین را پیش از تولد تشخیص داد تا درصورت نیاز تیم متخصص نوزادان بعد از تولد در اولین فرصت اقدامات درمانی لازم در این زمینه را انجام دهند.

علت انجام اکوی قلب جنین چیست؟

ممکن است دلیل انجام اکوی قلب جنین وجود بیماری قلبی موروثی در والدین جنین باشد. اگر هر کدام از آزمایش‌های قبلی نشان‌دهنده ضربان غیرعادی قلب جنین باشد، پزشک انجام این آزمایش را به شما توصیه می‌کند. اکوی جنینی در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • اگر شما یا شریک زندگی‌تان مشکل قلبی مادرزادی داشته باشید.
  • اگر در خانواده سابقه بیماری‌های قلبی نظیر فشار خون بالا وجود داشته باشد.
  • اگر تشخیص داده شود که جنین بیماری قلبی یا آریتمی جنینی دارد.
  • اگر جنین ناهنجاری ژنتیکی (نظیر عقب‌ماندگی ذهنی) یا دیگر عوارض (نظیر ناهنجاری مغزی یا کلیوی) داشته باشد. (این مورد مهمترین علت انجام اکوی قلب جنین است)
  • اگر در هنگام بارداری الکل یا مواد مخدر استفاده می‌کنید.
  • اگر از داروهای خاصی برای آکنه و سایر مشکلات پوستی استفاده می‌کنید که می‌تواند موجب بیماری قلبی در جنین شود.
  • اگر دچار مشکلاتی مانند دیابت نوع یک، سرخجه، فنیل کتونوری یا لوپوس هستید.
  • در صورت آمنیوسنتز غیرعادی
  • اگر از طریق لقاح مصنوعی یا روش‌های دیگر تکنولوژی باروری باردار شده‌اید که می‌تواند خطر نقص عضو قلبی جنینی را افزایش بدهد.
  • در صورت بالا بودن عدد NT در غربالگری سه ماهه ی اول.
  • اگر بارداری دوقلویی مشکوک به سندوم انتقال خون دوقلوها داشته باشید.
  • لازم به ذکر است که برخی از پزشکان جهت کسب اطمینان هرچه بیشتر از سلامت جنین، به تمامی مادران در هفته ی 18 تا 24 انجام اکوی قلب جنین را توصیه می کنند.

این آزمایش را یک تکنیسین باتجربه سونوگرافی فراصوتی انجام می‌دهد.

اکوی جنینی الزما برای همه نیست، اما اگر پزشک آن را لازم می‌داند، حتما باید این آزمایش را انجام بدهید. معمولا سونوگرافی آنومالی اسکن نیز پیش از زایمان می‌تواند به شما اطلاعاتی درباره قلب جنین بدهد.

آیا برای آزمایش اکوی جنینی آمادگی خاصی نیاز دارید؟

حال که می دانید علت انجام اکوی قلب جنین چیست، نوبت به توضیح آمادگی های لازم برای این کار می رسد. نه. برخلاف آزمایش‌های دیگر فراصوتی که باید مثانه‌تان پر باشد، اکوکاردیوگرام جنینی هیچ‌گونه آمادگی نیاز ندارد. زمان آزمایش از ۳۰ دقیقه تا دو ساعت می‌تواند متفاوت باشد. توصیه می‌شود برای انجام آزمایش شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده‌تان را همراه خود ببرید.

روال انجام اکوکاردیوگرافی جنینی چیست؟

اکوی قلب جنین مانند آزمایش سونوگرافی بارداری است و حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. که در آن بررسی ساختار قلب جنین توسط دستگاه سونوگرافی و از روی شکم و گاهاً به روش واژینال انجام شود.

اکوکاردیوگرافی شکمی:

  • در زمان آزمایش باید روی تحت دراز بکشید و یک ژل روی شکم شما مالیده می‌شود.
  • یک مبدل فراصوتی دستی به آرامی روی شکم شما حرکت خواهد کرد. این مبدل موج‌های صوتی فرکانس بالا می‌فرستد که وقتی از شکم مادر و پوست جنین عبور می‌کند و به قلب او می‌رسد پژواکی تولید می‌کند.
  • پژواک‌ها روی صفحه نمایش منعکس می‌شود و تصاویری از آن ناحیه، شکل و ساختار قلب ایجاد می‌کند.
  • بعد از انجام آزمایش ماده ژل‌مانند تمیز می‌شود و می‌توانید روز خود را ادامه بدهید.
  • کل آزمایش بسته به شرایط قلب جنین بین ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

حین انجام آزمایش هیچ احساس درد یا ناراحتی نخواهید کرد.

اکوکاردیوگرافی واژینال:

  • معمولا در مراحل اولیه بارداری انجام می‌شود. برای این کار باید لباس‌هایتان را از کمر به پایین در بیاورید و روی تخت دراز بکشید.
  • یک میله کوچک را وارد واژن شما می‌کنند تا با استفاده از امواج صوتی تصاویری از قلب جنین تولید کنند. روش درون‌واژنی تصاویر واضح‌تری نسبت به آزمایش فراصوتی شکمی بدست می‌دهد.

گاهی اوقات برای بدست آوردن تصاویر و اطلاعات دقیق‌تر از قلب نوزاد از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • اکوکاردیوگرافی دوبعدی: برای ارزیابی اندازه واقعی، حرکات دقیق و ساختار قلب جنین بکار می‌رود. اکو روی صفحه نمایش به شکل مخروط ظاهر می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختار قلب جنین را در همان لحظه ببیند.
  • اکوکاردیوگرافی چهاربعدی: این شیوه از یک ابزار خاص استفاده می‌کند که رشته‌ای از تصاویر را از قلب جنین می‌گیرد. می‌توانید تصاویر مختلف را در آن واحد روی صفحه‌های مختلف ببینید یا برای دریافت تصویر واقعی‌تر از قلب آن‌ها را بازسازی کنید. این تکنیک به متخصصان کمک می‌کند تا شرایط قلب را بهتر درک کنند و تشخیص بدهند.
  • اکوکاردیوگرافی داپلر: برای اندازه‌گیری و ارزیابی جریان خون بین دریچه‌ها و دهلیزهای قلب استفاده می‌شود. اگر جریان غیرعادی باشد، نشان‌دهنده مشکل در دریچه‌ها، دهلیزها یا دیواره‌های قلب است.
  • داپلر رنگی: نوع ترقی‌یافته اکوی داپلر است. در این‌جا، رنگ‌های مختلف به ارزیابی جهت جریان خون که تفسیر را آسان‌تر می‌کند یاری می‌رساند.

تفسیر دقیق نتایج اکوکاردیوگرام برای تجویز درمان درست ضروری است.

نمای سه‌رگ در کاردیوگرافی جنینی چیست؟

یکی از نماهای استاندارد در اکوی جنینی، نمای سه‌رگ است که به شما نمایی محوری از قلب می‌دهد. بخش بالایی قوس‌ها را جدا می‌کند و از بطن راست تا سرخرگ ریوی را برجسته می‌کند. یک تصویر فراصوتی است که شامل:

  • تصویری کامل از سرخرگ ریوی (P) است که از بطن راست بالا می‌آید.
  • نمای سطح مقطع از آئورت صعودی (A)
  • بزرگ سیاهرگ بالایی (V)

این تصویر که به آن PAV می‌گویند، بررسی می‌شود تا ببینند تمام رگ‌های بالا روی یک خط می‌افتند. همچنین، آئورت و سرخرگ ریوی باید بر هم عمود باشند. اگر این‌طور نباشد احتمال نقص قلبی وجود دارد (جابجایی شاهرگ‌ها). 

اگر در دوران بارداری نیاز به اکوکاردیوگرافی وجود دارد، با پزشک خود درباره جزئیات علت انجام اکوی قلب جنین صحبت کنید. دانستن اینکه در زمان آزمایش چه اتفاقی می‌افتد، به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید برای آن آماده شوید و همچنین برای روبرو شدن با نتایجی که بدست می‌دهد آمادگی داشته باشید.

منبع: momjunction

 

بیشتر بدانید:

1- رابطه ضربان قلب جنین در سونوگرافی و سقط جنین

2- قلب جنین چه زمانی تشکیل میشود؟ بهترین زمان سونوگرافی تشکیل قلب؟

3- چگونگی تغییرات تعداد ضربان قلب جنین در بارداری

4- شنیده نشدن صدای ضربان قلب جنین در سونوگرافی