The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دوغ در بارداری و آیا خوردن دوغ در بارداری نیز مجاز است؟

دوغ، یکی از اجزای جدانشدنی سفره ما ایرانیان است. این فرآورده لبنی خوش طعم و گوارا، هم به عنوان یک نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفته و هم پایه اصلی بسیاری از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی همچون آب دوغ خیار، آش دوغ و کالجوش است. بنابراین با توجه به اینکه دوغ عضوی ثابت در برنامه غذایی بسیاری از مردم است و درست مانند هر خوراکی دیگری دارای خواص و مضراتی نیز هست، با وقوع بارداری، این سوال در ذهن مادران ایجاد می شود که آیا خوردن دوغ در بارداری نیز مجاز است؟

همه چیز در مورد دوغ؛ این نوشیدنی پرطرفدار ایرانی

دوغ، یک محصول لبنی است که از مخلوط کردن آب، ماست و نمک در نسبت های معین به دست می آید. اگرچه این نوشیدنی سنتی، در همین شکل ساده نیز بسیار خوش مزه و دلچسب است، اما برای افزودن به خواص و طعم، می توان سبزیجات معطری همچون گل محمدی، نعناع، کاکوتی، پونه و ... را نیز به آن اضافه کرد.

اگرچه در حال حاضر دوغ به برنامه غذایی بسیاری از کشورها از جمله ترکیه وارد شده و طرفداران پروپا قرصی را نیز برای خود دست و پا کرده اما خواستگاه اصلی آن، کشور ایران است. در حقیقت این نوشیدنی، به عنوان یکی از میراث های فرهنگی غذای کشور ما به ثبت رسیده است.

این نوشیدنی به ظاهر ساده، گنجینه ای غنی از مواد ارزشمندی همچون کلسیم، سدیم، پروتئین، اسیدآمینه های ضروری، ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12، فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین D است و به همین دلیل نیز خواص بی شماری برای سلامتی ما به همراه دارد.

خواص دوغ

با مصرف منظم دوغ، شما می توانید از چنین خواص و فوایدی بهره مند شوید:

- تقویت استخوان ها و کمک به استحکام آن ها،

- پیشگیری از پوکی استخوان،

- کمک به حفظ سلامت دندان ها و کاهش خطر پوسیدگی آن ها،

- ایجاد توازن میکروبیولوژیکی در روده و کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش به دلیل وجود باکتری های مفید،

- تسریع روند بهبودی اسهال،

- رفع خستگی،

- درمان گرمازدگی،

- رفع عطش و تشنگی،

- کاهش اضطراب و استرس ها،

- کاهش چربی خون،

- تقویت قلب،

- تقویت سیستم ایمنی بدن،

- و خواب آور بودن و در نتیجه کمک برای تجربه یک خواب آرام،

البته این خواص در مورد آن دسته از دوغ هایی صدق کرده که در منزل و به شیوه ای صحیح تهیه می شوند. دوغ های صنعتی، در مقابل نه تنها از این فواید بی بهره هستند، بلکه ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشند.

این خواص به صورت عمومی و برای تمامی مصرف کنندگان دوغ ذکر شده است اما به نظر می رسد مصرف دوغ در بارداری نیز خالی از فایده نبوده و می تواند منفعت هایی را برای مادران باردار به دنبال داشته باشد.

خواص دوغ در بارداری

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید خواصی که در ادامه به آن ها اشاره می شود مربوط به آن دسته از دوغ هایی هستند که در منزل و با رعایت اصول بهداشتی تهیه می شوند. با در نظر گرفتن این که این نوشیدنی دو بخش اصلی ماست و آب تشکیل می شود، میتوان چنین فوایدی را برای مصرف دوغ در بارداری در نظر گرفت:

1. تامین نیاز کلسیم بدن: نیاز بدن زنان به ماده معدنی کلسیم، در طی دوران بارداری روزانه در حدود 1000 تا 1500 میلی گرم است. از آنجا که جنین برای رشد کردن و همچنین شکل گیری استخوان هایش به کلسیم زیادی نیاز دارد، بنابراین کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر میگیرد و اگر مادر نتواند این میزان کلسیم را از طریق منابع غذایی و مکمل ها دریافت کند، خود دچار کمبود کلسیم شده و در معرض مشکلات جدی همچون پوسیدگی دندان ها و پوکی استخوان در آینده قرار می گیرد. با مصرف فرآوررده های لبنی همچون دوغ در بارداری، میتوان به تامین کلسیم مورد نیاز مادران باردار کمک کرد.

2. تقویت سیستم ایمنی: زنان حامله به شدت در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها، مستعد و آسیب پذیر هستند و بنابراین مصرف خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، همچون دوغ در بارداری، انتخاب مناسبی برای این دوران به شمار می رود.

3. تامین آب بدن: به دلیل آن که بخش قابل توجهی از این نوشیدنی پرفایده از آب تشکیل شده است، بنابراین با مصرف دوغ در بارداری میتوان مانع از کم آب شدن بدن و در نتیجه بروز عوارضی همچون سردرد و یا عفونت های ادراری شد.

4. کاهش حالت تهوع بارداری: دوغ حاوی ویتامین های خانواده ب بوده و به علاوه آب و نمک زیادی دارد مجموعه این فاکتورها در کنار یکدیگر می توانند در کاهش حالت تهوع بارداری یا همان بیماری صبحگاهی موثر باشند.

5. کمک به رفع اختلالات خواب و بی خوابی های شبانه

6. کمک به رفع مشکلات سیستم گوارشی و به ویژه نفخ و درد معده

آیا مصرف دوغ در بارداری بی خطر است؟

در پاسخ به این سوال که آیا خوردن دوغ در بارداری مجاز و بی خطر است یا خیر، باید بگوییم که به صورت کلی خوردن دوغ در بارداری مجاز و ایمن است به شرط آنکه:

1. صنعتی و کارخانه ای نباشد.

2. محلی و غیرپاستوریزه نباشد. زیرا ممکن است با ایجاد آلودگی به عفونت لیستریا (نوعی باکتری)، خطر سقط جنین را در بارداری افزایش ‌دهد.

در واقع بهترین راهکار این است که خودتان در منزل و با استفاده از ماست های پاستوریزه دوغ را تهیه کنید.

مضرات دوغ در بارداری

برای حفظ سلامت مادر باردار و جنین درون رحم او، مهمترین اصلی که باید رعایت شود، اصل تعادل است. بر این اساس در مصرف هیچ ماده غذایی نباید افراط و تفریط شود و دوغ نیز از این قاعده مستثنا نیست. زیاده روی در مصرف دوغ میتواند با بروز خطرات و عوارضی همراه باشد که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره نمود:

1. افزایش فشار خون،

2. سرد شدن بیش از حد طبع بدن،

3. ضعف و بی حالی،

4. مشکلات گوارشی،

5. کاهش جذب آهن به ویژه در صورت استفاده از گیاه و اسانس کاکوتی و در نتیجه تشدید کم خونی ناشی از فقر آهن،

6. و در نهایت ورم صورت و اندام ها به دلیل دریافت بیش از حد نمک.

چند توصیه در مورد مصرف دوغ در بارداری

اگر به عنوان یک مادر آگاه تمایل دارید تا از فواید دوغ در بارداری بهره‌مند شده و احتمال وقوع عوارض ناشی از مصرف آن را کاهش دهید، بهتر است توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

- دوغ کفیر را به عنوان یکی از گزینه های انتخابی خود در دوره بارداری قرار دهید، زیرا علاوه بر خواص گفته شده، دارای اسید فولیک بسیار زیادی نیز بوده که به جلوگیری از کم خونی مادران باردار کمک کرده و از سوی دیگر در تامین سلامت سیستم عصبی جنین و همچنین هوش او نقش مهمی دارد. البته پیش از خوردن آن، حتما با پزشکتان مشورت کنید، خصوصا اگر به بیماری های مرتبط با نقص سیستم ایمنی بدن مبتلا هستید.

- دوغ های گازدار و دوغ های غیرپاستوریزه را مصرف نکنید، زیرا برای سلامتی شما و جنین مفید نیستند.

مطالعه بیشتر:

خوردن لبنیات در بارداری

خوردن ماست در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟

مصرف لبنیات در بارداری چه ارزش غذایی و خواصی دارد؟

خوردن کدام یک از محصولات لبنی در بارداری ممنوع است؟

 

?پرسش و پاسخ های دوغ در بارداری

آیا مصرف دوغ در بارداری بی خطر است؟

در پاسخ به این سوال که آیا خوردن دوغ در بارداری مجاز و بی خطر است یا خیر، باید بگوییم که به صورت کلی خوردن دوغ در بارداری مجاز و ایمن است به شرط آنکه: صنعتی و کارخانه ای نباشد.

آیا مصرف دوغ محلی در بارداری مجاز است؟

خیر. دوغی که در بارداری استفاده می کنید محلی و غیر پاستوریزه نباشد. زیرا ممکن است با ایجاد آلودگی به عفونت لیستریا (نوعی باکتری)، خطر سقط جنین را در بارداری افزایش ‌دهد.

آیا می توانیم برای تامین کلسیم در بارداری دوغ بخوریم؟

نیاز بدن زنان به ماده معدنی کلسیم، در طی دوران بارداری روزانه در حدود 1000 تا 1500 میلی گرم است. از آنجا که جنین برای رشد کردن و همچنین شکل گیری استخوان هایش به کلسیم زیادی نیاز دارد، بنابراین کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر میگیرد و اگر مادر نتواند این میزان کلسیم را از طریق منابع غذایی و مکمل ها دریافت کند، خود دچار کمبود کلسیم شده و در معرض مشکلات جدی همچون پوسیدگی دندان ها و پوکی استخوان در آینده قرار می گیرد. با مصرف فرآوررده های لبنی همچون دوغ در بارداری، میتوان به تامین کلسیم مورد نیاز مادران باردار کمک کرد.

آیا دوغ حالت تهوع بارداری را رفع می کند؟

بله. دوغ حاوی ویتامین های خانواده ب بوده و به علاوه آب و نمک زیادی دارد مجموعه این فاکتورها در کنار یکدیگر می توانند در کاهش حالت تهوع بارداری یا همان بیماری صبحگاهی موثر باشند.