The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آرتریت روماتوئید و اقدام به بارداری

اگرچه هرکسی می تواند به آرتریت روماتوئید (آر ای) مبتلا شود، میزان ابتلای بانوان به این بیماری حدود 3 برابر بیشتر از آقایان است. بسیاری از بانوان مبتلا به آرتریت روماتوئید در 20 تا 30 سالگی یعنی زمان ازدواج و تشکیل خانواده که مرحله اصلی زندگی است، تشخیص داده می شوند. با توجه به درد، خستگی و عوارض جانبی دارو بدون شک آرتریت روماتوئید، برنامه ریزی خانواده را پیچیده تر می کند. اما این به آن معنا نیست که باید دست از رویاهایتان بشوئید. اگر به فکر تشکیل خانواده هستید و بیماری آرتریت روماتوئید دارید، در این مقاله با ما همراه باشید و موارد زیر را در نظر بگیرید.

آیا بارداری با وجود آرتریت روماتوئید به جنین آسیب می زند؟

به نظر نمی رسد آرتریت روماتوئید حتی در صورت فعال بودن بیماری در دوران بارداری، به جنین در حال رشد، آسیب برساند. در حقیقت، 70 تا 80 درصد مادران مبتلا به آر ای در دوران بارداری علائم بهبودیافتگی بروز می دهند. البته تا حدود کمی خطر سقط جنین یا وزن کم هنگام تولد وجود دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق بارداری طبیعی و بدون عارضه ای را پشت سر می گذارند.

آیا داروهای آرتریت روماتوئید به جنین آسیب می زند؟

اما فراموش نکنید مصرف بسیاری از داروهای آرتریت روماتوئید از جمله متوترکسات و لفلونومید از جانب مادر یا حتی پدر می تواند عامل نقایص مادرزادی باشد. بنابراین حتما چندین ماه قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود در مورد تغییر روش درمانی خود یا همسرتان صحبت کنید. با درمان صحیح و مراقبت های قبل از تولد، نوزادانی که از مادران مبتلا به آرتریت روماتوئید متولد می شوند، مانند سایر افراد سالم و شاد خواهند بود.

آیا آرتریت روماتوئید باعث نازایی می شود؟

متخصصان در اینکه آرتریت روماتوئید باعث کاهش قدرت باروری در خانمها یا آقایان می شود، اختلاف نظر دارند. درست است که در بسیاری از بانوان مبتلا به آر ای، مدت زمان بیشتری طول می کشد، تا باردار شوند. تخمک گذاری نامنظم، کاهش میل جنسی یا داشتن رابطه جنسی کمتر به دلیل درد و خستگی از دلایل احتمالی است.

برای آقایان، بروز آرتریت روماتوئید حاد، به طور موقت باعث کاهش تعداد و عملکرد اسپرم ها و نیز مشکلات نعوظ و کاهش میل جنسی خواهد شد. درمان موثر در هر دو گروه علائم و عملکرد جنسی را بهبود می بخشد. با درمان مناسب، احتمالاً باروری در اکثر افراد مبتلا طبیعی است.

آینده روشن است

به گفته روماتولوژیست ها، داروهای جدید بیولوژیک دوره نوینی از درمان آرتریت روماتوئید را رقم زده اند. با درمان زودرس و تهاجمی، بیشتر افراد مبتلا به آر ای می توانند از تغییر شکل مفصل و ناتوانی اساسی جلوگیری کنند. برای اکثر خانم ها، این به معنای حضور و فعالیت موثر در سالهای مادری و فرزندپروری است.

تغییر روشهای درمانی آرتریت روماتوئید در دوران بارداری

زمانی که قصد بارداری دارید، با متخصص روماتولوژی صحبت کنید. برخی از داروها قبل از اقدام به بارداری در خانمها و آقایان به یک دوره "شستشوی" یک ماهه نیاز دارند. اگرچه تحقیقات قطعی در این زمینه وجود ندارد، اما امکان بروز مشکلات اسپرم و در نتیجه نقایص مادرزادی با استفاده از متوترکسات وجود دارد. در صورت مصرف لفلونومید، به دلیل نیمه عمر طولانی این دارو به برنامه ریزی بیشتری نیاز دارید. نیمه عمر یک دارو عبارت از مدت زمانی است که طول می کشد تا از طریق متابولیسم و دفع، غلظت پلاسمایی آن به نصف کاهش پیدا کند. لفلونوماید باید 2 سال قبل از باردار شدن متوقف شود، البته برای "شستشو" سریعتر آن از سیستم روش های دیگری نیز وجود دارد.

تا زمانی که برای باردار شدن آماده نشده اید، از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید

باز هم، با توجه به اثرات احتمالی مضر برخی از داروها، باید تا حصول آمادگی کامل از بارداری جلوگیری کنید. برای اطمینان از چند روش مناسب و موثر مانند کاندوم، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری، حلقه واژن یا دستگاه داخل رحمی(آی یو دی) استفاده نمائید.

اگرچه مطالعات بحث برانگیز حاکی از آن است که داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند از آرتریت روماتوئید در برخی از بانوان جلوگیری کند، اما شواهدی مبنی بر کمک به کنترل علائم وجود ندارد.

درمان آرتریت روماتوئید در دوران بارداری باید با مشورت پزشک باشد.

روماتولوژیست به شما کمک می کند تا در مورد برنامه درمانی شامل کنترل علائم بیماری و ایمنی جنین تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال دوز پائین پردنیزون، به طور کلی در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود. هیدروکسی کلروکلین (پلاکوئنیل) و سولفاسالازین نیز بی خطر هستند. در عین حال برای داروهای بیولوژیک مانند اتانرسپت (انبرل) اتانرسپت (ارلزی) و نیز بیوسیمیلارهای اینفیلیکسیماب با نام تجاری ریمیکید، و اینفیلیکسیماب-آبدا (رنفلکسیس) یا اینفیلیکسیماب (اینفلکترا) شواهد محدودی در دست است. بیوسیمیلار به داروهایی گفته می‌شود که کاملاً مشابه با داروهای بیولوژیک تولید شده توسط سازنده اولیه که برای اولین بار روش تولید آن را ابداع کرده‌است، می‌باشد.

برای جلوگیری از خطر مشکلات بارداری از طریق داروهای آرتریت روماتوئید، راه حل قطع مصرف آن است. ترک دارو باید تحت نظر پزشک باشد برخی افراد به محض اینکه تصمیم به بارداری می گیرند، ناگهان و سرخود دارو را قطع می کنند که این کار صحیح نیست. این روش نیز خطرات خاص خود را دارد که از آن جمله می توان به پیشرفت احتمالی آسیب مفصل ناشی از بیماری در مدت زمان قطع مصرف دارو، اشاره کرد. برخی از روماتولوژیست ها، با نظارت دقیق بر فعالیت بیماری، این روش را در دوران بارداری برای برخی مادران بلامانع می دانند.

بهبود مورد انتظار علائم آرتریت روماتوئید در دوران بارداری

بارداری معمولاً تأثیر مثبتی بر علائم آرتریت روماتوئید خواهد داشت. حتی احتمال بهبودی بیماری نیز وجود دارد. چنانچه علائم بیماری در سه ماهه اول کاهش یابد، ممکن است در بقیه بارداری، خفیف بماند.

بسیاری از مادران می توانند مصرف دارو را کاهش دهند یا حتی آن را متوقف سازند. برای حدود یک چهارم مادران نیز، فعالیت آرتریت روماتوئید در دوران بارداری ادامه دارد یا بدتر می شود. متأسفانه ، رفع علائم کوتاه مدت بوده و در اکثر مادران پس از زایمان مجددا بروز می کند.

مدیریت آرتریت روماتوئید در دوران بارداری و بعد از آن

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در دوران بارداری، هفته ها و ماه های پس از آن به خاطر بسپارید:

• مراقب افزایش وزن خود باشید. حتی اگر بیماری در دوران بارداری بهبود یابد، افزایش وزن فشار بیشتری بر مفاصل وارد می کند. افزایش وزن مادر در بارداری نباید بیش از حد مجاز باشد.

• ویتامین های خود را به طور مرتب مصرف کنید. برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان از عوارض برخی داروهای آرتریت روماتوئید است، باید کلسیم و ویتامین دی بیشتری مصرف کنید. در مورد مصرف مکمل برای محافظت از استخوان نظر پزشک را جویا شوید. در صورت شیردهی، ممکن است لازم باشد پس از زایمان نیز به مصرف آنها ادامه دهید.

• بعد از زایمان ورزش کنید. بعد از زایمان اختصاص وقت و انرژی برای ورزش کار ساده ای نیست، اما انجام این کار به حفظ وزن سالم که برای مفاصل مفید است و نیز کاهش سفتی و درد مفاصل کمک می کند.

• رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید. آرتریت روماتوئید بیمار را در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی قرار می دهد. این امر بر اهمیت انتخاب مواد غذایی سالم برای قلب در دوران بارداری می افزاید. متخصصان رژیم کم چربی سرشار از کربوهیدرات و فیبر را توصیه می کنند که مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل را شامل می شود. اگر می خواهید چربی مصرف کنید، گزینه های سالم تر مانند چربی با یک پیوند غیراشباع در روغن زیتون و روغن کانولا ، ماهی و دانه هایی مانند گردو و بادام بهتر هستند. چربی های کمتر سالم موجود در گوشت ها و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده را محدود کنید. از پزشک یا متخصص تغذیه بخواهید تا در انتخاب یک رژیم بارداری مناسب به شما کمک کند.

• از غذاهای محرک بیماری خودداری کنید. اگرچه هیچ ارتباط خاصی بین بیماری و رژیم غذایی وجود ندارد، اما برخی از خانم ها گزارش می کنند که مصرف بعضی از غذاها باعث تشدید بیماری می شود. در این صورت از مصرف چنین غذاهایی بعد از زایمان خودداری کنید.

مطالعه بیشتر:

پره اکلامپسی در بارداری چیست؟

آیا بارداری می‌تواند شفابخش بیماری های شما باشد؟

کم خونی ناشی از التهاب یا کم خونی ناشی از بیماری های مزمن

مصرف دارو پردنیزولون برای بیماری آرتریت روماتوئید به جنین آسیب میزند؟

?پرسش و پاسخ های آرتریت روماتوئید

آیا افزایش وزن بیش از حد در بارداری با آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

بله. مراقب افزایش وزن خود باشید. حتی اگر بیماری در دوران بارداری بهبود یابد، افزایش وزن فشار بیشتری بر مفاصل وارد می کند. افزایش وزن مادر در بارداری نباید بیش از حد مجاز باشد.

آیا داروهای آرتریت روماتوئید به جنین آسیب می زند؟

فراموش نکنید مصرف بسیاری از داروهای آرتریت روماتوئید از جمله متوترکسات و لفلونومید از جانب مادر یا حتی پدر می تواند عامل نقایص مادرزادی باشد. بنابراین حتما چندین ماه قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود درمورد تغییر روش درمانی خود یا همسرتان صحبت کنید. با درمان صحیح و مراقبت های قبل از تولد، نوزادانی که از مادران مبتلا به آرتریت روماتوئید متولد می شوند، مانند سایر افراد سالم و شاد خواهند بود.

آیا بارداری با وجود آرتریت روماتوئید به جنین آسیب می زند؟

به نظر نمی رسد آرتریت روماتوئید حتی در صورت فعال بودن بیماری در دوران بارداری، به جنین در حال رشد، آسیب برساند. در حقیقت، 70 تا 80 درصد مادران مبتلا به آر ای در دوران بارداری علائم بهبودیافتگی بروز می دهند. البته تا حدود کمی خطر سقط جنین یا وزن کم هنگام تولد وجود دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق بارداری طبیعی و بدون عارضه ای را پشت سر می گذارند.

آیا آرتریت روماتوئید باعث نازایی می شود؟

متخصصان در اینکه آرتریت روماتوئید باعث کاهش قدرت باروری در خانمها یا آقایان می شود، اختلاف نظر دارند. درست است که در بسیاری از بانوان مبتلا به آر ای، مدت زمان بیشتری طول می کشد، تا باردار شوند. تخمک گذاری نامنظم، کاهش میل جنسی یا داشتن رابطه جنسی کمتر به دلیل درد و خستگی از دلایل احتمالی است.

منبع: webmd

دیگر مطالب اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

مطالب دیگر این دسته بندی را می توانید در این بخش مشاهده کنید